Waarom dragen Franse leraren geen skihelm?

Dat vind ik wat te makkelijk. Hoe groot zijn die risico’s dan? Ik denk dat Franse leraren veel minder risico lopen dan de gemiddelde wintersporter. Wat betreft fietsen, denk ik dat je rustig rijdend op je omafiets ook veel minder risico loopt dan b.v. racefietsers en oude mensen op elektrische fietsen. Op een racefiets zou ik zelf ook een helm opzetten.

230 fietsdoden per jaar in Nederland, waarvan het merendeel sterft aan de gevolgen van hoofdletsel. Ook voordat de helm gemeengoed werd op de pistes vielen er in de verste verte niet dergelijke aantallen doden onder de 125 miljoen (!) jaarlijkse bezoekers in de Alpen.

In NL zijn we allemaal tegen de helm. De lobby is nu gestart om de auto’s binnen de bebouwde kom allemaal max 30 te laten rijden, naar Zweeds voorbeeld. Waarom zou je iets immers bij de bron (helm en elektrische fietsen) aanpakken toch? Wat ze vergeten erbij te vertellen is dat het in Zweden allang verplicht is om met helm te fietsen voor kinderen en dat vrijwel alle volwassenen zich houden aan het advies om een helm te dragen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

het topic ging over Franse skileraren die geen helm dragen. Die skien met gemak 500 uur in een winter en vallen natuurlijk ook nooit

Shane op 18 feb 2020 09:58

Het grootste deel van die 500 uur skiën ze op het tempo van hun leerlingen, wat ver onder hun eigen niveau ligt. Het risico op ongelukken is voor hun dan minimaal.

Annoying skiers since 2003

Precies zoals wij fietsen dan toch eigenlijk @Sterko?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een voorbeeldfunctie hebben ze natuurlijk ook niet die Franse skileraren. :p

Bla, bla, bla.

230 fietsdoden per jaar in Nederland, waarvan het merendeel sterft aan de gevolgen van hoofdletsel. Ook voordat de helm gemeengoed werd op de pistes vielen er in de verste verte niet dergelijke aantallen doden onder de 125 miljoen (!) jaarlijkse bezoekers in de Alpen.

In NL zijn we allemaal tegen de helm. De lobby is nu gestart om de auto’s binnen de bebouwde kom allemaal max 30 te laten rijden, naar Zweeds voorbeeld. Waarom zou je iets immers bij de bron (helm en elektrische fietsen) aanpakken toch? Wat ze vergeten erbij te vertellen is dat het in Zweden allang verplicht is om met helm te fietsen voor kinderen en dat vrijwel alle volwassenen zich houden aan het advies om een helm te dragen.

Shane op 19 feb 2020 10:30

helm en elektrische fiets is geen bronaanpak. google maar eens op arbeidshygiënische strategie. PBM is het laatste redmiddel.

*bericht bewerkt door moderator op 19 feb 2020 10:55

Precies zoals wij fietsen dan toch eigenlijk @Sterko?

Shane op 19 feb 2020 10:37

Nou nee. Ik denk dat de gemiddelde fietser in Nederland een stuk groter risico loopt dan een skileraar die met een klasje langzaam de pistes af slingert.

Een voorbeeldfunctie hebben ze natuurlijk ook niet die Franse skileraren. :p

bartvwg op 19 feb 2020 10:37

Dat is wat mij betreft de belangrijkste reden dat ze een helm op zouden moeten doen. Als ik de baas van een skischool zou zijn, zou ik het daarom verplichten.
Zoals gezegd, ben ik van mening dat een skileraar tijdens zijn werk een helm niet snel echt nodig zal hebben, maar vind dus wel dat ze hem op zouden moeten doen. Kleine kinderen accepteren gewoon dat ze een helm op moeten, maar tieners die zien dat die stoere leraar geen helm draagt, kunnen dat over gaan nemen.

Ik vind trouwens ook dat professionele skiërs en boarders een voorbeeldfunctie hebben. Ik zie nog wel eens filmpjes waarbij ze gevaarlijke stunts uithalen zonder helm. Hun sponsoren (die die filmpjes betalen) zouden daar wat aan kunnen doen.

*bericht bewerkt door sterko op 19 feb 2020 11:02

Annoying skiers since 2003

Ah, ik vond het al vreemd dat jij het met me oneens was @Sterko ;). Ik dacht even dat je net als een aantal anderen hier tegen de post van @Roy83 ageerde, omdat “skien natuurlijk veel risicovoller qua hoofdletsel is dan fietsen in NL…”. De voorbeeldfunctie ben ik het natuurlijk ook mee eens.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eindelijk komen we ergens; de helm als goede voorbeeld is voor leraren de enige reden om er een te dragen. Al die flauwekul over risico’s geldt voor deze groep helemaal niet. Maar ja, iedereen over een kam scheren is natuurlijk veel makkelijker, net als met fietsen ;)

Het wordt nog gekker als je bedenkt dat jij op je racefietsje met je helmpje op en je outfit aan strak 35 moet rijden om heel langzaam dat stel zestig plussers op hun elektrische fiets voorbij te komen. Die fietsen zijn overigens de directe aanleiding voor de explosieve stijging van het aantal fietsdoden. Shane op 18 feb 2020

Ik ben 60 + en fiets nog steeds op mijn Harley- trapson… @Shane
Wel volledig akkoord met je stelling.
En dan zwijgen we nog over die speedelecs( schrijfwijze)…dat is pas een gevaar op het fietspad of de weg. 🤕😭

*bericht bewerkt door dan58 op 19 feb 2020 13:33

Born to run. B.S.

Dat zal wel Vlaams voor gewone fiets zijn zeker @Dan58 ;)?

Net als dat ik vind dat niet elke freerider zich aangesproken moet voelen over alles dat buiten de pistes afspeelt, zo vind ik ook dat niet elke 60 plusser zich aangesproken moet voelen als er specifiek benadrukt wordt dat het om een subgroep van de 60 plussers gaat :P.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Eindelijk komen we ergens; de helm als goede voorbeeld is voor leraren de enige reden om er een te dragen. Al die flauwekul over risico’s geldt voor deze groep helemaal niet. Maar ja, iedereen over een kam scheren is natuurlijk veel makkelijker, net als met fietsen ;)

Martin7182 op 19 feb 2020 13:04

Je lijkt het (of mijn) punt wat te missen, als dit tenminste voor mij bedoeld is ;).

Ik vergelijk fietsen niet met skiën, maar vergelijk de gedachtegang van het wel of niet dragen van een helm en zie daar een grote parallel tussen beide activiteiten. Over de risico’s zelf laat ik me hier nu niet uit, anders dan dat ik denk dat dat een van de minder ontwikkelde compententies van mensen in het algemeen is en dit topic overtuigt me nog niet echt van het tegendeel :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eindelijk komen we ergens; de helm als goede voorbeeld is voor leraren de enige reden om er een te dragen. Al die flauwekul over risico’s geldt voor deze groep helemaal niet. Maar ja, iedereen over een kam scheren is natuurlijk veel makkelijker, net als met fietsen ;)

Martin7182 op 19 feb 2020 13:04

Het risico is kleiner, maar óók een skileraar kan natuurlijk vallen… een foutje maken, of een verkeerde inschatting. Een ongeluk is precies dat: een ongeluk. En een skileraar kan ook gewoon door een ander aangeski’d worden terwijl die les geeft…

Ongelukjes:
https://skiinformatie.nl/skileraar-en-gast-overleden-na-val-…
https://www.snowchamps.nl/nieuws/skileraar-overleden-door-va…

Een skihelm had in beide gevallen niet geholpen in deze voorbeelden. Maar een ongeluk veroorzaak je niet altijd zelf. Een helm is dan niet onverstandig… Ik heb afgelopen vakantie zelfs een wandelaar onderuit geski’d zien worden…
Iedereen mag zelf weten of ze een helm dragen. Daarom is het nooit verplicht. En ja de één heeft meer risico als de ander.

Volgens mij is het vooral cultuur. In Oostenrijk is het onderdel van de cultuur van skileraren om WEL een helm te dragen (goede voorbeeld). Bij Fransen is dat (nog) niet zo. En dat geld ook voor fietsen in Nederland: Het past niet in de cultuur, ook al zou het helemaal niet zo onverstandig zijn misschien… Je ziet ook meer bejaarden op de piste zonder helm dan (jong)volwassenen.

Zelf net zo schuldig overigens. Met wielrennen wel een helm op, maar in de stad fiets ik niet veel langzamer en doe ik geen helm op. En mijn zoontje moet wel een helm op van mij…

Plaats een reactie