tweedehands materiaal kooptips?

Als snowboarder heb ik mijn eigen materiaal maar af en toe ski ik ook graag een dagje.

Daarom kijk ik uit naar tweedehands skimateriaal. Ik vind het op dit moment te kostbaar om een nieuwe set skis, bindingen en boots aan te schaffen, en huren vind ik te veel gedoe en bovendien is het duur per dag. Eventueel overweeg ik wel om nieuwe schoenen te kopen.

Waar moet ik op letten bij het aankopen van tweedehands skimateriaal? Kun je uberhaupt iets zeggen over hoe lang materiaal mee gaat (in weken)? Wat zijn de hoofdredenen waarom mensen hun oude skis wegdoen?
-wanneer is het belag er te slecht aan toe?
-hoeveel staalkant moet er nog aan zitten?
-kun je zien of de bindingen nog wel veilig zijn?

to snow or not to snow?

Ik heb eenmaal ski’s gekocht via marktplaats.nl. Dit was geen succes.

Sindsdien kopen wij ski’s en schoenen (die uit de verhuur komen) bij Lua’s Skiverleih in het skigebied Altastenberg (bij Winterberg) en laten daar ook ons materiaal onderhouden. De kosten zijn erg laag:

http://www.luas-skiverleih.de/index_NL.html

Het voordeel van hier kopen is dat je eerst uitgebreid je ski’s en schoenen kan testen en ook van materiaal kan wisselen, voordat je aan het einde van de dag definitief besluit wat je koopt. Bovendien is het materiaal goed.

weet neit wat je zoekt maar ik heb net nieuwe ski’s gekocht, de fischer progressor 700 en heb hier 7 dagen op geskied afgelopen week in de verse sneeuw.

Zijn dus nog echt als nieuw maar gaan weg, omdat ik graag freestyle ski’s wil gaan halen.

Met deze ski’s kon ik lekker hard van rood en zwart af met lange en korte bochten.
Ook willen ze heerlijk carven met een mooie snelheid.

Nieuw zijn ze 399.
bij interesse mag je me pmen.
Ik doe er nog een nieuwe laag wax op.

ik weet niet waar je woont maar ik koop hier in de buurt mijn skies van de eigenaar van de intersport. Hij heeft veel overjarige modellen tussen de 150 en 300 euro incl. Binding en splinternieuw. Mijne waren 695 en heb ze voor 150. Vorig jaar gekocht en model 2009.-2010.

Waar je op moet letten isvooral leeftijd. Check dat ook op internet. Ski’s die meer dan een jaar of 5 a 6 zijn of in die tijd meer dan 10 weken geskied zijn geven je waarschijnlijk niet zo heel veel jaren of weken meer. Zeker de wat goedkopere ski’s met een foam kern. Daar is de spanning snel uit. Houten kern houdt veel langer zijn spanning vast. Over de topsheet zou ik me niet zo druk maken maar staalkanten moetennogheel zijn enniet te dun. Ook het belag is van belang. Oppervlakkige krassen is ok gaten niet. Goedgerepareerde gaten zouden niet zo’n probleem moeten zijn maar je weet niet hoe goed het gedaan is.
De genoemde leeftijd geldt ook voor bindingen. Is er veel weken op geskied maar de is de leeftijd niet zo hoog dan is dat voor bindingen niet zo erg. Leet ze wel bij een goede shop instellen.
Kijk ook ff naar de lengte van de zool van je skischoen. Wijkt deze teveel af dan moetjede binding opnieuw boren. Hoeft niet ergte zijn als de gaten ver genoegvan elkaar zitten maar het kost geld en geeft gedoe. Huur je schoenendan krijg je steeds andere schoenen en dat is niet handig. Koop jeeen exhuurski dan isde binding eenvoudig over een veel groter bereik te verzetten. Maar eigen schoenen eerst dan pas ski’s.
Succes.

Ik heb voor mijn vrouw overjarige skies gekocht (alweer een paar jaar geleden). Bandit B2 van rossignol. 550Euro nieuw, een jaar later 150Euro incl bindingen.
Dat is misschien een beter idee.
Jabo

Om ski’s te kopen is het nog altijd het best om deze ski’s even te testen. Ga gewoon de lokale shop binnen in het skigebied en zeg dat je graag deze week ski’s wil kopen en test iedere dag of halve dag een andere ski, de ski die je het meest bevalt koop je.
Is de ski te duur om nieuw te kopen, koop dan een ski die uit de verhuur komt en waar er maar enkele weken op geskied is.

Wat moet ik controleren bij aankoop van 2dehands ski’s:

-Belag
Kijk bij het kopen naar de onderkant van de ski’s of ze blinkend zwart zijn = gewaxt en dat er geen krassen in zitten. Je moet een mooie structuur van fijne lijntjes in de ski kunnen zien.

-Kanten
Kijk ook of de kant mooi recht is zonder beschadiging en vergelijk de dikte van de kant met de kant van een nieuwe ski, zo zie je ook hoeveel kant er nog op zit. Probeer zeker nog te streven naar meer dan de helft kant van wat er oorspronkelijk op zat.

-Bovenkant
Die paar krassen op bovenkant maken echt niets uit de onderkant en de kanten van je ski zijn 10 maal zo belangrijk.

-camber of voorspanning
ook belangrijk maar moeilijk om na te gaan tenzij je een identiek nieuwe ski hebt is de voorspanning of camber te controleren. eens de voorspanning uit de ski is, skiet de ski niet meer zo levendig, je krijgt dan bijna geen rebound van de ski terug.
De voorspanning valt te controleren door de ski plat op de grond te leggen en te kijken hoe hoog de ski onder binding van de grond komt. Het is belangrijk om dit te vergelijken van dezelfde ski’s want dit kan sterk vershillen van type ski!

Als je echt koopjes wil doen van ski’s die uit de verhuur komen, koop die op het eind van het seizoen, Eind april.

Skies kopen uit de verhuur is vaak een goede optie. Mede omdat ze deze nauwelijks slijpen en vaak wel goed waxen en ook het belag goed onderhouden.

Want als een ski elke week geslepen wordt is het snel gedaan met de staalkant. En kunnen ze deze dus niet meer verhuren (en lopen ze geld mis). Huurskies moeten gemiddeld 2 tot soms 3 seizoenen meegaan. Dus worden de skies alleen geslepen bij ijzige pistes of als de klant erom vraagt.

life is a beach, or a pile of snow

Voor mijn vrouw hebben we twee jaar geleden in de zomer in een wintersport speciaal zaak nieuwe schoenen (Head) en ski’s (Elan) gekocht samen voor nog geen € 300,-

Zeker geen topmateriaal, maar wel een hele schappelijke prijs en goedkoper dan huren. Aan het eind van het seizoen (na de krokus) kun je voor niet al te veel geld hele leuke dingen kopen.

Als ze er in de zomer nog mee zitten gaat het echt voor dumpprijzen weg.

Goede tips, dank!

@Mathias en anderen, dank voor alle technische info! Nu weet ik waar ik op moet letten als er ergens een buitenkansje voorbij komt.

Kopen uit de verhuur in het buitenland lijkt me niet praktisch ivm het vervoer, maar ik zal hier in Nederland eens rondkijken.

En misschien sla ik mijn slag wel in de uitverkoop in het late voorjaar. Ik zit nu niet om skimateriaal verlegen, maar tzt wil ik wel graag een eigen setje, vooral als mijn kids zo groot zijn dat ze ook gaan skieen.

Iemand toevallig freestyle skies te koop? Lengte ongeveer 174cm

Plaats een reactie