Met Tesla Model 3 naar Les Arcs

Dit onderwerp gaat over de bestemming Arc 1800

Afgelopen week tot afschuwen van veel vrienden en collega's op elektriciteit (Model 3 - Long Range) naar Les Arcs gereden…en dat viel alles mee! Of eigenlijk niks bijzonders, als je je instelt op wat vaker stoppen. Nou was dat sowieso niet verkeerd met 2 kleine kids (4 & 2,5), die om de 2,5/3 uur wel wat beweging kunnen gebruiken. En laat dat nou net de tijd zijn tussen de laadstops.

Heenreis:
Thuis (Breda) opgeladen tot 100% en de navigatie ingesteld op Arc 1800. Eens kijken wat ie allemaal voor ons in petto heeft.
3 supercharger stops: Arlon (BE), Val-de-Meuse (FR) en Lyon (Aire de Saint-Priest) (FR).
Navi geeft gelijk aan met hoeveel % de aankomst wordt verwacht. Dat biedt al wat rust.

  • 1e stop, Arlon: super plek. Direct aan de snelweg bij een heel modern vd Valk hotel. Plek zat en ze zijn nog volop aan het uitbreiden (nu 16 plekken). Volle snelheid laden (900+ km/h) en dus hoefden niet heel lang te wachten. Wel even een ontbijtje gedaan binnen.
  • 2e stop, Val-de-Meuse: geen klap te doen. Iets verder van de snelweg, dus ff tol aftikken. Grote parkeerplaats met 16 laadplekken en nog voorbereiding voor een verdubbeling. Een enkele cabin met toilet en koffiemachine. En stond een local met wijnproeverij. Weer een half uurtje laden in prachtig weer, tikkertje spelen en wijn proeven. Wijn was niet te zuipen overigens, dat was wel een minpuntje. Verder nog veel potentie voor horeca, waar nu een lokaal restaurant slim op inspeelt. Hangt een A4tje, met daarop telnr dat je kan bellen om te worden opgehaald binnen 5 min voor luncho oid. Geniaal.
  • 3e stop, net voorbij Lyon: een normale tankstop met alle faciliteiten die je bent gewend. Wel wat weinig laadplekken (6) , maar we hadden wel gelijk plek. Duurde hier wel wat langer ivm volledig bezet station.
    Omdat we met maar (ik gok) 12% zouden aankomen op bestemming en ik geen idee had of er kon worden geladen, besloten om nog een stop te maken onderaan de bergen: La Léchère-les-Bains, net voorbij Albertville. 8 laadplekken vlakbij een hotel. Even kwartiertje staan laden en door naar boven.
    Uiteindelijk met een km of 270 over aangekomen bij ons appartement.
    Helaas hebben we het niet voor elkaar gekregen de parkeergarage in te komen de hele week, dus mocht de Tesla lekker in de kou bivakkeren. Daar maakte ik mij een beetje zorgen om en keek dus ook iedere dag nog even in de app naar het bereik. Tot mijn verbazing was de impact van de kou minimaal. We hebben zeker de helft van de week volle bak sneeuw gehad. Maar daar lijkt de accu heel weinig onder te lijden. In een week slechts 15km bereik verloren.
    Dat was maar goed ook, want kon met geen mogelijkheid even aan het infuus hangen…ondanks verlengkabel.

Terugreis:
Geen zorgen dus bij vertrek, met nog iets van 255km op de teller.
Navi aan en gaan. Nu een andere route dan heen, niet over Lyon. Maar hij zal het wel weten, dus rijden maar.
Ging goed en een mooie toeristische route door de bergen, alleen jammer dat een wegafsluiting door lawine niet werd meegenomen en we dus konden omdraaien. Met wat stress, want gaan we het dan nog wel halen naar een supercharger?
Maar geen keuze, dus terug naar waar we vandaan kwamen, gelukkig grotendeels downhill. Beetje zitten knutselen op maps tussendoor en achterhaald dat we wel een andere supercharger konden halen, vlakbij Geneve aan de Franse kant. Dus onderaan de berg navi weer aan via een leuke route Annecy, alsnog zonder problemen aangekomen bij Archamps.

  • 1e stop, Archamps. Hartelijk ontvangen door een dame van Tesla en gelukkig na enkele minuten een plek, want druk bij de 8 plekken. Anders hadden we kunnen parkeren en zou zij ons bellen bij een vrije plek. Prima kunnen ontbijten in het naastgelegen hotel en stiekem ook al wat lunch meegenomen :-)
  • 2e stop, Val-de-Meuse. Gelukkig weer perfect weer, dus weer tikkertje :-D Helaas was de wijnboer niet aanwezig, dus moesten we het gewoon met water doen.
  • 3e stop, Arlon. We zouden daar tegen 1730 aankomen en daarna nog zeker 2,5uur nodig hebben om thuis te komen. Dus besloten eten te regelen en tijdens het laden dat soldaat te maken. Ik wist dat er een Quick aan de andere kant van de afrit zit…dus burgers en friet zou het worden. Aangezien we niet door Luxemburg kwamen en over een N-weg reden, kwamen we van de andere kant aan en passeerden we een groot winkelcentrum bij Arlon. En daar zagen we die gele M, dus daar maar wat gehaald en door naar de laders. 35min laden was perfect voor diner en een sanitaire stop.
    Daarna in 1 streep door naar Breda.

Dus zoals vermeld, dit is prima te doen!
Ben wel benieuwd hoe druk de laadplekken gaan zijn tijdens de vakanties, want dat kan nog wel eens vervelend worden.
Gelukkig zijn er ook nog veel andere laadpunten, maar die zijn natuurlijk een stuk langzamer.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 16:43

Toevallig een stuk dat ik goed ken, veel gereden heb. Hoe lang ben je nou onderweg geweest van deur tot deur dan? Heen en terug?

Edwin van Riel

Heen ongeveer 12uur en terug 14, maar dat was incl de 2uur extra dankzij de wegafsluiting

*bericht bewerkt door jwspoel op 19 feb 2020 17:03

OK, da’s ongeveer wat ik met de caravan ook rijd over dat stuk, netjes, en lekker relaxed aankomen ;)

Edwin van Riel

Dat ziet er netjes uit. Wat is de actieradius van de long range versie in de praktijk?

Mag ik vragen wat zo’n rit je nou aan “brandstof” kost @jwspoel?

OK, da’s ongeveer wat ik met de caravan ook rijd over dat stuk, netjes, en lekker relaxed aankomen ;)

evr66 op 19 feb 2020 17:14

Minimaal 12 uur… slik…

OK, da's ongeveer wat ik met de caravan ook rijd over dat stuk, netjes, en lekker relaxed aankomen ;)

evr66 op 19 feb 2020 17:14

Minimaal 12 uur… slik…

Skiwi op 20 feb 2020 08:18

Met sleurhut…goed gereden denk ik dan.😉
Wat zijn die 2 uur extra nu op 'n reis.🤔
Waar maken wij ons toch eigenlijk druk over…
Wacht maar tot @evr66 in zijn caravan een reserve batterij kan steken.😂
Ik zie hem dan al vlammen met een Tesla met sleurhut.
Eeeuuh, heeft een Tesla eigenlijk een trekhaak?🤔

*bericht bewerkt door dan58 op 20 feb 2020 08:36

Born to run. B.S.

Eeuh, @dan58 ik heb al een reserve accu er in (zonder stroom, als we ergens aan een lift staan of zo, brandt de kachel ongeveer 4 dagen),accu zorgt niet voor de verwarming, alleen dat de pomp voor de vloeistofcirculatie draait. Met een klein extra accuutje, kunnen we evt nog 24 uur overbruggen mocht er een keer wat tegen zitten ;)

Er zijn wel Tesla's die een hut mogen trekken, alleen neemt het bereik dan wel dramatische vormen aan. ANWB heeft onlangs een proefje gedaan met een M3 LR AWD en kwam dan op maximaal 190 km. Dat was met een extreem kleine/lichte/gestroomlijnde caravan, denk dat ik met die bak van mij er achter (250 breed, 1600 kg) blij mag zijn met 100 km. Komt bij, dat de wegligging ook slecht was, zelfs al met een mini-caravan.

Al met al: nog geen optie op dit moment, we houden het in de gaten. Maar actieradius zou 4* zo groot moeten worden om het leuk te maken, 3* om het überhaupt te overwegen.

Maar goed, morgen mag-ie weer op pad. Ik schat de brandstofkosten enkele reis naar 4 Vallees op EUR 240. Afschrijving heb ik gelukkig nauwelijks meer, dat scheelt weer. Comfort, ruimte en wegligging (ook met Caravan) zijn dik voor elkaar.

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/een-caravan-trekk…

null

*bericht bewerkt door evr66 op 20 feb 2020 08:55

Edwin van Riel

Mooi setje zo Edwin! Die sleurhut is ook ruim zat. Geeft toch wat meer comfort dan zo’n klein bakkie…

Goede reis alvast en geniet van de bergen… :)

Mooi verhaal en goed te lezen dat je lekker ontspannen naar je vakantie bent geweest.
Kleine tip: het steeds wakker maken van je Tesla om te kijken wat je bereik is, kost ook energie dus ook bereik. Dus niet teveel je Tesla uit zijn slaap houden. Maar met 15 km verlies is een mooie waarde. Was met mijn S en X wel iets hoger.

May the ski force be with you !!

Eeuh, @dan58 ik heb al een reserve accu er in (zonder stroom, als we ergens aan een lift staan of zo, brandt de kachel ongeveer 4 dagen),accu zorgt niet voor de verwarming, alleen dat de pomp voor de vloeistofcirculatie draait. Met een klein extra accuutje, kunnen we evt nog 24 uur overbruggen mocht er een keer wat tegen zitten ;)

Er zijn wel Tesla's die een hut mogen trekken, alleen neemt het bereik dan wel dramatische vormen aan. ANWB heeft onlangs een proefje gedaan met een M3 LR AWD en kwam dan op maximaal 190 km. Dat was met een extreem kleine/lichte/gestroomlijnde caravan, denk dat ik met die bak van mij er achter (250 breed, 1600 kg) blij mag zijn met 100 km. Komt bij, dat de wegligging ook slecht was, zelfs al met een mini-caravan.

Al met al: nog geen optie op dit moment, we houden het in de gaten. Maar actieradius zou 4* zo groot moeten worden om het leuk te maken, 3* om het überhaupt te overwegen.

Maar goed, morgen mag-ie weer op pad. Ik schat de brandstofkosten enkele reis naar 4 Vallees op EUR 240. Afschrijving heb ik gelukkig nauwelijks meer, dat scheelt weer. Comfort, ruimte en wegligging (ook met Caravan) zijn dik voor elkaar.

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/een-caravan-trekk…

null

evr66 op 20 feb 2020 08:53

Gaaf hoor 👍

May the ski force be with you !!

@harm @cjahulskamp

Inderdaad, super de ruimte en erg comfortabel zo’n ding. Zaterdag staan we in Nendaz, halverwege de week waarschijnlijk verkassen naar Engelberg of ergens in die hoek, afhankelijk van het weer dat @roel ons gaat voorschotelen.

Nog ééntje dan, jan 2019 op de Simplon ;)

null

Edwin van Riel

Mooi man, heerlijk als je zo kunt reizen. Lekker vrij… :)

Yup, paar daagjes gereserveerd en verder de sneeuw en zon achterna ;)

Edwin van Riel

das beste oder nichts ;) @Evr66!

I can stick uphill ice, on my saucer...

das beste oder nichts ;) @Evr66!

Shane op 20 feb 2020 10:52

net als met skiën zeg maar ;)

Edwin van Riel

Mooi verhaal en goed te lezen dat je lekker ontspannen naar je vakantie bent geweest.
Kleine tip: het steeds wakker maken van je Tesla om te kijken wat je bereik is, kost ook energie dus ook bereik. Dus niet teveel je Tesla uit zijn slaap houden. Maar met 15 km verlies is een mooie waarde. Was met mijn S en X wel iets hoger.

CJAHulskamp op 20 feb 2020 09:20

Inderdaad een mooi verhaal! Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn voor lage temperaturen tijdens het parkeren; lithium-ion accu’s hebben, in ieder geval tot 0 graden Celsius, juist minder zelfontlading bij lage temperaturen. Geen idee of dit voor temperaturen onder nul en voor Tesla’s NCA accu’s ook geldt, maar Li-ion@0-graden verliest ongeveer 6% per maand wat overeenkomt met slechts 1.5% per week.

Mag ik vragen wat zo'n rit je nou aan "brandstof" kost @jwspoel?

Harm op 20 feb 2020 07:27

@Harm De meeste km's waren nog 'gratis' vanuit mn 1500km saldo na levering.
Hieronder de laatste 2 stops, die wel wat kosten.

null

*bericht bewerkt door jwspoel op 21 feb 2020 13:46

Dat ziet er netjes uit. Wat is de actieradius van de long range versie in de praktijk?

Hupla op 20 feb 2020 06:52

@Hupla met de omstandigheden van nu: beladen, winterbanden, ‘lagere’ temp
350km ongeveer, bij 80% lading
Maar dan moet je wel je gemak houden met het stroompedaal :-)

Mooi verhaal en goed te lezen dat je lekker ontspannen naar je vakantie bent geweest.
Kleine tip: het steeds wakker maken van je Tesla om te kijken wat je bereik is, kost ook energie dus ook bereik. Dus niet teveel je Tesla uit zijn slaap houden. Maar met 15 km verlies is een mooie waarde. Was met mijn S en X wel iets hoger.

CJAHulskamp op 20 feb 2020 09:20

@CJAHulskamp eens, maar liever dan wat km’s kwijt, dan dat ik er te laat achterkom dat ie echt leeg is :-) Maar weet nu dat ik me geen zorgen meer hoef te maken, dus komende trip mag ie gewoon in zn winterslaap blijven tijdens het verblijf in Flachau

Arlon

null

Val-de-Meuse
null

*bericht bewerkt door jwspoel op 21 feb 2020 13:55

Dat ziet er netjes uit. Wat is de actieradius van de long range versie in de praktijk?

Hupla op 20 feb 2020 06:52

@Hupla met de omstandigheden van nu: beladen, winterbanden, ‘lagere’ temp
350km ongeveer, bij 80% lading
Maar dan moet je wel je gemak houden met het stroompedaal :-)

jwspoel op 21 feb 2020 13:44 [@jwspoel](/profiel/jwspoel) bedankt voor je leuke verslag. Het vdv aan de charger in Arlon ken ik vrij goed (zakelijk). Toplokatie. Als je er bent, sneeky eens tot het 12de gaan en genieten van het uitzicht :-) Wat ik me eigenlijk afvraag: is er iemand die als oudsher maar dan met een EV op skivakantie gaat? Ik bedoel, 800 à 1000km afmalen aan beleefde snelheden (limit waar het moet - baustelle vb) en 140 à 160km/h waar 'het mag'. Wat doet dit met het verbruik van een T of een EV? Is het sneller of 'verlies/verbruik' je dan zeer veel laadtijd? Ter info: Zelf waren we ook onderweg naar Hochgurgl (met een diesel uit de VAG groep :-)) op de drukke zaterdag 22/02/2020 en waren om 7h s morgens op de Autohof in Aichstetten: daar een 8 bay supercharger van T en amper 2 T gedocked. Best funny als je zag dat dezelfde dag er laadfiles waren in vb Oberhonnefeld/Willroth en andere... dus vraagje Wat zou het snelste zijn: braaf de limiet 110 a 130 en 3x laden, of de 150 aanhouden en misschien 5x laden? Is iemand ervaringsdeskundige?

Eerste stop is voor mij in de winter rond de 380 km op 100% weg. Eerste deel is nog in NL. Ik heb wel de LR RWD.

May the ski force be with you !!

Ik heb mij dat ook altijd afgevraagd wat het nu uiteindelijk kost aan ‘tanken’. Dus 3x stoppen aan ongeveer 15 euro is 45 euro tot de plaats van bestemming. Ik stop 1x en dan ben ik ongeveer 80 euro kwijt.

Mijn buurman heeft ook een tesla en hij moet dagelijks naar Brussel. Hij zei mij, dat wil je niet weten wat ik aan elektriciteit betaal, gelukkig is het een bedrijfswagen en kan ik ook deze factuur binnen brengen.

Als je openbaar laad kost het 0,33 cent per kwh. Via vattenfal betaal ik openbaar 0,22. Snelladen bij tesla is 0,28 cent. Er gaat 70 kwh in een longrange en je rijdt ongeveer 5km per kwh.

Het is dus zeker een stuk goedkoper

Natuurlijk is het goedkoper; een plofmotor heeft een rendement van max. 25% terwijl je elektrisch je boven de 90% zit.

Natuurlijk is het goedkoper; een plofmotor heeft een rendement van max. 25% terwijl je elektrisch je boven de 90% zit.

Martin7182 op 02 dec 2020 23:15

Het energetisch rendement heeft echt niets met de prijs per kilometer te maken. Als de benzineprijs heel erg daalt en/of de elektriciteitsprijs heel erg stijgt kan een verbrandingsmotor, ondanks het slechte energetische rendement, goedkoper per kilometer worden.

Annoying skiers since 2003

Steeds meer laadpassen kun je ook voor 0.22 cent per kWh laden openbaar.
Voor het laden bij Tesla zijn er verschillende tarieven per land.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 03 dec 2020 08:00

May the ski force be with you !!

Natuurlijk is het goedkoper; een plofmotor heeft een rendement van max. 25% terwijl je elektrisch je boven de 90% zit.

Martin7182 op 02 dec 2020 23:15

Het energetisch rendement heeft echt niets met de prijs per kilometer te maken. Als de benzineprijs heel erg daalt en/of de elektriciteitsprijs heel erg stijgt kan een verbrandingsmotor, ondanks het slechte energetische rendement, goedkoper per kilometer worden.

sterko op 03 dec 2020 01:01

Nee, natuurlijk niet. Als de benzineprijs heel erg daalt, kun je met benzine ook goedkoop elektriciteit maken in een centrale. Die grote plofmotor kan namelijk wel een stuk zuiniger draaien.

Natuurlijk is het goedkoper; een plofmotor heeft een rendement van max. 25% terwijl je elektrisch je boven de 90% zit.

Martin7182 op 02 dec 2020 23:15

eerder: op de brandstof van een plofmotor betaal je enorm veel accijnzen en andere heffingen, op electriciteit (nog) niet.
Over X jaren zal dit wel moeten veranderen omdat de overheden de verloren inkomsten door minder verkoop van benzine/diesel toch ergens moeten gaan halen (ziedaar het rekeningrijden via verplichte GPS logger in je auto, dan kunnen ze ineens je verkeersboetes maandelijks verwerken).

Glide on!

Plaats een reactie