Is dit niet een beetje van de pot gerukt

Ik las gisteren in de krant (GVA) een artikel over weinig sneeuw …
Op zich niks verbazend tot ik deze foto erbij zag staan …

null

Is dat er nu niet wat over , of spelen hier nog andere factoren …

De Spaanse televisie had hier een item over.

Deze sneeuw werd gebruikt voor het pad van de sleeplift. Op de piste lag wel sneeuw (van de sneeuwkannonnen ?)

Gewoon fff de piste blussen☃️

LA NORMA😍☃️

Skigebieden moeten wel tegenwoordig, ze hebben er alles voor over om ook in niet-winterse omstandigheden toch voldoende sneeuw te hebben liggen. Heb ooit eens begrepen dat een skigebied minstens 100 skidagen moet hebben om een goed seizoen te kunnen draaien, anders gaat dat natuurlijk ook ten koste van de werkgelegenheid. En volgend jaar zouden de toeristen weleens niet meer terug kunnen komen. Dus dan maar middels een helicopter sneeuw naar het gebied brengen… Dit grapje koste dacht ik € 5.000,-

Als het verhaal van @zenith klopt dan snap ik het nog enigzins, skigebieden zijn bedrijven en er moet geld binnenkomen. Een aantal helicopter vluchten om het pad te creëren van de sleeplift waardoor een piste met voldoende sneeuw bereikt kan worden zie ik niet per sé als problematisch of van de pot gerukt.

Als het idee is om de hele piste te vullen is het net zo megalomaan als die skigebieden die ‘als eerste’ open gaan in september. zoals Kitzbuhel in dit artikel: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/481863/kitzbuhel-o…

🏂

Is dit enkele jaren geleden in Les Sybelles ook niet eens toegepast? Om verbinding tussen 2 delen open te kunnen houden?

#wakeupwhereyouwant

Is dit enkele jaren geleden in Les Sybelles ook niet eens toegepast? Om verbinding tussen 2 delen open te kunnen houden?

T.o.e.r.i.s.t op 20 feb 2020 15:23

Heel veel skigebieden hebben dit al gedaan, alleen zoeken de meeste hier niet de pers mee op. De gedachte is natuurlijk erg dubbel, het voelt en is niet echt ecologisch. Maar aan de andere kant veel skigebieden leveren werk voor hele dorpen… dus die paar helikoptervluchten zijn het wel waard denk ik.
Ik heb ook nog nooit iemand horen klagen over helikoptervuchten om berghutten te bevoorraden of om explosieven naar beneden te gooien voor lawineveiligheid.

Click. Click. Peace

Wat ik me in dit geval in vraag stel of het niet een beetje "dweilen met de kraan open is " , ik vraag me af hoeveel vluchten je zo nodig hebt om zo een verbindings of liftpad te creëren én in stand te houden .

Alle begrip natuurlijk voor de lokale economie .

Ik heb ook nog nooit iemand horen klagen over helikoptervuchten om berghutten te bevoorraden o[post]Rogier op 20 feb 2020 16:47

Ik wel : De hut uitbater zelf … dat het veel "zu teuer" is :-)

*bericht bewerkt door evert op 20 feb 2020 17:46

Ik las gisteren in de krant (GVA) een artikel over weinig sneeuw …
Op zich niks verbazend tot ik deze foto erbij zag staan …

null

Is dat er nu niet wat over , of spelen hier nog andere factoren …

evert op 20 feb 2020 11:41

Is ook een beetje verkapt Heliskiën

Allen profiteren hier heeel veel meer mensen per vlucht van de sneeuw.

Click. Click. Peace

Als het idee is om de hele piste te vullen is het net zo megalomaan als die skigebieden die ‘als eerste’ open gaan in september. zoals Kitzbuhel in dit artikel: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/481863/kitzbuhel-o…

Martin9 op 20 feb 2020 13:29

Die piste in Kitzbuhel is geprepareerd met sneeuw wat is opgeslagen van het vorige seizoen. Ze hadden dit ook gewoon weg kunnen laten stromen.

Übung macht den meister!!!

Niveau en redenatie bericht: in Amsterdam zijn hoeren: en men rookt er hasj: Nederland is een drugsland vol met hoeren dus daar ga ik niet heen.

Karin Es

Of juist wel. 😎😆😅

Born to run. B.S.

Ik heb hier nog eens over nagedacht, maar elke nacht rijden er in de Alpen duizenden pistenbullys om sneeuw die naar beneden is geschraapt weer naar boven te rijden en glad te strijken zodat wij met z'n allen lekker kunnen skiën. Is dan de eventuele verontwaardiging van zo'n helikopter dan niet raar?

*bericht bewerkt door Rogier op 21 feb 2020 16:09

Click. Click. Peace

Als het idee is om de hele piste te vullen is het net zo megalomaan als die skigebieden die ‘als eerste’ open gaan in september. zoals Kitzbuhel in dit artikel: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/481863/kitzbuhel-o…

Martin9 op 20 feb 2020 13:29

Die piste in Kitzbuhel is geprepareerd met sneeuw wat is opgeslagen van het vorige seizoen. Ze hadden dit ook gewoon weg kunnen laten stromen.

RFKANGOO op 20 feb 2020 20:52

Klopt maar er moeten toch heeeeel wat manuren, machines etc ingezet worden om 1 afdaling te openen tijdens hele hoge tempraturen. En dan alleen om te roepen dat jouw skigebied als eerste niet gletscher open kon dat seizoen…

🏂

Ik heb hier nog eens over nagedacht, maar elke nacht rijden er in de Alpen duizenden pistenbullys om sneeuw die naar beneden is geschraapt weer naar boven te rijden en glad te strijken zodat wij met z'n allen lekker kunnen skiën. Is dan de eventuele verontwaardiging van zo'n helikopter dan niet raar?

Rogier op 21 feb 2020 16:09

Hier heb je ook helemaal gelijk in. Alleen moet je je wel afvragen of het allemaal tegen elkaar opweegt. In gebieden met voldoende sneeuw worden ook heel veel skipassen verkocht. Mensen die zien dat de sneeuwhoogtes goed zijn nemen last minute beslissingen om af te reizen naar een bepaald gebied etc.

Als ik last minute zou gaan op basis van sneeuwhoogtes en ik zie dit soort berichten en een webcam met groene pistes denk ik dat ik een ander gebied kies. Als met mij een groot aantal mensen dat doet is het de kosten van helikopters inzetten niet waard denk ik.

Maar als klant zou ik maar wat blij als je daar geboekt hebt en ze dit doen om toch nog enigszins in de sneeuw te kunnen staan. Oftewel het is vrij selectieve verontwaardiging bij vele van ons denk ik.

*bericht bewerkt door Martin9 op 21 feb 2020 16:22

🏂

Ik heb hier nog eens over nagedacht, maar elke nacht rijden er in de Alpen duizenden pistenbullys om sneeuw die naar beneden is geschraapt weer naar boven te rijden en glad te strijken zodat wij met z'n allen lekker kunnen skiën. Is dan de eventuele verontwaardiging van zo'n helikopter dan niet raar?

Rogier op 21 feb 2020 16:09

Hier heb je ook helemaal gelijk in. Alleen moet je je wel afvragen of het allemaal tegen elkaar opweegt. In gebieden met voldoende sneeuw worden ook heel veel skipassen verkocht. Mensen die zien dat de sneeuwhoogtes goed zijn nemen last minute beslissingen om af te reizen naar een bepaald gebied etc.

Als ik last minute zou gaan op basis van sneeuwhoogtes en ik zie dit soort berichten en een webcam met groene pistes denk ik dat ik een ander gebied kies. Als met mij een groot aantal mensen dat doet is het de kosten van helikopters inzetten niet waard denk ik.

Maar als klant zou ik maar wat blij als je daar geboekt hebt en ze dit doen om toch nog enigszins in de sneeuw te kunnen staan. Oftewel het is vrij selectieve verontwaardiging bij vele van ons denk ik.

Martin9 op 21 feb 2020 16:20

Hoeveel mensen gaan er last minute boeken tijdens de voorjaarsvakantie? Ze weten dat er duizenden klanten komen dus moet er ook sneeuw liggen. Koste wat het kost.

Übung macht den meister!!!

Ik heb hier nog eens over nagedacht, maar elke nacht rijden er in de Alpen duizenden pistenbullys om sneeuw die naar beneden is geschraapt weer naar boven te rijden en glad te strijken zodat wij met z'n allen lekker kunnen skiën. Is dan de eventuele verontwaardiging van zo'n helikopter dan niet raar?

Rogier op 21 feb 2020 16:09

Hier heb je ook helemaal gelijk in. Alleen moet je je wel afvragen of het allemaal tegen elkaar opweegt. In gebieden met voldoende sneeuw worden ook heel veel skipassen verkocht. Mensen die zien dat de sneeuwhoogtes goed zijn nemen last minute beslissingen om af te reizen naar een bepaald gebied etc.

Als ik last minute zou gaan op basis van sneeuwhoogtes en ik zie dit soort berichten en een webcam met groene pistes denk ik dat ik een ander gebied kies. Als met mij een groot aantal mensen dat doet is het de kosten van helikopters inzetten niet waard denk ik.

Maar als klant zou ik maar wat blij als je daar geboekt hebt en ze dit doen om toch nog enigszins in de sneeuw te kunnen staan. Oftewel het is vrij selectieve verontwaardiging bij vele van ons denk ik.

Martin9 op 21 feb 2020 16:20

Hoeveel mensen gaan er last minute boeken tijdens de voorjaarsvakantie? Ze weten dat er duizenden klanten komen dus moet er ook sneeuw liggen. Koste wat het kost.

RFKANGOO op 22 feb 2020 05:02

in de vakanties? Niet zoveel natuurlijk maar de rest van het jaar wel. En zeker naar kleinere gebieden zoals het gebied waar dit nu over gaat.

🏂

Gewoon hoog genoeg gaan, gebieden als Westendorf etc liggen gewoon echt te laag voor de krokus. Niet boeken dus daar. Dat zei mijn vader, die in Oostenrijk heeft gewoond, al in de jaren 70. En kerst is de minst sneeuwzekere periode van het jaar.

Karin Es

Ik heb hier nog eens over nagedacht, maar elke nacht rijden er in de Alpen duizenden pistenbullys om sneeuw die naar beneden is geschraapt weer naar boven te rijden en glad te strijken zodat wij met z'n allen lekker kunnen skiën. Is dan de eventuele verontwaardiging van zo'n helikopter dan niet raar?

Rogier op 21 feb 2020 16:09

Klopt.

Alleen is die helicopter - bij daglicht - opvallender dan een pistenbully in het donker. Dus in de perceptie is de heli erger terwijl in realiteit het verschil niet zo groot zal zijn.

Ik begreep uit het verhaal ook dat dit puur was om het gebied open te houden, niet te hoe en sluiten. En dan is €5.000,- relatief gezien een schijntje als je weet hoeveel toeristen & werk er mee gemoeid is.

Meen iets gelezen te hebben over tot 80 man dat qua werk hieraan gerelateerd was, tja dan help je de natuur een beetje. Op de lange termijn lijkt me de oplossing echter niet wenselijk en houdbaar.

Plaats een reactie