Flitsmeister en Waze voortaan verboden in Duitsland

RemkoZ20 februari 2020 · 20:09

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5029556/f…

Wintersporters opgelet: rij jij komend weekend van of naar je skibestemming over de Duitse snelweg? Dan moet je zelf op je snelheid letten, want flitsapps zoals Flitsmeister en Waze zijn voortaan verboden.

Dergelijke systemen die waarschuwen voor flitspalen die zijn ingebouwd in een auto waren al verboden, maar nu is er ook duidelijke regelgeving over het gebruik van apps gemaakt. Dat schrijft het Duitse automagazine Auto Bild.

Boete bij controle

De app mag nog wel geïnstalleerd zijn op je telefoon, maar als bestuurder mag je de app niet meer gebruiken in de auto. Hoe de Duitse politie hierop gaat controleren, is nog niet duidelijk. De hoogte van de boete is wel bekend, die bedraagt 75 euro.

elisabeth10120 februari 2020 · 20:37

Hoe ze gaan controleren is nog niet duidelijk…nee omdat ze het ook niet kúnnen controleren. In Frankrijk is het allang verboden.

Gaat weer nergens over. Het heeft niks te maken met veiligheid maar slechts met het spekken van de staatskas.

Tiny-M20 februari 2020 · 20:46

Top, dan laat ik het de bijrijder aanzetten 👍

Skiwi20 februari 2020 · 20:52

Wat voor bullshit is dat nu weer? Waze is veruit de beste navigatie app (en dan bedoel ik niet voor het melden van politiecontroles, maar voor het omzeilen van file) en die zou ik dus niet meer mogen gebruiken

gmbl…

Onnem20 februari 2020 · 21:10

Flitsers staan ook in google maps, zouden ze dat dan ook verbieden?

The older I get, the better I was
RFKANGOO20 februari 2020 · 21:13

Ik neem een a4tje mee met alle vaste flitspalen erop. Mag dat wel?

Übung macht den meister!!!
Hulst20 februari 2020 · 21:33

En wat als iedereen zich nu eens normaal aan de regels houdt.

Hen48
Martin718220 februari 2020 · 21:46

Ik neem een a4tje mee met alle vaste flitspalen erop. Mag dat wel?

RFKANGOO op 20 feb 2020 21:13

Ja dat mag.

Auch wer sich bereits bei seiner Routenplanung über feste Radarmessstellen informiert und sich einen Spickzettel ins Auto legt, begeht keinen Gesetzesverstoß.

[https://www.autobild.de/artikel/blitzer-app-radarwarner-1441...](https://www.autobild.de/artikel/blitzer-app-radarwarner-14412521.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter "https://www.autobild.de/artikel/blitzer-app-radarwarner-14412521.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter")

*bericht bewerkt door Martin7182 op 20 feb 2020 21:47

T.o.e.r.i.s.t20 februari 2020 · 21:46

Flitsers staan ook in google maps, zouden ze dat dan ook verbieden?

Onnem op 20 feb 2020 21:10

Waar dan? Heb ze nog niet zien staan…

Skiing for life.
Skimams20 februari 2020 · 22:15

Mijn zoontje zit altijd naast me. Die kan hem mooi aanzetten dan👍🏼

mama on a mission in the snow
Skimams20 februari 2020 · 22:16

En wat als iedereen zich nu eens normaal aan de regels houdt.

Hulst op 20 feb 2020 21:33

Nee. Ben ik niet van plan. Gas erop, hoppa🥳

mama on a mission in the snow
RFKANGOO20 februari 2020 · 22:26

En wat als iedereen zich nu eens normaal aan de regels houdt.

Hulst op 20 feb 2020 21:33

Regels zijn er om overtreden te worden.

Übung macht den meister!!!
Hulst20 februari 2020 · 23:32

Gaan jullie op de piste ook zo tekeer. De resultaten zijn te zien in de Oostenrijkse après ski. Leuke landgenoten zo de laatste tijd.

Hen48
Schweiz21 februari 2020 · 07:32

Gaan jullie op de piste ook zo tekeer. De resultaten zijn te zien in de Oostenrijkse après ski. Leuke landgenoten zo de laatste tijd.

Hulst op 20 feb 2020 23:32

Volgens mij gaat het hier over Flitsmeister waar je niemand mee beschadigt, niet over stomdronken iemand het ziekenhuis in slaan. Slechte vergelijking lijkt mij.

bartvwg21 februari 2020 · 07:36

De hoogte van de boete is wel bekend, die bedraagt 75 euro.

RemkoZ op 20 feb 2020 20:09

Softies die Duitsers, kunnen ze nu geen deftige boetes uitdelen? :p

Without deviation from the norm, progress is not possible.
Joy8521 februari 2020 · 08:01

Wat voor bullshit is dat nu weer? Waze is veruit de beste navigatie app (en dan bedoel ik niet voor het melden van politiecontroles, maar voor het omzeilen van file) en die zou ik dus niet meer mogen gebruiken

gmbl…

Skiwi op 20 feb 2020 20:52

Waze gebruikt wel de info rechtstreeks van Google Maps. Maar dat terzijde :) Het is alleen populairder doordat gebruikers net die extra`s kunnen meedelen…

Hulst21 februari 2020 · 08:12

@Sweiz.Je hebt gelijk, ik had het moeten beperken tot mijn eerste zinnetje.

Hen48
Martin718221 februari 2020 · 08:32

Volgens mij gaat het hier over Flitsmeister waar je niemand mee beschadigt

Schweiz op 21 feb 2020 07:32

Indirect wel, want met Flitsmeister rijd je te hard buiten de flitspalen om. En hard rijden kost verkeersdoden, laat staan te hard rijden.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 21 feb 2020 08:32

Skippy7921 februari 2020 · 08:48

ik gebruik waze als mijn navigatie via apple carplay, zal ook niks anders gebruiken. Het is een van de beste navigatie/flitsmelders dat er is… ah ja wat is €75, kan er nog bij samen met de €9 vignet van Oostenrijk :D

ronaldkoopmans21 februari 2020 · 08:49

Volgens mij gaat het hier over Flitsmeister waar je niemand mee beschadigt

Schweiz op 21 feb 2020 07:32

Indirect wel, want met Flitsmeister rijd je te hard buiten de flitspalen om. En hard rijden kost verkeersdoden, laat staan te hard rijden.

Martin7182 op 21 feb 2020 08:32

Hard rijden kost geen directe verkeersdoden, gebrek aan inschattingsvermogen, kunde en overschatting van eigen kunnen kost verkeersdoden. Wij Nederlandsers zijn niet gewend 160+ te rijden, en dan gaat dat natuurlijk sneller mis. Of, om met woorden van Jeremy Clarkson te spreken: "Speed doesn't kill you. Suddenly becoming stationary, that's what gets you."

On topic; Ik geloof niet dat het echt te handhaven valt, en zolang de bijrijder snel de app sluit als oom agent je staande houdt, valt er niks te bewijzen.

edit; volgens het CBS is "te hard rijden" wel aan te wijzen als een van de oorzaken. Ik blijf er bij dat hard rijden an sich geen verkeersoden kost, maar dat het voortkomt uit onoplettendheid, inschattingsfouten en andere menselijke fouten. De kans op fouten maken bij hogere snelheid neemt wel degelijk toe.

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 21 feb 2020 08:59

Hoe vaker op wintersport hoe beter
Martin718221 februari 2020 · 09:47

@ronaldkoopmans, lees dit eens:
https://www.spiegel.de/auto/aktuell/tempolimit-koennte-jaehr…

Het aantal ongevallen daalt niet met een snelheidslimiet (er is zelfs sprake van een lichte stijging), maar wel de gevolgen ervan. Minder doden dus. 140 per jaar is relatief gezien niet zoveel, maar het zijn toch 140 mensenlevens hè.

Een natuurkundig weetje is dat de energie die bij een botsing vrijkomt kwadratisch toeneemt met de snelheid. Het verschil tussen 160km/h en 130km/h lijkt klein, maar is 50%.

Hulst21 februari 2020 · 10:14

@ronaldkoopnnans versus @Martin7182. 2 meningen zo kort na elkaar. De feiten wijken nogal behoorlijk af, lijkt me zo. Ik weet niet of ieder die het interesseert de Duitse taal machtig is, maar het lijkt me nogal helder. De machtige Duitse autolobby, daar wil geen enkele Duitse politicus zich aan branden, is recent weer gebleken.

Hen48
MichelV21 februari 2020 · 10:55

Ik denk als je bewust heel hard rijdt dat je een bepaald risico aanvaard gepakt te worden. FM is voor mij voornamelijk om niet geflitst te worden met 10 km/h harder dan toegestaan( de meest ergerlijke boetes, want qua tijdswinst schiet je er niet veel mee op en kost je verhoudingsgewijs veel). Vraag me sowieso af wie er komende weekenden een gemiddelde haalt van minimaal 110 km per uur…

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(
Skiwi21 februari 2020 · 10:58

Waze gebruikt wel de info rechtstreeks van Google Maps. Maar dat terzijde :) Het is alleen populairder doordat gebruikers net die extra`s kunnen meedelen…

Joy85 op 21 feb 2020 08:01

Wel, daar heb ik zo mijn twijfels over, eerlijk gezegd.

Ik weet dat Waze ook van Google is en dat ze onderliggend dezelfde data gebruiken, maar Waze lijkt voor de routeplanning veel sneller rekening te houden met door Wazers gemelde problemen.

ankiepankie21 februari 2020 · 11:21

En wat als iedereen zich nu eens normaal aan de regels houdt.

Hulst op 20 feb 2020 21:33

Ik probeer mij in Duitsland altijd wel aan de regels te houden, maar er zijn stukken waar ze om de paar kilometer een andere snelheid hanteren. Je switcht daar voortdurend van 80 naar 100 en naar 120 en dan ineens weer naar 80. En omdat ik dan wel eens een bordje mis, heb ik liever Flitsmeister aan die mij waarschuwt dat er een flitser aan komt zodat ik dan nog even kan checken hoe hard ik mag.

Tsjoecha21 februari 2020 · 11:27

Waze gebruikt wel de info rechtstreeks van Google Maps. Maar dat terzijde :) Het is alleen populairder doordat gebruikers net die extra`s kunnen meedelen…

Joy85 op 21 feb 2020 08:01

Wel, daar heb ik zo mijn twijfels over, eerlijk gezegd.

Ik weet dat Waze ook van Google is en dat ze onderliggend dezelfde data gebruiken, maar Waze lijkt voor de routeplanning veel sneller rekening te houden met door Wazers gemelde problemen.

Skiwi op 21 feb 2020 10:58

Eigenlijk is het omgekeerd : Google maps gebruikt de data van Waze.

Martin718221 februari 2020 · 12:03

En wat als iedereen zich nu eens normaal aan de regels houdt.

Hulst op 20 feb 2020 21:33

Ik probeer mij in Duitsland altijd wel aan de regels te houden, maar er zijn stukken waar ze om de paar kilometer een andere snelheid hanteren. Je switcht daar voortdurend van 80 naar 100 en naar 120 en dan ineens weer naar 80. En omdat ik dan wel eens een bordje mis, heb ik liever Flitsmeister aan die mij waarschuwt dat er een flitser aan komt zodat ik dan nog even kan checken hoe hard ik mag.

ankiepankie op 21 feb 2020 11:21

Om je beter aan de regels te houden dien je de max. snelheid te respecteren. Als je dat alleen doet bij flitspalen, begrijp je het volgens mij niet helemaal. Ik ben overigens wel voorstander van routeplanners die continue waarschuwingssignalen geven zodra je te hard gaat, zodat je je ogen op de weg kunt houden. Maar je alleen aan de regels houden om boetes te voorkomen vind ik in het algemeen wel een beetje hypocriet.

DrPhil21 februari 2020 · 12:22

TomTom geeft in Frankrijk gevaarzones met flitsers. Werkt prima. Mag dat wel in Duitsland? Dld heeft idd soms van die verraderlijke snelheidsbeperkingen. Bruggen zijn vaak opeens 80 of zelfs 60.

Roy8321 februari 2020 · 13:29

TomTom geeft in Frankrijk gevaarzones met flitsers. Werkt prima. Mag dat wel in Duitsland? Dld heeft idd soms van die verraderlijke snelheidsbeperkingen. Bruggen zijn vaak opeens 80 of zelfs 60.

DrPhil op 21 feb 2020 12:22

Ja dat, of onderaan een dalende weg (volgens mij ergens bij Frankfurt), ook zo’n fijn plekje. Ik ben helemaal niet per se een hardrijder, maar vind het toch fijn dat ik daar even gewaarschuwd wordt.

Wannabe Dolomietenkenner...
Hulst21 februari 2020 · 13:32

@Martin7282. Naast deze goed verwoorde intentie kom ik overigens met automaat en cruise controle ook een heel eind in de goede richting.

Hen48
bartvwg21 februari 2020 · 13:43

TomTom geeft in Frankrijk gevaarzones met flitsers. Werkt prima. Mag dat wel in Duitsland? Dld heeft idd soms van die verraderlijke snelheidsbeperkingen. Bruggen zijn vaak opeens 80 of zelfs 60.

DrPhil op 21 feb 2020 12:22

Een Duitser volgen, die weet ze staan. Als die Duitsers ineens traag beginnen te rijden is het van oppassen. :p

*bericht bewerkt door bartvwg op 21 feb 2020 13:44

Without deviation from the norm, progress is not possible.

Plaats een reactie