Zes jarig kind verongelukte bij klettersteig

Ik las bericht van een verongelukt zes jarig kind dat bij of na de klettersteig ten val kwam en het niet overleefde. Hieronder de link naar het stuk. Vreselijk naar bericht.

https://www.suedtirolnews.it/chronik/sechsjaehriger-bei-berg…

Mijn Duits is niet goed en ik kreeg niet helder hoe het precies misging, maar het deed me denken over hoe (on)verantwoord ikzelf eigenlijk met mijn eigen kinderen in de bergen geniet van de natuur en ook het avontuur opzoek.

Ik neem voorzorgsmaatregelen, lees me in en oefen alleen of juist met mijn kinderen waar mogelijk voordat we gaan skiën, klimmen of lopen. Maar ik kan me ook herinneren dat ik bij zoiets ogenschijnlijk eenvoudigs als wandelen met het gezin, in het begin regelmatig inschattingsfouten maakte. Van verkeerde/ te weinig kleding mee tot te technische of gevaarlijke wandelpaden.

Als ouder maak je (ik) genoeg inschattingsfouten in het opvoeden van je kind en het leven dat je daarbij aanreikt. Maar dit gun je geen mens en mijn gedachten gaan uit naar de ouders van het kind en andere nabestaanden.

Wat een vreselijk drama! Ik wens hen allen heel veel sterkte bij dit verlies.

Ik lees niets over de aanwezigheid en/of het gebruik van klimmaterialen en vraag me af of dat een in dezen een rol heeft gespeeld. Niet dat dat iets af doet aan dit tragische voorval.

Het sterkt me wel in mijn overtuiging dat als ik met mijn zoontje ga wandelen in de bergen, ook al is het een simpele wandeling, hij aan het touw gaat en een integraalgordel draagt.

Even los van dit ongeval denk ik dat Klettersteig door velen wordt onderschat.

Vreselijk, je kind zien vallen. Maar ook onbegrijpelijk dat je met een 6 jarige deze steig doet. Ze zijn dus 8 uur (!!) bezig geweest en waren nog altijd bezig toen het al donker was. Dan schat je e.e.a. wel heel slecht in. Niveau C/D is moeilijk tot zeer moeilijk. Wat een drama.

Wat @ErikM zegt herken ik wel, mensen die zonder materiaal op hun gympies los een B/C doen, want het was zulk mooi weer vanochtend etc. Regelmatig gezien in de Dolomieten.

Tja, ik heb maar 1 tip: laat je ambitie thuis als je met kinderen op vakantie gaat. Het is jouw droom, niet die van je kind.

Een kind van zes hoort (alleen al vanwege gewicht) op een klettersteig altijd klassiek gezekerd te worden. Ook zijn kinderen van die leeftijd nog niet in staat om foutloos te handelen en al helemaal niet om de gevaren van eventuele fout handelen in te zien. Maar in de bergen zit, ook als je alles zo goed mogelijk doet, een ongeluk in een klein hoekje.

@ErikM Wandelen aan touw is zeker niet altijd aan te raden, en kan zelfs erg gevaarlijk zijn als je geen vaste punten gebruikt, en dit hangt ook erg af van kennis van touwtechnieken. Ik gebruik touwen alleen bij klettersteigs en bij rotsklimmen verder hou ik rekening met de paden die we doen zodat ik geen touw nodig heb als ik op stap ga met de kinderen .

Click. Click. Peace

Wat een drama voor die ouders, je kind naar beneden te zien vallen en niets kunnen doen.
Ouders waren bekend op die route, maar deze is absoluut niet voor kinderen, laat staan een van zes jaar. Soms kan ik er met mijn pet niet bij wat ouders drijft om dit dan toch te doen.
Waarom neem je dat risico, vindt het onverantwoordelijk, hoe erg of dit ook is.
Ze hebben er zolang over gedaan en kwamen in het donker omdat die kleine jongen mee was.

Dienten Die Alte schule

Een kind van zes hoort (alleen al vanwege gewicht) op een klettersteig altijd klassiek gezekerd te worden. Ook zijn kinderen van die leeftijd nog niet in staat om foutloos te handelen en al helemaal niet om de gevaren van eventuele fout handelen in te zien. Maar in de bergen zit, ook als je alles zo goed mogelijk doet, een ongeluk in een klein hoekje.

@ErikM Wandelen aan touw is zeker niet altijd aan te raden, en kan zelfs erg gevaarlijk zijn als je geen vaste punten gebruikt, en dit hangt ook erg af van kennis van touwtechnieken. Ik gebruik touwen alleen bij klettersteigs en bij rotsklimmen verder hou ik rekening met de paden die we doen zodat ik geen touw nodig heb als ik op stap ga met de kinderen .

Rogier op 25 feb 2020 11:13

Mee eens. Ik wil ook niet gezegd hebben dat het ALTIJD aan te raden is. Vele factoren spelen bij de afweging touw/geen touw een rol en ik ben van mening dat ik die afweging kan maken. Als jouw kinderen opgroeien in een bergachtige omgeving en het wandelen aldaar met de paplepel krijgen ingegoten, dan speelt dat wellicht ook een rol in bovenstaande overweging. Het voordeel van het dragen van een integraalgordel bij mijn zoontje vind ik trouwens ook dat ik hem stevig kan vastpakken in een stoeltjeslift en niet onder de bar kan glippen.

Wat een drama voor die ouders, je kind naar beneden te zien vallen en niets kunnen doen.
Ouders waren bekend op die route, maar deze is absoluut niet voor kinderen, laat staan een van zes jaar. Soms kan ik er met mijn pet niet bij wat ouders drijft om dit dan toch te doen.
Waarom neem je dat risico, vindt het onverantwoordelijk, hoe erg of dit ook is.
Ze hebben er zolang over gedaan en kwamen in het donker omdat die kleine jongen mee was.

Elly3 op 25 feb 2020 11:26

Tsja, dit altijd lastig, met Lisa (5 jaar) heb ik al best veel Via Ferrata’s gedaan welke absoluut niet voor kinderen zijn, en in de boekjes als volwassen-via ferratas staan. Ze geniet echt met volle teugen. Pushen wij haar? Ik denk het niet… Heeft ze veel drive omdat ze ons regelmatig met klimspullen ziet vertrekken, ja ik denk het wel. Dus dat kun je wel een beetje als pushen zien. Anders gezegd ze groeit ermee op.

Dit is allemaal stoer en geweldig, totdat het noodlot toe slaat. Ik doe er alles aan zodat dat niet kan gebeuren, maar ja, een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Ik weet te weinig van dit ongeluk vanuit de openingspost om hier uberhaupts iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar als ik ik (en veel Alpenbewoners met mij) mijn kinderen niet mee mag nemen op activiteiten die eigelijk alleen voor volwassenen zijn, dat houdt het spelen in de bergen snel op :-) (MTB, klimmen, Via ferrata, ijsklimmen, off-piste skiën etc etc)

(Ze is 5 en skiet ook al op zwarte pistes, dat is ook niet echt kinderland… ook hier geldt als het goed is, is het geweldig, mocht ze vallen en een erntsig ongeluk hebben zijn de meningen vast weer verdeeld.

Click. Click. Peace

Een kind van zes hoort (alleen al vanwege gewicht) op een klettersteig altijd klassiek gezekerd te worden. Ook zijn kinderen van die leeftijd nog niet in staat om foutloos te handelen en al helemaal niet om de gevaren van eventuele fout handelen in te zien. Maar in de bergen zit, ook als je alles zo goed mogelijk doet, een ongeluk in een klein hoekje.

@ErikM Wandelen aan touw is zeker niet altijd aan te raden, en kan zelfs erg gevaarlijk zijn als je geen vaste punten gebruikt, en dit hangt ook erg af van kennis van touwtechnieken. Ik gebruik touwen alleen bij klettersteigs en bij rotsklimmen verder hou ik rekening met de paden die we doen zodat ik geen touw nodig heb als ik op stap ga met de kinderen .

Rogier op 25 feb 2020 11:13

Mee eens. Ik wil ook niet gezegd hebben dat het ALTIJD aan te raden is. Vele factoren spelen bij de afweging touw/geen touw een rol en ik ben van mening dat ik die afweging kan maken. Als jouw kinderen opgroeien in een bergachtige omgeving en het wandelen aldaar met de paplepel krijgen ingegoten, dan speelt dat wellicht ook een rol in bovenstaande overweging. Het voordeel van het dragen van een integraalgordel bij mijn zoontje vind ik trouwens ook dat ik hem stevig kan vastpakken in een stoeltjeslift en niet onder de bar kan glippen.

ErikM op 25 feb 2020 11:46

precies, dat laatste is niet dom. Al dit soort keuzes zijn goed als ze goed overdacht worden. En zolang je maar weet dat een touw in principe geen enkele garantie biedt.

Click. Click. Peace

@Rogier, jullie wonen daar en je kinderen groeien er mee op, je zekert ze goed, en kijkt of ze de karabinen goed omzetten en blijft er voor of achter lopen, er blijft altijd risico. Wat ik uit het verhaal lees is die jongen gevallen bij een steil stuk, waar je wel gezekerd moet zijn, ik vraag mij af of dit wel zo was?
Natuurlijk kun je je kinderen op allerlei bergsporten meenemen, maar wel op niveau van het kind.

Dienten Die Alte schule

@Rogier
Natuurlijk kun je je kinderen op allerlei bergsporten meenemen, maar wel op niveau van het kind.

Elly3 op 25 feb 2020 13:35

Precies en dat kan een niveau ‘volwassenen’ zijn. Dat er iets mis gaat wil niet meteen zeggen dat het kind er niet op z’n plek was. Al lijkt de tijdspanne van de via feratta wel erg lang voor een jong kind.

Click. Click. Peace

Dag Rogier,

Je zegt dat een kind van zes altijd klassiek gezekerd moet worden op een Via Ferrata. Kan je daar wat meer info bij geven ? Ik vermoed dat je verwijst naar grotere valfactor maar er zijn ondertussen toch ook aangepaste sets voor kinderen ? Uiteraard is klassiek zekeren (als je er uiteraard goed voor opgeleid bent) beter.

Vreselijk voor de ouders, die, dat is vermoed ik wel duidelijk, een inschattingsfout hebben gemaakt door zich in het donker nog op een moeilijke Klettersteig te bevinden. Het is niet duidelijk of dit de reden is van dit tragische ongeval is, maar ik denk niet dat ze het bewust zo gepland hebben (dat zou wel heel vreemd zijn).
Kinderen kunnen soms heel veel en heel vaardig zijn, maar zo’n lange tocht met een 6-jarige in de winter en dan zo laat in de ochtend vertrekken? Het klinkt toch een beetje twijfelachtig.
Dat neemt niet weg dat ik het afschuwelijk voor de ouders en het kind vind.

Wat een drama voor die ouders, je kind naar beneden te zien vallen en niets kunnen doen.

Ouders waren bekend op die route, maar deze is absoluut niet voor kinderen, laat staan een van zes jaar. Soms kan ik er met mijn pet niet bij wat ouders drijft om dit dan toch te doen.
Waarom neem je dat risico, vindt het onverantwoordelijk, hoe erg of dit ook is.
Ze hebben er zolang over gedaan en kwamen in het donker omdat die kleine jongen mee was.

Elly3 op 25 feb 2020 11:26

Tsja, dit altijd lastig, met Lisa (5 jaar) heb ik al best veel Via Ferrata’s gedaan welke absoluut niet voor kinderen zijn, en in de boekjes als volwassen-via ferratas staan. Dit is allemaal stoer en geweldig, totdat het noodlot toe slaat. Ik doe er alles aan zodat dat niet kan gebeuren, maar ja, een ongeluk zit soms in een klein hoekje.

Rogier op 25 feb 2020 12:55

Dit vind ik discutabel @Rogier; je neemt als ouders dus een volwassen beslissing voor jullie onvolwassen kind. Hiermee neem je dus een groot risico c.q. overlijdensrisico. Mocht het noodlot dan toch toeslaan; geeft de gedachte dat zij dit ook wilde, jullie dan rust en peace?

@Frank66: dat is gewoon de definitie van de verantwoordelijkheden van ouder zijn. Jij neemt als volwassene naar beste vermogen (en als het even kan met zijn tweeën) beslissingen voor iemand die onvolwassen is.

Ik zie niet in wat daar discutabel aan zou zijn.

@Frank66 Tsja, fietsen, zwemmen (in zee), zonnebaden langs een frans kabbelend beekje (die in 30 seconde 1000 keer meer water te verstauwen kan krijgen), meerijden achterin de auto bij ouders die moe zijn… ik denk dat Lisa minder risico loopt bij een klettersteig dan veel kinderen bij bovenstaande activiteiten waar weinig mensen over nadenken.

Lisa groeit op in de bergen die voelt zich thuis in terrein waar veel volwassenen uit niet berggebieden zich niet thuisvoelen. Dan is het normaal dat ze vrij eenvoudig omhoog klautert, en dus klettersteigs doet die officieel voor oudere kinderen / volwassenen zijn. Ze loopt daar trouwens niet meer gevaar dan in een kinderklettersteig, het is alleen wat moeilijker…

Verder verwoord @Morzel het erg goed!

Click. Click. Peace

Ik vermoed dat de gemiddelde 6-jarige een stuk handiger is in klimmen en klauteren dan een (getrainde) volwassene. Mijjn jongste van 6 bouldert beter dan ik ooit zal kunnen.
Dat neemt niet weg dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt en dat je je realiseert dat ook bij een kind met klimgeit-aspiraties de concentratie na zo lang onderweg te zijn geweest (van 10.30 tot 18.30, terwijl voor de tocht meen ik 3-4 uur staat) sterk vermindert.

Ik zou mij niet graag in het donker op een Klettersteig bevinden als volwassene en al helemaal niet met een jong kind.

Maar uiteindelijk weten we niet wat er gebeurt is en misschien was het gewoon een geval van brute pech. Met een vreselijke afloop…

*bericht bewerkt door Maritte op 01 mrt 2020 08:44

Maar uiteindelijk weten we niet wat er gebeurt is en misschien was het gewoon een geval van brute pech. Met een vreselijke afloop…

Maritte op 1 mrt 2020 08:43

Precies dit!

Click. Click. Peace

Plaats een reactie