Handschoenen wassen

Hoi! Volgende week gaan we op wintersport, en ik heb een vraagje over het verzorgen van handschoenen. Zowel die van mij als mijn broer worden na enkele jaren iets minder (beetje sneller koud/nat). We zouden ze graag voor die tijd nog even behandelen maar ik kom er niet helemaal uit hoe. Mijn kleding heb ik behandeld met nikwax wasmiddel en impregneermiddel, maar ik weet niet of dit ook geschikt is voor handschoenen? Die van mijn broer zijn van o’neil en bestaan uit polyester buitenkant en acryl binnenkant, die van mij hebben een leren stuk in de handpalm. Er staat bij hem op het label ‘niet wasssen’, bij mij staat niks. Ik durf het niet helemaal aan om ze toch in de wasmachine te doen. Hebben jullie adviezen?
Groetjes Eline

Leer nooit wassen! En als het op het etiket staat niet doen dan voorzichtig. 30 graden of niet doen.

Je zegt enkele jaren, zijn ze toe aan vervanging?

Handschoenen moet je überhaupt niet wassen. Als het leren handschoenen zijn verzorgen met leervet/ balsem.

When life gets too complicated.... SKI

Ik heb 1 van mijn handschoenen wel gewassen, nadat deze een nachtje op de vloer in de apres ski tent heeft gelegen. Heb er eigenlijk niks van gemerkt qua verschil met de ongewassen, handschoen, maar goed zal het niet zijn.

Het leer heb ik behandeld met hetzelfde ledervet spul wat ik voor mijn schoenen gebruik. Ik heb sowieso het idee dat handschoenen geen 10 jaar lang als nieuw blijven.

Als ze niet gewassen mogen worden, dan maken Nikwax en andere reinigings gel.

Veel leer, mn Pittards, kun je prima wassen, doe het vaak zat.

leren gedeelte behandelen met leer produkt, en achterkant met een spray(bv van Nikwax.)

Leer gaat in wasmachine ook vaak mis hoor. Dunner leer krimpt.

Ik gebruik goretex schoenen impregneer spul voor mijn handschoenen (ook voor textiel). En de leren delen maak ik dan nog even af met Granger waterproofing wax

Ik heb mijn handschoenen nog nooit gewassen, alleen de binnenhandschoenen wanneer deze eruit gehaald kunnen worden en ik meer dan normaal gezweet heb, omdat het een warme week was bijvoorbeeld.

Ik zou in dit geval gewoon nieuwe handschoenen kopen. Diegene die je nu hebt zijn in mijn ogen versleten, dus lekker nieuwe kopen waarvan je weet dat ze gewoon goed zijn. Jouw oude handschoenen nu behandelen is pappen en nat houden, in dit geval letterlijk omdat je niet weet of het echt helpt. Dus je hebt kans dat je straks nog steeds met natte handschoenen, en dus koude handen, op de berg staat. Geen fijn vooruitzicht lijkt mij…

Bedankt voor jullie reacties! Ze zijn inderdaad zo langzamerhand aan vervanging toe, ik zal ze even invetten/sprayen en probeer ze nog een dagje, als 't niet warm genoeg is koop ik daar een paar goede nieuwe. Hier toch geen tijd om voor die tijd te gaan passen ergens.

Plaats een reactie