Onderhoud (nieuwe) ski's

Er is ontzettend veel te vinden op youtube/deze en andere sites maar vond dit een mooi en compleet filmpje over al je onderhoud voor (nieuwe) ski's waar zijdelings even een antwoord voorbij komt na een minuut of 7 op de vraag van @Vivace over diverse vormen sideplaner

Die ronde diamantvijltjes lijken mij zeer handig overigens

*bericht bewerkt door HN65 op 26 feb 2020 12:38

@HN65 bedankt voor deze link, het is een zeer leerrijk filmpje.

Ze zeggen hierin:
“round cutters are typically better for sandwich construction skis”
“square cutters are typically better for cap construction skis”

In de catalogus van b.v. Fischer, lijkt het me dat de meeste moderne skis (van dit merk althans) met een sandwich construction gebouwd worden.
Ze vernoemen ook “no sidewall removal when tuning edges” wanneer er bij de skis “Concave Sidewall” staat.
Ik ga er hierbij van uit dat deze skis al vanaf fabriek een soort sidewall shaping met een rond mes gekregen hebben, maar dat is misschien iets nieuws sinds seizoen 2019/2020.

Hebben de verschillende radii voor messen van sidewall planers nog noemenswaardige invloed?

Glide on!

Ja ik volg ook die lijn maar er zijn hier absoluut deskundigen met veel meer ervaring dan ik die mogelijk hun kennis willen delen.

M.n. je laatste vraag durf ik niet te beantwoorden maar het lijkt mij vooral te maken hebben hoeveel materiaal je per x wilt weghalen danwel verfijnt je wilt werken.

Heb recent nog wat filmpjes gezien van Sidecut, maar enig wie / waar dit merk verdeeld wordt in Europa?

Enkele winkel/ketens in diverse landen zie ik op hun site, o.a. UK, maar ook Oostenrijk

https://www.skibartlett.com/ski-servicing-c5/sidecut-m102…

Poe, dat is mooi gereedschap! En wel erg detail tuning. Maar wel leerzaam hoe uitgebreid & netjes 't gedaan kan worden.

Ik ben zelf wat eerder klaar denk ik. En ik heb wat simpeler gereedschap (nog steeds sidewal planer, vaste kanthoek houder, 3 vijlen, 1 diamantvijl, water)

Plaats een reactie