Hoe omgaan met droge berglucht

Hoe gaat iedereen om met die knetterdroge berglucht en nog erger de knetterenderdroge warme hotellucht? Mijn handen worden superdroog en schilferig, neus is standaard verstopt, jeukende uitslag op mijn kuiten en ik merkte zelfs kloven in mijn voeten.
Ik ben 2 dagen terug uit Seefeld (1200m) en mijn lichaam functioneert weer normaal.

@Rogier: hoe ga jij hier mee om? Heb je hier uberhaupt nog last van of gaat je lichaam zich aanpassen?

Natte handdoeken ophangen in alle ruimtes en regelmatig weer even opnieuw natmaken. En dan gewoon dusdanig nat dat ze net niet hangen te druppen. Met de deur open douchen zodat de vochtige lucht de kamer in komt.

Born to Ride

Genoeg drinken, lippencreme aanbrengen, natte handdoek ophangen op de kamer

Verwarming uit, veel smeren en ook een bakje water of natte handdoek

Wij zitten dit jaar in een volledig houten blokhut. De wanden zijn gemaakt van dikke boomstammen. Dit is het eerste jaar dat ik er geen problemen mee heb.

Dus kortom op zoek naar een houten huis😎

*bericht bewerkt door marklit op 26 feb 2020 21:14

Thuis in Nederland zorgen voor een fatsoenlijk vochtpercentage doet al heel veel, voor je lijf
… En voor je woning.

I can stick uphill ice, on my saucer...

heul veul bodylotion smeren :D

Mini luchtbevochtiger meenemen : die van mij is van Boneco, model 7146, te koop voor pakweg 45 euro en makkelijk mee te nemen. Waterreservoir is een 500ml frisdrankflesje. Water wordt verneveld, dus niet verdampt. Daar kunnen geen natte lappen tegenop.

Geen last van. 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Natte handdoek , kommetje water . De volgende dag vaak al weer stuk beter .
En verwarming uit of lager .

Bedankt voor de tips. Ga ze in de parktijk brengen volgende keer.
@Shane: deze snap ik niet helemaal, ik drink thuis veel water en heb een vochtpercentage van ca 45%. Wat kan ik hier nog aan verbeteren en hoe beinvloed dit mijn lichaam als ik 2 dagen later in de sneeuw ben? Na 2 dagen heb ik het idee dat het effect van het goede Nederlandse klimaat weg is.

heul veul bodylotion smeren :D

elisabeth101 op 26 feb 2020 21:18

Dat geeft op de lange termijn alleen maar nadelige effecten. Je lichaam gaat daardoor zelf geen stoffen meer aanmaken die je huid hydrateren waardoor je dus altijd bodylotion moet blijven smeren om geen hele droge huid te krijgen. Hetzelfde met handcremes, juist de mensen die heel veel handcremes gebruiken krijgen kloven in hun handen wanneer ze het een keer vergeten te smeren omdat het lichaam zelf dus niet meer die stoffen aanmaakt.

Born to Ride

Neusspray idem dito.

Nu niet gaan zeggen dat dit ook voor frietjes geld.

heul veul bodylotion smeren :D

elisabeth101 op 26 feb 2020 21:18

Dat geeft op de lange termijn alleen maar nadelige effecten. Je lichaam gaat daardoor zelf geen stoffen meer aanmaken die je huid hydrateren waardoor je dus altijd bodylotion moet blijven smeren om geen hele droge huid te krijgen. Hetzelfde met handcremes, juist de mensen die heel veel handcremes gebruiken krijgen kloven in hun handen wanneer ze het een keer vergeten te smeren omdat het lichaam zelf dus niet meer die stoffen aanmaakt.

Matthias123 op 27 feb 2020 13:44

Afgezien van het feit dat dit een fabeltje is wetenschappelijk gezien 😉 ging het ook om die week vakantie.

Bedankt voor de tips. Ga ze in de parktijk brengen volgende keer.

@Shane: deze snap ik niet helemaal, ik drink thuis veel water en heb een vochtpercentage van ca 45%. Wat kan ik hier nog aan verbeteren en hoe beinvloed dit mijn lichaam als ik 2 dagen later in de sneeuw ben? Na 2 dagen heb ik het idee dat het effect van het goede Nederlandse klimaat weg is.

MiVe op 27 feb 2020 13:35

Sorry, @MiVe, ik doelde op het luchtvochtigheid percentage in je huis. In tegenstelling tot wat jij denkt heeft NL helemaal geen goed klimaat qua luchtvochtigheid, eerder het tegenovergestelde, maar je bent er aan gewend. Wat het nog erger maakt is dat in veel Nederlandse woningen ook een te hoge relatieve luchtvochtigheid is, met name in de slaapkamers waar vaak nauwelijks wordt gestookt. En dat is niet goed voor je lijf en je huis.

Bovendien is daarom het contrast met de droge berglucht voor veel Nederlanders zo groot en hebben ze er last van. Deze droge berglucht valt ook buiten de zogenaamde comfort zone qua luchtvochtigheid, maar te droog is beter dan te vochtig wat veel Nederlanders zich hebben aangewend.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Bedankt voor de tips. Ga ze in de parktijk brengen volgende keer.

@Shane: deze snap ik niet helemaal, ik drink thuis veel water en heb een vochtpercentage van ca 45%. Wat kan ik hier nog aan verbeteren en hoe beinvloed dit mijn lichaam als ik 2 dagen later in de sneeuw ben? Na 2 dagen heb ik het idee dat het effect van het goede Nederlandse klimaat weg is.

MiVe op 27 feb 2020 13:35

Sorry, @MiVe, ik doelde op het luchtvochtigheid percentage in je huis. In tegenstelling tot wat jij denkt heeft NL helemaal geen goed klimaat qua luchtvochtigheid, eerder het tegenovergestelde, maar je bent er aan gewend. Wat het nog erger maakt is dat in veel Nederlandse woningen ook een te hoge relatieve luchtvochtigheid is, met name in de slaapkamers waar vaak nauwelijks wordt gestookt. En dat is niet goed voor je lijf en je huis.

Bovendien is daarom het contrast met de droge berglucht voor veel Nederlanders zo groot en hebben ze er last van. Deze droge berglucht valt ook buiten de zogenaamde comfort zone qua luchtvochtigheid, maar te droog is beter dan te vochtig wat veel Nederlanders zich hebben aangewend.

Shane op 27 feb 2020 18:26

Het is hier in Nederland vaak kiezen tussen de vochtige lucht of te warme lucht. Bewezen is ook dat je vaster slaapt in koelere lucht omdat je hersenactiviteit dan verder afneemt waardoor je in een diepere slaap komt. Persoonlijk ga ik dan liever voor een koelere slaapkamer, al hebben wij daar wel nog extra vochtvreters staan om de lucht wat droger te maken. Zo droog als in de Alpen zal je in Nederland bijna nooit lukken.

Born to Ride

Langer blijven dan wen je er wel aan :D luchtvochtigheid in NL kan wel 56 zijn in de Alpen 26% Voor je lijf en longen is het in de bergen beter, In Davos is niet voor niets het Astma centrum voor de lage landen. Ik ken ouders die met hun kinderen zelfs daar gaan wonen, beter als iedere paar weken in het zkh aan de vernevelingen en de O2.
Maar zet ook je raam open dat scheelt en douchen met de deur open.

*bericht bewerkt door Elly3 op 27 feb 2020 22:03

Dienten Die Alte schule

@Shane @Matthias123: Bedankt, maar kan het ook een tikkeltje wetenschappelijker: cijfers met eenheden graag anders snap ik er niks meer van en schaf straks per ongeluk voor NL een ontvochtiger aan om me voor te bereiden op de wintersport :P Ook de meelezers zijn hier bij gebaat.
Spannend… zit ik met mijn 45%RV wel goed??? We gaan het hopelijk horen.

Spannend… zit ik met mijn 45%RV wel goed??? We gaan het hopelijk horen.

MiVe op 28 feb 2020 16:37

Da’s best OK.
Tussen 40 en 70% luchtvochtigheid is goed.

Bla, bla, bla.

De comfortzone zoals ik die noemde bevindt zich tussen de 40 en 60% relatieve luchtvochtigheid @MiVe. Met 45% zou je dus prima zitten. Het contrast is dan niet zo groot met de 20-30% die je vaak in de Alpen treft.

Wil ik je er voor de volledigheid nog wel even op wijzen dat mechanische hygrometers die in huishoudens hangen vaak flink afwijken, doordat ze niet in de meetruimte gekalibreerd zijn. Wetenschappelijk gezien zijn juiste waarnemingen namelijk best belangrijk 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Plaats een reactie