Naar de Autosalon Genève

Ik ben van plan samen met mn broertje naar de autosalon van Genève te gaan, met de auto.
Weet er iemand wat we kunnen verwachten als we via Frankrijk Dijon naar Genève rijden?
Sneeuw in de bergen? Sneeuwkettingen verplicht?
Alle tips zijn welkom!

Volgens mij kom je via de de route du soleil afslag richting Genève, dan wel de route via Strasbourg richting Basel /Genève geen enkel noemenswaardig obstakel tegen en hoef je je geen enkele zorg te maken over het sneeuwvrij houden van de wegen.

Hen48

Met winterbanden zou ik me op de Franse Autoroutes niet al te veel zorgen maken.
Er moet al een hele zware sneeuwstorm staan moest je daar in de problemen komen (en dan sta je toch in de file omdat er voor jouw enkele Fransen die niet in de bergen wonen gecrasht zijn omdat ze niet kunnen rijden met winterweer en altijd op zomerbanden blijven rijden).
Bekijk het weerbericht gewoon en in de meeste gevallen kan je kiezen tussen ofwel de A6 Autoroute du Soleil tot Macon ofwel de meestal rustigere A39 over Dole (met veel minder zwaar vrachtverkeer).

Glide on!

Ik weet niet hoe ik een link naar een artikel op AD moet plaatsen, maar ik las daar gisteren dat de salon op losse schroeven staat vanwege coronavirus

@Vivace. Slaat voor die route erg nergens op. Ik rij al jarenlang de A6 en doe het grootste deel op de Cruiscontrol. De Franse peyage is uiterst rustig en ik heb daar zelden in een fille gestaan. En dat verhaal over Fransen met zomerbanden op wintersport is zo langzamerhand ook een “lulverhaal”. Op die route(s) is het al helemaal niet aan de orde.

Hen48

Als er trouwens ergens in sneltreinvaart wegen sneeuw- en ijsvrij worden gemaakt dan is het in Frankrijk wel.

Hen48

@Vivace. Slaat voor die route erg nergens op. Ik rij al jarenlang de A6 en doe het grootste deel op de Cruiscontrol. De Franse peyage is uiterst rustig en ik heb daar zelden in een fille gestaan. En dat verhaal over Fransen met zomerbanden op wintersport is zo langzamerhand ook een “lulverhaal”. Op die route(s) is het al helemaal niet aan de orde.

Hulst op 27 feb 2020 08:00

Dus ik kan zonder zorgen en met gemak richting Genève rijden? 😁

Dat kan sowieso. De vraag is straks of er iets te doen is, maar Genève zul je wel bereiken… ;)

@Rommeltjee. Even de ANWB routeplanner aanklikken en de route komt tevoorschijn. Je kunt ook nog kiezen voor peyage of alternatief. Het enige dat ik niet weet je of je ook nog een sticker voor de Zwitserse autobaan nodig hebt. Via de Franse route is dat misschien overbodig, maar dat moet je even nakijken. Als dat wel nodig is kun je al beter via Basel en de Zwitserse autobanden rijden.

Hen48

“Zwitserse autobanen” uiteraard.

Hen48

@Vivace. Slaat voor die route erg nergens op. Ik rij al jarenlang de A6 en doe het grootste deel op de Cruiscontrol. De Franse peyage is uiterst rustig en ik heb daar zelden in een fille gestaan. En dat verhaal over Fransen met zomerbanden op wintersport is zo langzamerhand ook een “lulverhaal”. Op die route(s) is het al helemaal niet aan de orde.

Hulst op 27 feb 2020 08:00

@Hulst
vandaar dat dit ook als opmerking stond na “Er moet al een hele zware sneeuwstorm staan moest je daar in de problemen komen”.
Zelf heb ik enkele jaren geleden nog met hevige sneeuwval in een monsterfile gestaan op de autoroute (wel tussen Albertville en Moutiers). De parallelweg D97 stond ook helemaal vast omwille van Fransen op zomerbanden die ook niet doorhadden dat ze voor hun eigen veiligheid bij hevige sneeuwval kettingen moeten omleggen. Zo een “lulverhaal” vind ik dit dus zeker niet.

@Rommeltjee -> in 99% van de gevallen geen problemen te verwachten om tot in Geneve te kunnen rijden

Glide on!

@ Vivace. De route naar Genève is natuurlijk van heel andere orde. Die dag tussen Albertville en Moutiers ken ik, ik rij die jaarlijks al langer dan 10 jaar. Iedereen was toen gewaarschuwd. Ik ben toen in 2 dagen gereden en de laatste dag, zonder problemen, slechts 100 km. Die ervaring is natuurlijk niet maatgevend en zonder Franse zomerbandrijders waren de problemen niet anders geweest. Richting Genève moet je veel eerder afslaan en kunnen die problemen nauwelijks ontstaan. Ik keek nog naar je profiel en dacht eerst, dat moet een Oostenrijk ganger zijn, maar toen bleek dat je hoofdzakelijk Franse skigebieden bezoekt. Ik kan me voorstellen dat die ervaring bij Moutiers blijft hangen, maar dat kan natuurlijk niet maatgevend zijn. Ik heb het overigens op de Franse autobaan nooit zo extreem meegemaakt. Overigens nog veel skiplezier.

Hen48

@Rommeltjee, je hebt het mogelijk al gehoord of gelezen, maar de Zwitserse Bundesraad heeft de Autosalon verboden wegens het Coronavirus

https://www.srf.ch/news

@Rommeltjee, je hebt het mogelijk al gehoord of gelezen, maar de Zwitserse Bundesraad heeft de Autosalon verboden wegens het Coronavirus

https://www.srf.ch/news

HN65 op 28 feb 2020 10:57

Ik zit het net te lezen, bedankt voor het melden!

Plaats een reactie