Velgenmaat Sneeuwkettingen

Dag wintersporters,

Ik vertrek binnen een tiental dagen naar de Alpen (Italië, corona gaat me niet tegenhouden!).

Ik heb net nieuwe kettingen besteld (bandenmaat 215/60/R16). Ik heb via bol.com bij Alveru een setje gekocht en daar stond mijn maat duidelijk bij vermeld. Nu heb ik mijn bestelling ontvangen en op de doos staat mijn maat niet bij (artikel is wel zelfde), wel een maat die erbij staat is 215-60/R15. Heb contact opgenomen met de verkoper en die zegt mij dat die laatste maat (15 resp. 16) de velgenmaat is (wat ik op zich wel wist), en dat dit eigenlijk geen gevolgen heeft voor het installeren van de kettingen, met andere woorden, dat ik ze perfect zou kunnen opleggen.

Mijn vraag: klopt dit eigenlijk wel? Ik ga er van uit dat in dit geval er wel wat schade kan zijn aan de velg indien je een andere maat gaat opleggen? Of zie ik dat verkeerd?

Dankjewel!

Bram

Als de r15 een van de uiterste maten is, gaat het op de r16 niet passen.
Passende maten horen gewoon op de doos te staan. Als de verkoper gezegd heeft dat de velgmaat (maat doorsnede velg, grotere velg betekent groter wiel bij gelijkblijvende hoogte en breedte) niet uitmaakt, dan is dat onzin. "Past ook wel" zou ik niet op vertrouwen. Ik zou ze dus ruilen.

*bericht bewerkt door Hessel op 02 mrt 2020 14:16

Dat hangt af van wat er exact op de doos staat maar de maat 215/60-15 is niet hetzelfde als 215/60-16, daar zit 8cm verschil in omtrek in.

Als de r15 een van de uiterste maten is, gaat het op de r16 niet passen.
Passende maten horen gewoon op de doos te staan. Als de verkoper gezegd heeft dat de velgmaat (maat doorsnede velg, grotere velg betekent groter wiel bij gelijkblijvende hoogte en breedte) niet uitmaakt, dan is dat onzin. "Past ook wel" zou ik niet op vertrouwen. Ik zou ze dus ruilen.

Hessel op 2 mrt 2020 14:13

Aanvullend: Leverancier weet dus niet waar hij over praat. Schade zal niet het gevolgd zijn. Als het niet past dan kun je er toch niet op rijden.

Propluskettingen? Je zal de kn100 of 110 moeten hebben waarschijnlijk, je exacte maat staat niet in het overzicht.

klopt volgens mij niet.
215 is de breedte van de band
60 is de hoogte/breedte verhouding van de band in dit geval is deze dus ongeveer 215*0.6=129mm hoog
deze hoogte komt dan 2x bij de diameter van je velg = 381mmvoor 15 duims velgen of 406.4mm voor 16 duims velgen.
bij 215/60 R15 zit je dan in totaal aan 639mm
bij 215/60 R16 zit je aan 664.4.4mm
(foutjes in berekening gecorrigeerd)

De kettingen moeten dus voor jouw auto iets groter zijn (en iets van een 4cm langer als je ze openlegt).

Voor schade aan de velg heb ik op zich niet te veel schrik, wel dat ze niet rond de band zullen passen.

Alleszins: als jouw maat niet op het tabelletje van de kettingen voorkomt (of dit niet als correctie op de site van de constructeur staat), zou ik mij er niet aan wagen.

*bericht bewerkt door Vivace op 02 mrt 2020 14:47

Glide on!

Propluskettingen? Je zal de kn100 of 110 moeten hebben waarschijnlijk, je exacte maat staat niet in het overzicht.

Userd op 2 mrt 2020 14:26

Inderdaad, dat is het merk! Niet goed ofzo?

heb even meegekeken op de site van bol: welk type heb je juist?
KN90 en KN100 vermelden allebei 215/60 R15

Glide on!

Doen het prima in de kofferbak, omleggen zal misschien wat meer werk zijn dan de bekendere merken.

heb even meegekeken op de site van bol: welk type heb je juist?
KN90 en KN100 vermelden allebei 215/60 R15

Vivace op 2 mrt 2020 14:39

schijnbaar staat het niet op de doos van de producent maar wel op de site van de leverancier…

bij KN100 staat als grootste band met breedte 215mm 215/70R15.
dit is dan een totale diameter van 682mm, wat groter is dan jouw band (215/60 R16 = 664.4.4mm).

Breedte klopt en diameter zit tussen 2 goedgekeurde maten in dus ik zie technisch geen probleem meer.
(maar biedt mij wel niet aan om mij borg te stellen)

Glide on!

Ik heb 215/60/16 nodig, op bol.com stond deze erbij vermeld, maar op verpakking staat die maat dus niet vermeld (die ging in mijn bandenmaat tot 215/60/15…).

In elk geval, op algemeen aanraden hier heb ik ze gewisseld voor een juiste maat die ik morgen zou moeten ontvangen. We zullen afwachten.

heb even meegekeken op de site van bol: welk type heb je juist?

KN90 en KN100 vermelden allebei 215/60 R15

Vivace op 2 mrt 2020 14:39

schijnbaar staat het niet op de doos van de producent maar wel op de site van de leverancier…

Geraertshoven op 2 mrt 2020 14:43

het KN-nummer (of het typenummer) moet toch ergens op de doos staan. anders kijk je of zowel 215/60R15 en 215/70R15 tussen de kende maten stan en dat zal het wel KN100 geweest zijn.

als de maximum maat in bandenbreedte 215mm 215/60R15 was zou het KN90 kunnen geweest zijn en zouden ze waarschijnlijk niet gepast hebben.

*bericht bewerkt door Vivace op 02 mrt 2020 14:53

Glide on!

Als de maat niet op de verpakking staat gaat het in principe niet passen. Kan fout overgenomen zijn op bol.com. Andere kettingen bestellen die wel passen

Assumption is the mother of all fuck ups.

Ik heb ook eens een setje gehad ,waar mijn maat band niet opstond maar toch paste.Deze had ik wel via Marktplaats.
Dus misschien even passen of terug sturen.

bij KN100 staat als grootste band met breedte 215mm 215/70R15.
dit is dan een totale diameter van 682mm, wat groter is dan jouw band (215/60 R16 = 664.4.4mm).

Breedte klopt en diameter zit tussen 2 goedgekeurde maten in dus ik zie technisch geen probleem meer.
(maar biedt mij wel niet aan om mij borg te stellen)

Vivace op 2 mrt 2020 14:50

Ik heb het maar gewoon ingeruild, wil geen verrassingen als het zo ver zou komen. Liever een ‘juist’ paar dan beginnen prutsen en aanpassen, zo’n krak ben ik er niet in. Had 9mm KN100, heb nu 12mm KN100, maar op de bijhorende fotos staat mijn maat er nu wel degelijk tussen (en dat in tegenstelling tot bij de eerdere aankoop, als ik daar nu ook op de bijhorende foto’s kijk ipv enkel naar het lijstje dat ze zelf vermelden).

Dus hopelijk gaat dit wel ok zijn. Morgen heb ik ze, leg ik ze thuis is even op en hopelijk is alles dan ok (en heb ik ze niet meer nodig, dat heb je wel met die dingen).

Merci iedereen voor de hulp!

Plaats een reactie