Ice Peak ski-jas

Ik ben net terug van een 8 dagen skivakantie, ik had me dit jaar een nieuwe skijas van het merk IcePeak gekocht (Type NED).Het zou een jas moeten zijn met een ademende functie. Tot mijn schrik werd deze jas ingebruik van binnen zeiknat. Ik had goed ademende onderkleding aan (Odlo en Craft) en nog een fleecetrui. Op het lichaam zelf bleef ik droog maar tussen de fleecetrui en jas werd alles zeiknat,de jas werd zefs zwaar van nattigheid. Mijn vraag op dit forum is,heb ik toch nog iets fout gedaan in mijn onderkleding keuze of is deze jas gewoon niet goed in zijn werking.Is er soms nog iemand met dezefde ervaring met dit merk en model.

Voor zo ver ik weet gebruikt Icepeak nog geen Gore-Tex.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Geen persoonlijke ervaring mee, maar heb het wel vaker gehoord met o.a. IcePeak.

Ik zou zeker terug naar de winkel gaan om verhaal te halen, kijken wat zij te melden hebben…

I even pee standing sideways...

Voor zo ver ik weet gebruikt Icepeak nog geen Gore-Tex.

Greenfield op 30 jan. 2012 15:22

Er zijn meer stoffen welke claimen te ademen, al zweer ik persoonlijk wel bij Gore-Tex…

I even pee standing sideways...

Alle merken ademen, alleen niet in gelijke mate. Ik denk niet dat de winkel iets kan met een dergelijke klacht maar het ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van het jack zelf.
Let wel dat de omstandigheden altijd zo kunnen verschillen dat er veel mensen zijn die geen last hebben en het jack verder uitstekend kunnen vinden.

Icepeak heeft zijn naam goed gekozen en liftmee op de bekendheid en reputatie van peak performance. Kwaliteit is een heel andere klasse. Hoe duur was die jas als ik vragen mag? Goedkopere merken met relatief goede membramen zijn bv columbia. Daar betaal je dan minimaal 250 a 300 euro. Voor gerenomeerde merken met 2 of 3 laags goretex moet je 450 tot 800 euro betalen.
Grofweg kun je stellen dat er weinig tot geen technische jassen zijn onder de 250 euro.

Ik zou persoonlijk nooit iets van deze merk kopen.
Net op wintersport geweest en had ik in mijn ski groep een meisje met een jas van deze merk. De hele tijd koud gehad terwijl er rond -2 was geweest. Echt afraden dus.

Vorig jaar Millet jas gekocht met gore tex voor 180 euro. Zoals reeds gezegd zal Columbia prijs/kwaliteit het beste zijn, maar je moet er wel voor gemaakt zijn (niet lang en smal)

Ik denk dat icePeak wat geniet van de naam van Peakperformance, welk echt top is maar met bijbehorend prijskaartje.

Als je in België woont, maar dat denk ik niet, in Bierbeek is een winkel met vaak kortingen (d-store)

Het zou me héél straf lijken mocht je de jas nog kunnen inruilen, er zijn geen gebreken aan.

In eerste instantie zou zoiets niet mogen maar veel hangt af, zoals hierboven al aangegeven, van de kwaliteit en de samenstelling.
Enkele jaren geleden hadden we een iemand in ons groepje met een ski-jack uit de Aldi, hij had vier t-shirts en twee dikke truien eronder en nog had ie kou bij +2°C.
Ikzelf heb enkele jaren geleden redelijk geïnvesteerd in een goede ski jas van het merk COLMAR (koste zomaar eventjes €395 maar het merk geeft bij dit type jas de garantie om temperaturen tot -35°C aan te kunnen).
Je mag eigenlijk nooit besparen op ski kledij hoewel ik ook thermo ondergoed van Wed’ze (Decathlon) gebruik wat je aan een prikkie kan kopen (zo’n shirt bv. kost slechts €12,95).

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Ook peak performance heeft tegenwoordig zijn eigen membraan deze jassen gaan voor ongeveer 300 euro over de toonbank. Peak performance kwaliteit voor een iets lager prijsje.

Ik ben inmiddels aan mijn tweede Ice-Peak jas (€160). Ik heb echt nergens last van. Ademt goed en heb het nog nooit koud gehad. Ook 2 jaar geleden, met -30… en dan gewoon een t-shirtje en trui er onder, verder geen speciale thermorommel…

En nee, ik ben geen held of heel speciaal ofzo.

Uiteraard zal een jas van €800 beter zijn, maar denk niet dat ie 5 x zo goed is…

Ik ben net terug van een 8 dagen skivakantie, ik had me dit jaar een nieuwe skijas van het merk IcePeak gekocht (Type NED).Het zou een jas moeten zijn met een ademende functie. Tot mijn schrik werd deze jas ingebruik van binnen zeiknat. Ik had goed ademende onderkleding aan (Odlo en Craft) en nog een fleecetrui. Op het lichaam zelf bleef ik droog maar tussen de fleecetrui en jas werd alles zeiknat,de jas werd zefs zwaar van nattigheid. Mijn vraag op dit forum is,heb ik toch nog iets fout gedaan in mijn onderkleding keuze of is deze jas gewoon niet goed in zijn werking.Is er soms nog iemand met dezefde ervaring met dit merk en model.

Ron op 30 jan. 2012 15:20

Ik heb contact gehad met de sportzaak waar ik de jas gekocht had.Hun voorstel is de jas op te sturen naar Ice-Peak zodat deze kunnen kijken wat er aan de hand is. Ik zal jullie nog op de hoogte houden hoe het allemaal gaat aflopen.

niet roetsjen maar skieen

Ik heb sinds dit seizoen een Icepeak-jas.

Koudste dag tot nu toe was -10. Enkele thermo-ondergoed en dun zip-shirtje eronder. Warm genoeg en voldoende ademend.

Prima jas, zeker voor de prijs (130euro).

Maar als je niet met zo’n “Budgetmerk” jas wilt rondlopen, vooral een Kjus kopen voor 800euro… of nog erger een neppe via marktplaats.

Ik denk dat de topic starter te warm was aangekleed. Hoe dik is de voering van de jas? Zelf heb ik aan een dunne ski jas, dunne fleece en sportshirt genoeg bij minus 5C.

Bij een dikke voering zou ik geen fleece dragen maar een dikkere ski pullie.

Ookal zweer ik zelf bij goretex, bij de meer betaalbare jassen raak je niet direct doorweekt van het zweet.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Euhm is het niet een beetje flauw om de mensen die wel 800 euro voor een jas over hebben in een hoekje te plaatsen alleen omdat jullie/ jij het er niet voor over hebben?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

In geen enkele reactie wordt iemand in een hokje geplaatst vanwege een dure of minde dure jas…

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Op http://www.skiwebshop.nl worden ze ook aangeboden. 5 à 10.000mm waterdicht en dito ademend vermogen. Dat is minder dan een ‘Dare 2B’ of een ‘Diel’. die zitten op 10 à 20.000mm. Maar dan betaal je ook meer.

Heeft iemand ervaring met ‘Dare 2B’ of een ‘Diel’?

Gr,
Jabo

Ik denk dat de topic starter te warm was aangekleed. Hoe dik is de voering van de jas? Zelf heb ik aan een dunne ski jas, dunne fleece en sportshirt genoeg bij minus 5C.

Bij een dikke voering zou ik geen fleece dragen maar een dikkere ski pullie.

Ookal zweer ik zelf bij goretex, bij de meer betaalbare jassen raak je niet direct doorweekt van het zweet.

Constant op 31 jan. 2012 18:02

Ron (topic starter)
Nou,stel dat ik inderdaad te warm zou zijn aangekleed, dan zou door de ademende werking van de ski-jas toch niet zoveel vocht/zweet mogen opgenomen worden , zodat deze zelfs kletsnat wordt. Maar ik ben met je eens dat het in theorie zou kunnen. Wie kan mij nog meer info of advies geven over het gebruik van onderkleding gecombineerd met een ski-jas en de daarbij behorende toch wel intensieve inspanningen en lichaamsbewegingen.

Hier onder enkele gegevens overgenomen uit een advertentie.

Icepeak, Ned, heren skijack.

Technisch skijack, uitgerust met Recco en reflectors

Met dit jack bent u helemaal klaar voor de piste!

Dit technische skijack is voorzien van reflectors en heeft een Recco lawinereddings-systeem op de rechtermouw.
Hij is 5.000 winddicht, waterdicht en ademend. De getapete naden verhinderen dat sneeuw en vocht naar binnen kunnen dringen.
Het jack is voorzien van allerlei binnen- en buitenzakjes, duimmanchetten en meer functionaliteiten die handig en noodzakelijk zijn bij het skiën.

Zou het kunnen zijn dat de waarde van 5000 bij winddicht,waterdicht en ademend gewoon te laag is?

niet roetsjen maar skieen

Goretex is ook niet zaligmakend mbt vocht opnemen.
Goretex neemt in beperkte mate vocht op.
Als je teveel zweet krijgt goretex ook niet al het zweet weggewerkt.

Ga eens wielrennen met een goretex packlite in de regen, de jas wordt kletsnat van binnen. Maar wel waterdicht van buiten :)

Softshell ademt veel beter dan goretex, maar is niet waterdicht.

Op skivakantie neem ik een softshell mee en een goretex jas. afhankelijk van het weer beslis ik welke jas ik die dag aandoe.

Het is altijd handig om een 2e jas mee te nemen op wintersport, want het kan gebeuren dat je bv je ritst kapot trekt, wat ik vorig jaar had :(

Volgens mijn ervaring als skileraar, kleed ik me in volgende lagen en deze werken bijna in alle omstandigheden goed.

baselayer: licht isolerend (type patagonia capilene 3, craft zero,…)
midlayer: Polartec powerstretch truitje
outer layer: goretex pro shell (arc’teryx alpha sv, marmot alpinist, peak performance black &light)

bij warme condities Pasen 0- +5°C( de powerstretch weglaten of inwisselen voor een microfleece)

bij koude condities als nu -15/20°C een compact donsjasje onder mijn pro shell. (down sweater of primaloft jasje)

combinatie tussen softshell en hardshell is af te raden want ademt veel te weinig.
je moet kiezen tussen beide.

5.000 mm is leuk als het weer redelijk is en is wel wat de gemiddelde Nederlander zoal draagt van wat voor merk dan ook. Zodra je zeer veel transpireert is het vaak niet genoeg, idem met geel sneeuw bij niet al te lage temperaturen.

Ik heb een Spyder jas, en ondanks alle vooroordelen over Spyder, een heerlijk jack, voel erg licht aan en houdt me heerlijk warm.

Enig nadeel is zn prijskaartje, 650 euro is niet goedkoop…

Ik ben net terug van een 8 dagen skivakantie, ik had me dit jaar een nieuwe skijas van het merk IcePeak gekocht (Type NED).Het zou een jas moeten zijn met een ademende functie. Tot mijn schrik werd deze jas ingebruik van binnen zeiknat. Ik had goed ademende onderkleding aan (Odlo en Craft) en nog een fleecetrui. Op het lichaam zelf bleef ik droog maar tussen de fleecetrui en jas werd alles zeiknat,de jas werd zefs zwaar van nattigheid. Mijn vraag op dit forum is,heb ik toch nog iets fout gedaan in mijn onderkleding keuze of is deze jas gewoon niet goed in zijn werking.Is er soms nog iemand met dezefde ervaring met dit merk en model.

Ron op 30 jan. 2012 15:20

Voor zover ik weet is Gore-Tex het beste waterdicht en ademend membraam wat ertussen moet zitten.
En volgensmij zijn deze jassen waterdicht en niet ademend…

Voor zover ik weet is Gore-Tex het beste waterdicht en ademend membraam wat ertussen moet zitten.
En volgensmij zijn deze jassen waterdicht en niet ademend…

Gast069 op 3 nov. 2012 19:52

Het zou leuk geweest zijn mocht je dit zo’n 9 maanden geleden al geweten hebben. Achja, wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen …

Als je veel zweet is er bijna geen ademende laag die dan allemaal af kan voeren, ik spreek uit ervaring.
Ik heb nu een jas (Gore tex) met lange ventilatie openingen aan de zijkant en dat werkt vrij goed dus misschien een optie voor je volgende jas.

Voor zover ik weet is Gore-Tex het beste waterdicht en ademend membraam wat ertussen moet zitten.
En volgensmij zijn deze jassen waterdicht en niet ademend…

Gast069 op 3 nov. 2012 19:52

Niet meer alhoewel het het lang volgehouden heeft en natuurlijk nog steeds erg goed is. Het nadeel van Gore-tex is dat het pas goed begint met ademen als er een verschil in warmte en luchtvochtigheid is tussen de binnen en de buitenkant. Je moet dus eerst warm worden en dampen in je jas vooral als het buiten vochtiger en/of warmer is. In middels zijn er verschillende ademende membranen waarbij dit niet het geval is. De bekendste is eVent wat onder andere gebruikt wordt in Mountain Hardwears’ DryQ Elite stoffen. (pas op er bestaat ook DryQ Active en Core, wat dit membraan niet gebruikt, maar nog steeds erg goed schijnt te zijn). Dit laatste wordt natuurlijk erg slecht vermeldt.

Er zijn er vast nog meer die vergelijkbaar zijn met eVent. Het probleem is alleen dat sinds het patent van Gore-Tex is verlopen er talloze namen zijn verzonnen voor allerlei verschillende membranen en coatings die grotendeels gelijk zijn waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Gore-tex Neoshell, DryQ, eVent, Hyvent, Membrain, climaPRO etc. om er maar een paar te noemen, waarbij elke variant weer onderverdeeld is in varianten als 2 layer, 3 layer, active, softshell, packlight, etc.) Oftewel een grote marketing zooi waar de consument nauwelijks iets mee opschiet of wijzer uit wordt.

De waterproof business schijnt sowieso ook redelijk hard te zijn, vooral Gore heeft een naam van harde tactieken. Hierdoor durven veel professionals binnen de business zich niet uit te spreken over de echte kwaliteit van de verschillende membranen. Ook het aanbieden van verschillende membranen door één kledingmerk komt hierdoor niet veel voor, zeker niet Gore-tex met een ander membraan.

Daarnaast zijn er weinig goede onafhankelijke gestandaardiseerde tests, en de fabrikanten passen natuurlijk de tests toe die het beste resultaat opleveren voor hun kleding. Tot slot speelt nog mee hoe lang een product zijn waterproof en ademende eigenschappen behoudt en hoeveel onderhoud daarvoor nodig is.

Om positief te eindigen is het wel zo dat je met een goede jas van een van de betere merken eigenlijk altijd behoorlijk goed zit, maar daar betaal je wel voor.

to ski or not to ski, thats no question

Ikzelf ben behoorlijk warmbloedig: ik heb het snel (te) warm en zweet ook snel. De 3-laagse variant van de materialen Novadry (gebruikt in de huismerken Wed’Ze en Tribord van Decathlon) en de DryTech-technologie van Mammut zijn de enige die mij echt droog hebben gehouden.

Ik heb nog een hardshell heren alpinismejas van Novadry (maat M) in de aanbieding:

http://kleding-schoenen-heren.marktplaats.nl/sportkleding/60…

EDIT: De jas is 1 jaar oud en ik heb hem 3 skiweken gebruikt. Alles is nog helemaal heel en goed.

Ik heb geen interesse, maar misschien kun je er de leeftijd en hoe intensief de jas gebruikt is nog bij zetten?

to ski or not to ski, thats no question

Diel… een heerlijke jas die met de juiste onderkleding temperaturen dik onder de - 20 C aankan. Aan te raden wat mij betreft en dat voor een redelijke prijs. Eén keer mist gehad en alles aan de buitenkant was zeiknat. Vocht liep er zo af en werkelijk niets naar binnen gekomen. Zou dan ook waterdicht tot 15.000 mm (kolom) moeten zijn…

Heb net vorige week een oranje Brunotti jas gekocht, nieuwprijs €230,-, maar afgeprijsd en extra korting voor € 128,- kunnen scoren. Heb de afgelopen 4 jaren 3 jassen gekocht omdat ik ieder jaar meer was afgevallen dus het wordt een beetje prijzig dus moest op de centen letten ;-). Waterkolom 10,000 mm dus lijkt me wel een ok jas toch? We gaan half maart dus wil graag nog een softshell jas erbij kopen mocht het warmer weer zijn. Nu zit ik op die website skiwebshop.nl te kijken en zie Envy (heren) softshell jacks voor €49,95 bijvoorbeeld, afgeprijsd van € 140,- waterkolom eveneens 10K. Zijn die Envy jassen een beetje van kwaliteit ?

Plaats een reactie