Volautomatische onderhoudsmachine

Beste Wintersporters

Vandaag heb ik voor het eerst mijn snowboard eens binnengebracht bij een sportzaak waar ze een volautomatische onderhoudsmachine hebben staan. De bedoeling was om mijn snowboard rap een wax beurtje te geven, maar de persoon van het onderhoud heeft ineens een klein onderhoud gedaan (waxen & slijpen). Dit was, in zijn ogen, wel degelijk nodig. Op nog geen 10min. was mijn snowboard gewaxt en geslepen (heb er niet eens voor moeten betalen, deze is van het huis zei de man :-) )

Nu mijn vraag is of er iemand nog ervaring heeft met deze volautomatische onderhoudsmachines? Want de waxbeurt ziet er persoonlijk niet zo goed uit. Is zo’n waxbeurt in een machine wel betrouwbaar?

Diezelfde soort service heeft een diepe groef in mijn belag gemaakt… verziekt terwijl je wacht! En inderdaad, de waxlaag zat er belabberd op.

Vanaf dat moment ben ik het allemaal zelf gaan doen; vrij simpel en absoluut de moeite waard!

I even pee standing sideways...

Inderdaad Jack nu zijn er een 3-tal kleine krasjes in mijn base.(nieuw board)

Ik denk dat ik het in het vervolg toch wel zelf ga doen.

Bedankt voor je reactie!

Nog een klein vraagje.

Komende vrijdag vertrek ik naar Val Thorens voor een weekje, denk je dat ik met deze waxbeurt zal toekomen of toch misschien eens opnieuw laten doen ergens anders waar ze het met de hand doen? Want op het moment heb ik nog niet het nodige materiaal(strijkijzer,wax,scraper,…) om het zelf te doen.

Toch netjes dat ze je board gratis verziekt hebben. Normaal gesproken betaal je er nog een hoop geld voor ook :)

Ik heb mijn ski’s jaren lang door de machine laten waxen en af en toe slijpen bij de skischool waar ik les gaf: nooit problemen mee gehad, en altijd heerlijk snel!

Als je je materiaal in Nederland laat onderhouden is de kans volgens mij 95% dat je ski’s of board door zo’n machine gaat.
Er zitten in Nederland een paar grote wax-bedrijven waar bijna alle wintersport speciaal zaken hun onderhoudsbeurten aan uitbesteden.

En volgens mij is het in het buitenland niet veel anders, met dien verstande dat de winkels daar zelf zo’n apparaat hebben staan.

Een van deze waxbedrijven is Wax-It in Oosterhout (NB).
http://www.wax-it.nl
Goede zaak waar ik mijn board al jaren laat behandelen en altijd 100% in orde terug krijg.

Denk niet dat ze het ergens met de hand doen?!? Vraag maar eens na bij je eigen wintersport speciaalzaak.

de wax die er met zo’n machine is opgebracht heb ik er met een halve dag er alweer afgeskied. Leuk voor de toeristen maar niet voor het serieuzere werk. Zelf waxen met de waxijzer of strijkbout is het beste.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Decathlon in Belgie zou nu beschikken over een "Montana Crystal Glide Finish" machine wat het neusje van de zalm zou zijn… iemand hier enige ervaring mee ?

Tot op heden heb ik m’n onderhoud steeds bij United Brands in Sint Katelijne Waver laten doen… nooit echt klagen van gehad (maar weet niet exact welke machine ze gebruiken).

Ik heb mijn board op zaterdagmiddag ingeleverd in Val Thorens en voor 20 euro laten slijpen en waxen. Alleen waxen was 10 euro. Volgende dag om 9:00u was ie klaar. Het was in de zaak tegenover de receptie van Les Balcons.

Ooh heerlijk! 's Avonds even de ski’s waxen met een strijkbout, helemaal klaarmaken en de volgende dag lekker knallen!

-spam-

*bericht bewerkt door moderator op 05 mrt 2015 21:28: Spammen wordt niet op prijs gesteld. Ik verwijs hierbij naar de forumregels.

ben zelf niet zo kapot van die volautomatische onderhoudsmachines. Heb het gevoel een nummer te zijn waar ze lang niet de zorg geven aan me board zoals ik dat graag zien. ik heb een maatje die het erg leuk vindt om lekker oldschool met de strijkbout te waxen. Tijdens het waxen lekker filosoferen over onze volgende trip icm een pilsje en wat lekkernij.
ik lach me altijd rot als ik op vlakke stukken prikkende skiërs voorbij knal ;-)

"respect the mountains"

In Nederland laat ik het waxen en slijpen altijd doen bij Cellblock in Utrecht, wordt ook met de hand gedaan.

Gewoon gebruiken en als je na enkele dagen het gevoel hebt niet meer te kunnen glijden of de onderkant wordt dof, dan even ter plaatse laten doen. Wax uit zo’n machine is ten eerste standaard wax die makkelijk erop gaat en dus ook makkelijk er weer af. Kortom gaat niet zo lang mee.
Bij slijpen weet je vaak of je te maken hebt met iemand die het goed doet als ze je vragen in welke hoek je je kanten geslepen wilt hebben.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Decathlon in Belgie zou nu beschikken over een “Montana Crystal Glide Finish” machine wat het neusje van de zalm zou zijn… iemand hier enige ervaring mee ?

Tot op heden heb ik m’n onderhoud steeds bij United Brands in Sint Katelijne Waver laten doen… nooit echt klagen van gehad (maar weet niet exact welke machine ze gebruiken).

op 31 jan 2012 12:52

Bij United is dat een Wintersteiger denk ik.

ben zelf niet zo kapot van die volautomatische onderhoudsmachines. Heb het gevoel een nummer te zijn waar ze lang niet de zorg geven aan me board zoals ik dat graag zien. ik heb een maatje die het erg leuk vindt om lekker oldschool met de strijkbout te waxen. Tijdens het waxen lekker filosoferen over onze volgende trip icm een pilsje en wat lekkernij.
ik lach me altijd rot als ik op vlakke stukken prikkende skiërs voorbij knal ;-)

Thyz op 5 mrt 2015 21:33

Heel herkenbaar, gewoon lekker met het handje wazen en slijpen (en daarna de insteek weer afbotten ;-)) en veel skiers op platte stukkies voorbij blazen…

If you snooze, you loose!

Als de krassen in de lengterichting zitten zou ik me er niet zo veel zorgen over maken, maar met pijn in de ogen zie ik af en toe toch belabberd gewaxt materiaal uit de toch wel prachtige machines komen. Als je je materiaal écht wilt laten vertroetelen, dan gaat er niets boven een ‘handjob’ :)

/edit. Ik zie nu pas dat we door een spambericht op een 3 jaar oude topic aan het reageren zijn. :(

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Nooit geen problemen gehad met het machinaal slijpen en waxen altijd perfect en op verschillende adressen in Oostenrijk en Nederland. Ze slijpen ook hun eigen huur ski,s

Ik laat mijn board onderhouden bij een speciaalzaak (enkel boards) en deze man doet alles nog old-school met de hand en echt met een passie. Ook al wil ik het zelf eens proberen, deze wax en slijpbeurten zijn zo fantastisch dat ik er met plezier 25 voor neerleg.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Pas op dat je je niet blind staart op handmatig waxen en slijpen. Ook het belag moet geregeld worden geslepen om het weer mooi vlak te krijgen en een nieuwe structuur erin. Dit kan je niet met de hand, hiervoor heb je een machine nodig! Handmatig kun je alleen de staalkanten doen, en dan hoofdzakelijk de zijkant. De onderkant van de staalkanten kun je handmatig een klein beetje gladder maken. Als je namelijk steeds de onderkant van de staalkanten slijpt, maar het belag niet, liggen de staalkanten op de duur dieper dan het belag.

Door het gebruik worden je staalkanten botter d.w.z. de scherpe hoek wordt rond. Door het slijpen van zowel zij- als onderkant breng je de scherpe hoek terug. Als je alleen de zijkanten slijpt, blijft het ronde stukje aan de onderkant aanwezig. Wil je dit weg hebben (= weer een 100% scherpe hoek) zul je dus veel meer van de zijkant moeten wegslijpen dan wanneer je zowel zij- als onderkant slijpt. En zijn de kanten dus eerder op.

Handmatig slijpen kan dus prima (en spaart je geld uit ook), maar om de zoveel tijd heb je gewoon een machinale onderhoudsbeurt nodig om je materiaal weer echt goed te krijgen. Hoe snel dit is, hangt af van de sneeuwcondities, maar zeker ook van de mate waarin je je materiaal onderhoudt.

Waxen met een strijkbout of waxijzer brengt risico’s met zich mee: iets te weinig beweging en het belag verbrandt. Pas dus op wat je doet of wie er aan je spullen zit.

Tot slot: alles staat of valt met de persoon die het werk doet, of dit nu handmatig of machinaal is.

Plaats een reactie