Dilemma: kerstvakantie 2020

Misschien erg vroeg, maar ik wil een goede afweging maken en dan op tijd gaan boeken.

Zoals sommigen weten, ben ik een absolute Italië-fan. Daarom heeft mijn voorkeur ook Italië.
Ik zit erover te denken om ook met Kerst (liefst eerste week) op wintersport te gaan. De Dolomieten, mijn oude liefde, is een optie, maar ik vind het toch een risico met Kerst. Die stress of er sneeuw gaat vallen/ligt, vind ik niet zo prettig… Ik weet wel dat in Italië meestal gewoon geskied kan worden, maar qua sfeer is een wit lint door een groen landschap niet optimaal ;)

Andere optie is, om ons plan om te gooien en nu na jaren Valtournenche/Cervinia in de krokusvakantie (noord), toch de Dolomieten op te zoeken en met Kerst naar Valtournenche/Cervinia te gaan.

Wie heeft (goede of slechte) ervaringen met de Dolomieten (voorkeur: Alta Badia) met Kerst en wie met Valtournenche/Cervinia in die periode? Of is het vaak dicht door harde wind?
Alta Badia is misschien heel druk in de krokusvakantie (wij waren er dit jaar een week voor de drukte, dus het was goed te doen).

Ik kan natuurlijk ook ervoor kiezen om de gok te wagen en te wachten met boeken tot er meer duidelijkheid is over de sneeuwconditiets t.z.t., maar misschien zijn dan alle betaalbare accomodaties volgeboekt (wij willen sowieso in een appartement voor 4 personen).

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met ervaringen!

Aan ervaringen heb je helemaal niks als je op voorhand al weet (je geeft zelf al aan dat het een risico is!) dat het onmogelijk is om er iets zinnigs over te zeggen.

When life gets too complicated.... SKI

In Cervinia kan het alle kanten op, al heb je wel wat meer zekerheid op een wit dorp, ook met kerst. Of je veel kan skiën is een tweede. Ik vind dat soort gebieden meer tot hun recht komen als de zon lekker hoog staat en als de dagen langer worden, maar goed je kan ook strakblauwe luchten in december hebben…

Kerst is vaak een kwakkelperiode en voor mij zou de skizekerheid van de Dolomieten dan belangrijker zijn dan een winters plaatje, maar dat is nogal persoonlijk ,).

Ik ben, voor zover dat iets zegt, 3 keer in Cervinia geweest in maart. 2x bijna alles strakblauw, 1x geen enkele dag dat een verbinding open was.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Liftsluitingen kunnen in BC wel een ding zijn, maar dan heb je prima uitwijkmogelijkheden, bv Torgnon of Pila. Alles een beetje afhankelijk van waar je zit in het dal.

Edwin van Riel

Aan ervaringen heb je helemaal niks als je op voorhand al weet (je geeft zelf al aan dat het een risico is!) dat het onmogelijk is om er iets zinnigs over te zeggen.

Alex op 4 mrt 2020 13:47

Wel over of het erg druk is in de krokusvakantie in Alta Badia (of elders in de Dolomieten). En of de ervaring is dat liften in Cervinia snel gesloten zijn in de kerstperiode. Dat zijn dingen waarover ik geen informatie heb, dus zijn ervaringen welkom.

Ook wat sneeuwcondities betreft, dan kan ik namelijk een inschatting maken en aan de hand daarvan een keuze. Er zijn dus voor mij wel zinnige dingen te vermelden.

In Cervinia kan het alle kanten op, al heb je wel wat meer zekerheid op een wit dorp, ook met kerst. Of je veel kan skiën is een tweede. Ik vind dat soort gebieden meer tot hun recht komen als de zon lekker hoog staat en als de dagen langer worden, maar goed je kan ook strakblauwe luchten in december hebben…

Kerst is vaak een kwakkelperiode en voor mij zou de skizekerheid van de Dolomieten dan belangrijker zijn dan een winters plaatje, maar dat is nogal persoonlijk ,).

Ik ben, voor zover dat iets zegt, 3 keer in Cervinia geweest in maart. 2x bijna alles strakblauw, 1x geen enkele dag dat een verbinding open was.

Roy83 op 4 mrt 2020 14:02

Dank je voor je informatie! Mijn ervaringen voor Valtournenche/Cervinia in de krokusvakantie zijn heel positief (jaren lang en dan wellicht met wat mazzel altijd goed tot perfect kunnen skiën), maar met slecht weer (sneeuw is geen probleem maar wind wel) is dat risico op liften die niet open gaan wel aanwezig ja. Die uitwijkmogelijkheden zijn een goede tip @evr66 !

Dolomieten zijn dus uit jouw ervaring goed te doen met de kerstvakantie qua kilometers piste? En welke plaats raad jij dan aan? (Alta Badia of ergens anders?).

Dolomieten zijn dus uit jouw ervaring goed te doen met de kerstvakantie qua kilometers piste? En welke plaats raad jij dan aan? (Alta Badia of ergens anders?

Eeeuuhh @mukkie

Jij kent de regio toch ook? 🤔

Born to run. B.S.

Ik ski niet in de vakanties, maar zou dat door al die kunstsneeuw blind durven boeken. Zeker obv de verhalen hier, dat het tot aan kerst lekker rustig is. Alta Badia lijkt me prima voor een gezin, maar het hangt er ook een beetje vanaf wat je exact zoekt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wel over of het erg druk is in de krokusvakantie in Alta Badia (of elders in de Dolomieten).

mukkie op 4 mrt 2020 14:44

Dat is dan ook het enige waar je misschien nog iets over zou kunnen zeggen.

When life gets too complicated.... SKI

Dolomieten zijn dus uit jouw ervaring goed te doen met de kerstvakantie qua kilometers piste? En welke plaats raad jij dan aan? (Alta Badia of ergens anders?

Eeeuuhh @mukkie

Jij kent de regio toch ook? 🤔

dan58 op 4 mrt 2020 15:09

Maar niet met Kerstmis 😉 Dat is echt 35-40 jaar geleden haha!

Wel over of het erg druk is in de krokusvakantie in Alta Badia (of elders in de Dolomieten).

mukkie op 4 mrt 2020 14:44

Dat is dan ook het enige waar je misschien nog iets over zou kunnen zeggen.

Alex op 4 mrt 2020 15:37

Als je geen ervaringen hebt, tips of antwoorden op mijn vragen, dan hoef je niet te reageren en kan je er ook voor kiezen mijn post niet te lezen…

*bericht bewerkt door mukkie op 04 mrt 2020 16:37

@mukkie
4 x geweest maar altijd eind jan/begin feb.
Traditioneel vieren de Italianen Kerst thuis en skiën met Nieuwjaar.
Dus week 1 van Kerstvakantie zal niet zo druk zijn

Born to run. B.S.

@mukkie
4 x geweest maar altijd eind jan/begin feb.
Traditioneel vieren de Italianen Kerst thuis en skiën met Nieuwjaar.
Dus week 1 van Kerstvakantie zal niet zo druk zijn

dan58 op 4 mrt 2020 20:37

Deze avond met ons gezelschap erover gekletst en we worden allemaal eigenlijk wel heel enthousiast van het idee om weer naar Alta Badia te gaan 😉 Dat wordt dan dus de krokusvakantie. We zijn met jonge, fitte en snelle skiërs, kinderen die alles kunnen skiën en ouderen die langzamer gaan, dus dan kunnen we in dit gebied alle kanten op 😉

Wellicht pikken wij (mijn zoon en ik en eventueel mijn ouders) wel de kerstvakantie mee in Valtournenche. Sneeuwzeker en ook uitvalsmogelijkheden mocht de wind opsteken 👌 Maar we leggen nog niets vast 😉 Een ander gebied kan ook nog…

Bedankt voor jullie inbreng!

@mukkie
👌🖒

Born to run. B.S.

Plaats een reactie