Corona in Ischgl

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ischgl

Aan iedereen, waar je ook bent, of je nou bang bent voor besmetting of niet, of je nou ‘sociale afstand’ houdt of niet…denk je wel aan ‘handen wassen, handen wassen, handen wassen?’
Ik zit op moment in een groot hotel in de Franse Alpen, bij het restaurant staat een grote zuil met ontsmettingsgel, vrij om te gebruiken maar heel veel mensen lopen er straal voorbij. Zelfs in toiletruimten van de restaurants op de pistes lopen mensen na toiletgebruik zó, zonder handen wassen, naar buiten. Normaal al niet fris, maar nu echt vreemd. In Oostenrijk zal het idem zijn…zo krijgen we het virus er niet onder.

SkiBeppie op 11 mrt 2020 08:20

Afstand houden is véééééél belangrijker dan die alcoholgel te gebruiken.

Bla, bla, bla.

Zondagmiddag ben ik ziek uit Ischgl terug gekomen en vanavond kreeg ik de uitslag dat ik Corona positief getest ben!

Nyn op 11 mrt 2020 08:17

Veel beterschap! Heel vervelend dat Corona zo ontploft is in Ischgl. Na de 10 IJslandse gevallen hadden ze dit moeten communiceren zodat iedereen zelf z’n keuze kon maken wel of niet te gaan. Maar goed, in NL wordt hier ook nog niets mee gedaan terwijl toch al meerdere landen ondertussen Ischgl in het rijtje van de risico gebieden vermelden. Dichte bars zal in ieder geval helpen…

Aan iedereen, waar je ook bent, of je nou bang bent voor besmetting of niet, of je nou ‘sociale afstand’ houdt of niet…denk je wel aan ‘handen wassen, handen wassen, handen wassen?’

Ik zit op moment in een groot hotel in de Franse Alpen, bij het restaurant staat een grote zuil met ontsmettingsgel, vrij om te gebruiken maar heel veel mensen lopen er straal voorbij. Zelfs in toiletruimten van de restaurants op de pistes lopen mensen na toiletgebruik zó, zonder handen wassen, naar buiten. Normaal al niet fris, maar nu echt vreemd. In Oostenrijk zal het idem zijn…zo krijgen we het virus er niet onder.

SkiBeppie op 11 mrt 2020 08:20

Afstand houden is véééééél belangrijker dan die alcoholgel te gebruiken.

bartvwg op 11 mrt 2020 08:22

Je kan natuurlijk beide doen.
Maar ik snap het dilemma wel. Als je moet kiezen tussen in de rij staan om je handen te wassen of niet in de rij staan en je handen niet wassen, wat doe je dan?
Ok, misschien een flesje gel meenemen…

Handen wassen, gel als extra.

OK, dat zal ik doen ;-)

@Tsjoecha hou ‘ns op met verwijzen naar die suffe Tyrol site. Het helpt niet echt.
Er zijn ondertussen 4 gevallen bijgekomen in Ischgl.
De Landeshauptman van Tirol heeft al aangekondigd dat alle apres-ski tenten in Ischgl dicht moeten, en er ook gericht beleid komt voor de liften

Wunderkammer op 10 mrt 2020 18:08

@Wunderkammer, je beleefdheid druipt ervan af. Dank je wel daarvoor.

Een nieuwe update van de bondsregering dan maar. Facts and figures : https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…
Bestätigte Fälle, Stand 11.03.2020, 8:00 Uhr: 206 Fälle, nach Bundesländern: Niederösterreich (45), Wien (50), Steiermark (18), Tirol (37), Oberösterreich (28), Salzburg (11), Burgenland (4), Vorarlberg (12) und Kärnten (1).

Genesene Personen, Stand 11.03.2020, 8:00 Uhr: 4, nach Bundesländern: Tirol (2), Wien (2)

International, Stand 10.03.2020, 15:00 Uhr: Weltweit wurden bisher insgesamt 115.965 bestätigte Fälle bekannt gegeben, 80.756 davon meldete China.

In Voralberg begint het nu ook uit te breken (eergisteren waren er nog maar 2 gevallen daar). In Tirol beginnen de eerste mensen te genezen, en komen er nog een handvol mensen bij per dag. Dit is allemaal relatief natuurlijk - niet iedereen wordt getest.

Waar ik vooral op wil wijzen : gebruik je verstand. Ga niet naar drukke gelegenheden, maar drink iets op een terras, of in je hotel / appartement.
Ivm de gondel in Samnaun : dat is een 2-verdiepsgondel. Ik weet niet vanbuiten hoe de verhoudingen zijn, maar ze zouden het kunnen beperken tot 80 en 60 per verdiep. Dan nog zit je niet met 100 samen in 1 ruimte. Ik neem eigenlijk liever de oude gondel : daar kan je neerzitten ;-)

*bericht bewerkt door Tsjoecha op 11 mrt 2020 09:16

Ook het eerste corona geval in St. Anton geconstateerd (of eigenlijk al het tweede, er schijnt toevallig ook een Noor in Pettneu besmet te zijn). https://www.krone.at/2114770

*keep cool and relax...*

Weet iemand of het nog zin heeft om naar Ischgl af te reizen komende week? Na het bericht dat alle Après ski-gelegenheden zijn gesloten; weet iemand de gevolgen voor de rest van het dorp/gebied?

Weet iemand of het nog zin heeft om naar Ischgl af te reizen komende week? Na het bericht dat alle Après ski-gelegenheden zijn gesloten; weet iemand de gevolgen voor de rest van het dorp/gebied?

JKS op 11 mrt 2020 09:16

Zie hierboven : voorlopig blijft alles open. Niemand heeft echter een glazen bol. Als het aantal besmettingen binnen de perken blijft ( 20 / dag) dan sluiten ze wellicht de boel. Alles ertussen hangt af van de impact.

Ik sluit niet uit dat ze nu 2 weken dicht gaan om dan begin april, met de Paasverloven terug open te gaan.

Weet iemand of het nog zin heeft om naar Ischgl af te reizen komende week? Na het bericht dat alle Après ski-gelegenheden zijn gesloten; weet iemand de gevolgen voor de rest van het dorp/gebied?

JKS op 11 mrt 2020 09:16

Wij zijn bijna klaar met alternatief. Waarschijnlijk zien ze ons volgend jaar weer in de “KuhStall”

May the ski force be with you !!

@kroon

Veel sterkte en een vlotte genezing.

Bedankt voor het meedelen.
Non-believers ga je hiermee echter niet overtuigen.😢

Hoeft ook niet want het zal zo’n vaart wel niet lopen. 😭🤕🤒😷
Dikke teen…enz.🤔

Born to run. B.S.

Weet iemand of het nog zin heeft om naar Ischgl af te reizen komende week? Na het bericht dat alle Après ski-gelegenheden zijn gesloten; weet iemand de gevolgen voor de rest van het dorp/gebied?

JKS op 11 mrt 2020 09:16

Wij zijn bijna klaar met alternatief. Waarschijnlijk zien ze ons volgend jaar weer in de “KuhStall”

CJAHulskamp op 11 mrt 2020 09:22

Als die Kuhen dan maar niet besmet zijn.😉

Born to run. B.S.

Weet iemand of het nog zin heeft om naar Ischgl af te reizen komende week? Na het bericht dat alle Après ski-gelegenheden zijn gesloten; weet iemand de gevolgen voor de rest van het dorp/gebied?

JKS op 11 mrt 2020 09:16

Wij zijn bijna klaar met alternatief. Waarschijnlijk zien ze ons volgend jaar weer in de “KuhStall”

CJAHulskamp op 11 mrt 2020 09:22

Waar ga je heen? :)

Beetje een party pooper voor Ischgl dat Corona virus. Als je voor het gebied gaat, is er niet veel aan de hand maar als je nu net voor die beruchte après-ski gaat, dan zou ik wat anders proberen te boeken. Hoop rond 11 april nog even richting Samnaun te kunnen trekken, maar ik hou er serieus rekening mee dat het niet kan doorgaan.

Wij zijn bijna klaar met alternatief. Waarschijnlijk zien ze ons volgend jaar weer in de “KuhStall”

CJAHulskamp op 11 mrt 2020 09:22

Wat is het geworden?

Wij zouden zaterdag vertrekken maar zien Ischgl ook niet meer zitten, geld dan helaas kwijt. Maar waar dan heen, want het verspreid zich snel, cijfers lopen achter en zijn met de vele toeristen die thuis pas ziek worden niet volledig. Het zou mij niet verbazen als ook Oostenrijk binnenkort gewoon alles op slot gooit zoals Italië. Ja in Italië waren op dat moment veel meer besmettingen, maar Italië was achteraf gezien ook veel te laat en heeft daar nu extreem veel last van.

Op dit moment in Ischgl en de verbinding naar Zwitserland is dicht. ( dus diverse skiliften). Bij de skiliften zijn diverse maatregelen door o.a minder mensen per gondel naar boven te laten gaan. Zorgt wel weer voor opstoppingen en een lange rij waar je vervolgens ook dicht op elkaar staat. En idd de apres ski is tot onbepaalde tijd volledig dicht dus neem een flesje wijn mee naar je hotel/appartement zou ik zeggen. Zie update op de pagina van ischgl zelf.

@Nicolr83, is de verbinding op dit moment werkelijk dicht?
Op de site staat namelijk dat alle liften nog gewoon open zijn. Ook de verbinding tussen de Idalp en Alp Trida.
Ook op de webcams lijkt alles open…

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

@Nicolr83, is de verbinding op dit moment werkelijk dicht?
Op de site staat namelijk dat alle liften nog gewoon open zijn. Ook de verbinding tussen de Idalp en Alp Trida.
Ook op de webcams lijkt alles open…

Svenski97 op 11 mrt 2020 12:07

Dit is ook mijn impressie. Er staat zo te zien vrij veel wind, dus wellicht zijn ze even om die reden gesloten geweest.

@Tsjoecha, dat zou kunnen.
kom er al een aantal jaar en dat zijn een van de eerste liften die ze dichtdoen met veel wind.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Zondag thuis gekomen van Ischgl. Op stap geweest bij trofana alm en kuhstall. Met 4 vrienden geweest, alle 4 klachten; hoesten, koorts, druk op de borst. Mijn advies; stel je vakantie uit! Ze sluiten niet voor niets alle kroegen nu

Zelfde hier, zaterdag thuisgekomen, apres ski overal en nergens.

Maandag ziek geworden, niet doodziek, voornamelijk gewone griepverschijnselen, RIVM gebeld, uitzieken en pas test als de Coronaverschijnselen er zijn.

Tot die tijd uitzieken thuis, geen bezoek e.d…

@Nicolr83, is de verbinding op dit moment werkelijk dicht?
Op de site staat namelijk dat alle liften nog gewoon open zijn. Ook de verbinding tussen de Idalp en Alp Trida.
Ook op de webcams lijkt alles open…

Svenski97 op 11 mrt 2020 12:07

Ja onduidelijk dus. Ga op onderzoek uit…

*bericht bewerkt door Nicolr83 op 11 mrt 2020 12:46

@Nicolr83, is de verbinding op dit moment werkelijk dicht?
Op de site staat namelijk dat alle liften nog gewoon open zijn. Ook de verbinding tussen de Idalp en Alp Trida.
Ook op de webcams lijkt alles open…

Svenski97 op 11 mrt 2020 12:07

@Nicolr83, is de verbinding op dit moment werkelijk dicht?
Op de site staat namelijk dat alle liften nog gewoon open zijn. Ook de verbinding tussen de Idalp en Alp Trida.
Ook op de webcams lijkt alles open…

Svenski97 op 11 mrt 2020 12:07

Nogal onduidelijk je kan niet richting samnaun, de 80 is dicht namelijk wellicht is dit bijgesteld maar bij de liften zeggen ze dat het vanwege Corona is

Nogal onduidelijk je kan niet richting samnaun, de 80 is dicht namelijk wellicht is dit bijgesteld maar bij de liften zeggen ze dat het vanwege Corona is

Best heftig zeg, beterschap voor allen die hier mee te maken hebben.
Ben ik achteraf wel blij dat de Kitzloch dicht was toen ik er 2 weken terug op een te vroeg tijdstip aankwam.
Uitgeweken naar ander restaurant.
Verder geen klachten hier.

Verkeerde land geboren....

Ik zit op moment in een groot hotel in de Franse Alpen, bij het restaurant staat een grote zuil met ontsmettingsgel, vrij om te gebruiken maar heel veel mensen lopen er straal voorbij.

SkiBeppie op 11 mrt 2020 08:20

Afstand houden is véééééél belangrijker dan die alcoholgel te gebruiken.

bartvwg op 11 mrt 2020 08:22

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het virus zich graag hecht aan vet. En dat ontsmettingsgel vaak een beetje vet bevat tegen het uitdrogen van de huid. Dus dat het eigenlijk beter is gewoon je handen te wassen, met voldoende detergent, zonder toegevoegde verzorgende vetten.

*bericht bewerkt door Draak op 11 mrt 2020 13:04

Nogal onduidelijk je kan niet richting samnaun, de 80 is dicht namelijk wellicht is dit bijgesteld maar bij de liften zeggen ze dat het vanwege Corona is

Nicolr83 op 11 mrt 2020 12:45

Ah oke, Alp Trida is dus wel gewoon nog te bereiken vanuit Idalp.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het virus zich graag hecht aan vet. En dat ontsmettingsgel vaak een beetje vet bevat tegen het uitdrogen van de huid. Dus dat het eigenlijk beter is gewoon je handen te wassen, met voldoende detergent, zonder toegevoegde verzorgende vetten.

Draak op 11 mrt 2020 13:00

Het zit iets anders: de meeste virussen zijn zeer instabiel en overleven alleen in hun ‘envelop’ van vetten. Daarom zijn ontvettende middelen effectief tegen virussen: haal het virus uit zijn envelop, en het raakt beschadigd (dood is het eigenlijk al).

Dat is overigens ook de reden dat virussen zo lang overleven op harde oppervlakken. Smeer iets vets op metaal of plastic, en het blijft dagenlang vet. Smeer iets vets op poreuze stof of de huid, en het vet wordt langzaam van het virus afgetrokken.

Meeste corona virussen overleven overigens gemakkelijk 5 dagen op metaal, plastic, hout, glas, rubber, etc. Daarmee is meteen duidelijk hoe gemakkelijk het virus zich verspreid in houten apres-ski hutten. Je hoeft niet eens tegelijk in zo’n tent te zijn met een besmet persoon: als diegene in zijn hand heeft geniest pak je het 5 dagen later nog op van alles (barkrukken, tafels, leuningen, deurkrukken) die aan zijn geraakt.

Maar goed. Zo werkt het met iedere griep ook, en grote kans dat als je er aan blootgesteld wordt, dat je niet eens ziek wordt, of licht zoals zovelen hier melden. Waarschijnlijk zijn de bekende gevallen voornamelijk de zware gevallen, en ligt het werkelijk aantal besmettingen rustig een factor 10 hoger. In Ischgl, maar ook hier in Nederland.

Plaats een reactie