Rondrit Karinthië 10-3 tot ?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obertauern, Katschberg, Mölltaler Gletscher, Turracher Höhe, Großglockner Heiligenblut en Ankogel

@DrPhil.
Je doet zo ongeveer mijn hele zomervakantie aan, leuk!

En trouwens net op tijd weg uit Heiligenblut.

Laatste nieuws:
14-3-2020:
Heiligenblut staat onder Quarantaine. Het is onduidelijk of toeristen al dan niet het dorp mogen verlaten. Bron.

maik100 op 14 mrt 2020 10:28

En nu, thuisquarantaine?

Super gaaf verhaal @DrPhil
Lekker avontuurlijk, heerlijk om te lezen. Je beschrijft plekken waar ik nog nooit geweest ben en dat is best aanstekelijk. Dat met die See taxi … geweldig!

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Stikjaloers ben ik. Stond normaal nu ook op de latten. Mja, er zijn ergere in de wereld dan het wegvallen van een 3e skivakantie.🤷‍♂️
Wat niet wegneemt dat ik stikjaloers op je ben. 😉

Bla, bla, bla.

@DrPhil.

Je doet zo ongeveer mijn hele zomervakantie aan, leuk!

En trouwens net op tijd weg uit Heiligenblut.

Laatste nieuws:
14-3-2020:
Heiligenblut staat onder Quarantaine. Het is onduidelijk of toeristen al dan niet het dorp mogen verlaten. Bron.

maik100 op 14 mrt 2020 10:28

En nu, thuisquarantaine?

Userd op 14 mrt 2020 11:16

Nee hij komt even bij je op de thee 😉

Mooi verslag @DrPhil👍

Spijt dat ik niet op je voorstel om mee te gaan ben ingegaan (kon ook niet, maar toch)😉

Ik denk dat iedereen die nu niet kan gaan flink jaloers is maar ruilen zou ik nu toch ook niet willen, geloof ik.

*bericht bewerkt door moderator op 14 mrt 2020 13:05

Lijkt me een strak plan om bij @userd langs te gaan. Leuk!

Vergeet niet om er een verslag van te maken @DrPhil🥶

*bericht bewerkt door Piefke op 14 mrt 2020 17:25

LA NORMA😍☃️

Wel een mooie trip zo met wat zoeken naar welk gebied je nog kan door alle omstandigheden😃
Vooral Heiligenblut lijkt mij top en bewijs jij ook weer☃️

LA NORMA😍☃️

Dag 4. Katschberghöhe
Vandaag Katzberghöhe. Ook de weg hiernaartoe is behoorlijk steil: regelmatig 15% volgens de borden.
Net als Turracher Höhe bestaat het gebied uit twee delen. Het ene deel, de linkerkant, ligt aan de kant van Sint-Margarethen. De andere kant ligt rechts op de Katzberghöhe.
De verbinding tussen de twee delen bestaat uit een stoeltjes lift, die een zwarte en rode afdaling terug ontsluit.
Er zijn drie parkeerterreinen, genummerd P1 tot en met P3. P2 heb ik niet gezien. Ik stond geparkeerd op P1. De parkeerplaatsen zijn gratis en groot. De afstand vanaf P1 naar de lift (in dit geval de bedoelde stoeltjeslift) is niet ver.

Het gebied heeft twee, eigenlijk drie gezichten. De linkerkant is bovenin erg kaal, maar heeft in een lager stuk dat tussen de bomen ligt. De rechterkant, de “echte” Katschberghöhe heeft veel vrij korte afdalingen naast elkaar, met sleepliftjes er tussen. Die kant vond ik op sommige plekken ijzig. Soms lagen er opeens ook enorme ijsplaten. Die heb ik aan de linkerkant niet gezien. Daar waren de pistes bovenin hard, maar niet ijzig.
Voor alle rode afdalingen geldt: het zijn serieuze rode afdalingen, zowel aan de linker- als aan de rechterkant.

Omdat ik al bij de stoeltjeslift was heb ik die genomen. Om naar de kant van de Katsberghöhe te komen zou ik een (klein) stukje hebben moet prikken.

Het weer was bewolkt, met erg vlak licht. Boven de bomen kon je geen enkele diepte zien. Tussen de bomen was dat een stuk beter.

Boven gekomen zag ik een grote open vlakte. Die moet je eerst oversteken. Volgens de pistekaart zou je dan toegang moeten hebben tot drie rode pistes aan de linkerkant (de 28, 29 en de 30), maar ik zag alleen de rode 25 aan de rechterkant. Gevalletje of-ik-ben-scheel of de kaart klopt niet. Ik vond het er niet bepaald aantrekkelijk uitzien, vooral erg kaal. En de 25 was hard en zonder diepte zicht geen pretje. Toen dacht ik even: hier heb ik geen zin in, ik draai om en ga in bed liggen. Maar bij gebrek aan een warm bed toch maar doorgeskied. Het geeft wel aan dat ik het daar boven niet leuk vond. Uiteindelijk via de rode 22 en de 26 helemaal naar beneden geskied. Dat was eigenlijk zeer goed te doen. Vooral tussen de bomen was het zicht redelijk en de sneeuw gewoon goed. Het laatste stuk naar St. Margarethen was vrijwel volledig kunstsneeuw, maar prettige kunstsneeuw. St. Margarethen ligt maar op 1066 meter, maar de piste bleef tot in de middag erg goed. Je kunt het laatste stuk ook nog met twee zwarte en een blauwe doen. Ook een paar keer een piste naast de sleeplift halverwege genomen. Die piste was behoorlijk steil, zeker donkerrood, maar hij lag er perfect bij en tussen de bomen. Alleen staat hij niet op de kaart>?
Me de hele ochtend daar vermaakt. Ook nog keer de rode bovenin geprobeerd. Maar hard, nul diepte en wederom die kale vlakte - waar overigens wel allemaal lelijke houten hekken staan. Misschien lopen er koeien in de zomer?
De lunch ook aan die kant genuttigd. Tegen die tijd werd de sneeuw onderin wel erg zacht. Maar daardoor kon de meest scherpe bochten maken.

Na de lunch naar de rechterkant van het gebied. Op de rode verbindingspiste lag vooral veel kunstsneeuw.
Zoals gezegd vond ik de pistes op de Katschberghöhe vrij ijzig. Dat in combinatie met het feit dat ik geen enkele diepte zag (maar dan ook nul), vond ik het niet prettig skiën. Op zich zijn de afdalingen wel mooi, zij het vrij kort. Maar ik vermoed dat ze snel ijzig zijn.
Het was sowieso de hele dag erg rustig op de piste, maar in het Katschberghöhe-deel heb ik echt helemaal niemand gezien. Dat was een beetje eng. Zo van: hebben ze het gebied gesloten maar zijn ze dat misschien vergeten tegen mij te vertellen?
Tot slot nog twee keer een blauwe oefenpiste vol gas gepakt, met tjak tjak tjak korte bochtjes vlak langs hek. Geen foutje maken 😉.

Al met al was het toch een aardige dag, vooral ‘s ochtends. Zou ik er nog een keer teruggaan? Misschien met verse sneeuw en goed zicht. Anders niet. Ik vind het vooral geen mooi skigebied. Al vond ik de kant van St. Margarethen, het lagere deel wel erg leuk.

Een paar foto’s:
Zicht op het dal van St. Margareten (niet op de kale plekken letten, dat waren echt de enige):

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/b78c48686d2226cbecea1055...

De vlaktes bovenin, met de hekken:

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/c39b6f192881f6061841f000...

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/27659f869df8d26953a28363...

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/7150e67400a38ba3abbd54a7...

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 mrt 2020 18:43

Laatste vraag, wat vond je nu leuker, het weekje Trois Vallees of de afgelopen week.

Ik vind deze vakantie toch leuker. De afwisseling, het avontuur. Ook de ritjes van het ene naar het volgende hotel zijn vaak erg leuk. Vaak via binnenwegen die zich tussen steile bergen slingeren. Trois Vallees kende ik natuurlijk ook al, dat scheelt. Verder zijn de mensen hier zonder uitzondering bijzonder aardig.

Nog een leuke anekdote: ik zat met twee Duitsers in de lift. Toen had ik net hier gelezen dat Heiligenblut in quarantaine ging. Dus ik zeg dat tegen die Duitsers. Zegt die ene Duitser dat ze voorlopig niet weg kunnen omdat hij zijn autosleutel per ongeluk in de kofferbak had opgesloten. Hij zat dus op de post te wachten, maar die kwam pas dinsdag. En om het nog erger te maken lag ook de sleutel van het pension in de kofferbak (al begreep ik dat deel niet helemaal). Hij vertelde het met onderkoelde humor en we moesten er allemaal om lachen.

Ik lees net dat je hier in Oostenrijk ook niet meer de deur uit mag, behalve om te werken, levensmiddelen te bezorgen of andere mensen te helpen. Zou de post nog worden bezorgd? Anders is die Duitser mooi de Sjaak.

De Skoda blijkt een inductielader voor een IPhone te hebben. #ofjeleesteerstdegebruiksaanwijzing# 😉

@DrPhil
https://liveblog.tt.com/414/coronavirus

Iedereen die vanaf 28 februari in Heiligenblut geweest is, 14 dagen thuis quarantaine…

The older I get, the better I was

Yep, bekend nieuws. Ik zou persoonlijk banger zijn voor die gasten die vorige week in Mayrhofen en Sölden hebben staan feesten.

Dag 5. Obertauern

Een wisselend dagje, met gratis schoonheidsbehandeling.

De laatste dag dus Obertauern. Dat zal voor veel lezers een stuk bekender zijn. Ik kwam vanaf Mauterndorf. Dan is de klim naar Obertauern eenvoudig. Vanaf de andere kant (de snelweg) is de klim een stuk steiler: tot 13% volgens de borden. Wel met nauwelijks een bocht.
Ook het skigebied van Obertauern ligt aan twee kanten van het dorp. Je kunt een rondje skiën, ik meen zelfs twee kanten op. Ik heb me vandaag beperkt tot de linkerkant, het deel waar de meeste pistes liggen.
De sneeuwkwaliteit varieerde van gewoon goed tot soms erg ijzig.
Ik had mijn auto geparkeerd helemaal onderin Obertauern, bij de Grunwalkopfbaan. De parkeerplaats stond om half 10 al goed vol, maar parkeren was geen probleem. Hogerop in het dorp kon je eigenlijk overal parkeren.
Vervolgens met de panoramabaan helemaal naar de top, met de bedoeling om helemaal naar rechts (in het linkerdeel) te gaan. Vanaf de top begint een eenvoudige rode piste.
Daar begon de eerste verrassing.
Het eerste stukje was prima sneeuw, maar iets verderop zag ik dat het helemaal kaal was. Ik begreep eerst niet zo goed waarom, maar toen ik was, werd ik opeens met windkracht 10 gelanceerd. Alsof iemand een straalmotor had aangezet.
Na de bocht stond er opeens windkracht 10 tegen en werd ik gesneeuwstraald. Heel in de verte hoorde ik iets wat op gehuil leek en op de sneeuw ontwaarde ik een schaduw die verdacht veel op een wolf leek. Het was de grote boze wolf! Laat ik hem voor het gemak Bor noemen. Bor had kennelijk zat van die akelige biggetjes en was nu naar Obertauern getogen om daar eens wat mensen weg te blazen.
Ik was meteen van mijn jeugdpuistjes af en mijn huid voelde opeens als pasgewassen babybilletjes, zo zacht.
Maar even serieus, ik had zoiets nog nooit meegemaakt. ‘s Middags heb ik hem nog een keer gepakt en toen was het nog erger! Met wind mee was ik echt alle controle kwijt, zo hard ging het opeens, en daarna werd ik letterlijk tot stilstand geblazen. Het eerste deel was best eng eigenlijk; zelfs toen ik de tweede keer wist wat er zou komen.

Bor had ook een aantal familieleden op andere strategische plekken geplaatst. Zoals bij een verbindingslift, uiteraard zonder kap.
Dus zo snel mogelijk helemaal naar rechts gegaan.
Gelukkig bleken de familieleden van Bor daar met koffiepauze te zijn. Helemaal rechts ligt daar een blauwe piste die mooi door het bos loopt. De eerste keer dat ik m skiede, begon er opeens een mitrailleur ratelen. Ik schrok me een hoedje. Bleek er iets voor kinderen te zijn gemaakt. Er was ook een hut met een gordijn, maar daar durfde ik niet meer in.
Naast die blauwe liggen twee zwarte pistes, die samen bovenin beginnen en ook samen onderin eindigen. De sneeuw was daar eigenlijk gewoon goed.

Eerst de blauwe 2x gepakt, en daarna de zwarte 3x. Die zwarte is echt steil, maar dat verhinderde de meesten niet om Marc Girardelli (ja kinders, zoek die maar even op) na te doen. Bizar hoe hard die gasten gingen. Het was wel duidelijk dat eigenlijk alleen de goede skiërs op de laatste skidag waren afgekomen. Ik was weer eens verreweg de langzaamste (en allang blij dat ik er zonder kleerscheuren vanaf kwam)

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/0427d4ce5535b89933d420f1...

Nog een aantal rode pistes aan die kant gepakt. Echt prima te skiën.

Rond het middaguur weer terug richting Bor gegaan, via de Zentralbahn. Van de vorige keer wist ik nog dat daar een leuke funslope lag. Vanaf de lift zag ik hem inderdaad liggen, maar ik wilde eerst graag naar helemaal links, naar een lift met de naam de MonteFlu. (What’s in a name…) Daar is een funpark met een aantal blauwe liften.
Om daar te komen, moest ik eerst de rode 15f pakken. Wat bleek? De pistenbully had alvast maar elk greintje sneeuw van de piste verwijderd. Echt nul niks noppes nada Niente sneeuw. De chauffeur is vast nationaal kampioen sneeuw verwijderen of zo, en zoniet, dan nomineer ik hem hierbij. Ik zwabberde echt van de ene kant naar de andere kant. Het was net een ijsbaan.

Toen dus naar de montegriepbaan. Aangekomen bij de lift klapte de liftman speciaal voor mij de zitting van het stoeltje omlaag. Huh?? Nou dat had zijn reden. Bor had hier namelijk minimaal drie familieleden tegelijk aan het werk gezet. De blauwe piste terug bleek dan ook betonhard en zonder enige grip. Het funpark dus maar gauw overgeslagen.

Toen de Seekareckbaan genomen. Die ontsluit twee rode pistes, helemaal aan de rand. Ik verwachtte het ergste, maar de sneeuw bleek prima. En geen wind.
Wel hadden die pistes iets wat veel pistes in Obertauern hebben. Om de volgende lift te halen, moet je vanaf halverwege gewoon recht volgas naar beneden. Sommige pistes moet je gewoon meteen al vanaf boven volgas recht naar beneden. De rode 4a en de blauwe 12a bv.

Na een werkelijk heerlijke lunch (met bijzonder toilet) maar weer gauw richting het rechterdeel (van de ochtend).

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/57dc68d1edd5c0a09192cb38...

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/f9769dc94ab3de763a72939f...

Daar bleek de sneeuw nog steeds prima, zij het onderin wat zacht. Dat is ook zoiets vreemds aan Obertauern. Zo is de sneeuw nog prima en 10 meter verderop is het opeens pap. Dat was me de vorige keer ook al opgevallen.
Uiteindelijk nog de funslope langs de Zentralbahn genomen. Maar daar moest ik prikken. Je raadt het al. Bor.
Ik blijf het dus maar een vreemd gebied vinden. Een deel is gewoon goed tot erg goed, en een ander deel is gewoon slecht tot zeer slecht. En dus erg windgevoelig.

En het ziet er zo prachtig uit op de plaatjes.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/4b7e31c3b8721a10a0c106bc...

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/32cb755280575e76829fd23f...

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/0640daf3e71c8132f7b57500...

Om half 4 gestopt en zoetjesaan richting Duitsland gereden. Dat is het voordeel van Obertaurn: je zit no time op de snelweg naar Salzburg en München.

Ik hoorde op de radio dat de grens maandagochtend zou dichtgaan. Maar ze stonden al op zondag te controleren. Toen ze mijn ski’s zagen, mocht ik stoppen en wilden ze graag weten waar ik heen ging. Nadat ik had gezegd dat ik morgenochtend naar Nederland zou rijden, mocht ik doorrijden en wensten ze me een goede reis.

Inmidddels weer veilig thuis. Zekerheidshalve nog wat eten ingeslagen.

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/11f4aa738eb237756fb33626...

Tot dusver de rondtrip in Karinthië (en Salzburg). Samen met het Italië-deel voor mij een topvakantie, die denk ik wel in mijn top 5 staat. Met als absolute geheimtipp Heiligenblut. Ook al moet ik daardoor dan twee weken thuisblijven 🤨

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 mrt 2020 23:11

@DrPhil. Ik ben uiterst verbaasd dat je vandaag überhaupt nog mocht skiën. Ik dacht dat dat in Oostenrijk al verboden was. Hoe dan ook, avontuurlijke afsluiting en (hopelijk) eind goed al goed. Inmiddels onder zeil neem ik aan. 14 dagen in verlate winterslaap.

Hen48

Het was gisteren, zondag, @hulst. Moest voor maandag 0:00 het land uit 😏

@DrPhil. Je moest een dagboek bijhouden om het nog allemaal te kunnen volgen. Nog niet bijgekomen van alle corona discussieprogramma’s op tv. En ze zijn nog bezig. Welterusten.

Hen48

Samenvattend voor de mensen die onderaan beginnen 😉. Van best naar iets minder best:

  1. Heiligenblut. Fijne pistes in een prachtig decor.
  2. Molltaler gletsjer. Voelt groter dan het is.
    3, Türracher Höhe: prachtige funslopes.
  3. Katschberghöhe. Vooral de afdaling naar St. Margareten vond ik erg leuk.
  4. Obertauern. Leuk gebied maar mixen feelings.
  5. Mallnitz. Met pijn in het hart, maar te klein. Als de dalafdaling open was geweest, waarschijnlijk op 3 of 4.

Tot slot wil ik nog een lans breken over de Skoda Scala die ik meekreeg (geen Rapid, zoals ik ten onterechte schreef). Ik ben geen fan van VW, met name vanwege Pon en zijn minachting voor de klant, maar het moet gezegd: de Scala rijdt echt héél goed. Toch ruim 1000km mee gereden.

Ik vind jou een… laat maar zeggen ‘apart’ mannetje. Maar ik moet zeggen dat ik me prima vermaakt heb met je road-trip, gewild of ongewild heb je me vaak laten lachen en je eerlijkheid bij tegenvallers en blunders vind ik te prijzen!

Horen de aankomende 2 weken thuis quarantaine ook nog bij dit reisverslag? Lijkt me oprecht interessant.

A winter without powder isn't a winter!

Daar is weinig spannends aan, hoor. Ik woon alleen. Alles wat ik doe, gaat sowieso digitaal. Dat kan ik doen vanaf elke plek op de wereld met een goede internetverbinding. Ik werk niet op een kantoor. Ik heb sowieso nog genoeg in huis voor een week. Een vriendin brengt nieuwe boodschappen. Die zet ze dan voor het toegangshek neer. Ik heb een grote tuin met genoeg achterstallig onderhoud. Ik heb geen directe buren. Tenzij het vanaf nu elke dag gaat regenen, merk ik er weinig van.

*bericht bewerkt door DrPhil op 17 mrt 2020 19:02

Daarom was het ook zo bijzonder dat mensen me al bij voorbaat asociaal noemden, terwijl ze mijn hele situatie niet kennen. Wat ik asociaal vind, is vorige week gewoon feesten in Mayrhofen en Sölden, terwijl je weet dat dat een groot risico is. Maar goed, dat is mijn mening en dat valt buiten dit reisverslag.

Maar eh, ff on topic vraag (sorryvdaarvoor ;) )

Als je geen behoefte hebt aan strak geprepareerde pistes, is Heiligenblut een aanrader dus?

Edwin van Riel

Toen ik er was, zeker. Maar ik ben er natuurlijk maar één dag geweest. Misschien een toevalstreffer.

Sowieso hebben ze ook vier skiroutes. Eentje daarvan loopt langs de steile sleeplift. Toen ik er was, was alleen skiroute 4 open. Dat is een kleintje.

Tnx, ga het eens nazoeken ;)

Edwin van Riel

Het is natuurlijk toch wel een klein gebied. Maar bij verse sneeuw kun je echt overal vanaf. Verder is het in de winter alleen vanuit het zuiden te bereiken. Het is dus ver rijden.

Plaats een reactie