Gevolgen Corona lange(re) termijn

Nu inmiddels alle skigebieden in de Alpen dicht zijn, ben ik wel benieuwd wat de gevolgen op lange(re) termijn zijn. Nou is dat natuurlijk ook koffiedik kijken, maar ik kan me voorstellen dat de jaarrekeningen dit jaar wat minder rooskleurig zijn dan de afgelopen jaren. En dus de investeringen in nieuwe infrastructuur, skiliften, kunstsneeuw etc. wat terug moeten worden gedraaid. En wellicht gebieden er sowieso voor gaan kiezen om meer reserves aan te houden voor dit soort onvoorziene omstandigheden?

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de horeca in de gebieden. Waarbij ik vooral vrees voor de kleine zelfstandige ondernemers, die bv één skihut hebben of recent hebben geïnvesteerd in een paar kamers of appartementen. Vanuit de verschillende overheden en de EU zal vast wel enige steun komen, maar dan nog kan er best een “shake out” plaatsvinden.

En wat betekent het voor de fanatieke en minder fanatieke wintersporters? Gaan jullie volgend jaar “gewoon weer” op wintersport? Of juist vaker, om de gemiste weken in te halen? En laat je dan je gebiedskeuze afhangen van de manier waarop de verschillende landen en deelstaten er dit jaar mee om zijn gegaan?

Voor mij heeft dit gebeuren geen enkele invloed op het aantal skidagen en locatie voor volgend seizoen…(uitgaande dat het volgend seizoen niet meer speelt)

De gevolgen zullen vooral bij de lokale ondernemers zitten, wie gaat het redden en wie niet? En hun plaats zal ongetwijfeld ingenomen worden door anderen, maar de grootste pijn zal toch bij die ondernemers zitten.

De lagere gebieden waren toch al bezig met de laatste twee / drie weken van het seizoen. De drukke weken zijn allemaal al geweest.

Nu ze geen inkomsten hebben, maken ze ook geen kosten meer omdat alles gesloten is.

Zouden ze nu al niet wat meer aan snowfarming kunnen doen , nu ze de pistes niet meer moeten gelijk trekken ?

Denk dat het op zich nog wel meevalt voor de ski economie in en rond de Alpen. Als je de stats in het topic over de drukke weken bekijkt, dan lijkt ongeveer 90% van het seizoen nu al voorbij te zijn. In die laatste vier tot zes weken draait men dan op een kleine winst marge omdat de vaste kosten (vnml personeel) blijven doorlopen. Het gros van de winsten die opnieuw geïnvesteerd kunnen worden, zijn in principe al eerder in het seizoen gemaakt. Zelfs al hadden de regeringen geen maatregelen getroffen die de skigebieden laten sluiten, dan nog zouden heel wat gebieden sluiten door een acuut gebrek aan klanten en inkomsten. Elke dag open betekent knabbelen aan de winst die eerder in het seizoen werd gemaakt. Als dit nu in januari was gebeurt, dan was het een veel groter probleem geweest. Een echte shake-out zal je volgens mij niet zien.

Voor de kleinere zelfstandigen, verhuurders en alle werknemers in de sector is het natuurlijk een ander verhaal. Die hebben hopelijk voldoende compensatie om de 1 à 2 maanden aan inkomstenverlies op te vangen. Volgend jaar wat extra fooi geven is de boodschap 😉

*bericht bewerkt door Hupla op 15 mrt 2020 13:18

Veel eigenaren van kleine winkels zeggen mij altijd: eind februari zijn we uit de kosten, de winst maken we in maart. Als je het zo ziet dan is dit voor kleine zaken echt problematisch.

In Frankrijk staat maart bekend als de maand dat wintersporters veel geld uitgeven.

Inderdaad steek volgend jaar (met een fooi of een extra aankoop), of dit jaar (met een aanbetaling voor je reis volgend jaar) je favoriete kleine winkel of appartement een hart onder de riem!

Click. Click. Peace

Inderdaad steek volgend jaar (met een fooi of een extra aankoop), of dit jaar (met een aanbetaling voor je reis volgend jaar) je favoriete kleine winkel of appartement een hart onder de riem!

Rogier op 15 mrt 2020 13:34

En koop je eten eens ginds dus sleur niet alles mee. En gun die hutten ook eens wat dus laat die picknick voor wat ze is. 🙄
En bedenk dat je dit altijd zou moeten doen, leven van lucht kan niemand.

*bericht bewerkt door bartvwg op 15 mrt 2020 13:59

Bla, bla, bla.

+1 @bartvwg
eten meenemen staat eigenlijk nooit op mijn paklijst. Behalve de maximale hoeveelheid sixpackjes bier naar Noorwegen😉
Maar verder kun je in de Alpenlanden gewoon alles krijgen wat je nodig hebt. Bovendien hoort lokaal eten ook een beetje bij de sfeer.

Voor mij als kleine, onafhankelijke ondernemer zijn er geen compensatiemogelijkheden helaas. Het klopt dat maart en april het toetje is waarin werkelijk wat verdiend kan worden. Ik overleef het dus wel, maar moet wel zo snel mogelijk aan het werk want het spek is zo dun dat in mei de buffer op is.
Reken dus maar op een aantal faillissementen.

Veel eigenaren van kleine winkels zeggen mij altijd: eind februari zijn we uit de kosten, de winst maken we in maart. Als je het zo ziet dan is dit voor kleine zaken echt problematisch.

In Frankrijk staat maart bekend als de maand dat wintersporters veel geld uitgeven.

Inderdaad steek volgend jaar (met een fooi of een extra aankoop), of dit jaar (met een aanbetaling voor je reis volgend jaar) je favoriete kleine winkel of appartement een hart onder de riem!

Rogier op 15 mrt 2020 13:34

Klinkt logisch. Het hoogseizoen is het drukst, maar het is ook duur en dus wordt er denk ik wel zuiniger geskied dan in maart, waar de vakanties goedkoper zijn en de mensen die dan gaan vaak iets meer te besteden hebben. Maar massa blijft natuurlijk ook kassa.

Mede om bovenstaande (en omdat we sowieso volgend jaar willen) hebben wij onze aanbetaling in Italië ook laten staan. Dan hebben ze in ieder geval vast een geplande boeking en wat geld in kas. Als meer mensen dat doen, zou dat best kunnen helpen. Ons risico is dat ze toch failliet gaan.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Veel contracten zijn hier op dauer von ortsüblicher saison, Maw zodra de lift dicht is heb je geen werk meer.
Dit is voor bijna alle seizoensmedewerkers zo.

Ik heb een ‘’ vast contract’’ normaal zouden we tot 15 april open zijn, weekje opruimen en dan lekker wat tijd voor tijd en 2 a 3 weken vakantie. en voila het is juni, Hotel gaat weer open, bikeschule start weer en we gaan lekker fietsen.
Nu is ook maar de vraag hoe het gaat lopen. Zoals het er nu uitziet mag ik morgen niet eens naar mn werk.

Voor alle zonder vaste aanstelling is het een drama, Die mogen allemaal gaan ‘‘stempelen’’ en krijgen meteen fors minder van het ams. Nu is even afwachten wat de overheid nu concreet nog gaat aanvullen.

De meeste ondernemers overleven het wel, mits juni weer boekingen zijn. ALS de zomerboekingen uitblijven, gaat het voor een aantal spannend worden. Maar ver gaat het wel, verwacht dat alle investeringen die hotels hadden uitblijven, en dit doorsijpeld naar alle bauarbeiters, malers usw. Het hele dal draait op tourisme.

En dat is exact wat bennie aangeeft, Als juni of juli niet gaat lopen. Dan gaat het voor een aantal heel vervelend worden.

echte mannen lopen naar boven,

Inderdaad steek volgend jaar (met een fooi of een extra aankoop), of dit jaar (met een aanbetaling voor je reis volgend jaar) je favoriete kleine winkel of appartement een hart onder de riem!

Rogier op 15 mrt 2020 13:34

Leuk voorstel @rogier maar ik ga toch eerst zelf zien dat ik de “oorlog” zonder fysieke of financiële schade doorkom. Aanbetaling voor volgend jaar zal dus toch wel wat moeten wachten…

Dat begrijp ik! Hangt van ieder z n situatie af!

Click. Click. Peace

Ook nog een verschil is dat als je in de voorjaarsvakantie met het gezin gaat skiën alles uit 1 portemonnee betaald moet worden. Dan ga je gewoon niet elke dag uit eten en neem je inderdaad maar eens broodjes mee voor de lunch.

Anders is het als je in maart / april nog een ski tripje hebt met een paar vrienden. Dan lunch je ergens in een hut op de piste, duik je nog even de après ski sankt in en ga je ergens uit eten savonds.

Ik zie een duidelijke prijsstijging voor accomodaties en horeca volgende winter, afhankelijk van hoe lang deze toestand gaat duren. Ze hebben nog geluk met het toch al aflopende skiseizoen, maar als ook de boekingen voor de zomer in het geding komen dan zijn we als consument degene die het gaan betalen, heel logisch ook natuurlijk. Ik kijk naar mezelf: ik boek niets voor deze zomer.

Ik zie een duidelijke prijsstijging voor accomodaties en horeca volgende winter, afhankelijk van hoe lang deze toestand gaat duren. Ze hebben nog geluk met het toch al aflopende skiseizoen, maar als ook de boekingen voor de zomer in het geding komen dan zijn we als consument degene die het gaan betalen, heel logisch ook natuurlijk. Ik kijk naar mezelf: ik boek niets voor deze zomer.

SkiBeppie op 16 mrt 2020 13:50

of net het omgekeerde natuurlijk: het ziet er naar uit dat we richting een ongeziene economische crisis gaan. Mensen zullen dus minder te besteden hebben aan vakantie.
Wil de horeca nog mensen lokken zullen ze dus mogelijk moeten zakken in prijzen.

Ik zie een duidelijke prijsstijging voor accomodaties en horeca volgende winter, afhankelijk van hoe lang deze toestand gaat duren. Ze hebben nog geluk met het toch al aflopende skiseizoen, maar als ook de boekingen voor de zomer in het geding komen dan zijn we als consument degene die het gaan betalen, heel logisch ook natuurlijk. Ik kijk naar mezelf: ik boek niets voor deze zomer.

SkiBeppie op 16 mrt 2020 13:50

Ik denk dat er helemaal geen prijsstijgingen zijn, eerder lagere prijzen. Het animo zal voor aankomend jaar echt veel minder zijn. Daarnaast weet niemand hoe lang dit gaat duren waardoor er met boekingen gewacht gaat worden.

Er zullen bedrijven op de fles gaan, mensen zullen hun baan kwijtraken. Aangezien vakantie/wintersport geen eerste levensbehoefte is, zal hier wel als eerste op bezuinigd worden. Om toch nog klanten over de streep te trekken zal er dus wel wat aan de prijsstelling gedaan worden.

Ik wacht in elk geval met boeken tot ver in het najaar, als ik zelf wat meer zekerheid heb.

Grtz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik zie een duidelijke prijsstijging voor accomodaties en horeca volgende winter, afhankelijk van hoe lang deze toestand gaat duren. Ze hebben nog geluk met het toch al aflopende skiseizoen, maar als ook de boekingen voor de zomer in het geding komen dan zijn we als consument degene die het gaan betalen, heel logisch ook natuurlijk. Ik kijk naar mezelf: ik boek niets voor deze zomer.

SkiBeppie op 16 mrt 2020 13:50

Lijkt me niet. Inderdaad wat @piraat ook al aangeeft gaan we naar een recessie, dus minder mensen op wintersport en die wel gaan, geven minder uit. Prijsstijgingen zorgen voor nog minder uitgaven of houden nog meer mensen weg.

*bericht bewerkt door Arjann op 16 mrt 2020 14:44

Even serieus … het belangrijkste voor iedereen die van ver of dichtbij in toerisme werkt, is dat de rest van de Europese economie behoorlijk kan blijven draaien zodat er nog voldoende koopkracht is om vakanties (toch nog altijd een luxe) te kunnen betalen. Wij hebben net beslist om deze zomer de bergen in te trekken (Ecrins) ipv Brétagne, en da’s toch ook een klein beetje uit sympathie met de locals.

Voor mij als skigebied uitbater is het desastreus. het gaat niet om straks, het gaat om nu. 50% van mijn jaaromzet wordt nu gedraaid in de weken eind maart/pasen. Dit dekt voor alle rekeningen die het gehele jaar betaald moeten worden. Dat gezegd te hebben is het voor ieder duidelijk dat mijn liquiditeit (kort opijsbare schuld, zeg maar rekningen) niet kan betalen. Het gaat om belastingen, vaste kosten etc. Je valt dus om als de regering niets doet. Dat geld niet voor alleen toerisme maar dat geldt voor elke bedrijgstak die niet gespreidt een omzet draaien maar in momenten zoals boeren. Ik ben daarom druk bezig geweest om er iets naast mijn bedrijf te creeren om inkomsten te genereren. dat staat pas in de kinderschoenen maar ik hoop niet dat het te laat is.

Mijn bedrijf is gezond met 2 jaar winst achtereen en met een pot voor wat tegenvallers, maar hoe groot moet die pot zijn? om een heel jaar op te vangen? je moet ook blijven investeren om door te groeien. Soms wat ingecalculeerde risico's nemen. Maar zoiets had niemand kunnen vermoeden.

Voor alle werknemers zijn er gelukkig vangnetten en krijgen uitkering maar voor degene die arbeidsplaatsen scheppen en veelal vele jaren weinig verdienen, veel ongedekte uren draaien eigen vermogen erin pompen om hun bedrijf op te bouwen. is er niets. Zij moeten de uitkeringen betalen bij afwezigheid van werknemers, belastingen etc. Dit geldt ook voor alle freelancers die nu hard geraakt worden. Bij sommige bedrijven heb je niet eens een keus en ben gedwongen freelancer. Wij zijn dus afhanklelijk van hoe snel regeringen besluiten nemen om de economie te bergen.

Dat @HarryKunt jij zoiets durft op te schrijven vindt ik beledigend en vooral vreselijk kortzichtig. Je hebt geen flauw idee als je zoiets schrijft wat de persoonlijke schade is voor sommige ondernemers/freelancers

*bericht bewerkt door martijn.. op 16 mrt 2020 15:56

Zo en dat is wel weer genoeg zo. Mijn verzoek aan @HarryKunt om weer (op een normale toon) door te posten onder zijn echte naam @dokteruk , dank.

Zo, duidelijke taal, dank je @rene. Het was wel genoeg zo. Zo grappig is het allemaal niet.

Edwin van Riel

@Martijn… doen ze in Noorwegen wat voor ondernemers inzake steunmaatregelen? Afhankelijk van de sector kan jij in BE bijvoorbeeld een vrijstelling krijgen van 1 kwartaal sociale bijdragen (belasting), sluitingspremie van 4000 euro, afbetalingsplan voor btw en andere belastingen. Verder kan je eventueel aanspraak maken op enkele premies, een crisis waarborg (overbruggingskrediet) en een vervangingsinkomen als zaakvoerder wanneer je in quarantaine moet. Het is geen vetpot, maar alle beetjes helpen. Zoals gewoonlijk moet je het wel allemaal zelf uitzoeken als je er gebruik van wil maken.
Sterkte in deze barre tijden en succes met de zaak!

Zo en dat is wel weer genoeg zo. Mijn verzoek aan @HarryKunt om weer (op een normale toon) door te posten onder zijn echte naam @dokteruk , dank.

Rene op 16 mrt 2020 18:45

Dokter wat doet u nu!..Busted! ;)

Ik heb gewoon alweer geboekt voor volgend jaar. Weliswaar wel ff iets beter gelet op annuleringsvoorwaarden. We zien wel hoe het loopt. Postief denken.

Zo en dat is wel weer genoeg zo. Mijn verzoek aan @HarryKunt[/mention] om weer (op een normale toon) door te posten onder zijn echte naam [mention=“135409”] @dokteruk , dank.

Rene op 16 mrt 2020 18:45

???
Deze begrijp ik niet

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 16 mrt 2020 22:42

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Al is de leugen nog zo snel, het ip-adres achterhaalt hem wel ;)
Of je bent gehacked, je mag zelf kiezen.

Mijn vakantie komende zomer staat geboekt, in het risicogebied de Dolomieten. Ik ga er gewoon vanuit dat we in Juli die kant op kunnen. Laten we de boel maar een beetje ondersteunen daar. Ook de aanbetaling voor een nachtje berghut is gedaan. No worries en supporten die hap.

Let it snow

@JurrianvanLoo. Daar denken ze in Italie wel enigszins anders over. Ik heb een wat zuidelijker gelegen voorzomer vakantieadres. De eigenaar van de agro daar heeft zo zijn twijfels. Er is nog weinig reden tot optimisme,

Hen48

De gehele economie gaat nu even op z'n gat. Ik werk voor een bedrijf dat web development doet (websites bouwen). Alles wordt vertraagd, orders worden uitgesteld, afspraken worden minstens een maand uitgesteld. Voor skigebieden is het vast heel erg, maar eerlijk gezegd heb ik het meeste te doen met mensen die recent een zaak gestart hebben en niet voldoende reserve hebben om zo'n schok aan te kunnen.

*bericht bewerkt door Arnh op 17 mrt 2020 08:23

vanmorgen eerste info van ams. 16000 mensen hebben zich arbeidslos gemelded. dit gaat nog stijgen zodra de rest alle vk en tijd hebben opgenomen.

echte mannen lopen naar boven,

@Roel/@Rogier. In hoeverre is dit goed voor de bergen? De sneeuw die nu nog gaat vallen wordt niet meer gebullied, kapot geskied etc. Heeft dit vervelende verhaal ook nog iets goeds voor de natuur te brengen? In China is er opeens weer ‘frisse’ lucht/geen smog.

Ik zit nu idd ook alweer te kijken voor volgend jaar. Eind maart staat op de planning.

Plaats een reactie