Gevolgen Corona lange(re) termijn

Kreeg net ook te horen dat een bestelling voor een (klein) project voorlopig niet doorgaat. Klant zit in de luchtvaartsector. Wij kunnen in principe alles remote doen. Geen ramp, maar hopelijk blijft het daar bij en begint de rest niet te schuiven.

Begin me wel af te vragen hoe we ooit uit die maatregelen kunnen raken en wanneer dat zal gebeuren. Ik snap het hele principe van ‘flatten the curve’ wel om onze ziekenhuizen niet te overbelasten, maar als dat virus niet zomaar weg gaat met het warmere weer, dan zijn we vertrokken voor heel lange tijd om aan dit tempo 60-70% van de bevolking te laten besmetten (owv resistentie) en de kritische gevallen op te vangen. Zonder medicijn zullen we toch onze ICU capaciteit moeten verhogen of iets anders verzinnen, want er op rekenen dat dit virus wereldwijd of alleen in al in Europa zal uitdoven met quarantaine maatregelen … dat lijkt niet zo realistisch. Er is maar één besmette persoon nodig en het hek is weer van de dam.

En laat je dan je gebiedskeuze afhangen van de manier waarop de verschillende landen en deelstaten er dit jaar mee om zijn gegaan?

77steve op 15 mrt 2020 12:46

Goeie vraag.
Ik denk het niet. Dit is een uitzonderlijke situatie. Hoe landen of regio’s op uitzonderlijke situaties reageren is niet representatief voor een gewoon wintersportjaar, dus niet relevant in mijn keuze.

Ik ga volgend jaar gewoon op wispo. Misschien meer. Ik heb nog niks geboekt, maar ga de familievakantie wellicht al wel boeken. Vakantie zonder familie heeft nooit haast met boeken. Nu ook niet.

@Hupla, dat is ook wat mij zorgen baart, dat ik denk dat de maatregelen die nu getroffen zijn eigenlijk niet hard genoeg zijn, en dat het geen zin heeft als we niet snel met wereldwijde maatregelen komen. Mijn hoop was gevestigd op de zomer, maar gezien de situatie in Brazilië denk ik dat het meer hoop is dan waarheid. Het is daar nu namelijk zomer, maar toch verspreid het virus zich schijnbaar even makkelijk als hier.

Kreeg net ook te horen dat een bestelling voor een (klein) project voorlopig niet doorgaat. Klant zit in de luchtvaartsector. Wij kunnen in principe alles remote doen. Geen ramp, maar hopelijk blijft het daar bij en begint de rest niet te schuiven.

Begin me wel af te vragen hoe we ooit uit die maatregelen kunnen raken en wanneer dat zal gebeuren. Ik snap het hele principe van ‘flatten the curve’ wel om onze ziekenhuizen niet te overbelasten, maar als dat virus niet zomaar weg gaat met het warmere weer, dan zijn we vertrokken voor heel lange tijd om aan dit tempo 60-70% van de bevolking te laten besmetten (owv resistentie) en de kritische gevallen op te vangen. Zonder medicijn zullen we toch onze ICU capaciteit moeten verhogen of iets anders verzinnen, want er op rekenen dat dit virus wereldwijd of alleen in al in Europa zal uitdoven met quarantaine maatregelen … dat lijkt niet zo realistisch. Er is maar één besmette persoon nodig en het hek is weer van de dam.

Hupla op 17 mrt 2020 08:45

Gisteren op Canvas gesprek met 2 befaamde virologen:

Vaccin zal pas medio 2021 ( éénentwintig) kunnen worden uitgerold.
Nu is er al iets wat er op wijst wat misschien zou kunnen werken, op dit moment worden méér dan 20.000 gekende medicijnen door de mangel gehaald om na te kijken of een eventuele bijwerking niet een beetje kan helpen om het virus te verzwakken (niet genezen)

Born to run. B.S.

Broer van mijn schoonzoon heeft een evenementen bureau.( grote evenementen en teambuilding voor grote bedrijven)

Alles van het orderboekje is gecancelled en geen nieuwe aanvragen, inkomsten 0. Hoelang?

Born to run. B.S.

Broer van mijn schoonzoon heeft een evenementen bureau.( grote evenementen en teambuilding voor grote bedrijven)

Alles van het orderboekje is gecancelled en geen nieuwe aanvragen, inkomsten 0. Hoelang?

dan58 op 17 mrt 2020 10:46

Gaan echt wel economische klappen vallen. Sprak afgelopen weekend ook een paar gidsen waar voor de komende maanden (vrijwel) alles gecancelled was (inclusief de zomeractiviteiten).

Edwin van Riel

Niemand kan in de toekomst kijken (dus dit zijn puur mijn eigen bespiegelingen :)). De aanpak in veel landen is nu om de verspreiding langzaam te laten gaan (eigenlijk zo snel mogelijk als het zorgsysteem aankan). Ik denk dat dat vooral betekent dat de evenementen maatregel het langst van kracht zal blijven, dat zijn bij uitstek plekken met heel veel mensen, dicht op elkaar, maar ook mensen die vanuit heel verschillende omgevingen komen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld scholen).

De aanpak zal er denk ik een worden van het loslaten en weer vaster zetten van maatregelen en dat gaat echt wel langer dan een paar weken duren. Ik ben heel benieuwd wat dat voor het zomerseizoen gaat betekenen voor het toerisme…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Er is maar één besmette persoon nodig en het hek is weer van de dam.

Hupla op 17 mrt 2020 08:45

Dat denk ik niet. Wat ik ervan begrepen heb, dragen mensen die genezen zijn het virus niet meer over. Dus uiteindelijk kan het virus nog maar mondjesmaat toeslaan. De curve afvlakken is alleen maar nodig om de zorg niet over te belasten.

Had ik vorige week nog medelijden met de bedrijven en mensen in de Alpen, inmiddels vrees ik voor ons allemaal. Ik ken in mijn directe omgeving al drie mensen die nu al zonder werk/opdrachten/inkomen zitten. De economische crisis die ons wacht gaat alle verbeelding te buiten. Een vakantie boeken of er zelfs van dromen, ik kan en wil het niet. Nu is maar één ding belangrijk: deze ellende zo snel mogelijk achter ons te laten. Hoe? ik zou het op dit moment écht niet weten. een ding weet ik wel: als die crisis achter de rug is, hang ik de vlag uit.

Er is maar één besmette persoon nodig en het hek is weer van de dam.

Hupla op 17 mrt 2020 08:45

Dat denk ik niet. Wat ik ervan begrepen heb, dragen mensen die genezen zijn het virus niet meer over. Dus uiteindelijk kan het virus nog maar mondjesmaat toeslaan. De curve afvlakken is alleen maar nodig om de zorg niet over te belasten.

Martin7182 op 17 mrt 2020 11:40

Ok, maar in BE bijvoorbeeld schat men dat er op dit moment 15.000 mensen besmet zijn van de 11.000.000 inwoners ofwel 0,13%. Door de quarantaine maatregelen gaat over enkele weken pakweg 5 à 10% van de bevolking besmet, genezen en daarna resistent zijn. Blijft nog 90% risico over. Snap niet hoe ze dat dan juist willen aanpakken.

Lange termijn economische gevolgen brengen mogelijk meer schade dan corona virus zelf ook aan de gezondheidszorg als daar door crisis in toekomst opnieuw op bezuinigd gaat worden…

En minstens zo schadelijk is fake news en bangmakerij nieuws van de media/misinformatie zoals bijv. Over die italiaanse arts dat heeft betrekking op een statement van 6 dagen terug…

Ok, maar in BE bijvoorbeeld schat men dat er op dit moment 15.000 mensen besmet zijn van de 11.000.000 inwoners ofwel 0,13%. Door de quarantaine maatregelen gaat over enkele weken pakweg 5 à 10% van de bevolking besmet, genezen en daarna resistent zijn. Blijft nog 90% risico over. Snap niet hoe ze dat dan juist willen aanpakken.

Hupla op 17 mrt 2020 12:30

Volgens mij werkt het alleen als je de exponentiële groei kunt stoppen. Dus als je op de lange termijn gemiddeld niet 2 à 3 anderen besmet maar minder dan 1. Welk percentage daarbij hoort weet ik niet, 5 à 10% lijkt me redelijk laag, misschien heeft het meer tijd nodig en stijgt het percentage nog aanzienlijk.

o.a. Bill Gates had ons er al voor gewaarschuwd. Hopelijk volgt door deze situatie actie, zodat het geen tweede keer kan gebeuren.

Oostenrijk schijnt heea onder de pet te hebben gehouden. Van de buren:
https://www.snowchamps.nl/nieuws/oostenrijk-als-besmettingsh…
Ik moet nog even bedenken wat ik hier van vind. Kijken of het mijn keuze voor volgend jaar beinvloed.

*bericht bewerkt door MiVe op 22 mrt 2020 15:30

Niemand heeft op tijd gereageerd, maak je daar geen illusies over. En natuurlijk wegen economische redenen in die overweging zwaar.

*bericht bewerkt door SkiTirol op 22 mrt 2020 19:29

Had ik vorige week nog medelijden met de bedrijven en mensen in de Alpen, inmiddels vrees ik voor ons allemaal. Ik ken in mijn directe omgeving al drie mensen die nu al zonder werk/opdrachten/inkomen zitten. De economische crisis die ons wacht gaat alle verbeelding te buiten. Een vakantie boeken of er zelfs van dromen, ik kan en wil het niet. Nu is maar één ding belangrijk: deze ellende zo snel mogelijk achter ons te laten. Hoe? ik zou het op dit moment écht niet weten. een ding weet ik wel: als die crisis achter de rug is, hang ik de vlag uit.

SkiBeppie op 17 mrt 2020 11:58

het gaat enorme grote economische consequenties hebben, zoveel is nu al duidelijk.

Het grote verschil met de vorige crisis is echter dat (in ieder geval onze) overheid diepe en volle zakken heeft en ook bereid is dat uit te geven. Dus ja, we gaan het voelen, maar dit is niet per se vergelijkbaar met de bubbel die in 2008 knapte. Dat betekent niet dat de gevolgen niet hetzelfde kunnen zijn, maar ik zie het minder somber in.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Meevallen? Ik zou oppassen.

James Bullard, president of the St. Louis branch of the US Federal Reserve Bank, has a bleak assessment of how coronavirus will impact the US economy in the short-term. In a Sunday interview with Bloomberg, Bullard predicted that the unemployment rate will reach 30% in the second quarter, and gross domestic product will fall by 50%.

VS zetten zich schrap voor ongekende werkloosheidscrisis

Wat doe je als je een president bent die prat gaat op fraaie cijfers over de arbeidsmarkt, en als gevolg van een crisis loopt de werkloosheid in moordend tempo op? Als je Donald J. Trump heet, probeer je dan de werkelijkheid uit zicht te houden. De statelijke overheden kregen afgelopen week een e-mail uit Washington met daarin de instructie stijgende werkloosheid alleen in ‘algemene termen’ te beschrijven en de precieze cijfers onder embargo te houden.
Uitgelekte e-mail
Pogingen van Amerikaanse nieuwsmedia om opheldering te krijgen bij het ministerie van arbeid liepen op niets uit. In een uitgelekte email stelde een functionaris van het ministerie dat hij ‘nog nooit zoiets gezien als dit gezien’ heeft. Het doet Amerika vrezen dat er een werkloosheidsprobleem van ongekende proporties gaande is.
Het besluit van de regering-Trump om het deksel te houden op informatie over de effecten van corona op de arbeidsmarkt, betekent dat de VS in ieder geval tot aankomende donderdag in duister tasten als gaat om werkloosheidscijfers. Op die dag komt de federale overheid naar verwachting met een update. Maar wat er bekend is over het baanverlies tot nu, aangevuld met onderzoeken van bedrijven en denktanks, laat zien dat er een gigantische slachting gaande op de arbeidsmarkt in de VS.
Onderschatting
Vorige week registreerde de Amerikaanse overheid officieel 281.000 nieuwe werklozen, ten opzichte van 211.000 de week daarvoor. Dat is een toename groter dan ten tijde van de financiële crisis in 2008. Deze cijfers zijn vrijwel zeker een onderschatting van de werkelijke omvang van het aantal verdwenen banen. Op basis van voorlopige cijfers die per staat werden gerapporteerd kwam de New York Times op 629.899 extra werklozen. Deze telling was gebaseerd op vijftien van de vijftig staten, en is dus nog een steeds slechts een gedeelte van de totale toename.
Goldman Sachs berichtte dat volgens hun onderzoek er de afgelopen week mogelijk 2,25 miljoen werklozen zijn bijgekomen. Volgens een rapport van de zakenbank neemt de service-industrie een groot deel van deze toename voor haar rekening. De omzet in de hotelbranche daalt door de coronacrisis naar verwachting met 75%. Voor restaurants is dat 65%. In het minimale scenario houdt Goldman Sachs rekening met 1 miljoen banen die tot nu toe verloren zijn gegaan.
Grimmiger
De vooruitzichten voor de komende maand zijn nog grimmiger. Een onderzoek van Oxford Economics, een denktank, voorspelt 10% werkloosheid in de VS voor het einde van april. Dat zou neerkomen om ruim 16 miljoen baanlozen. De American Restaurant Association, vakvereniging voor de horeca, gaat uit van 5 miljoen tot 7 miljoen, enkel in hun sector.
De regering-Trump werkt intussen samen met het Congres aan een pakket noodmaatregelen die de ergste klappen moeten opvangen. De totale omvang van de plannen bedraagt $1000 mld aan financiële steun voor bedrijven en gezinnen. $250 mld wordt in eerste instantie uitgetrokken voor cashbetalingen aan individuen. In besloten bijeenkomsten sprak Steve Mnuchin, de Amerikaanse minister van financiën, over 20% werkloosheid als de overheid het bedrijfsleven nu niet te hulp schiet, zo berichtte de New York Times.
Onderdeel van de lopende onderhandelingen tussen het Witte Huis, de Republikeinen en de Democraten is in hoeverre uitbreiding van de budgetten voor arbeidsongeschiktheidsverzekering onderdeel van de crisisaanpak moet zijn. Met name de Democraten dringen hier op aan. Volgens Larry Kudlow, economisch adviseur van het Witte Huis, zou dat kunnen betekenen dat het noodpakket oploopt tot $1300 mld.

@Roy83

Meevallen ??? Ik denk dat je dan toch effe die skibril moet afzetten.😉

de boomer-troll 😅😉

Born to run. B.S.

Dan komt er een nieuwe huizencrisis. Zeker in Nederland. En dan moeten de banken weer worden gered. Ter illustratie. De hypotheekportefeuille van de ING bedraagt zo’n 300 miljard, de Rabo heeft zo‘n 200 mld uitstaan en de ABN AMRO 150 mld. Plus alle slechte leningen…

Ik denk, ik doe ook even mee aan peniekzaaien.

Philly, laat dit aub.😤

Born to run. B.S.

Waarom? Het zijn harde feiten.

Neen, ik bedoel dat benoemen van dat “paniek zaaien”. 🤔

Born to run. B.S.

. Laat ik het maar niet schrijven.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 mrt 2020 10:42

https://fd.nl/economie-politiek/1338914/vs-zetten-zich-schra…

DrPhil op 23 mrt 2020 09:08

Ik hou mn hart vast voor de Amerikaanse mensen. Met een president die er de ballen van snapt en een gezondheidszorg die niet voor iedereen toegankelijk is…heb weinig verstand van economie en politiek maar wie weet wordt dit wel de ondergang van Trump!🙈🙈

Dan komt er een nieuwe huizencrisis. Zeker in Nederland. En dan moeten de banken weer worden gered. Ter illustratie. De hypotheekportefeuille van de ING bedraagt zo’n 300 miljard, de Rabo heeft zo‘n 200 mld uitstaan en de ABN AMRO 150 mld. Plus alle slechte leningen…

Ik denk, ik doe ook even mee aan peniekzaaien.

DrPhil op 23 mrt 2020 09:42

Dit kan je nog doortrekken naar het beleid dat ecb heeft gevoerd de afgelopen jaren. Door het massale opkopen is de rente te laag. De huizen prijzen gaan omhoog. En bij een te snelle omekeer gaat de rente te hard omhoog en staan mensen weer onder water met hun huis.
Er is dan onvoldoende geld meer over om een crisis te bestrijden zoals in 2008. Dit opzichzelf heeft als mogelijk resultaat dat ons geld zal devalueren van in een ongezien tempo. Met een (worst case scenario) potentiële uitkomst dat geld beter als toiletpapier gebruikt kan worden dan om te betalen.
Allemaal puur hypothetisch natuurlijk.😋

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

https://fd.nl/economie-politiek/1338914/vs-zetten-zich-schra…

DrPhil op 23 mrt 2020 09:08

Ik hou mn hart vast voor de Amerikaanse mensen. Met een president die er de ballen van snapt en een gezondheidszorg die niet voor iedereen toegankelijk is…heb weinig verstand van economie en politiek maar wie weet wordt dit wel de ondergang van Trump!🙈🙈

elisabeth101 op 23 mrt 2020 10:41

Of de redding van trump. Bedenk dat bij een bepaalde noodtoestand hij de verkiezingen kan uitstellen of opschorten. En zoals hij bij de Mexicaanse muur liet zien is hij niet bang om te spelen met de noodtoestand als hij er baat bij heeft.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Inderdaad, door dat wanbeleid van Draghi kan de rente onmogelijk omhoog. Maar als dat gebeurt, dondert echt alles in elkaar. En bij economische rampspoed gaat de rente echt wel omhoog.
De rente was 12% in 1982, op het hoogtepunt van de crisis.

Plaats een reactie