Gevolgen Corona lange(re) termijn

Inderdaad, door dat wanbeleid van Draghi kan de rente onmogelijk omhoog. Maar als dat gebeurt, dondert echt alles in elkaar. En bij economische rampspoed gaat de rente echt wel omhoog.
De rente was 12% in 1982, op het hoogtepunt van de crisis.

DrPhil op 23 mrt 2020 11:18

De ECB moest wel opkopen. Een gevolg van de veel te grote en diverse monetaire unie waar we in zitten, met een munt die voor een x aantal landen gewoon te duur is. Ik denk niet dat de centrale banken snel geneigd zullen zijn de rente te verhogen, naast de economische component, juist ook om de druk op de banken niet te vergroten. De banken zelf zullen uiteraard wel gaan verhogen, maar niet tot dergelijke percentages.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Inderdaad, door dat wanbeleid van Draghi kan de rente onmogelijk omhoog. Maar als dat gebeurt, dondert echt alles in elkaar. En bij economische rampspoed gaat de rente echt wel omhoog.

De rente was 12% in 1982, op het hoogtepunt van de crisis.

DrPhil op 23 mrt 2020 11:18

De ECB moest wel opkopen. Een gevolg van de veel te grote en diverse monetaire unie waar we in zitten, met een munt die voor een x aantal landen gewoon te duur is. Ik denk niet dat de centrale banken snel geneigd zullen zijn de rente te verhogen, naast de economische component, juist ook om de druk op de banken niet te vergroten. De banken zelf zullen uiteraard wel gaan verhogen, maar niet tot dergelijke percentages.

Shane op 23 mrt 2020 11:49

Als Nederland op zichzelf stond had ik er best nog wel vertrouwen in. Jarenlange rechtse politiek en een goede Nederlandse arbeidsethiek hebben voor een goed gevulde Nederlandse staatskas gezorgd die de ergste klappen goed op zou kunnen vangen. Alleen gaan we er niet aan ontkomen dat we na Griekenland nu het financiële faillissement van Italië voor een groot deel mogen gaan dragen. Daarnaast zullen ook andere zuidelijke landen zoals Portugal en Spanje ook wel extra in de financiële problemen komen wat we ook mede mogen gaan dragen. Een goede oplossing zou een losgekoppeld noordelijke en zuidelijke euro zijn omdat keer op keer blijkt dat de euro gewoon te duur is voor landen als Griekenland, Italië, Spanje, Portugal en Ierland.

Born to Ride

@matthias123, inventor of the Zeuro ;)

Edwin van Riel

Het hoogtepunt van mijn hypotheekrente was overigens 13,6 % in de tachtiger jaren en ik heb het toch overleefd.

Hen48

Het hoogtepunt van mijn hypotheekrente was overigens 13,6 % in de tachtiger jaren en ik heb het toch overleefd.

Hulst op 23 mrt 2020 13:32

Viel t bij ons nog mee met 10.8. Allemaal ten bate van de Corona (biertjes toen nog) @dan58 en zijn vrienden ;)

Edwin van Riel

Die goede oude tijd. Hopen dat hij snel terugkomt 😜

Wellicht zal Brussel de gelegenheid te baat nemen om de eurobond nu door te drukken. Daarmee gaan de noordelijke landen garant staan voor de zuidelijke. Never waste a good crisis.

Het hoogtepunt van mijn hypotheekrente was overigens 13,6 % in de tachtiger jaren en ik heb het toch overleefd.

Hulst op 23 mrt 2020 13:32

En zelfs toen vloeide er misschien geen eenderde van het totale huishoudinkomen (tegenwoordig dus tweeverdieners) rechstreeks naar de maandelijkse hypotheekbetaling?

Want dat is wel de realiteit van nu voor veel mensen: de hypotheeklast voor een doodgewoon rijtjeshuis van 100-120 m2 (voordat we het over luxe gaan hebben ;) ) in Utrecht, Zuid-Holland of Noord-Holland is eenderde van het gezinsinkomen. Het moge duidelijk zijn dat alleen een renteverdubbeling dan al een probleem wordt. Gelukkig heeft onze staat wel hele diepe zakken…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Het hoogtepunt van mijn hypotheekrente was overigens 13,6 % in de tachtiger jaren en ik heb het toch overleefd.

Hulst op 23 mrt 2020 13:32

En zelfs toen vloeide er misschien geen eenderde van het totale huishoudinkomen (tegenwoordig dus tweeverdieners) rechstreeks naar de maandelijkse hypotheekbetaling?

Want dat is wel de realiteit van nu voor veel mensen: de hypotheeklast voor een doodgewoon rijtjeshuis van 100-120 m2 (voordat we het over luxe gaan hebben ;) ) in Utrecht, Zuid-Holland of Noord-Holland is eenderde van het gezinsinkomen. Het moge duidelijk zijn dat alleen een renteverdubbeling dan al een probleem wordt. Gelukkig heeft onze staat wel hele diepe zakken…

Shane op 23 mrt 2020 15:05

Die zakken van de Belgische staat zijn ook diep, maar helaas (meer dan) leeg…
Gelukkig (niet voor de banken) is de overgrote meerderheid van de Belgische hypotheken met vaste rentevoet

Dan komt er een nieuwe huizencrisis. Zeker in Nederland. En dan moeten de banken weer worden gered. Ter illustratie. De hypotheekportefeuille van de ING bedraagt zo’n 300 miljard, de Rabo heeft zo‘n 200 mld uitstaan en de ABN AMRO 150 mld. Plus alle slechte leningen…

Ik denk, ik doe ook even mee aan peniekzaaien.

DrPhil op 23 mrt 2020 09:42

Dit kan je nog doortrekken naar het beleid dat ecb heeft gevoerd de afgelopen jaren. Door het massale opkopen is de rente te laag. De huizen prijzen gaan omhoog. En bij een te snelle omekeer gaat de rente te hard omhoog en staan mensen weer onder water met hun huis.
Er is dan onvoldoende geld meer over om een crisis te bestrijden zoals in 2008. Dit opzichzelf heeft als mogelijk resultaat dat ons geld zal devalueren van in een ongezien tempo. Met een (worst case scenario) potentiële uitkomst dat geld beter als toiletpapier gebruikt kan worden dan om te betalen.
Allemaal puur hypothetisch natuurlijk.😋

Birdheart op 23 mrt 2020 10:51

Er is toch altijd huizencrisis? Als de prijzen omhoog gaan kunnen starters geen huis kopen en als de prijzen omlaag gaan moeten huiseigenaars extra aflossen met geld dat ze niet hebben. Gelukkig geldt in de huizenmarkt nog altijd de wet van vraag en aanbod; als genoeg mensen niet kopen wat ze zich eigenlijk ook niet kunnen veroorloven, zakken de prijzen :)

Gelukkig (niet voor de banken) is de overgrote meerderheid van de Belgische hypotheken met vaste rentevoet
Quote @Skiwi

Hoe kom je daarbij?..Geef mij eens wat cijfertjes dan.

Al de hypotheken die omgezet zijn de laatste 10 jaar misschien wel maar weet dat de gemiddelde looptijd 25 jaar is…
Die hebben dan nog 15 j voor de boeg en dan met stijgende rentevoeten en een variabele rentevoet. 😥

Born to run. B.S.

Gelukkig geldt in de huizenmarkt nog altijd de wet van vraag en aanbod; als genoeg mensen niet kopen wat ze zich eigenlijk ook niet kunnen veroorloven, zakken de prijzen 😃 quote @Martin7182

in een “normaal” economisch model wel ja… maar dat is al méér dan 10 jaar niet meer zo.

Born to run. B.S.

Even voor de liefhebbers van de pre euro, stel je had nu nog een gulden of een duitse mark dan werd deze zoveel geapprecieerd dat alle export kapot gaat…

W.b huizenmarkt meer werkloosheid is automatisch minder vraag is automatisch lagere prijzen simple demand supply equation.

Denk de belangrijkste oplossing in zo kort mogelijke shutdown om economische schade te beperken en zo snel mogelijk consumenten vertrouwen weer omhoog krijgen zodat mensen niet de hand op de knip houden…

Zoals al eerder gezegd hopelijk zijn de lange termijn gevolgen niet erger dan het virus zelf…

Kortom blijven boeken die skivakanties:)

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 23 mrt 2020 16:19

Gelukkig (niet voor de banken) is de overgrote meerderheid van de Belgische hypotheken met vaste rentevoet
Quote @Skiwi

Hoe kom je daarbij?..Geef mij eens wat cijfertjes dan.

Al de hypotheken die omgezet zijn de laatste 10 jaar misschien wel maar weet dat de gemiddelde looptijd 25 jaar is…
Die hebben dan nog 15 j voor de boeg en dan met stijgende rentevoeten en een variabele rentevoet. 😥

dan58 op 23 mrt 2020 15:50

De vaste rentevoeten staan al 10 jaar zo laag, ik mag aannemen dat de meeste mensen slim genoeg zijn geweest om hun variabel krediet te herfinancieren met een vaste (wij hebben dat zelfs 2x gedaan).
En zij die toch op hun variabele zijn blijven hangen hebben inmiddels al zoveel kapitaal extra kunnen afbetalen/sparen dat een stijging van de rentevoeten niet zo pijnlijk meer kan zijn. Bovendien kan die nooit hoger dan het dubbele van de originele rentevoet worden, waardoor in de praktijk quasi niemand hoger dan 4% kan gaan.

Even wat essentiële info: https://howmuchtoiletpaper.com/

Even wat essentiële info: https://howmuchtoiletpaper.com/

franksplinter op 23 mrt 2020 16:22

vooral de advanced options

Even wat essentiële info: https://howmuchtoiletpaper.com/

franksplinter op 23 mrt 2020 16:22

vooral de advanced options

Skiwi87 op 23 mrt 2020 16:24

;) ;) ;)

Edwin van Riel

Maakt corona een einde aan het jarenlange feestje op de huizenmarkt?

In het kort

De coronacrisis gaat ook de huizenmarkt raken, verwachten expertsMensen gaan het kopen van een huis uitstellen vanwege onzekerheid over hun baanUiteindelijk zal dit leiden tot lagere huizenprijzen
De hausse op de Nederlandse huizenmarkt leek jarenlang door niets te stoppen. Record volgde op record. Maar de coronacrisis zal onvermijdelijk de huizenmarkt raken.
Hoe hard? Dat zal afhangen van de duur van de crisis. Maar als het virus de Nederlandse samenleving voor langere tijd lamlegt, zal dit onvermijdelijk effect hebben op niet alleen verkochte aantallen, maar ook op prijzen.
Onzeker over inkomen
Dat is de verwachting van experts op de woningmarkt, zo blijkt uit een rondgang door het FD. ‘Het duurt altijd even voordat een terugval in de economie ook voelbaar is op de woningmarkt en in de bouw, maar als die klap eenmaal komt, is die vaak dubbel zo groot’, zegt Taco van Hoek, directeur van het Economisch Instituut voor de Bouw.
Het zal ermee beginnen dat er minder vraag naar huizen komt. Door het coronavirus zullen mensen het kopen van een huis gaan uitstellen. ‘Veel mensen zijn ineens onzeker over hun inkomen. De zzp’ers, maar ook veel mensen met arbeidsverkorting’, zegt Johan Conijn, emeritus hoogleraar woningmarkt. Dat leidt er volgens Conijn toe dat mensen in de afwachtende stand gaan: eerst maar eens kijken hoe dit afloopt en dan pas een huis kopen.

Huizenprijzen omlaag
In eerste instantie zal dit vooral leiden tot minder transacties. Maar als deze coronacrisis over een paar maanden nog niet is opgelost, gaan ook de huizenprijzen dalen, verwacht Conijn. ‘Verkopers proberen altijd nog enige tijd vast te houden aan een bepaalde prijs. Pas als het tot ze doordringt dat ze hun huizen niet meer verkocht krijgen, gaan de prijzen omlaag.’
Er dreigt in feite hetzelfde te gebeuren als bij de vorige crisis, stelt Van Hoek. ‘Mensen maken zich druk of ze hun baan houden en gaan grote investeringen uitstellen.’ Hoewel de oorzaak van deze crisis heel anders is dan de financiële crisis destijds, zijn de mechanismen volgens Van Hoek vergelijkbaar en dit leidt opnieuw tot een sterke vraaguitval op de huizenmarkt.
Conijn ziet echter ook belangrijke verschillen met de financiële crisis. Het woningtekort is nu groter dan toen. En de schuld per woning is kleiner, omdat er geen tophypotheken meer zijn.
Overbieden neemt al af
Jeroen Oversteegen van de Hypotheekbond, een partij die hypotheekrentes vergelijkt voor consumenten, hoort nu al van klanten dat het overbieden op huizen afneemt. Onder meer beleggers zouden al minder actief zijn. Hij verwacht dan ook dat de komende periode de huizenprijzen al gaan dalen. ‘Behalve natuurlijk als er snel een positief uitzicht uit deze coronacrisis komt, dan zal het meevallen.’
‘‘Als je straks je zieke vader moet verzorgen, denk je echt niet meer aan een huis kopen’’
Jeroen Oversteegen van de Hypotheekbond
In februari stegen de huizenprijzen nog met 6,6%, meldde het CBS vrijdag. Maar sinds de coronacrisis is uitgebroken, is het verkopen van huizen een stuk gecompliceerder geworden. Bezichtigingen mogen nog maar met twee personen tegelijk en veel mensen bellen uit voorzorg af. ‘En op dit moment zijn nog weinig mensen ziek. Maar als je straks je zieke vader moet verzorgen, denk je echt niet meer aan een huis kopen’, voorziet Oversteegen.
Hypotheekrente omhoog
Ook de hypotheekrente kan een rol spelen: vorige week hebben een aantal aanbieders hun tarieven verhoogd, nadat de kapitaalrente flink was opgelopen. Het wordt dus duurder om een huis te kopen. Experts verwachten echter niet direct dat dit de huizenverkopen gaat stokken, omdat de hypotheekrente nog steeds extreem laag is.
Daarnaast kunnen hypotheekaanbieders hun voorwaarden gaan aanscherpen in deze onzekere tijd. Oversteegen heeft al bij één geldverstrekker gezien dat de mogelijkheid tot een overbruggingshypotheek is beperkt.

https://fd.nl/ondernemen/1338653/maakt-corona-een-einde-aan-…

Gelukkig (niet voor de banken) is de overgrote meerderheid van de Belgische hypotheken met vaste rentevoet

Quote @Skiwi

Hoe kom je daarbij?..Geef mij eens wat cijfertjes dan.

Al de hypotheken die omgezet zijn de laatste 10 jaar misschien wel maar weet dat de gemiddelde looptijd 25 jaar is…
Die hebben dan nog 15 j voor de boeg en dan met stijgende rentevoeten en een variabele rentevoet. 😥

dan58 op 23 mrt 2020 15:50

De vaste rentevoeten staan al 10 jaar zo laag, ik mag aannemen dat de meeste mensen slim genoeg zijn geweest om hun variabel krediet te herfinancieren met een vaste (wij hebben dat zelfs 2x gedaan).
En zij die toch op hun variabele zijn blijven hangen hebben inmiddels al zoveel kapitaal extra kunnen afbetalen/sparen dat een stijging van de rentevoeten niet zo pijnlijk meer kan zijn. Bovendien kan die nooit hoger dan het dubbele van de originele rentevoet worden, waardoor in de praktijk quasi niemand hoger dan 4% kan gaan.

Skiwi op 23 mrt 2020 16:17

Mensen die 12 geleden al verder zaten dan 10 jaar afbetalen…daar was het niet eens interessant voor gezien de hoge omzetkosten en er minder interesten en meer kapitaal werd afgelost en die zitten wel nog met variabele rentevoeten.

Maar laat maar… eigenlijk nutteloos geneuzel van mij …fijn voor jou dat je een goede zaak hebt gedaan

Born to run. B.S.

En wat denken we van de werkgelegenheid, welke beroepen worden bedreigd. Veel woningen zijn gekocht op basis van tweeverdieners. In de periode dat ik een huis bouwde was het nog vrij gebruikelijk dat moeders thuis bleef voor de kinderen. Ik heb nog 35 jaar alleen gewerkt.

Hen48

Plus dat de huizenprijzen destijds een fractie waren wat ze nu zijn.
Net op de markt: flat, 66m2, Amsterdam Zuidoost € 229.000. Deed in 2012 € 80.000.

Plus dat de huizenprijzen destijds een fractie waren wat ze nu zijn.
Net op de markt: flat, 66m2, Amsterdam Zuidoost € 229.000. Deed in 2012 € 80.000.

DrPhil op 23 mrt 2020 17:51

Wauw dat is goedkoop, wordt tijd voor sommige om in het goedkope amsterdam te gaan wonen. :p

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Het RIVM heeft deze grafiek uitgebracht na de maatregelen van vorige week maandag. Nu we een week verder zijn kunnen we voorzichtig een eerste balans op maken en blijken we een beetje de hogere groene lijnen te volgen. Als zicht dat zo doorzet gaan we er dus echt nog maanden lang erg veel last van hebben en komt de zomervakantie ook in serieus gevaar.

null

Born to Ride

Ik weet niet hoe je uit die grafiek nu kunt opmaken dat we een beetje de hogere groene lijnen volgen…

Ik weet niet hoe je uit die grafiek nu kunt opmaken dat we een beetje de hogere groene lijnen volgen…

franksplinter op 30 mrt 2020 15:41

We zitten voor april en al ruim boven de 1000 bezette IC bedden

Born to Ride

En als we niet opletten en als nl zo stug blijven kan je je skivakanties in buitenland wel vergeten als europa uit elkaar valt…

Ik weet niet hoe je uit die grafiek nu kunt opmaken dat we een beetje de hogere groene lijnen volgen…

franksplinter op 30 mrt 2020 15:41

We zitten voor april en al ruim boven de 1000 bezette IC bedden

Matthias123 op 30 mrt 2020 15:43

Die grafiek is één groene lijnen brij. Lang niet gedetailleerd genoeg om daar ook maar één zinnige conclusie aan te verbinden in mijn optiek.

En als we niet opletten en als nl zo stug blijven kan je je skivakanties in buitenland wel vergeten als europa uit elkaar valt…

Skiwi87 op 30 mrt 2020 15:45

Wat is het doel van je post? Nederland moet nog meer geld over maken naar Europa om voor de bevolking vakanties in Europese landen veilig te stellen?
Het zal vast iets genuanceerders zijn wat je bedoeld te zeggen.

En als we niet opletten en als nl zo stug blijven kan je je skivakanties in buitenland wel vergeten als europa uit elkaar valt…

Skiwi87 op 30 mrt 2020 15:45

Dus Nederland moet maar weer een hoop geld pompen in landen die er ieder jaar maar weer een puinhoop van maken. Van het steunfonds van 33 miljard zou 25 miljoen naar Nederland gaan, terwijl Nederland per hoofd van de bevolking het meeste afdraagt in Europa. Dus Nederland moet maar weer bloeden omdat die de laatste jaren het financieel wel erg goed voor elkaar hadden en flink hebben gespaard voor crisissituaties als dit?

Born to Ride

En als we niet opletten en als nl zo stug blijven kan je je skivakanties in buitenland wel vergeten als europa uit elkaar valt.

Europa zal nog wel even bestaan hoor, maar of de (munt) unie nog lang zal voortbestaan is voor mij wel een grote vraag. De noordelijke landen kunnen (en willen) niet steeds maar weer (meer) geld overmaken naar (zuidelijke) landen, want dat is geld in een bodemloze punt storten.

Het is veel belangrijker dat de zuidelijke economieën weer kunnen concurreren. Daarbij moeten ze in staat gesteld worden hun eigen koers te kiezen. Het Duitse recept werkt daar niet, hoe graag "Europa" dat ook wil. Het gedrocht van de muntunie (de euro) staat economische herstel daar bovendien ernstig in de weg, evenals de wrakke toestand van het bankenstelsel.

*bericht bewerkt door yoguido op 30 mrt 2020 16:36

Plaats een reactie