Reis verslag Val Cenis 07/03/2020 - 14/03/2020

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Cenis

@SandraSki, Ging heel goed bij ons. We hebben een langharige witte herder, dus zijn vacht is lekker warm. Echt koud was het ook niet voor de tijd van het jaar, overdag zo’n -5°C. Losse (poeder) sneeuw hebben we helaas niet gehad, maar de sneeuw die er lag, ookal was dat vrij hard, vond hij wel geweldig.

En mijn woensdag op de skies was nog niet voorbij. Nadat ik in Termignon alle pistes een keer gedaan heb steek ik over naar het Lansebourg gedeelte. Inmiddels zijn de wolken in het dal weg en brandt de zon op mijn gezicht.

null
De pistes zwellen wat op dus ik besluit naar het hoogste skibare punt te gaan van Val Cenis (2800 m). Daar is een prachtig stuwmeer gelegen.
null
null
Op weg naar boven steekt er nog een wolk over (altijd voorrang geven) en ligt de zwarte piste (meer rood) onder de lift er zo aanlokkelijk bij dat ik die eerst een keer doe voordat ik vanuit de lift naar het uitzicht punt van het stuwmeer prik.
null
null
Het panorama is indrukwekkend en ze geven informatief aan naar welke bergen je kan kijken.
null

null

Vanuit het meer gaat een rode piste tussen de rotsen terug naar het centrale (en iets drukkere) deel van Val Cenis.
null
Daar zoek ik een terras op voor een verkoelend drankje met uitzicht op het dal.
null
Na de pauze doe ik nog wat knal pistes onder een strak blauwe lucht.

*bericht bewerkt door SandraSki op 18 mrt 2020 20:22

sneeuw witje en de 7 bergen

@Jorien83 en @T.o.e.r.i.s.t
we vissen duidelijk in dezelfde vijver!

Galibier-Thabor is ons ook goed bevallen. We hadden daar alleen een beetje pech met de accommodatie (in Valmeinier gelegen en enorm rumoerig). Heb je tips voor iets in Valloire aan de piste @T.o.e.r.i.s.t ? (wist je trouwens dat de drukke weg in Montgenevre inmiddels ondergronds loopt?..Een excuus om weer eens terug te gaan). Ik snap trouwens wel wat je zegt over Val Cenis. Je hebt er minder het gevoel dat je een tocht aan het maken bent omdat je in dezelfde vallei blijft. Daar is Galibier-Thabor echt een topper in.

en La Rosière hebben we vorig jaar gedaan @Jorien83
Dat vonden we ook een mooi gebied. We hadden toen een enorm sneeuwrijke week en daardoor merkte we wel dat aan de La Rosière kant veel minder pistes tussen de bomen lagen. En uitwijken naar Italië ging toen niet, omdat bijna de hele week de verbinding gesloten was.

SandraSki op 17 mrt 2020 22:34

Ik gaf Valloire aan omdat dit een meer authentiek dorp is dan Valmeinier, maar we hebben zelf altijd in Valmeinier gelogeerd bij een Pierre&Vacances en het Intersoc-hotel (heel basic, maar qua concept met kleine kinderen ideaal. Jammer dat het gesloten moest worden).
In Valloire zelf zou ik persoonlijk eerder kijken naar zen locatie iets buiten het centrum, bv in de buurt van de liften Moulin Benjamin of Verneys. Dat lijkt me rustiger om de dag te starten dan centrum Valloire, waar het toch redelijk druk kan zijn aan de cabine-liften. Ik kan echter geen hotels of appartementen aanraden, daar heb ik me nog niet in verdiept. Misschien moet ik dat voor volgend jaar eens beginnen onderzoeken! 😁

Wat betreft de tunnel in Montgenèvre, daar ben ik van op de hoogte. We zijn er 3 keer geweest tussen 2017 en 2019, toen de tunnel al open was. Het is zeker een verbetering, maar ik blijf de front de neige eerder ongezellig vinden. De afstand tussen de café’tjes en resto’s blijft relatief groot. En daartussen liggen nog enkele parkings en een secundaire weg, waar nog relatief veel verkeer was. Wat meer terras/horeca dichter bij de sneeuw + veel strikter auto-luw beleid zou wonderen doen voor de sfeer! 😏

To slot nog een woordje over Val Cenis: in de franse vakantieperiode is het hier behoorlijk druk aan enkele liften (verschillende keren 15min aanschuiven, vooral bij de liften Solert en Ramasse), terwijl enkele andere liften nauwelijks wachtrijen hebben (bv bij Arcelle en in mindere mate Arcellins). Het volk verspreidde zich precies niet zo goed over het gebied…

#wakeupwhereyouwant

Ook wij bekend met Val Cenis, Valloire en Montgenèvre. Heerlijke skigebieden. Als aanvullende aanrader: Espace Diamant. We zaten in Crest-Voland, dat is een fijn, origineel dorpje. Maar de overige dorpen in het gebied zijn ook kleinschalig. Alleen Les Saisies is wat planmatiger, met wat grotere accommodaties, maar nog steeds dorps.

null
null
Op donderdag krijg ik wel een beetje genoeg van het alleen skiën. Ik mis mijn gezelschap en hou mijn ski tijd kort.
null
'S middags geeft de thermometer op het dorpsplein 22°C aan. Een goed moment voor een wandeling en terrasje met zijn drieën. Dat doen we in het Lansevillard gedeelte van Val Cenis.
null
null
Een authentieke en geaccidenteerde kern met een riviertje en kleine kerk. Er liggen wat (zeer eenvoudige) terrassen aan de 'front du neige' waar we een pasta eten. Zo kunnen we toch buiten de deur eten (in t-shirt in maart!) ondanks dat we Pieter mee hebben. Terwijl wij genieten van ons eten aast de hond onder de tafel op de restjes crepes die zijn achter gebleven.
null
Natuurlijk lukt het hem om een aantal grote stukken te pakken te krijgen ondanks onze 'ijzeren' opvoeding.

Inmiddels hebben we een aantal leuke wandelroutes ontdekt die ook in de winter toegankelijk zijn. Langs het riviertje kan je wat fraaie (enigzins modderige) meters maken.

null
Wat Pieter aan zijn halsband en tuigje heeft hangen zijn trouwens een lampje en een GPS zender. Deze staat in verbinding met onze mobiel en geeft wat extra veiligheid. Franse bulldogs hebben namelijk een enkele vacht en Pieter zou het niet lang redden als hij kwijt raakt in de Alpen.

*bericht bewerkt door SandraSki op 18 mrt 2020 23:00

sneeuw witje en de 7 bergen

Op vrijdag sluit ik de week af met de nodige ski kilometers.

null
Toch een soort 'laatste dag haal alles er uit gevoel' als afsluiting van onze vakantie. Bij het alleen skiën merk ik dat ik de autistische neiging heb om elke piste af te willen strepen.
null
Ik onderdruk die dwangneiging niet en doorkruis groen, blauw, rood, zwart van west naar oost. Voldaan ski ik door tot de liften sluiten.

Val Cenis was weer heerlijk. Met de hond op wintersport is ook goed bevallen. (Maar zullen we vanwege het alleen skiën niet élke keer gaan doen)

null
Al met al een geslaagde week. Bedankt voor jullie interesse en tot het volgende seizoen!

*bericht bewerkt door SandraSki op 20 mrt 2020 06:31

sneeuw witje en de 7 bergen

Ook wij bekend met Val Cenis, Valloire en Montgenèvre. Heerlijke skigebieden. Als aanvullende aanrader: Espace Diamant. We zaten in Crest-Voland, dat is een fijn, origineel dorpje. Maar de overige dorpen in het gebied zijn ook kleinschalig. Alleen Les Saisies is wat planmatiger, met wat grotere accommodaties, maar nog steeds dorps.

paolie op 18 mrt 2020 21:15

bedankt voor de tip @paolie we hebben al eens gekeken naar Espace Diamant, maar het tot nu toe niet aangedurfd omdat we vroegboekers zijn en het gebied zo laag ligt (met een moeilijke inschatting sneeuw kwaliteit of kans op regen tot gevolg). Misschien volgend seizoen toch eens doen. Zou je dan eind januari of begin maart voor dit gebied kiezen?

*bericht bewerkt door SandraSki op 20 mrt 2020 06:15

sneeuw witje en de 7 bergen

Wij waren er een paar jaar geleden eind januari en toen lag er meer dan voldoende sneeuw. Het gebied is wat lager, maar ligt tegen de Mont Blanc aan in een relatief erg sneeuwzekere hoek. Maar goed, 100% garantie heb je natuurlijk nooit.

Mooie foto’s weer! Zoals gezegd hebben wij onze hond ook meegenomen, maar die toch ook echt wel een aantal uurtjes alleen in het appartement gelaten zodat we samen ook op stap konden.
Thuis is die ook alleen als we aan het werk zijn, dus dat ging prima. Na een flinke ochtendwandeling en een bak brokjes lekker slapen in de bench.

Plaats een reactie