Salomon Sforce 11 of Rossignol Hero Elite Plus TI

Hi, ik ben een man/1.80cm/57jr/85kg/50jr ski ervaring. Van wedelen nu naar carving overgegaan en ski on-piste only! Huidige salomon x24 heeft me lui gemaakt in de techniek en heb een te korte ski (168) volgens mn skileraar. Mijn huidige techniek kan meer leveren en ook om deze aan te wenden, is een ander type ski aanbevolen door hem. Zelf heb ik vorige week in Hochfügen een Atomic x7WB op eigen initiatief uitgeprobeerd maar dat was niet overtuigend. Na wat onderzoek met de skileraar, zijn we uitgekomen op een Sforce11 (1.70…volgende is 1.77 en is te lang) of Hero Elite Plus ti (1.74). Ik neig naar de Hero omdat deze het beste qua lengte en dimensies (130-78-110 met R14 bij 1.74) past. Wie kan mij helpen uit eigen ervaring met deze 2 ski's en nog wat tips meegeven voor mijn besluit. Dankjewel .

Hmm ik heb wel een paar kritische vragen.

Wat bedoel je met De ski maakt mij lui? Dat ie je te makkelijk af gaat? Zou best kunnen maar ook op een makkelijke ski kun je jezelf in 2 uur afmatten. Dan moet je wat actiever skien😁 dat de atomic x7 wb je tegenviel kan ik dan wel begrijpen.

Wat betreft de lengte. Je noemt 168 te kort en 177 te lang. Wat mij betreft valt de keuze voor lengte samen met het type ski wat je koopt. Je kijkt nu naar 2 bredere piste ski’s. Ik vraag me af waarom. Als je technisch beter wilt worden is een smalle technische pisteski gewoon een betere keuze. Ja dat is harder werken in slush maar daar ga je wel beter van skien. Een pisteski van 170-175 is dan m.i. de beste keuze.

Wat betreft de beide ski’s die je noemt: die zijn echt totaal verschillend. De salomon is een zware potige wat logge ski die vooral goed skiet als je aggressief skiet en overal doorheen beukt. De rossignol is een lichtvoetige brede slalomski die in alle omstandigheden wel uit de voeten kan.

Overigens is het niet nodig in 3 topics dezelfde vraag te stellen hoor😉

hi elisabeth, dank voor je reactie, excuses voor mn geklungel. Helemaal eens, in 2 uur kan er een hoop gebeuren, maar het is de X24 lengte die sowieso niet klopt en de onrust brengt. Nee ik ski niet agressief en de Sforce is breed met 80, inderdaad. Ik wil technisch stabieler worden en meer uitdaging. Heb je het goede type Hero voor de geest? Dit is de nieuwe Elite Plus t.i. een 76mm versie en dus meer geschikt als ik je goed begrijp… Of heb je nog een ander idee of optie, dankjewel alvast

*bericht bewerkt door Relex op 18 mrt 2020 11:42

Als je in de Rossi hoek kijkt, en aan techniek wilt werken, zou ik eerder naar de Lt Ti neigen dan naar de EP Ti eigenlijk.

Edwin van Riel

Ok, LT - longturn, dus geen korte(re) bochten ? of wat is jouw overweging voor deze ?

Een ski met middenradius is over het algemeen de beste keuze om op dit niveau te verbeteren. Echt goede skiers pakken vaak een consumenten gs (langere ski, langere radius). Slalomski’s worden vooral geskied door mensen die echt een voorkeur hebben voor korte bochten. Op vakantie is dat niet echt lekker (hangt ook wel weer vd ski af). Als ex wedelaar heb je denk ik wel baat bij een ski die makkelijk slipt.

Bij rossignol is dat inderdaad de LT (hoewel zo long zijn die bochten ook niet als je lengte 172 koopt)

Andere opties waar je naar kunt kijken:
Salomon s max 12
Fischer curv Ti
Head i.gsr

LT is longturn, maar ook prima te gebruiken voor kort tot middelturn. Onze trainer huldigt het standpunt dat juist een ski met voorkeur voor iets langere bochten (zonder dit te overdrijven) je dwingt om meer/juiste belasting op de latten uit te oefenen. Komt bij dat die lt ti ook nog prima geslipt te sturen is als je het even wat kalmer aan wilt doen, dus zonder dat je na een dag helemaal verrot bent als je niet tot de ski-goden behoort.

Heb ze helaas niet meer, maar als er een leuk setje hier voorbij komt, zou ik ze er best weer bij willen hebben ;). Dit soort ski’s is echt heel breed inzetbaar als je a) aan techniek wilt werken en b) een lat wilt die gewoon zonder idiote fysiek gewoon de hele dag te skien is.

Gijs slaat hier de spijker aardig op zijn kop ook https://gigiski.com/review-rossignol-hero-elite-lt-ti-2/…

Edwin van Riel

Beetje dezelfde stats als de TS, alleen ietsje jonger en minder ski ervaring. Heel tevreden van de Hero LT als piste ski. Vind het de juiste mix tussen stabiliteit, speelsheid, gewicht, rebound, … . In zware natte sneeuw is het wel werken geblazen. In het voorjaar bv zou ik voor een bredere / all mountain type ski kiezen.

De Hero MT multi-turn is een goeie allrounder die ook breder onder de voet is en heel erg goed ligt in slechte condities, maar ook een stuk minder pittig / uitdagend.

Mijn vrouw skiet nu de ST op lengte -10 en die is laaiend omdat die ook goed lange bochten houdt en in mindere condities heel goed weg komt, veel beter dan de LT. Heel dynamisch voor een slalom ski. Of je dan de ST Plus nodig hebt of niet … die zal waarschijnlijk nog iets beter zijn in mindere condities maar voor het overige is die vergelijkbaar met de gewone ST.

Dankjewel elisabeth en erwin. Ok, bij Rossignol wordt dan dus de LT. Begin me wel af te vragen of deze niet té serieus is voor mij én is de 1.72 lengte dan juist? De andere die me in het oog springt is de Smax12 (veel goede recenties en veelzijdige ski) met een 1.75 lengte…tsja

Dankjewel elisabeth en erwin. Ok, bij Rossignol wordt dan dus de LT. Begin me wel af te vragen of deze niet té serieus is voor mij én is de 1.72 lengte dan juist? De andere die me in het oog springt is de Smax12 (veel goede recenties en veelzijdige ski) met een 1.75 lengte…tsja

Relex op 18 mrt 2020 12:49

Welnee, voor iemand die fatsoenlijk kan wedelen met een jaar of wat ervaring, is dat echt geen probleem. Zou zelf bij jouw lengte voor de 177 gaan met wat zelfvertrouwen, maar 172 kan ook prima ;)

Edwin van Riel

Nee je hoeft echt niet bang te zijn dat het te pittig is als van een x24 afkomt. Beide ski’s zijn vrij vergevingsgezind, kunnen ook gewoon rustig geskied worden. Maar tegelijk een plafond waar de meeste van ons nooit aan zullen komen. Ik had zelf de smax in 170 genomen, die heeft geen tip rocker, dat heeft de Rossi wel dus die kan iets langer.

@evr66 en ik zijn alweer eens 😁 hij is de rossi man hier dus ik zou naar hem luisteren 😉

Of neem de 182, neem ik ze van je over als je er niet heel blij mee bent, heb ik ook weer een setje staan ;)

Edwin van Riel

Wat de LT betreft heb ik die op lichaamslengte geskied. Perfect op lange brede carve banen op snelheid. Bij grote drukte, wanneer je vaak op de rem moet en op lage snelheid buckles door, vond ik die lengte veel minder hanteerbaar. Heb de ski uiteindelijk gekocht in lengte -10 en dan is die een stuk veelzijdiger en comfortabeler. Kan de ski dan makkelijk slalom skiën en toch blijft die extreem stabiel op snelheid in lange bochten.

Of neem de 182, neem ik ze van je over als je er niet heel blij mee bent, heb ik ook weer een setje staan ;)

evr66 op 18 mrt 2020 13:04

Waarom heb je die van jou weggedaan?

Staalkanten waren naar de kl… Zijn zo bij het grofvuil de container in gegaan vorig seizoen ;(

Edwin van Riel

Zonde 🙄

Hallo, even hier reageren op je vraag in de andere post. De Rossignol LT Ti zou nog weer beter passen dan de S/Force 11, die weer beter past dan de Hero Elite plus.
De S/Force 11 beloont netjes skiën wel meer dan de ST Ti van Rossignol. Die laatste laat je ook te veel smokkelen. De S/Max 12 zou ik ook niet direct aanraden. Die slipt niet zo heel makkelijk en is net wat te hard werken in de slechte sneeuw.

@bennie: jij bent dan meer favo van de ST dan de LT ?

@elisabeth101 en @evr66 ; jullie zijn dus unaniem over de Hero LT ti (172) voor mij…?

@elisabeth101 en @evr66 ; jullie zijn dus unaniem over de Hero LT ti (172) voor mij…?

Relex op 18 mrt 2020 14:15

yup, maar dan nog, even testen heeft de voorkeur natuurlijk ;)

En als ik het zo lees @Bennie ook. St is niet wat je nu wilt denk ik. Hebben we hier 2 paar van voor indoor-trainingen maar ga wellicht komend seizoen 1 paar omwisselen voor lt ;)

Edwin van Riel

@elisabeth101[/mention] en[mention=“124215”] @evr66 ; jullie zijn dus unaniem over de Hero LT ti (172) voor mij…?

Relex op 18 mrt 2020 14:15

yup, maar dan nog, even testen heeft de voorkeur natuurlijk ;)

En als ik het zo lees @Bennie ook. St is niet wat je nu wilt denk ik. Hebben we hier 2 paar van voor indoor-trainingen maar ga wellicht komend seizoen 1 paar omwisselen voor lt ;)

evr66 op 18 mrt 2020 14:20

@evr66 : TX, laatste vraagje, is zo'n R22 plaat noodzakelijk?

*bericht bewerkt door Relex op 18 mrt 2020 14:29

Niet noodzakelijk. Maakt hem iets stijver, maar denk in jouw geval niet nodig (voor mij ook niet trouwens ;) )

Edwin van Riel

@evr66 heeft dat helemaal juist geconcludeerd. En een raceplaat is helemaal niet nodig nee. De meesten die daarop skiën hebben dat sowieso niet nodig is mijn mening. Of kunnen er te weinig gebruik van maken ivm drukte op de piste.

Kijk, dat ben ik dan weer mat @bennie eens.

Jammer, zo’n topic met voldoende inhoud maar zonder dwarsliggers.

@wunderkammer of iemand nog iets leuks toe te voegen, voor een beetje leven in de brouwerij? ;) ;) ;)

Maar serieus, hier ben je echt prima mee af. Zou het ook zonder test wel aandurven. Best kans, dat er komende tijd door het abrupte seizoenseinde, wat meer overblijft dan in andere jaren. Plaats het hier gerust even als je wat leuks tegen komt ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 18 mrt 2020 17:53

Edwin van Riel

“ Grappig, ook ik heb de Atomics 10.20 gehad.
Helemaal opgeskied, ze konden niet meer geslepen worden omdat er geen staalkant meer over was .
2 jaar terug de Atomic D2 XT 3.0 gekocht, super stabiel maar ook knalhard en elke dag pijn in m’n bovenbenen, zeker als er wat hobbels in de piste voorkwamen.
Na 3x een weekje proberen toch maar geswitched naar de Rossignols Hero Elite Plus TI… wat een verademing!

Demping veel beter, verandert heel makkelijk van richting en nog steeds heel stabiel, ook bij + 70 p.u. Plezier is weer terug.

Blij dat ik de stap heb gemaakt.
( + 30 wkn ski ervaring)”

Intussen heb ik ook de Fischer the curve GT TI geskied, heel stabiel maar wel zwaarder van kant te wisselen. Door de slush gaan de Rossi’s ook lekkerder dan de Fischers. Nog steeds heel blij met mijn keus voor de Hero elite Plus . (174) ben zelf 189cm.

*bericht bewerkt door Dreezzz op 18 mrt 2020 18:32

Kijk ook maar een naar de Atomic x9 wb
Das volgens mij wat je nodig hebt. Is echt heel ander verhaal dan de X7 wb

Schiheil ⛷🏂🎿

Wellicht de Salomon Blast nog in het rijtje, een piste ski. Al zal dat meer ski zijn dan de Rossignol LT waar je nu warm voor loopt😉 Net wat je zoekt, maar daarvoor is testen essentieel☃️

LA NORMA😍☃️

Kijk ook maar een naar de Atomic x9 wb
Das volgens mij wat je nodig hebt. Is echt heel ander verhaal dan de X7 wb

Yoeri- op 18 mrt 2020 18:30

Hoewel het een uitstekende ski is, is ie mede door zn breedte onder de voet en zachte tip technisch minder begaafd dan anderen die hier genoemd worden. Te vergevingsgezind en veel minder precies voor wat hij er mee wil. Ik denk dat deze te dicht bij zn oude salomon x24 ligt.

De Salomon x24hours is opgevolgd door 24h max (exact dezelfde ski), die is opgevolgd door de Xmax serie (eerst zonder nummer, het jaar daarna geheten de X10), die op zijn beurt is opgevolgd door de Smax. Ik heb de Xkart 24 gehad, dat was de slalomversie. Min of meer vergelijkbaar met de Smax 10 nu.

Plaats een reactie