Dochter is aan nieuwe ski’s toe... welke?

De afgelopen twee winters heeft mijn dochter (9,5 - 135cm - 33kg) heerlijk op haar Atomic Vantage 120 geskied. Die heb ik destijds gekocht na advies hier (zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/421355).

Inmiddels zijn we twee jaar en een paar groeispurtjes verder en wordt het weer tijd voor iets nieuws. De vraag is wat dat moet worden… ze is volgende winter 10 en heeft inmiddels haar Médaille d’Or gehaald en dus alle lesniveaus van de ESF doorlopen. Ze skiet graag met korte bochtjes, komt overal snel, soepel en gecontroleerd naar beneden en we houden haar amper bij (zegt ook wat over ons natuurlijk).

Kan ik ‘gewoon’ weer voor de Vantage gaan of bv de Redster J2 of de Head Supershape, of inmiddels beter richting iets zwaarders zoals bv de Dynastar Team Speedzone?

Hoop dat jullie me weer kunnen helpen:)

Zou zeggen door naar “classe competition” (vervolg op de eerste kinderlessen en erg leuk, daar komt het tempo er lekker in!) en eens overleggen met de leraar komend jaar. Die gasten hebben er naar ons idee goed kijk op en kunnen prima adviseren.

Edwin van Riel

@evr66 Thanks! Afgelopen kerstvakantie zat ze in een gemixt médaille d’or/compétition-klasje (er waren te weinig kids om van beide een volle klas te vullen). Het slalommen vond ze leuk, maar ook weer niet direct zo leuk dat ze er al over uit is dat ze dat een hele week wil doen. De leraar zei ook dat ze dan prima nog een keer Médaille d’Or kan doen, ze leren er sowieso van:)

Punt mbt advies is alleen dat ik die nieuwe ski’s al voor de volgende wintersport in huis wil hebben, dus advies vragen van de leraar komt eigenlijk te laat. Daarom de vraag hier:)

Competition is normaal maar voor een klein deel slalom, meer gs achting en wat springen.

Onze dochter is daarvoor indertijd overgestapt naar dynastar intense 10, maar da’s op leeftijd van jullie dochter nog te zwaar volgens mij. Komt ze nog wat kg’s (en wellicht ervaring/techniek) voor tekort.

Xspo heeft bv leuke kinder wedstrijdskis voor aardige prijzen, maar ik durf niet te zeggen of ze daar al mee uit de voeten zou kunnen of dat dit te hoog gegrepen is.

Edwin van Riel

Heb recentelijk voor dezelfde keuze gestaan voor mijn zoon van 10 jaar oud. Is gevorderd inmiddels qua techniek maar wil hem geen superstijve kinderski aandoen. Wat je bij de instap en goedkopere kinderskies ziet dat deze allemaal gebouwd zijn volgens een cap constructie die skies flexibel en erg vergevingsgezind maken. Ideaal voor beginners maar niet altijd passend voor een gevorderde die meer aan een sandwich constructie heeft.
De twee skies die ik overwogen heb voor mijn zoon zijn de :

  • Atomic Redster J4
  • Head Supershape SLR Pro (niet te verwarren met de Head Supershape Team SLR Pro wat een beginner / cap ski is)

Biede skies zijn op dit moment leuk geprijsd te vinden op internet. Heb zelf voor de Head Supershape SLR Pro gekozen omdat deze iets gunstiger te vinden zijn en hij nu ook blij met zijn huidige Head skies is.

*bericht bewerkt door Maarten80 op 26 mrt 2020 10:20

@Maarten80 Dat klinkt idd als dezelfde situatie:) De Redster J4 had ik ook gezien, maar was ook bang dat die misschien wat too much zouden zijn. Zelfde geldt voor bv de Salomon S/Race en de Dynastar Team Comp, die gaan meer richting raceski’s nl.

Vind het lastig, wil idd niet dat het te moeilijk skiën wordt omdat ze de ski’s niet aan kan, maar ook dat ze wel gas kan geven en nog wat kan groeien qua niveau zonder dat d’r ski’s gaan ‘flapperen’ op hogere snelheid.
Naar de Supershapes die je noemt ga ik ook even kijken.

@Rogier heb jij misschien nog tips/wijze woorden?

Nog een aanvulling waarom ik voor de head gekozen heb is dat ik mijn zoontje erg goed kon vinden in de beschrijving die Head zelf op hun website geeft aan deze skies:

“De Supershape SLR Pro on-piste ski biedt gebruiksgemak. Dit betekent snel en makkelijk leren. Hij helpt kinderen die de basis al beheersen, om hun skills te upgraden en af te stemmen. Dankzij de stabiliteit is dit een kinderski met balans en controle, zelfs bij grote snelheid. De duurzame toplaag is ontworpen om harde klappen op te vangen. Het is de perfecte on-piste ski voor iedereen met een passie voor oefening. Ideaal voor kinderen boven de 8 die al een paar skischool-badges op hun helm hebben.”

Bron: https://www.head.com/shop/nl-IC/supershape-slr-pro-20.html…

Heb ze zelf bij Ekosport besteld maar die hebben nu lever problemen aan het buitenland. Zie dat ze bij OutdoorXL ook gunstig afgeprijsd staan. Heb zelf de 140cm besteld.

@Maarten80 Thanks! Voor mijn dochter is 140 een tikkie te lang, dus ik zou voor de 130 gaan.

Had ze zelf ook bij Ekosport gezien. Beschrijving sprak mij ook aan:) Goed om te weten dat Ekosport nu leveringsproblemen heeft… al meerdere keren naar volle tevredenheid daar besteld, dus zou dat zo weer doen.

@Maarten80 Dat klinkt idd als dezelfde situatie:) De Redster J4 had ik ook gezien, maar was ook bang dat die misschien wat too much zouden zijn. Zelfde geldt voor bv de Salomon S/Race en de Dynastar Team Comp, die gaan meer richting raceski’s nl.

Vind het lastig, wil idd niet dat het te moeilijk skiën wordt omdat ze de ski’s niet aan kan, maar ook dat ze wel gas kan geven en nog wat kan groeien qua niveau zonder dat d’r ski’s gaan ‘flapperen’ op hogere snelheid.
Naar de Supershapes die je noemt ga ik ook even kijken.

@Rogier heb jij misschien nog tips/wijze woorden?

Jorien83 op 26 mrt 2020 10:26

Hoe ik dit zo lees, kun je prima denken aan de kinderen-raceski’s die je noemt, dit zijn goede kinderski’s die perfect passen hij een etoile d’or. Hiermee kun doorgroeien en ze straffen niet al te hard af. Die Head ski is ook een mooie. Ik zou zeker vanwege gewicht wat niet al te hoog is niet voor een te lange ski gaan. Lekker bospaasdjes afknallen is natuurlijk ook nog steeds erg leuk :-)

Click. Click. Peace

@rogier Thanks! Even voor de zekerheid: bedoel je dat juist de genoemde Head, de Redster J4 en die andere raceski’s van Salomon en Dynastar een betere keuze zouden zijn dan een grotere maat van de Vantage?

Dat zou ik zo wel denken ja, maar ik heb deze vantage nooit in mijn handen gehad. Maar dat is een standaard pisteski en voor goede kinderen zijn die soms net wat net aan…

Click. Click. Peace

@rogier Thanks!

Update: en toen kwam corona en kwam ik even nergens meer aan toe… afgelopen week het zoeken weer opgepakt en het zijn de Head Supershape SLR Pro’s geworden. Tikkie lichter dan de Atomic Redster J4 en verder dezelfde afweging als @Maarten80. En goede deal kunnen vinden, 161 euro bij Ekosport:)

Update: en toen kwam corona en kwam ik even nergens meer aan toe… afgelopen week het zoeken weer opgepakt en het zijn de Head Supershape SLR Pro’s geworden. Tikkie lichter dan de Atomic Redster J4 en verder dezelfde afweging als @Maarten80. En goede deal kunnen vinden, 161 euro bij Ekosport:)

Jorien83 op 15 sep 2020 14:53

Leuk om te lezen dat je ze ook gekocht hebt, heb ze ook bij Ekosport vandaan. Het heeft bij ons even geduurd omdat de hele logistiek in begin van Corona plat lag vanuit Frankrijk naar NL maar het is met 6 weken vertraging allemaal goed gekomen. Liggen nu klaar (verstopt) voor zijn verjaardag in December.

Plaats een reactie