eerste keer Frankrijk

Ik ben altijd in Oostenrijk wezen skiën nog nooit in Frankrijk maar wil komend seizoen toch een keer daar naar toe.
Hoeft niet super groot te zijn
Ik ben op zoek naar een gezellig dorp met voor mijn beginnende vrouw en dochter hele lange blauwe en groene afdalingen.
Ik ben ook een beginnende tour skiër dus het zou mooi zijn als daar tour routes zijn voor beginners.
Graag wat advies van de Frankrijk kenners
gr Dennis

Wij zijn met onze kids in Saint sorlin d arves geweest. Kids kunnen best aardig skiën maar hier is veel groen en nooit echt moeilijk. Gezellig dorp maar verwacht geen uitbundige apres ski.
Zeer goed eten op de piste en… skiën tot voor de deur. Succes.

Montgenevre heeft mooie groene en blauwe afdalingen en in de omgeving genoeg tourskipotentieel. Aardig dorpje en sneeuwzeker. Skigebied aan beide zijden van het dorp. Daardoor redelijk wat afwisseling, terwijl je ook vlot weer ‘thuis’ bent. Je hebt een paar snelle en beginnervriendelijke liften, maar ook een paar ouwe trage stoeltjesliftjes. Onze zoon (destijds 4 jaar) had les bij A-peak. Beviel prima. Met het klasje gingen ze toen al wat groene en blauwe pistes af.

Valloire! Of Le Grand Bornand!

Mr. Slow

Les Carroz of Samoens in het Grand Massif

Born to Ride

Wij zijn in Les Houches geweest (Mont Blanc gebied)
Erg kindvriendelijk en niet te groot. Prima pistes voor beginners.

Val Cenis is ook een fijn gebied dat voldoet aan je wensen. Mooi skigebied met heerlijke pistes, maar met de kleinschaligheid en authenticiteit van een Oostenrijks familiegebied. Uiteraard zonder après-ski, maar wel met DJ en glühwein tijdens het wekelijkse avondskiën ;-)

Grand massif vind ik de blauwe pistes nog weleens tricky voor beginners.
Rondom Morzine zijn leuke makkelijke blauwe pistes en richting Avoriaz nog eea aan groen. Ook best nog wat te beleven in het dorp.
Val Cenis ben ik zelf niet geweest, maar hoor er goede verhalen over.

@Tiny-M

Volledig akkoord ivm Grand-Massif, alléén richting Morillon is een zeer lange , zelfs ook groene piste…heerlijk.

Born to run. B.S.

Val cenis is inderdaad ook goed voor beginners, alleen de verbinding met Termignon is niet echt aangenaam voor beginners. Ook Le grand Domaine is geschikt voor beginners en heeft met Valmorel ook een fraai dorp, al is de kant van st Francois longchamps wat meer geschikt voor beginners dan de kant van Valmorel, met als nadeel dat st Francois nou niet bepaald een fraai dorp is.

Mocht een klein gebiedje (max 50km pistes) ook voldoede zijn dan is st Foy een zeer fraai dorp met mooie pistes en hele goede tour mogelijkheden. Ook La norma heeft goede faciliteiten voor beginners en een fraai dorp, alleen met kerst en januari heb je er wel erg weinig zon (dan kan je beter naar het dichtbij gelegen Aussois gaan) door de ligging op een noordhelling. Een dagje naar het zeer pitoreske bonneval sur arc behoort dan ook goed tot de mogelijkheid.

Born to Ride

Montgenevre is, van wat hier nu genoemd is, echt een absolute aanrader.
Ik vind Le Grand Bornand ook een goede runner up.

Mocht je een klein gebiedje niet erg vinden, en zelf ook veel willen toerskiën kijk dan eens naar Saint Veran in de Queyras, hiervandaan kun je geweldig toeren en voor beginners een leuk gebiedje. Het dorpje is echt ontzettend mooi, maar alleen het gebied niet al te groot… maar voor beginners prima. Met een prima skischool.

Click. Click. Peace

La Clusaz is ook een goede kandidaat. Gemoedelijk groen en blauw aan de croix-fry/manigod kant, tot zeer uitdagend terrein bij Balme. Tourskimogelijkheden genoeg.

Les Saisies (espace diamant). Groen en blauw in overvloed, richting NDdB en Praz ook behoorlijk in lengte. Tourskimogelijkheden minder bekend, maar het kan zeker (vooral tussen NDdB en Praz)

La Clusaz is ook een goede kandidaat. Gemoedelijk groen en blauw aan de croix-fry/manigod kant, tot zeer uitdagend terrein bij Balme. Tourskimogelijkheden genoeg.

Les Saisies (espace diamant). Groen en blauw in overvloed, richting NDdB en Praz ook behoorlijk in lengte. Tourskimogelijkheden minder bekend, maar het kan zeker (vooral tussen NDdB en Praz)

Hessel op 3 apr 2020 09:59

Mee eens met deze voorstellen, bij espace diamant is prima te toeren…

Click. Click. Peace

Ja, les Saisies zou zeker voldoen, daar heb je een paar groene pistes waar je niks fout kan doen.

La Norma en Val Frejus zijn naar mijn idee ook prima bestemmingen.
Ook omdat de skipas in beide gebieden geldig zijn (ongeveer halfuurtje rijden met gratis skibus)
Beide hebben ze mooie lange groene en blauwe afdalingen door het bos.
Persoonlijk vond ik de lange blauwe dalafdaling in Val Frejus een van de mooiste die ik heb geskied. Je begint boven de boomgrens en daalt helemaal af tot in het dorp waarbij je langs forten en geschutskoepels komt uit de 1e of 2e wereldoorlog. Erg mooi!

Plaats een reactie