Enquête: wat zijn de gevolgen van de Coronacrisis komend seizoen?

De Coronacrisis heeft impact op ons allemaal, ook op de wintersport. We zijn benieuwd in hoeverre dit invloed heeft op jullie plannen voor de wintersport komend seizoen. We hebben daarom een korte vragenlijst samengesteld. Alvast bedankt voor je deelname!

https://forms.gle/SwjxpmgKV1c8b7cY7

Als je ons vaker wilt helpen met het invullen van dit soort korte vragenlijsten kun je jezelf inschrijven voor ons Panel: https://www.wintersport.nl/panel

Click. Click. Peace

check

Veel vragen waar ik nu absoluut nog geen antwoord op kan verzinnen. Indien alles na de zomer voorbij is denk ik niet dat dit veel effect zal hebben op mijn persoonlijke keuzes, maar ik vrees natuurlijk dat dat wel zo zal zijn. In dat geval zal ik zeker rekening houden met annulatievoorwaarden.

Maar momenteel denk ik eerder aan mijn zomervakantie (in eigen land) dan aan wintersport…

Ingevuld maar er is eigenlijk nog geen zinnig woord over te zeggen. Ik wacht rustig af.

Ingevuld, maar ivm meerdere vakanties waarvan een deel van tevoren worden geboekt en een paar op het laatste moment, kwam ik niet helemaal uit met de beschikbare antwoorden…

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 20 apr 2020 15:37

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

In dat geval beredeneer dan voor je ‘hoofdvakantie’ of laat hier een opmerking over achter bij de laatste vraag.

Click. Click. Peace

Done

Boeken doe ik toch al een soort van last minute, dus geen verschil daarin. Een goede annuleringsverzekering(interpolis) heb ik al, dus als die geen wijzigingen doen in de voorwaarden.

We zijn eigenlijk nog maar een week of 10
onderweg met Corona in Europa, vaccin ontwikkelingen en nieuwe toepassingen van al bestaande geneesmiddelen geven ook wat hoop. Het valt te hopen dat we het onder controle kunnen krijgen en houden in een enigzins werkbare samenleving.

Done.

Ik kon overigens Tsjechië niet als “niet overwogen” voor 2019/2020 aanvinken. Foutje in de enquête of lag dat aan mij?

Wel benieuwd naar welke vragen er nog leven bij de wintersporters en welke gedurende de komende maanden duidelijk worden. Welke maatregelen zijn van kracht per land, wat mag wel en wat mag niet. Wat doen bepaalde skigebieden extra, bovenop de landelijke/wettelijke maatregelen. Veel zal nog niet duidelijke zijn, dat kan ook nog niet voor volgend seizoen. Maar verwacht wel dat dit in de zomermaanden actueel en concreet gaat worden voor veel skigebieden. Ook ben ik benieuwd naar de annuleringsvoorwaarden. Deze zullen opnieuw en scherp geformuleerd moeten worden.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Andere websites hebben inmiddels ook een poll:

https://www.telegraaf.nl/lifestyle/318898223/onderzoek-96-1-…

Kon al mijn dingetjes ook niet zo goed kwijt. Wij gaan al jaren naar hetzelfde hotel en boeken al voor aankomst of ter plekke voor het jaar daarop. Standaard annulering voorwaarden Oostenrijk dus tot 3 maanden voor aankomst kunnen we sowieso annuleren. Na de zomer zal ik de voorwaarden van onze verzekering nog eens nalezen. En kijken we wel hoe de vlag waait.

Commercieel gezien moeten de skigebieden bijna wel open, maar als dat met iets als de 1.5m regels moet vraag ik me af hoe men dat denkt te realiseren. In de week dat ik er dit jaar was (1e week maart) had het gekund, zo extreem rustig was het. Maar dan toch weer lastig in de restaurants op de berg.

We gaan het wel merken.

Done, ben benieuwd hoe de gebieden het gaan doen die negatief in het nieuws zijn geweest. Zonde van mooie gebieden zoals St. Anton en Ischgl

Pray for Snow!

done

Mijn inziens is het is mogelijk om te skiën of het is nog niet mogelijk om te gaan skiën. Daarmee bedoel ik we zijn corona vrij of niet.
In alle andere gevallen vind ik het allemaal hypocriet. Zie nu naar de honderden Belgen en Nederlanders die een rechtzaak aanspannen tegen de staat Tirol. Zogezegd omdat ze info hebben achtergehouden of omdat ze de skigebieden hebben opengehouden wegens winstbejacht. Gaan diezelfde personen nu volgend jaar wel skiën, wetende nu duidelijk dat er een virus in omloop is maar gewoon omdat het dus nu mag van de overheid?? Stel dat we volgend seizoen nog niet helemaal van het corona zijn verlost (geen vaccin en Corona nog steeds in omloop), ik kan mij niet voorstellen van de 1,5 meter in acht te nemen, het is hier al moeilijk als je een wandelaar of fietser voorbijsteekt, laat staan dat je daar dan terug met honderden of duizenden op één piste staat? Het enige logische lijkt mij dan gewoon niet te gaan skiën… en iedereen die nu boekt of geboekt heeft (mijzelf inbegrepen) zal idd de kleine lettertjes van de annulatie aandachtig moeten lezen. Voor de meesten onder ons gratis 3 maanden op voorhand (als je zelf geboekt hebt). Via organisatie, stel dat het corona nog in omloop is maar de piste gaat open bv, heb je dan aanspraak? Lijkt mij zoiets als gratis anulatie wanneer er geen sneeuw ligt, maar als het buiten 20 graden is en er ligt een witte sliert denk ik ook al niet meer dat die anulatie geldig is :-)

De anderhalve meter regel wordt interessant. 2 man in een 6 persoons stoeltjes lift. En een lange smalle wachtrij van een paar honderd meter ervoor.

@nickcolaris
ik stel mij daar helemaal geen vragen bij. Heel de alpen van zuid tot noord zijn in quarantaine gegaan… dus wat maken die enkele gebieden uit? Dat gaat vlug vergeten zijn… persoonlijk zoals hierboven vermeld, het is niet omdat het virus nog in omloop is maar het bv toegelaten is door de overheid om te gaan skiën dat ik dan ga skiën hoor.(Onder ons gezegd en gezwegen ik zou natuurlijk wel het risico nemen natuurlijk en vertrouwen op mijn eigen immuunsysteem maar er is ook nog het reisgezelschap natuurlijk en de praktische zaken thuis, bv winkelen voor de ouders etc…) En stel dus dat we wel gaan skiën, wat maakt dat dan uit in welk gebied dit zal zijn… maakt toch niet uit of één of ander dorpje in een negatief daglicht is gesteld welk is omgeven door een heel gebied dat gesloten is geweest?

1,5 meter regel, dat gaat niet bij mij
Ik ben een zitskiër en heb nog een begeleider achter de ski
Zou dat betekenen dat ik dan niet meer mag skiën?

Als de liften open gaan ga ik gewoon weer. Enkeltje naar boven en de rest touren. Hoop stiekem dat iedereen Ischgl in de ban doet komend seizoen. Minder poederstress😁

Ik wil hoe dan ook gaan, @gerrit, wat ik misschien meer bedoel te zeggen is dat gebieden zoals Ischgl en St. Anton, wat prachtige skigebieden zijn, minder bezoekers krijgen vanwege dit verhaal en dus wellicht ook minder te besteden zullen hebben. Zeker een gebied als Ischgl investeert elk jaar flink. Het zou dan zonde zijn als een gebied hierdoor in " verval" zou raken.

Pray for Snow!

1ste reis is al geboekt naar Italie ( Kronplatz) volgend jaar 11-2 tot 21-2. De 2de zal waarschijnlijk richting Oostenrijk gaan.
Live goes on …

grtz

Eerst maar eens kijken of de liften vergunning krijgen om open te gaan. Dat wordt, gezien de besmettingen die vanuit wintersportoorden hebben plaats gevonden, nog afwachten. Zonder vaccin so wie so geen après ski, geen hutten open en afstand houden. Als er geopend gaat worden hoeft er maar één nieuwe besmetting in een skigebied te zijn en het hele circus stopt weer. Ik hoop anders, maar verwacht niks, het zijn gewoon andere tijden.

Life is what happens while you were checking your phone

1,5 meter regel, dat gaat niet bij mij
Ik ben een zitskiër en heb nog een begeleider achter de ski
Zou dat betekenen dat ik dan niet meer mag skiën?

niekniek op 21 apr 2020 11:15

Ik zou denken als dat de hele periode dezelfde persoon is en iemand van jouw reisgezelschap dat dat geen probleem mag zijn.

Ben ik de enige voor wie er niks verandert qua planning? Wij gaan altijd last minute, dat scheelt natuurlijk wel. De kans dat het virus zou opspelen net nadat we geboekt hebben, is erg klein denk ik. En gebeurt het toch, pech geld weg. Annuleren doe ik niet aan :)

Wij hebben tijdens kerst al gereserveerd voor komende kerst. Deze week kreeg ik het contract. In juli moeten we de helft aanbetalen hetgeen mij wel tegenstaat want er is weinig zekerheid voor komend seizoen. Echter de verhuur organisatie heeft een clausule in het contract gezet dat we ons geld terug krijgen als er een negatief reisadvies is of als het gebied gesloten is. Al met al voldoende voor mij om toch te tekenen en in juli aan te betalen. Als je daar kan wandelen ipv skiën zou ik het ook prima vinden. Je moet echter naar Riederalp met een grote gondel dus of die open is voor toeristen is dan nog maar de vraag. We zien het wel tegen die tijd

Wij hebben tijdens kerst al gereserveerd voor komende kerst. Deze week kreeg ik het contract. In juli moeten we de helft aanbetalen hetgeen mij wel tegenstaat want er is weinig zekerheid voor komend seizoen. Echter de verhuur organisatie heeft een clausule in het contract gezet dat we ons geld terug krijgen als er een negatief reisadvies is of als het gebied gesloten is. Al met al voldoende voor mij om toch te tekenen en in juli aan te betalen. Als je daar kan wandelen ipv skiën zou ik het ook prima vinden. Je moet echter naar Riederalp met een grote gondel dus of die open is voor toeristen is dan nog maar de vraag. We zien het wel tegen die tijd

Michelle13 op 21 apr 2020 23:32

Wij hadden ook weer gereserveerd tijdens afgelopen kerst/nieuwjaar week.
Ons hotel wilde zelfs 60% aanbetaling begin maart.
Hier waren we het al niet mee eens maar na de Corona uitbraak helemaal niet.
We zijn halverwege maart met het hotel overeengekomen 20% en eind september een ander deel.
Dit is wel betaald maar momenteel vraag ik me af waarom?
Ik denk dat we helemaal niet gaan. Virus is dan zeker nog niet weg en wintersport met een groep 28 personen zie ik niet echt voor me op 1,5 meter afstand.
Natuurlijk krijgen we bij annuleren het geld terug, maar bij een faillissement is het weg.

Ik verwacht dat we over een maand of 2 weer aardig teruggaan naar een redelijk normaal leven, waar enkel bijeenkomsten boven de 1000 personen nog verboden zijn. Ik zie het dus voor komend seizoen gewoon zonnig in.
We zijn nu bezig voor een accomodatie in december en ik verwacht dan geen enkele beperking meer.

Waar baseer je die verwachting op? Want de deskundigen zeggen dat we nog maar aan het begin van het coronatijdperk staan. Een geneesmiddel en / of een vaccin zijn voor midden volgend jaar niet te verwachten, dat kan je overal lezen. De wens is de vader van de gedachte?

Life is what happens while you were checking your phone

Waar baseer je die verwachting op? Want de deskundigen zeggen dat we nog maar aan het begin van het coronatijdperk staan. Een geneesmiddel en / of een vaccin zijn voor midden volgend jaar niet te verwachten, dat kan je overal lezen. De wens is de vader van de gedachte?

Leon100 op 23 apr 2020 15:49

Welke deskundige zeggen dat dit nog maar het begin is?

enquête ingevuld.

Er van uit gaan dat de grenzen t.z.t. al lang weer open zijn: Zolang de grenzen open zijn zal ik gaan skiën en boarden.

Ik verwacht dat we over een maand of 2 weer aardig teruggaan naar een redelijk normaal leven, waar enkel bijeenkomsten boven de 1000 personen nog verboden zijn. Ik zie het dus voor komend seizoen gewoon zonnig in.
We zijn nu bezig voor een accomodatie in december en ik verwacht dan geen enkele beperking meer.

Daffie op 23 apr 2020 15:38

Wow. Ik wou dat ik een beetje van jouw enthousiasme kon lenen… Niet alleen hopen, maar zelfs ‘verwachten’…

Los daar van; hoeveel mensen zijn er op een dag in een skilift of bepaald restaurant? Meer of minder dan 1000?

Plaats een reactie