Hoe druk is de Fernpass nou echt?

@Jeroen Als je mijn stukje goed hebt gelezen had zou je weten dat ik uit de achterhoek kom

en dus al heel snel in Duitsland ben.

[quote]vertrokken vanuit de achterhoek (scheelt wel, met 1:15 al in Düsseldorf)

Jasper op 7 feb. 2012 13:22

en 800km : 6 uur = 134,5 kmh gemiddeld ;-)

Is ons vorig jaar dan ook niet in 6 uur gelukt tot de grens; het moet qua verkeer ook meezitten.

ik ga ook meestal in de nacht van zaterdag op zondag weg, dus achter de drukte.Ik heb 25 min nodig om bij de grens te zijn, waar de A12 de 3 wordt. In Duitsland de teller op 160 zetten en gaan, m.u.v. Baustelles etc.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Jasper, hoef je niet te tanken dan?

Maar nogmaals je moet alles mee hebben wil je aan die 135 kmpu kunnen komen, zit er ook maar iets tegen dan kan je het echt wel vergeten, btw als je rond de 150 gaat rijden red je het echt net net 1 x tanken lijkt mij…?

@Jasper, ligt er heel erg aan waar vandaan je dan vertrekt, vanuit Apeldoorn is het bijna niet mogelijk, vanuit de regio eindhoven zal het misschien wat makkelijker gaan!

Jeroen op 7 feb. 2012 15:13

@Jeroen:
Laat Greenfield nu net uit Apeldoorn komen…:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@greenfield, 25 minuten tot aan de grens dat ga je echt niet redden, dan rij je op de A50 minimaal 200, de A12 in het begin netjes 100/120 en na duiven wederom weer 200… lulverhaal tot aan de grens ben je minimaal 45 minuten voor kwijt!

Altijd grappig om te lezen dat veel mensen de prefix ‘A’ voor het Duitse snelwegnummer vergeten, terwijl je het in andere landen allemaal wel doet. Ook in Duitsland heten de snelwegen gewoon A3 of A61. Iets als ‘de’ 3 bestaat niet, want je hebt ook Bundesstraßen, Landesstraßen en Kreisstraßen. Dat de prefix niet op de borden staat heeft meer te maken met het feit dat er in Duitsland duidelijk met kleurverschil wordt gewerkt. Een blauw-wit nummer is altijd snelweg (dus A-weg), terwijl een geel-zwart nummer voor een Bundesstraße staat (B-weg).

@Jeroen: Doch, vanaf de oprit naar de A50 bij Apeldoorn tot de grens kan je inderdaad in 25 minuten doen. Voorwaarde is wel dat alles mee zit, maar harder dan 125 km/u hoef je niet te rijden. De rit door de stad Apeldoorn even niet meegerekend, want dat kan inderdaad nog wat tijd kosten.

@frans (blogger) ik vind het zeer knap als je dat red, ik woon zelf in Apeldoorn (centrum) en rij gemiddeld zo’n 75 tot 100 x per jaar (voor mn werk en prive) richting oberhausen en het is mij zeer zelden binnen een half uur geluk om de grensovergang te halen.
Tja als je gaat meten vanaf de oprit in Apeldoorn Zuid (ook wel de Mc. oprit genoemd) tot aan de grensovergang kom je aardig in de buurt van de 25 minuten, vanaf Apeldoorn Noord rij je er al gemiddeld zo’n 7 tot 10 minuten langer over…

@greenfield, 25 minuten tot aan de grens dat ga je echt niet redden, dan rij je op de A50 minimaal 200, de A12 in het begin netjes 100/120 en na duiven wederom weer 200… lulverhaal tot aan de grens ben je minimaal 45 minuten voor kwijt!

Jeroen op 7 feb. 2012 23:06

Ik woon vlak bij de op-afrit Apeldoorn-Zuid. Ongeveer een kwartiertje tot Arnhem, dan ff rustig i.v.m. trajectcontrole en dan door naar de grens. Het is minder ver als je denkt. Zoals ik al aan heb gegeven rijd ik meestal 's nachts, dus dan rijd ik ook herder als 120; dus lees eerst even alles goed door voor dat je over lulverhalen begint. Trouwens tot de grens is het een kleine 50 km. en als jij daar al 45 min. over moet doen wil ik niet weten hoe lang jij er over rijdt als je op wintersport gaat…:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Zoals ik net al zei, Als je vanaf Apeldoorn zuid gaat is het inderdaad te doen rond een half uurtje, s’nachts weggaan scheeld inderdaad ook flink, vanaf mijn huis midden in het centrum van Apeldoorn red ik het net in 35 minuten (moet namelijk eerst die vervelende arnhemseweg een stuk nemen) en ik rij echt niet langzaam hoor, in nederland “netjes 130” en in duitsland gaat bij mij het gas er ook echt wel op als de weg/verkeer het toelaat.

Maar de tijden dat je duitsland binnen 5,5 uur kon rijden zijn helaas wel over, 20 jaar geleden reed ik vanaf de grensovergang tot aan kufstein geregeld in 5,5, uur (in mijn beleving werd er toen veel minder aan de weg gewerkt)

Nu rij ik gemiddeld vanaf huis naar Soll in 8 uur maar dan moet het wel meezitten!

Daarom ga ik ook vaak 's nachts weg, anders gaat het idd niet lukken. Tuurlijk moet het een beetje meezitten.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Van Apeldoorn naar Soll is zo’n 860 km en ik moet dan ook nog een keer tanken onderweg.

De ANWB geeft aan dat je het in 8.25 uur moet kunnen rijden maar die tanken denk ik niet onderweg en hebben vast geen vrouw die soms wel lek lijkt naast zich in de auto zitten…

@Jeroen: Ik rekende vanaf afrit Apeldoorn/Zutphen (N345). Volgens Google Maps doe je er 27 minuten over.

Bovendien is het niet slim om 's nachts in Duitsland het gas vol aan te zetten. Wilde dieren loeren op de snelweg en snelheden boven de 160 km/u kunnen behoorlijk gevaarlijk worden. Je kan immers niet de hele rit van Nederland tot Oostenrijk zo erg met je gedachten bij de weg zijn dat je alles kan overzien. Sowieso is harder rijden dan 190 km/u met winterbanden sterk af te raden. Hard rijden vraagt veel aandacht en een ontzettend snel reactie vermogen. Je bent er (helaas) niet door gewoon maar het gaspedaal vol in te drukken. Dat laatste kost overigens ook een hoop geld…

Plaats een reactie