zorgwekkend: Sunweb zal (kan?) geannuleerde reizen niet terugbetalen

Net toch wel een zorgwekkend bericht ontvangen:
https://businessam.be/sunweb-gaat-geen-reizen-terugbetalen/…

Touroperator Sunweb zal reizen die door de coronacrisis zijn geannuleerd, niet terugbetalen. Dat is volgens de organisatie financieel niet haalbaar.

‘Het is op dit moment financieel onhaalbaar voor de sector’, zegt Sunweb aan VRT. ‘Dit al onherroepelijk tot faillissementen leiden waarbij uiteindelijk de reiziger het grootste slachtoffer is.’

Dit lijkt ook volledig gestaafd te worden door de vele lopende klachten bij de belgische consumentenorganisatie test-aankoop.
https://www.test-aankoop.be/klagen/bedrijven/sunweb-group-be…

Hopelijk voor Sunweb kunnen ze de mogelijke liquiditeitsproblemen de baas en dreigt er geen faillisement op korte/midellange termijn.
Aan de andere kant ook: hopelijk krijgt iedereen (die het nodig heeft) zijn geld terug.
b.v. bij test-aankoop stond een klacht van iemand die in zijn naam een voorschot had gestort voor een skireis met 2 niet inwonende mensen.
Dat zouden ook wel eens ski-liefhebbers kunnen zijn die via een forum als dit hadden afgesproken om samen op skireis te gaan (en van wie er 1 nu met de gebakken peren zit en hoopt op een correcte afhandeling van Sunweb en/of van de andere reisgenoten).

*bericht bewerkt door Vivace op 18 mei 2020 00:05

Glide on!

Als dit klopt, mag ik toch aannemen dat het reisgezelschap de gemaakte kosten netjes deelt ;)

Edwin van Riel

Krijg je in België dan altijd je geld terug? In Nederland hebben ze een constructie voor geannuleerde en afgebroken vakanties waarbij je een voucher krijgt voor een volgende vakantie. Mogelijk niet helemaal volgens de wet, maar wel grotere kans bedrijf overeind te houden.

Ik heb zelf ook een voucher, omdat we na één dag alweer terug moesten vanuit Flaine voor ongeveer 75% van de reissom. Overigens gaat dat uiteraard allemaal naar de hoofdboeker, die is ook degene die de reissom aan Sunweb heeft betaald. Is beetje lastig misschien om te verdelen, maar goed.

Edit: Bericht gelezen, staat precies in wat ik zeg. Ze willen kosten spreiden en daarom geen geld teruggeven, maar vouchers. Op zich snap ik dat je recht hebt op je geld terug, maar aan de andere kant voor veel mensen was hun reis als een 'sunk cost' dus komen ze niet in de problemen door geen geld te krijgen maar een voucher. Beetje meewerken om overeind te houden en je hebt volgend jaar een 'gratis' of 'goedkope' wintersport of misschien zelfs deze zomer nog een reis. Er staat ook dat als je binnen een jaar niet gebruikt je alsnog geld terug kan krijgen. Voorlopig zie ik de problemen niet zo.

*bericht bewerkt door FrankW op 18 mei 2020 09:05

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Elke reisorganisatie/ vliegmaatschappij zal nu in problemen komen als ze ineens alle annuleringen terug moeten betalen, zeker nu er nauwelijks nieuwe boekingen gedaan worden. Wettelijk gezien moeten ze het wel terug betalen, maar praktisch gezien zal dit inderdaad sneller tot een faillissement leiden.

Alleszins begrijpelijk natuurlijk, maar juridisch niet erg handig. Met deze uitspraak in de hand kan elke schuldeiser nu het faillissement van Sunweb aanvragen. Normaliter heb je daar een tweede schuldeiser ( de “ steunvordering”) voor nodig. Een beetje slimme advocaat stelt nu een standaard faillissementsaanvraag op en gaat daarmee de markt op. Dat hoeft in dit geval niet eens meer dan een A4 te zijn. Met als gevolg dat Sunweb ook nog advocaatkosten moet betalen. Ze hadden het beter een moreel beroep op de klant kunnen doen.

Alleszins begrijpelijk natuurlijk, maar juridisch niet erg handig. Met deze uitspraak in de hand kan elke schuldeiser nu het faillissement van Sunweb aanvragen. Normaliter heb je daar een tweede schuldeiser ( de “ steunvordering”) voor nodig. Een beetje slimme advocaat stelt nu een standaard faillissementsaanvraag op en gaat daarmee de markt op. Dat hoeft in dit geval niet eens meer dan een A4 te zijn. Met als gevolg dat Sunweb ook nog advocaatkosten moet betalen. Ze hadden het beter een moreel beroep op de klant kunnen doen.

DrPhil op 18 mei 2020 09:39

En wat heeft de reiziger daaraan? Sunweb heeft zelf amper goederen. Dus als ze de liquide middelen niet hebben ga je echt niets terugzien van dat te vorderen bedrag. Ze bieden vrijwel alleen maar diensten aan, die zullen ze moeten inkopen om iets te verdienen. Als ze dat niet kunnen doen, omdat mensen geld terug gaan eisen, zal het er waarschijnlijk voor zorgen dat je minder terugkrijgt dan wanneer je afwacht.

Als ze nog openstaande vorderingen hebben van leveranciers o.i.d. dan wordt het sowieso problematisch.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Sunweb laat het niet zover komen, en betaalt dus gewoon.

Ik heb ook voor 10k een Sunweb voucher als hoofdboeker. Op zich initieel had ik er niet heel veel moeite mee. Wel gedoe dat je als hoofdboeker nu voor 22 man verantwoordelijk bent en je dit zelf moet zien te regelen met de hele groep. Echter hoe meer ik er over nadenk:

  • ik fungeert nu als bank voor Sunweb door krediet te verstrekken. Dat is niet je rol als consument.
  • Sunweb heeft voucher monopolie grote kans dat dezelfde reis volgend jaar stuk duurder is
    -ze zadelen de hoofdboeker wel met al het gedoe op, waarom kunnen ze geen individuele vouchers geven aan alle boekers.

Anyway geen zin om er nu een punt van te maken en ik wacht wel af wat er komt. Had per mail de toezegging ontvangen dat het geld terug zou komen en 2 weken later het bericht dat er een voucher kwam, overigens nog steeds niet ontvangen. No cash no voucher.

In any case volgens mij is alles sgr gegarandeerd.

Als er veel operators tegelijk failliet gaan (zoals in de UK gebeurd zou zijn zonder steun?) kan zo’n garantiefonds ook klappen.

Wij hadden een huisje ni Tignes, gelukkig nog geen skipas gekocht. Ik had vrijwel iedereen al laten betalen. Verhuurder zei in eerste instantie veel plezier met skien (op zaterdagavond 14 maart), een dag of 2 later had ik m weten duidelijk te maken dat skien niet meer kon, uiteindelijk bood ie nog heel fair aan: volgend jaar 75% korting.

Dus afspraak met de groep: iedereen is nu z’n geld kwijt, dus geen geld terug. En degenen die volgend jaar meewillen krijgen de korting, en nieuwelingen betalen het volle pond. Zo komt het wel weer op z’n pootjes terecht, vrijwel iedereen wil weer mee. Maar het was ook een redelijk hechte groep, als je geboekt had voor een groep randoms kan je het haasje zijn. Wel geleerd: pas boeken als een groot deel ook al betaald heeft.

Hadveen paar tickets geboekt voor vluchten die geannuleerd zijn. Paar keer gebeld en volgens de maatschappij komen we in aanmerking voor een volledige refund, inmiddels al een week of 7 ;)

We gaan het zien, als de schade hiertoe beperkt blijft, is het niet anders ;)

Edwin van Riel

Volgens mij staat de overheid garant voor SGR

Geen idee, vroeg of laat komt het dus gewoon uit de zakken van de belastingbetaler dan hahaha. Als dat klopt @skiwi87 vraag ik me toch even af waarom ik ongevraagd garant moet staan voor de vakantie van een ander, of snap ik het niet?

Edwin van Riel

@evr66 dat geldt toch ook voor KLM, en voor zzp consultants die er ook voor kiezen om minder belasting/premies te betalen die nu de hand ophouden snap je punt niet. De overheid kiest waar ze belastinggeld heensturen…

Als je als consument een reis boekt bij een SGR deelnemer, zit er in de prijs een premie. Een solidariteitsbeginsel. In principe is SGR dus zonder overheidsgeld. Als er nu massaal reisorganisaties omvallen, kan het natuurlijk best zijn dat de overheid gaat bijspringen.

Ja wat ik begreep was als je akkoord ging met de voucher o.a. ook op advies van Rutte en CO dat dit gegarandeerd werd.

@evr66 dat geldt toch ook voor KLM, en voor zzp consultants die er ook voor kiezen om minder belasting/premies te betalen die nu de hand ophouden snap je punt niet. De overheid kiest waar ze belastinggeld heensturen…

Skiwi87 op 19 mei 2020 10:10

Ik zeg ook niet, dat ik het daar wel bij voorbaat mee eens ben. Vind het wel een verschil of je solidair bent mbt bijvoorbeeld gezondheidszorg, bijstandsuitkeringen, eerste levensbehoeften en dat soort zaken of met een vakantie die niet door kan gaan. Dat laatste hoeft naar mijn mening niet door de overheid aangevuld te worden als de SGR premies niet volstaan.

Edwin van Riel

Voor onze wintersport oorspronkelijk geboekt voor eind maart kregen wij van Sunweb al heel snel de voucher binnen, deze hebben wij al ingezet voor de wintersport van volgend jaar. Snap heel goed dat ze nu die vouchers doen, anders hebben zij geen kans tot overleven, al het personeel werkeloos. Op deze manier houd je deze tak ook in de lucht. Deze zomer zullen zij ook maar weinig verdienen. En hoe het in de toekomst gaat is afwachten, want niemand kan nog zeggen hoe lang deze “crisis” zal duren en wanneer er een vaccin komt.

Wij hadden een huisje in Tignes, gelukkig nog geen skipas gekocht.

Skadi op 18 mei 2020 23:13

Zo een garantiefonds geldt vaak enkel voor pakketreizen via touroperators, als je rechtstreeks een huisje boekt kan het wel eens zijn dat dit door niemand gedekt wordt.

Ook is het allemaal niet volledig probleemloos als je uiteindelijk een beroep moet gaan doen op zo een fonds:
volgens https://gfg.be/nl/nieuws/info/ staan er vandaag nog steeds 15% van de claims open van het Faillisement van Thomas Cooke Belgium in November 2019. Het is allemaal veel papierwerk en lang wachten om wat geld terug te zien.

Ook als je een voucher hebt, sta je normaal gezien wetteliljk gezien nergens.
Zo een garantiefonds komt enkel tussen bij annulatie van een reeds geboekte reis.
Een voucher is gewoon een schuldbewijs zoals een ander en dan kan je in geval van faillisement samen met duizenden andere gaan aanschuiven bij de Curator.
Alleen als de overheid formeel bevestigd om bij te passen, heb je wat meer zekerheid, maar zolang het niet enkel beloftes zijn van politici, maar wel vaststaat in een goedgekeurde wettekst geloof ik er niets van (in België hebben we voldoende slechte ervaringen met beloftes van politici).

Zelf zou ik ofwel onmiddelijk boeken (liefst met annulatie-optie) ofwel toch voor het geld gaan. Het feit dat Sunweb bijna expliciet heeft vermeld dat ze niet iedereen kunnen terugbetalen zelfs al zouden ze dit willen is voor mij een hoog-risico signaal.

Verder hoop ik natuurlijk dat alles wel goed blijft gaan en dat iedereen in de praktijk van dit soort miserie bespaard zal blijven.

Glide on!

In Nederland dekt SGR ook vouchers bij faillissement van reisorganisaties, zie:
https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annul…

In Nederland dekt SGR ook vouchers bij faillissement van reisorganisaties, zie:
https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annul…

77steve op 19 mei 2020 12:56

Probleem is volgens mij alleen dat de SGR nooit genoeg geld in kas heeft voor meerdere faillissementen. Ik las dat er anderhalf miljoen reizigers een reis hadden geboekt voor deze periode… En de SGR heeft waarschijnlijk rond de 80 miljoen in kas volgens de laatste schattingen.

Daar ga je dus mensen niet mee terugbetalen. En zolang men code oranje aanhoud voor reizen, zal de regering niet garant staan voor de kosten, noch andere verzekeringen… Rutte is tot noch toe opvallend stil over reizen. En dit is denk ik de reden. Met alleen die 1,5 miljoen reizigers, met een gemiddelde prijs van 650 euro per persoon (zuig ik uit mijn duim) zit je al op 1 miljard…

In Nederland dekt SGR ook vouchers bij faillissement van reisorganisaties, zie:
https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annul…

77steve op 19 mei 2020 12:56

Sunweb zegt inderdaad dat die voucher SGR gedekt is. Als je 'm niet wenst te gebruiken of niet in zijn geheel, dan kan je vanaf 6 maanden na uitgifte van de voucher vragen om je geld terug en dan duurt het nog maximaal een jaar voor ze betalen. Dus ik ga maar gewoon voor die voucher in de hoop dat de reizen niet belachelijk veel duurder worden.

Schimmige constructie blijft het wel, maar goed we doen het er maar mee.

Overigens heeft Sunweb gezegd te kijken naar een constructie voor persoonlijke vouchers ipv alleen voor de hoofdboeker. Ik denk dat dat alleen maar gunstig is voor Sunweb zelf, dan hebben ze grotere kans dat een deel snel wordt omgezet in geboekte reizen. Echter, als iedereen straks als we op reis kunnen boekt met vouchers, dan zijn er alsnog geen inkomsten.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Qua inkomsten denk ik dat het voucher-verhaal relatief is.
Het gaat enkel om de mensen die geboekt hadden voor het laatste deel van het winterseizoen 2019-2020.
Als iedereen nu gewoon zou boeken voor de zomer 2020 en winter 2020-2021, dan zou het % voucher boekingen te overzien moeten zijn.

Jammer genoeg worden er nu omwille van de onzekerheid nauwelijks reizen geboekt (afgaande op mijn eigen familie en kennissen), en dit wegvallen van omzet zal een veel grotere last worden op de reisorganizaties.
Vraag is of ze veel of weinig vaste kosten hebben en hoe ze de komende seizoenen gaan aanpakken.

Sunweb/Sundio had bij voorbeeld vaak grote contracten lopen om voor een heel seizoen hele hotels/appartementsblokken af te huren + om duizenden skipassen ineens te kopen (lage aankoopkost, maar volledig risico voor het al-dan-niet verhuren lag bij hun). Dat is een heel ander business-model als b.v. booking.com die achteraf betaalt wanneer de kamers effectief gebruikt zijn.

De vouchers zijn natuurlijk wel een goede vorm van klantenbinding, maar ik was zelf zowiso al een tevreden klant en zou ook zonder vouchers waarschijnlijk eerst via hun site op zoek gaan naar een nieuwe skivakantie.

Glide on!

Mocht je een wintersport gaan boeken, pas dan ontzettend op! Sunweb adverteert op dit moment met zomervakanties met het volgende: Op dit moment wordt je betaling binnen twee weken nadat je reis geannuleerd is terugbetaald, zelfs als het de reisbranche wettelijk is toegestaan om alternatieven aan te bieden, zoals vouchers.

Dat is een leugen! Ze doen een slimme truc. Wij moesten een vakantie annuleren omdat het opeens oranje gebied werd. Wij hadden toen een – veel goedkopere vakantie – nog snel als alternatief geboekt. Een medewerker aan de telefoon heeft mij hierbij geholpen.
Wat blijkt nu? Opeens krijg ik een voucher van 800 euro, in plaats van terugbetaling. Waarom? “Ja meneer, een omboeking is anders dan een annulering.” en “goh, dan heeft deze medewerker u verkeerd voorgelicht. Inderdaad als hij op annuleren had gedrukt en dan de nieuwe vakantie had geboekt had u dit geld teruggekregen, maar er is nu niets dat ik voor u kan doen.”

Dus: ze maken van annuleringen stiekem een omboeking, en als je alsnog geld terug zou krijgen wordt het een voucher, die je pas na een half jaar terug mag vragen en na een jaar terugbetaald krijgt (tenzij ze failliet gaan zoals D-reizen, dan krijg je natuurlijk niets). Pas op hiermee!

Trap er niet in zoals wij deden, en boek geen vakantie via Sunweb als je denkt dat je geld terug kan krijgen als het oranje gebied wordt!!

Je hebt je vakantie toch niet geannuleerd? Zoals ik het lees heb je omgeboekt naar een alternatieve reis.

Vrienden van mij hadden bij Sunweb geboekt en moesten ook annuleren wegens een oranje reisadvies. Zij hebben hun geld gewoon netjes teruggestort gekregen.

Toch vind ik dit naar gedrag. Had ze gesierd om het restant (800 EUR) gewoon te zien als annulering en terug te storten. Maar goed, dit soort clubs zit er blijkbaar niet om sympathiek gedrag naar hun klanten te tonen.

Edwin van Riel

wow lees dit net. weet niet hoe uit eindelijk af is gelopen.
maar vroeger boekte we altijd bij sunweb altijd goed.
nu laatste 3 jaar snowtime. nu voor tweede jaar konden we voor het zelfde bedrag de boeking verzetten …

Ik heb de 10k 1 jaar na dato van de groepsreis teruggekregen.

Ik heb de 10k 1 jaar na dato van de groepsreis teruggekregen.

Skiwi87 op 14 jul 2021 21:54

Da’s lekker, toch wel de moeite zeg maar ;)

Edwin van Riel

Hahaah zeker maar gedeeld door 20 pp:)

Beter dan 10k verliezen en er zelf voor opdraaien toch ;)

Zijn best aardig wat capuccino’s daar bij jou in het dorp ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie