skien met Kerst.

Zijn er hier onder jullie die met de kerstdagen op skivakantie gaan ?
Waar gaan jullie dan naartoe ?
Wat zijn jullie ervaringen ?

Probeer eens het woord “kerst”, “kerstvakantie” of “skiën met kerst” in de zoekbalk bovenin het scherm in te voeren. Dat helpt je al een heel stuk op weg.

Wij gaan met kerst naar Valmeinier. Laatste jaren genoeg sneeuw gehad. Ligt op 1800m. Die hoogte was vorig jaar nodig, want terwijl het bij ons hevig sneeuwde, regende het in Valloire op 1400m. Maar verschilt uiteraard jaar per jaar.

We gaan al zo’n jaar of 12 de week van kerst op vakantie. Het bevalt ons dus goed. Die week is een schoolvakantie week, maar is een stuk rustiger dan de week er na.
Italianen en Fransen skiën t/m de 25ste doorgaans minder waardoor je alleen met andere toeristen op de berg staat. Als je het juiste gebied kiest kan je het behoorlijk rustig hebben en toch mét schoolgaande kinderen op vakantie gaan.
Kies een hooggelegen gebied en dorp voor meer sneeuwzekerheid (eventuele regen ontwijken). Kies een gebied met zuid hellingen. De zon staat namelijk op zijn laagst en de dagen zijn kort. Overweeg om met een groep of meerdere gezinnen te gaan. Zo heb je toch kerst gezelligheid.
En hou in je achterhoofd dat het voor kan komen dat er weinig sneeuw ligt. Zoek van te voren al op of er een gletsjer gebied in de buurt ligt. (Of kunstsneeuw).

sneeuw witje en de 7 bergen

Onze kerstgebieden zijn:
Montgenevre, via Lattea
Val Cenis (minder geschikt, veel op noord)
Chamonix (uitwijk mogelijkheid 4Vallée)

sneeuw witje en de 7 bergen

Ik ga de laatste 7 jaar de week voor kerst (medio 15 december). Voor die week boek ik meestal pas een week of 2 van tevoren en kijk ik waar de condities goed zijn. de week erna (eerste schoolvakantieweek) vliegen mijn vriendin en zoon naar Oostenrijk om gezamelijk te skieen. We zijn een paar keer in Saalbach-Hinterglemm geweest en daar is het prima te doen. geen tot nauwelijks wachttijden.
vorig jaar in t Zillertal gezeten en daar was de drukte heel wisselend. Mayrhofen was superdruk en Zell was lekker rustig. Gerlos/Konigsleiten was ook rustiger dan ik verwachtte.

De afgelopen 7 jaar in de week van 15-20 december in Gerlos, Fiss, Ischgl, Solden, Westendorf, Kirchberg, St. Anton, Zillertal, Saal-bach Hinterglemm en Flachau geweest. Fiss en St. Anton vielen tegen qua ski-condities.
Alle andere gebieden waren goed tot fantastisch. De lager gelegen gebieden hebben veel meer geinvesteerd in technische sneeuw en doen qua sneeuwzekerheid niet onder voor hoger gelegen gebieden.

Vorig jaar zijn wij met kerst naar Chatel geweest. Goede condities en verrassend weinig volk. Tegen het wekend aan werd het hoe langer hoe drukker en aan het begin van de week van Nieuwjaar was het verschikkelijk druk.
Op zich vind ik het leuker om de week van Nieuwjaar te skieën, maar gezien de drukte was kerst een goede keuze.

Wij gaan al jaren de eerste week van de kerstvakantie. Niet druk en op 1 jaar na altijd veel sneeuw. Maar wij skiën in Riederalp/Bettmeralp en die dorpen liggen rond de 2000meter.
Dus sneeuwzeker en Zwitserland is sowieso niet super druk zeker niet in dit gebied

Wij gaan een jaar of 10 met de kerstvakantie skiën. De eerste week met kerst.
Wij ervaren dat het de kerst week rustiger is dan in de nieuwjaars week, jaarwisseling willen wij thuis vieren.
Rustig onderweg prima te rijden is onze ervaring komt wel eens voor dat Kerst terugrijden is dan is het helemaal uitgestorven op de snelweg.
Qua weer vaak goed, met enige regelmaat sneeuwval, 1 keer mindere pistes gehad.
Sneeuw zekerheid is de afgelopen periode een redelijke uitdaging.

Wij zijn geweest in, Gerlos, Saalbach, Flachau, Grindelwald, Obertauern (3), Livigno (3). Die laatste 2 vaker gekozen ivm sneeuwzekerheid. Enige tegenvaller was Saalback, veel groen, maar het is wat het is. Gaan dit jaar 2020 Saalbach nogmaals proberen.

Groeten, Harald

Ja.
Winterberg.
Top. En als je geluk hebt ligt er nog sneeuw ook.

Übung macht den meister!!!

Ik kan overigens lagere gebieden met grasondergrond meer aanbevelen dan de hoge Franse stations. In Les Menuires/Val Thorens wisselden steentjes zich af ijsplaten.
La Plagne was niet veel beter, want onderin was de kunstsneeuw meer water dan sneeuw.
Nee, dan zijn de kunstpistes in Zell am See, Maria Alm en de Dolomieten veel egaler. En helaas niet elk jaar even goed.

Ja.
Winterberg.
Top. En als je geluk hebt ligt er nog sneeuw ook.

RFKANGOO op 30 jun 2020 15:40

😁😁😁 Goeie. 👍
Maar eerlijk is eerlijk, de laatste jaren lag er met kerst altijd sneeuw en viel er te skiën. Maar hoe… 🤪

Bla, bla, bla.

Al paar keer met kerst naar KleinWalserTal geweest.

"hoog" + "beste kunstsneeuwvoorzieningen" = "Ischgl" + "behoorlijk wat geld kwijt"
;)

alhoewel, aangezien komende winter niemand naar Ischgl (dé "Corona hotspot") zal willen gaan zouden daar wel eens interessante last minutes kunnen te vinden zijn

*bericht bewerkt door Skiwi op 30 jun 2020 19:50

Ja.
Winterberg.
Top. En als je geluk hebt ligt er nog sneeuw ook.

RFKANGOO op 30 jun 2020 15:40

Best off the week. 😂😁😋

Born to run. B.S.

Een zoekopdracht hier zal je voor dagen leesvoer bezorgen … maar als je toch te lui bent! Skiën met kerst (de 1ste week) hoef je niet op voorhand te boeken, behalve als je bij een gletsjer wil zitten om zekerheid te hebben. Wacht tot 1 a 2 weken voor afreis, kijk naar de condities en als die goed zijn kies een normaal niet sneeuwzeker gebied en je hebt aangename prijzen en een rustig skigebied.

Ja.

Winterberg.
Top. En als je geluk hebt ligt er nog sneeuw ook.

RFKANGOO op 30 jun 2020 15:40

😁😁😁 Goeie. 👍
Maar eerlijk is eerlijk, de laatste jaren lag er met kerst altijd sneeuw en viel er te skiën. Maar hoe… 🤪

bartvwg op 30 jun 2020 18:32

Ik moet zeggen dat we dit nu al 3 jaar achter elkaar doen met kerst en afgelopen kerst was de 1e keer dat ik mijn gear niet eens heb meegenomen. Voor 2 pistes die niet eens verbonden waren zag ik dat niet zitten. Vrienden van mij die wel gingen hadden het na een paar afdalingen wel weer gezien. De jaren daarvoor was met kerst nagenoeg het gehele gebied open en heb ik me er prima vermaakt.

Übung macht den meister!!!

"hoog" + "beste kunstsneeuwvoorzieningen" = "Ischgl" + "behoorlijk wat geld kwijt"
;)

alhoewel, aangezien komende winter niemand naar Ischgl (dé "Corona hotspot") zal willen gaan zouden daar wel eens interessante last minutes kunnen te vinden zijn

Skiwi op 30 jun 2020 19:45

Ik denk juist dat je daar komende winter wel safe zal zitten. Ze nemen daar geen enkel risico meer.

Übung macht den meister!!!

Kies een gebied met zuid hellingen. De zon staat namelijk op zijn laagst en de dagen zijn kort.

SandraSki op 24 jun 2020 08:03

Ik zou juist zeggen kies een gebied met noord hellingen. Daar blijft de (kunst-)sneeuw goed als het weer wat warmer wordt. Zo heb ik een paar jaar geleden tijdens de kerst goed in Schladming kunnen skiën bij 10 graden terwijl alle zuid hellingen groen waren. Ja, je skiet dan wel veelal in de schaduw van de berg. Voor mij geen probleem want ik kom voor de actie, niet voor de zon.

Ik kan overigens lagere gebieden met grasondergrond meer aanbevelen dan de hoge Franse stations. In Les Menuires/Val Thorens wisselden steentjes zich af ijsplaten.
La Plagne was niet veel beter, want onderin was de kunstsneeuw meer water dan sneeuw.
Nee, dan zijn de kunstpistes in Zell am See, Maria Alm en de Dolomieten veel egaler. En helaas niet elk jaar even goed.

Bennie op 30 jun 2020 18:30

Ik weet niet waar Bennie dit op baseert, maar wij zijn de laatste 10 jaar van half november tot het begin van de kerstvakantie Les 3 Vallées geweest. Val Thorens gaat dan rond 20/11 open en L3V begin december. De situatie wisselt van jaar tot jaar, soms kost het veel moeite (=kunstsneeuw) om de pistes te openen maar in de regel is er vanaf de opening prima te skiën. IJsplaten zijn in die periode uiterst zeldzaam en komen wel eens voor als een sneeuwkanon bij te hoge temperaturen is blijven spuiten.
Op dit alles is één uitzondering in 2016 was de opening voor Méribel een ramp, men was te laat begonnen met de produktie van kunstsneeuw .
Ter controle van mijn bewering, op https://www.flickr.com/photos/skifan/albums staan foto’s van de openingen van de laatste 10 skiseizoenen in L3V.

bon ski

We wachten gewoon af tot begin december. Ervaring leert dat het altijd wel ergens bovengemiddeld goed is.

Edwin van Riel

@skifan Ik baseer me op mijn eigen steekproeven. En er zijn zeker wel genoeg goede pistes, en vaak valt er tegen de kerst weer sneeuw bij. Zeker als je weet waar je ze vinden kan.
Toch vind ik de kunstsneeuwpistes in Oostenrijk en Italië beter/minder vervuild en een veiliger keuze als je het gebied niet kent. Maar dat is puur mijn mening natuurlijk.

@skifan Ik baseer me op mijn eigen steekproeven. En er zijn zeker wel genoeg goede pistes, en vaak valt er tegen de kerst weer sneeuw bij. Zeker als je weet waar je ze vinden kan.
Toch vind ik de kunstsneeuwpistes in Oostenrijk en Italië beter/minder vervuild en een veiliger keuze als je het gebied niet kent. Maar dat is puur mijn mening natuurlijk.

Bennie op 3 jul 2020 13:44

@Bennie : eens. Maar @skifan zit ieder jaar in L3V, dus die heeft geen idee wat die Italianen met louter kunstsneeuw en uitmuntende preparatie kunnen bewerkstelligen in het voorseizoen 😄.

@Vicky Ik zou met kerst kiezen voor een gebied met zowel Noord als Zuidhellingen. Bij goede omstandigheden kun je beide kanten skiën, bij slechtere omstandigheden kun je nog op de Noordhellingen terecht. Wel moet je dan weinig zon en kou voor lief nemen.
@Bennie en @77steve Als het om vergelijken van de pistes in Oostenrijk, Italië en Frankrijk gaat haak ik af want met Italië heb ik geen ervaring en mijn ervaringen met Oostenrijk dateren van zo lang geleden dat ze niets meer toevoegen. Overigens dwalen we met deze discussie wel af van de vraag van Vicky, wellicht is het beter om terug te gaan naar vraag.

bon ski

We wachten gewoon af tot begin december. Ervaring leert dat het altijd wel ergens bovengemiddeld goed is.

evr66 op 3 jul 2020 11:47

Ha ja, als het gaat ben ik vóór kerst ook een weekje weg. 👍
Met kerst zelf liever niet (meer). 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Wij gaan elk jaar met Kerst met vakantie, even afhankelijk van de prijzen de eerste of tweede week.We gaan wel altijd naar Frankrijk, in het begin naar kleinere gebieden, maar nu naar de grotere (L3V en Tignes) Op 1 keer na bijna geen sneeuw gehad, maar toen hebben we het appartement kunnen omboeken (via Piere et Vacance was dat geen probleem, en ipv Valmorel naar Les Menuires geweest, 1 dal verder maar meer sneeuw). Dat was idd het jaar met de steentjes bij Meribel! Maar alleen daar last gehad, overige pistes waren goed te skiën. Ook qua drukte valt het mee, rustig is het niet, zeker bij knelpunten, maar vaak genoeg op lege pistes gestaan in L3V. Ons bevalt het prima in de Kerstvakantie.

Eerste week van de kerstvakantie is rustig, tweede meestal vrij druk in de grotere gebieden in fr

Edwin van Riel

Ik ga de laatste jaren de twee weken voor kerst naar kitzbühel en dat bevalt erg goed. Goede sneeuw (snowfarming, kunst en echte, de verhouding scheelt van jaar tot jaar😉). Niet zo druk op de pistes. En een leuke sfeer in het stadje (advent). Vorig jaar toch eens op dezelfde tijd st.anton uitgeprobeerd. Maar de sneeuw was duidelijk minder. Ook veel minder sfeer.

Benieuwd hoe dit jaar de verschillen in drukte tussen week 1 en 2 van de kerstvakantie zullen zijn, nu kerst precies in het weekend valt.

❄️

Een keer met Kerst in Puy St Vincent geskied. Heel erg rustig op de pistes op enkele toeristen en de lokale skiclubs na. Het bleef rustig tot pakweg eerste kerstdag. Toen kantelde het op een dag of twee om naar extreem druk. Veel Fransen met een appartementje komen dan skiën. In gebieden die makkelijker aan te rijden zijn zoals Serre Che heb je vanaf Kerst ook veel dagskiërs.

Voor dit jaar kijken we naar Serre Che of Via Lattea (nog niet beslist) met Kerst, maar sowieso in de Franse Zuidalpen. Het enige ‘nadeel’ aan die regio is dat het gros van de pistes op het noorden of oosten liggen. Zelf vind ik dat eerder een voordeel dan een nadeel. Het weer is in die regio is ook gemiddeld altijd beter dan elders. Terrasje in de zon met Kerst = 👍

*bericht bewerkt door Hupla op 05 jul 2020 11:48

Plaats een reactie