Atomic Redster S/G9? Of toch een ander paar?

De afgelopen jaren heb ik geskied op Fischer Motive 74's (all mountain, 120/74/104mm, radius 15m).
Op zich een prima ski Bij snelheden rond de 70km/h waren ze niet zo stabiel en op rechte stukken kwam ik vaak snelheid te kort ten opzichte van mijn vrienden (zeer frustrerend ;-) ). Deze ski's geven me niet altijd het vertrouwen. Ik denk dat dit deels door mijn ervaring komt maar ook zeker door de ski's.

Komend jaar wil ik graag vaker gaan skiën en een goede set aanschaffen. In Oostenrijk werd mij in de winkel de Atomic Redster S9 aangeraden. Een ski aan de bovenkant van de markt dus. Ik vraag me af of deze bij mij zal passen of dat ik toch beter voor een andere ski kan gaan. Ik wil graag een goede set aanschaffen en ik ben best bereid daar iets voor neer te leggen.

Ski-ervaring: 6 weken
Pistes: blauw (20%), rood (30%) zwart (30%), funpark (5% heel basic) en off piste (15%).
Techniek: valt vast nog best wat te halen. Ik mag graag leren om beter te skiën. Ik hou van actief skiën en van een uitdaging. Relaxed skiën doe ik minder snel.
Ik hou van kortere/midden grote bochten en op z'n tijd van snelheid maken.
Aantal km: tussen de 25 en 31 km in afgelopen jaar.

Lengte: 1,85
Gewicht: 75kg

Hier nog meer informatie over mijn oude ski’s:
https://www.skis.com/Fischer-Motive-74-Skis-with-RS10-PR-Bin…

En hier van de Atomic S9:
https://www.dewitschijndel.nl/atomic-redster-s9-ski-s-red-bl…

En de G9:
https://www.dewitschijndel.nl/atomic-redster-g9-ski-s/…

In je profiel staat beginner.
Om dan met 70 km per uur de berg af te komen lijkt me levends gevaarlijk vooral voor andere.
Je doet 30% zwart.
Je moet wel een natuur talent zijn.

Beste Tip hier geleerd.
Altijd eerst diverse ski’s testen in de sneeuw alvorens je ze koopt.
Dit om teleurstellingen te voorkomen .

In je profiel staat beginner.

Hooykaas op 3 jul 2020 19:48

Hij/zij is 234 weken lid. 😜
Die skiet dus al langer dan vandaag hoor. 😉
Maar natuurlijk eerst wat speelgoed testen, heb je gelijk in. 👍
Can’t wait…

Bla, bla, bla.

Kijk ook eens naar ski’s als de Volkl racetiger RC of Fischer RC4 Superior SC. Middenradius, niet al te stijf maar wel sportief.

Ook ik zou kijken naar een meer allrounde ski en niet een specifieke SL of GS ski. Met 6 weken skien ben je daar niet aan toe, of beter gezegd het belemmert progressie. Hard skien zegt uiteindelijk weinig over je technische vaardigheden. Wellicht heb je een filmpje van jezelf zodat we een inschatting kunnen maken?

De ski’s die Bennie noemt zouden goed kunnen passen. Maar om je niveau beter te bepalen zou ik eens gaan testen bij Duijvestein. Gewoon eens e.e.a. uitproberen. De verschillen met je Fischer Motives zullen sowieso wel groot zijn. Als je fit bent en aggressief skiet zou ik wellicht denken aan een Head supershape (magnum of rally).

In je profiel staat beginner.

Hooykaas op 3 jul 2020 19:48

Hij/zij is 234 weken lid. 😜
Die skiet dus al langer dan vandaag hoor. 😉
Maar natuurlijk eerst wat speelgoed testen, heb je gelijk in. 👍
Can’t wait…

bartvwg op 3 jul 2020 19:59

met een week per jaar kom je na 5 jaar aardig rond de 6 weken toch. Dit vraagt om een filmpje en idd vooral eens wat verschillende latten uitproberen voor je iets koopt.

Edwin van Riel

@mgfg Wat bedoel je met ‘ Aantal km: tussen de 25 en 31 km in afgelopen jaar.’
Dat ski je in een halve tot hele dag met gemak!

...ski-addict...

In je profiel staat beginner.
Om dan met 70 km per uur de berg af te komen lijkt me levends gevaarlijk vooral voor andere.
Je doet 30% zwart.
Je moet wel een natuur talent zijn.

Hooykaas op 3 jul 2020 19:48

Natuurtalent. Zo zou ik mijzelf zeker niet willen omschrijven, een beetje feeling ervoor hebben, dat we.
Zwart vind ik persoonlijk vrij goed te doen. Ben ik dan toch een natuurtalent? 😂

Altijd eerst diverse ski’s testen in de sneeuw alvorens je ze koopt.
Dit om teleurstellingen te voorkomen .

Hooykaas op 3 jul 2020 19:48

Denk dat ik dat ook beter kan doen. Ik ben wel vrij kieskeurig en als ik het zo hoor of lees zit er nog wel vrij veel verschil in ski’s.

Hij/zij is 234 weken lid. 😜
Die skiet dus al langer dan vandaag hoor. 😉

bartvwg op 3 jul 2020 19:59

Klopt, dat was ten tijde van het aanmaken van mijn account. Ik zie dat het volgende niveau ‘gevorderde’ is, daar ben ik toch nog wel heel wat ski ervaring van verwijderd.

Kijk ook eens naar ski’s als de Volkl racetiger RC of Fischer RC4 Superior SC. Middenradius, niet al te stijf maar wel sportief.

Bennie op 3 jul 2020 20:26

Ik ga deze tip meenemen voor op vakantie en daar toch maar de nodige ski’s huren/proberen (of voor de indoor zoals hier beneden beschreven)

Ook ik zou kijken naar een meer allrounde ski en niet een specifieke SL of GS ski. Met 6 weken skien ben je daar niet aan toe, of beter gezegd het belemmert progressie.

elisabeth101 op 3 jul 2020 20:42

Met name dat laatste was ik al bang voor, vandaar ook initieel mijn post. Wel jammer van het advies in Oostenrijk.

Hard skien zegt uiteindelijk weinig over je technische vaardigheden. Wellicht heb je een filmpje van jezelf zodat we een inschatting kunnen maken?

elisabeth101 op 3 jul 2020 20:42

Nee zeker niet! Hard skiën kan ‘iedereen’, het doen met de nodige souplesse en techniek is een ander verhaal. Op die snelheid voel ik mij niet heel comfortabel meer als de ski wat instabiel begint te worden.

De ski’s die Bennie noemt zouden goed kunnen passen. Maar om je niveau beter te bepalen zou ik eens gaan testen bij Duijvestein. Gewoon eens e.e.a. uitproberen. De verschillen met je Fischer Motives zullen sowieso wel groot zijn. Als je fit bent en aggressief skiet zou ik wellicht denken aan een Head supershape (magnum of rally).

elisabeth101 op 3 jul 2020 20:42

Ik zie dat Duijvestein bij een indoor skihal zit. Dat lijkt me eigenlijk nog veel prettiger om het daar te proberen dan op de piste zelf. Zijn er nog veel verschillen om rekening mee te houden wanneer je ski’s test bij een indoor hal? Hopelijk is er dan ook een mogelijkheid tot het testen van deze ski’s 😊

Een filmpje van mij aan het skiën heb ik helaas zo niet.

Duijvestein is een winkel bij de skihallen van zoetermeer en Landgraaf. Met name zoetermeer heeft een groot assortiment. Achterin de winkel hangt een testrek met allerlei verschillende ski’s. Voor 25 euro kun je 5 paar uitproberen. Ik denk voor jou echt een must on te kijken wat je prettig vindt. Er zit veel verschil tussen de verschillende merken en soorten. Vraag naar allrounde pisteski’s en vertel wat voor skier je bent en wat je zoekt.

Hou er rekening mee dat de piste makkelijk is. Vlak, geen hobbels etc. M.i. moet een ski in de hal makkelijk te skien zijn. Als ie in de hal al pittig voelt issie meestal te hoog gegrepen.

Ik vind ski’s testen in de hal altijd prettig juist omdát de piste altijd hetzelfde is. Succes!

Beste MGFG,

Ik vind het heel moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen zonder dat ik jou en jouw niveau ken.
Met 6 weken ben je geen beginner meer, maar gevorderd. De vraag is echter hoe gevorderd. Daarnaast spelen persoonlijke stijl en voorkeur een rol.
Tijdens de skitest in Solden valt op hoe groot het verschil in stijl en voorkeur kan zijn, naast de verschillen in skí’s.
Ik sluit mij derhalve aan bij het advies van Elisabeth 101. Ga testen bij een speciaalzaak.

Hoewel het offtopic is, is mijn aanvulling om schoenen niet te vergeten.

Veel succes.

@MGFG je bent wel heel gestructureerd zoals je antwoord geeft op al onze opmerkingen 👍
Ik denk ook zeker dat dat te zien is in je techniek is mijn ervaring.

Zelf ben ik niet zo weg van de Redster S9 veel te ligt naar mijn smaak ( maar dat is persoonlijk natuurlijk)
Marcel Hirscher skiet wel de Redster maar heeft natuurlijk niets te maken met de opbouw van de consumenten versie.
Als je toch zo verstandig bent om te gaan testen.
Probeer eens de Stöckli CX
Zelf nog niet geprobeerd maar ik hoor er goede verhalen over van technisch goede skiërs.
Wellicht voor jou nog too much.
Kan tegen je gaan werken zoals @elisabeth101 ook al aangaf.
Hardware is meestal niet het belangrijkste hoor.
Maar je bent misschien toch een natuurtalent.
Verder zijn we hier gek op filmpjes.
Het liefst skiënd naar beneden van beneden opgenomen.
Ook altijd goed voor jezelf om je eventuele progressie te zien.
Last but not least vergeet niet te lessen.

Die Fischer Motive is een heel makkelijk te skiën ski, tussen piste allrounder en all-mountain in. In mindere condities of slechte pistes presteert die beter en vooral makkelijker dan een GS of SL ski. Op strakke en harde pistes is het dan weer net andersom.
Heel wat merken hebben ook een model tussen GS en SL die meer allround zijn, iets breder, met een multi-radius, enz… . Die worden in de verhuur veel gebruikt. Bij Atomic is de Redster X9 Wide Body vermoedelijk een betere opstap als je van de Fischer Motive komt. Nog altijd all-round, maar stabieler en met meer punch dan de Fischer.

De Fischers geven geen vertrouwen want bij 70kmh instabiel. Met zes weken ervaring.
Tja…
En dan kijken naar een S9 of G9…
Tja…
Een stijvere lat gaat je echt niet meer vertrouwen geven. Die klappert en zoekt ook gewoon bij 70kmh, door gebrek aan druk op de punten/centrale houding. Dat ligt niet aan de lat, maar aan techniek.
Natuurlijk is een nieuwe lat leuk, maar gezien je ervaring lijkt investering in techniek een betere keuze.

T is dat we weten dat @hessel van deze sport geen kaas gegeten heeft, toch zit er misschien wat in ;) ;) ;)

Edwin van Riel

“Van de sport geen kaas gegeten”

Gezien mijn naam voel ik me door jou toch ook een beetje aangesproken @evr66 Edwin 😃😃

De Fischers geven geen vertrouwen want bij 70kmh instabiel. Met zes weken ervaring.
Tja…
En dan kijken naar een S9 of G9…
Tja…
Een stijvere lat gaat je echt niet meer vertrouwen geven. Die klappert en zoekt ook gewoon bij 70kmh, door gebrek aan druk op de punten/centrale houding. Dat ligt niet aan de lat, maar aan techniek.
Natuurlijk is een nieuwe lat leuk, maar gezien je ervaring lijkt investering in techniek een betere keuze.

Hessel op 5 jul 2020 23:24

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Natuurlijk is investeren in lessen altijd goed, maar de Fischer Motive 74 is een instapmodel ski. Dus ja geen wonder dat ie op snelheid niet lekker voelt. Een sportievere ski gaat daar echt wel bij helpen. Ik denk wel dat een S9 en m.n. G9 veel te hoog gegrepen is, die zitten bijkans aan de andere kant van het spectrum. Het blijft moeilijk inschatten wat dan wel past. De ene skier is de andere niet na 6 weken. Maar een te moeilijke ski gaat sowieso alleen maar tegenwerken.

“Van de sport geen kaas gegeten”

Gezien mijn naam voel ik me door jou toch ook een beetje aangesproken @evr66 Edwin 😃😃

Hooykaas op 6 jul 2020 09:38

Precies daarom kon ik het even niet laten ;) ;)

Edwin van Riel

@elisabeth101 Ook een instapski is op snelheid nog prima stabiel te skiën (en 70 is niet buitengewoon snel). Als een instapski klapperig/zoekerig wordt op snelheid, dan los je dat niet op met een stijvere ski. Wel met voordruk. Dat is puur een techniekkwestie.

Uit eigen ervaring: een stijve slalomlat (S9) kan je leercurve zeker negatief beïnvloeden.
Dit soort latten straft een niet-optimale voor-achter-balans gewoon af waardoor je als je niet oppast in elke bocht sneller en sneller gaat skiën totdat je uiteindelijk geen controle meer hebt en vol in de rem moet gaan om ongelukken te vermijden.
Als je techniek er bijna is, kan je door lessen te nemen en door te zetten hieroverheen komen, maar als er meer werk nodig is, is het makkelijker om je techniek te verbeteren met meer vergevingsgezinde skis.

Waarom probeer je niet eens iets uit zoals een Fischer Progressor F18 of een Elan Wingman 78 C PS.
Cfr https://www.wintersport.be/weblog/bericht/481153/uitslag-ski…
Dit type ski biedt meer dan voldoende doorgroeimogelijkheden (lees: als skiër die niet in de bergen woont zal je ze waarschijnlijk nooit technisch ten volle kunnen benutten) en zal ook wel een pak budgetvriendelijker zijn in aankoop.

Glide on!

@elisabeth101 Ook een instapski is op snelheid nog prima stabiel te skiën (en 70 is niet buitengewoon snel). Als een instapski klapperig/zoekerig wordt op snelheid, dan los je dat niet op met een stijvere ski. Wel met voordruk. Dat is puur een techniekkwestie.

Hessel op 6 jul 2020 11:54

Ik snap je punt hoor, maar ik bedoelde het meer in algemene zin. Dat een betere ski kan helpen bij progressie. Ik zou het dus wel interessant vinden als TS eens gaat testen met ski’s van verschillende niveau’s. Kijken wat er gebeurt 😁

Het gebeurt wel vaker dat iemand een ski advies vraagt en als antwoord ‘les nemen’ krijgt. Het is helemaal waar dat je met meer techniek harder kan skiën op een lichte ski of makkelijker door de meuk raak met een stugge GS ski, maar niet iedereen is daar naar op zoek. Ik kan best op een lichte ski snelheid maken of een lastige piste nemen, maar ik heb geen zin om er de hele dag zo gefocust en technisch te skiën.
Noem me maar een luie skiër die af en toe nog eens met de techniek wil bezig zijn, maar niet de godganse dag. Iemand anders vindt het dan weer wel geweldig. Het is allemaal ok en vooral ieders persoonlijke voorkeur. De ski fabrikanten hebben er ondertussen wel voor gezorgd dat er genoeg mogelijkheden zijn om je ski bereik te verleggen zonder daarom noodzakelijk de techniek tot in de puntjes te beheersen. Als ik de ski’s van 20-25 jaar geleden vergelijk, dan moet je de ‘carver’ uit die tijd vergelijken met de meest taaie GS latten die nu in gebruik zijn en tevens met een camber om U tegen te zeggen. Daar stond je dan met 2-3 weken ervaring op 2 spoorweg rails.
Ach … test en koop gewoon die meer performante ski, Lukt het niet onmiddellijk, dan werk en zweet je maar wat harder 😬. Het komt wel goed en je kan altijd nog wat lessen nemen natuurlijk 😉

Ik heb zelf een paar maanden geleden ook een G9 gekocht en zit net als jij in de 6 weken categorie. Ik ben wel een stuk zwaarder dus dat scheelt wel iets.

Ik heb ze gekocht nadat ik ze had gehuurd op vakantie. Ik merkte in positieve zin een hele verbetering ten opzichte van de goedkopere huurski.

Het zou kunnen dat het mijn ontwikkeling in de weg zit, maar ik heb wel heerlijk geskied die week. Voor een week huur ben je al snel 200e kwijt, terwijl je die ski voor 450euro kunt kopen. Ik vond het daarom wil prima om ze gewoon te kopen.


Omdat je geen filmpje van jezelf hebt.
Is dit een beetje je niveau @MGFG

Wat de rest hiervoor ook al heeft gezegd: lekker uitproberen volgende winter!

Wat voor ski voor jou het beste is hangt ook af wat uiteindelijk je doel is. Wil je je techniek verbeteren? Of zou je je ski eventueel bijvoorbeeld ook buiten de piste willen gebruiken? Daarvoor zijn GS/slalom ski’s bijvoobeeld niet bijzonder geschikt.
Als ik jou was zou ik gaan proberen, en dan eigenlijk misschien focussen op de all-mountaincategorie, dus iets wat tussen slalom en GS inligt (beetje zelfde categorie als wat je nu hebt, maar dan een beetje in het hogere segment). Ik heb zelf een setje Fischer RC4 GS-en, en hoewel ik ze zelf heel fijn vindt is het wel altijd op de techniek letten geblazen en heel dynamisch skiën. Aangezien ik zelf meer op een snowboard sta is het altijd even inkomen, en dan merk ik wel dat ze je ook kunnen tegenwerken als je qua skiën nog niet helemaal on point bent. Daarnaast is een piste korte bochten op die dingen gewoon hijgend beneden staan, en op lage snelheden zijn ze eigenlijk helemaal niet zo leuk. Je kan er dus beter even achter komen of dit bij jouw skistijl en niveau past. :)
Heb je trouwens wel goede schoenen? Schoenenpasvorm en stijfheid kan ook een heel groot verschil maken qua stabiliteit en skiën!

Zonder duidelijke voorkeur qua bochten vind ik de x9wb of bv rossi elite plus ti meer voor de hand liggen. Beide latten die breed inzetbaar zijn met een flink plafond. Testen blijft het beste.

Edwin van Riel

Ik zou daar één stapje onder gaan zitten @evr66
@Elisabeth101 kan vast wel een goed lijstje opstellen. De door mij aangehaalde ski’s passen daar ook in.

Ik vroeg me af zou @MGFG überhaupt nog wat van zich laten horen voor de Kerstdagen 😃

@hooykaas die is druk bezig een filmpje te maken denk ik ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie