Un Printemps Suspendu | Een verticale lente

2 extreme skiers doorkruisen de Alpen. Prachtige beelden.

https://unprintempssuspendu.lequipe.fr/

I can stick uphill ice, on my saucer...

suspendu heeft veel betekenissen, maar ‘verticaal’ niet echt…

suspendu heeft veel betekenissen, maar ‘verticaal’ niet echt…

Wunderkammer op 6 jul 2020 12:35

Oh @Wunderkammer, verlicht mij met jouw kennis van het Franse skijargon…
Overigens vonden ze de dubbele betekenis in dit coronajaar zelf ook erg mooi.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik vind de wat vrije vertaling van @Shane heel erg aardig hoor! Bij dit soort vertalingen gaat het erom dat de lading gedekt wordt en dat wordt hier prima gedaan.

Click. Click. Peace

Vertikaal is mij te angelsaksisch, te brallerig, te overdreven.
Vertikaal en Corona zie ik niet. Terwijl suspendu daar wel mooi veelzijdig bij is.
Vrees dat we geen goed woord hebben in het Nederlands. Komt waarschijnlijk door ons vlakke land…

Indrukwekkende beelden en leuk gebracht ook.

PS: denk dat het een afgeleide is van “un moment suspendu” (dans le temps) … een wat mystiek en betoverend moment waarbij het lijkt alsof de tijd stil staat (opgehangen in de tijd).

Indrukwekkende beelden en leuk gebracht ook.

PS: denk dat het een afgeleide is van “un moment suspendu” (dans le temps) … een wat mystiek en betoverend moment waarbij het lijkt alsof de tijd stil staat (opgehangen in de tijd).

Hupla op 6 jul 2020 18:09

Half half. Suspendu betekent een soort van vast houden, hangen of in een steile helling / wand zitten, dus een hele mooie term. Ook betekent het vooruitschuiven / annuleren. Een pente suspendu betekent ook een sneeuwflank die boven rotsen eindigt dus ook een veel gebruikte term bij steil terrein skiën, hellingen waar je niet mag vallen. Al met al een heel mooi woord voor deze docu. Maar vertaal maar eens in het nederlands? :-) dan vind ik verticaal mooi gevonden.

Click. Click. Peace

Man man, die beklimming van de Cervin. Berggeiten zijn het. Toffe link!

Leuke film!

Plaats een reactie