Eerste deelstaat in Oostenrijk voert mondmaskerplicht in

Eerste Oostenrijkse deelstaat voert opnieuw mondmaskerplicht in na stijgend aantal besmettingen

In Oostenrijk is Oberösterreich (oftewel Opper-Oostenrijk, grenzend aan Tsjechië en Duitsland) de eerste deelstaat die de mondmaskerplicht opnieuw invoert na een aanzienlijke toename van het aantal besmettingen. De regeringspartijen pleiten er ondertussen voor om gezondheidschecks te laten uitvoeren door de politie. Maar dat komt op hevige kritiek te staan van de oppositie.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 28 jul 2020 13:01

Iemand tips om actuele informatie te volgen tijdens de vakantie als het gaat om Corona-maatregelen?

Lokale lockdowns, aanscherpingen maatregelen etc voor Oostenrijk.

Let it snow, let it snow, let it snow

Zaten we net te denken om toch maar naar Oostenrijk (Salzburgerland) te gaan om de mondkapjes plicht in Andalusië te ontlopen… Gaat 'm denk toch niet worden.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zaten we net te denken om toch maar naar Oostenrijk (Salzburgerland) te gaan om de mondkapjes plicht in Andalusië te ontlopen… Gaat 'm denk toch niet worden.

Shane op 16 jul 2020 19:58

Nieuws is al tien dagen oud hè. Of heb ik iets gemist?

Mr. Slow

Zaten we net te denken om toch maar naar Oostenrijk (Salzburgerland) te gaan om de mondkapjes plicht in Andalusië te ontlopen… Gaat 'm denk toch niet worden.

Shane op 16 jul 2020 19:58

Nieuws is al tien dagen oud hè. Of heb ik iets gemist?

Quick op 16 jul 2020 20:09

Vandaag 100 nieuwe besmettingen in Oberösterreich en de Oostenrijkse RIVM heeft vandaag gepleit voor een nationale invoering. Ik reageerde dus niet zozeer op de openingspost.

I can stick uphill ice, on my saucer...

In Frankrijk moet je vanaf volgende week in alle openbare ruimtes (winkels e.d. dus ook) mondkapjes op.

Click. Click. Peace

In Frankrijk moet je vanaf volgende week in alle openbare ruimtes (winkels e.d. dus ook) mondkapjes op.

Rogier op 16 jul 2020 20:17

En gewoon op straat @Rogier?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee gelukkig niet

Click. Click. Peace

Nee gelukkig niet

Rogier op 16 jul 2020 21:29

In alle openbare ruimtes is al k*t genoeg. Lui worden steeds gekker. mag hopen voor je dat het tijdelijk is. Hoop ook dat ze dat hier toch niet gaan doen. Alleen al daarom zou ik dus geen bezoek meer brengen aan dat soort dingen. Bietje de hele tijd met die achterlijke mondkapjes lopen. Voegt niks toe

Not all who wander are lost

Nee gelukkig niet

Rogier op 16 jul 2020 21:29

In alle openbare ruimtes is al k*t genoeg. Lui worden steeds gekker. mag hopen voor je dat het tijdelijk is. Hoop ook dat ze dat hier toch niet gaan doen. Alleen al daarom zou ik dus geen bezoek meer brengen aan dat soort dingen. Bietje de hele tijd met die achterlijke mondkapjes lopen. Voegt niks toe

Edwin. op 16 jul 2020 22:16

Not so fast. De wetenschap laat zien dat uit onderzoek geen eenduidige conclusie kan worden getrokken of mondkapjes zinvol zijn. Er zijn wel degelijk onderzoeksresultaten die laten zien dat het dragen van een mondkapje verspreiding mogelijk tegengaat. Dat het niks toevoegt kun je dus niet zo stellen en m.i. kun je beter het zekere voor het onzekere nemen op plaatsen waar je geen afstand kunt houden van elkaar (indoor dan vooral). Wegblijven is dan idd een goede keus.

https://www.rivm.nl/documenten/covid-19-toepassing-mondneusm…

Nee gelukkig niet

Rogier op 16 jul 2020 21:29

In alle openbare ruimtes is al k*t genoeg. Lui worden steeds gekker. mag hopen voor je dat het tijdelijk is. Hoop ook dat ze dat hier toch niet gaan doen. Alleen al daarom zou ik dus geen bezoek meer brengen aan dat soort dingen. Bietje de hele tijd met die achterlijke mondkapjes lopen. Voegt niks toe

Edwin. op 16 jul 2020 22:16

Not so fast. De wetenschap laat zien dat uit onderzoek geen eenduidige conclusie kan worden getrokken of mondkapjes zinvol zijn. Er zijn wel degelijk onderzoeksresultaten die laten zien dat het dragen van een mondkapje verspreiding mogelijk tegengaat. Dat het niks toevoegt kun je dus niet zo stellen en m.i. kun je beter het zekere voor het onzekere nemen op plaatsen waar je geen afstand kunt houden van elkaar (indoor dan vooral). Wegblijven is dan idd een goede keus.

https://www.rivm.nl/documenten/covid-19-toepassing-mondneusm…

elisabeth101 op 16 jul 2020 22:41

Dat veel Nederlanders er zo in staan is nochtans wel de schuld van het RIVM zelf. Ze hebben zich toch een hele tijd ingezet om het “mondkapjes zijn onzin” mantra te verkondigen.

In Andalusië is het nu wel overal, dus de deur uit betekent mondkapje op, ook al is er niemand bij je in de buurt en ook in de buitenlucht.

I can stick uphill ice, on my saucer...

In dat licht is dit Noorse onderzoek ook interessant: https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/20…

Dat gaat over medische (!) mondkapjes. Het lijkt vooral een hele rekenkundige exercitie. De conclusie is (oa) dat bij een besmettingsgraad van 5 / 100k en een risicoreductie van 40% door het dragen van een mondkapje (wat hoog is, mede doordat veel mensen het verkeerd gebruiken), 200.000 mensen een mondkapje moeten dragen om 1 besmetting te voorkomen. Ze gaan uit van 20% besmette mensen zonder symptomen.

Bij 6% reductie meer dan 1 miljoen.Om 1 besmetting te voorkomen. Als ik het tenminste goed scan. Ik wil eind augustus naar Noorwegen en google dus op mondkapjes Noorwegen en toen vond ik dit. Ik wilde vooral weten of ik iets met mondkapjes zou moeten in Noorwegen (het antwoord is niets), maar dit was eigenlijk ook erg interessant :).

Maar goed, zo zijn er talloze onderzoeken en kunnen er ook symbolische redenen zijn (waar niet per se iets mis mee is). Ik zie het zelf ook niet zitten, maar als het kiezen wordt tussen een mondkapje en wel wintersport of geen mondkapje en geen wintersport, dan weet ik wel wat ik doe :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nee gelukkig niet

Rogier op 16 jul 2020 21:29

In alle openbare ruimtes is al k*t genoeg. Lui worden steeds gekker. mag hopen voor je dat het tijdelijk is. Hoop ook dat ze dat hier toch niet gaan doen. Alleen al daarom zou ik dus geen bezoek meer brengen aan dat soort dingen. Bietje de hele tijd met die achterlijke mondkapjes lopen. Voegt niks toe

Edwin. op 16 jul 2020 22:16

Not so fast. De wetenschap laat zien dat uit onderzoek geen eenduidige conclusie kan worden getrokken of mondkapjes zinvol zijn. Er zijn wel degelijk onderzoeksresultaten die laten zien dat het dragen van een mondkapje verspreiding mogelijk tegengaat. Dat het niks toevoegt kun je dus niet zo stellen en m.i. kun je beter het zekere voor het onzekere nemen op plaatsen waar je geen afstand kunt houden van elkaar (indoor dan vooral). Wegblijven is dan idd een goede keus.

https://www.rivm.nl/documenten/covid-19-toepassing-mondneusm…

elisabeth101 op 16 jul 2020 22:41

Dat veel Nederlanders er zo in staan is nochtans wel de schuld van het RIVM zelf. Ze hebben zich toch een hele tijd ingezet om het “mondkapjes zijn onzin” mantra te verkondigen.

In Andalusië is het nu wel overal, dus de deur uit betekent mondkapje op, ook al is er niemand bij je in de buurt en ook in de buitenlucht.

Shane op 17 jul 2020 08:12

Dus als je in Andalusie naar buiten gaat naar de stad, naar vrienden fietst of buiten werkt de hele dag moet je zo’n ding op? Dat mensen dat pikken! Ik werk buiten, voornamelijk in het bos, maar als dat hier ingevoerd zou worden, dan doe ik van m’n levensdagen niet zo’n ding de hele dag op. Buiten bepaal ik dat lekker zelf :). gasten slaan er helemaal in door.

Een niet medisch geval is helemaal geen onderbouwing voor dat dat helpt. in Duitsland mag zelfs een sjaal nog als je een tankstation binnengaat, dus wat schiet je er dan mee op. Echt ham and eggs.

Not all who wander are lost

Ja @Edwin. , De maskers zijn verplicht voor mensen vanaf zes jaar op de openbare weg, in de open lucht en in elke afgesloten ruimte voor openbaar gebruik of die open is voor het publiek, ook al kan de anderhalve meter afstand (met gemak) gehouden worden.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Grappig om te lezen.
Waar mensen uit anderen landen vaak de voorschriften volgen hebben Nederlanders vaak de neiging om te zeggen… Ik kijk zelf wel waar, wanneer en of ik het toepas. Eigenlijk allemaal van die mini virologen zeg maar.

It is an amazing world

Dat is dus dezelfde lijn die het RIVM tot voor kort ook hanteerde @Roy83. Kijk ik ben ook geen voorstander van mondkapjes, maar je hoeft maar naar Zuid-Oost Azië te kijken naar landen waar men, door ervaring met pandemien, uit zichzelf met mondkapjes de straat op gaat. Wat cijfers:

  • Japan (126m inwoners) 22.220 diagnoses, 982 overleden
  • Zuid Korea (51m) 13.512 diagnoses, 289 overleden
  • Thailand (69m) 3.227 diagnoses, 58 overleden
  • Taiwan (23m) 451 diagnoses, 7 overleden
  • Vietnam (97m) 323 diagnoses, 0(!) overleden

Ook de Europese landen die snel een mondkapjesplicht invoerden, Tsjechie, Slowakije en Hongarije, laten erg goede resultaten zien…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat is toch compleet van de pot gerukt…

Ergens binnen of op een drukke plaats kan ik nog begrijpen (en vermijden), maar ik zie me hier in de velden rond ons dorp nog niet gaan fietsen of hardlopen met een mondmasker op…

Grappig om te lezen.
Waar mensen uit anderen landen vaak de voorschriften volgen hebben Nederlanders vaak de neiging om te zeggen… Ik kijk zelf wel waar, wanneer en of ik het toepas. Eigenlijk allemaal van die mini virologen zeg maar.

Henrike op 17 jul 2020 10:00

Ik voel me niet bepaald mini viroloog, hoor. maar ik ga van m'n levensdagen niet 8 uur per dag met zo'n debiel ding op lopen. Ik bepaal dat buiten inderdaad zelf. Zou jij de hele dag met zo'n ding willen lopen of achter je computer willen zitten met zo'n ding? Geef het als advies en niet zo dwangmatig. Ik zie ze er in de supermarkt ook mee lopen. prima, helemaal zelf weten,maar ik begin er niet aan. Als mensen nou eens wat meer gaan leven en minder gaan stressen over al dat soort dingen. Het voegt buiten echt 0.0 toe.

In Azie dezen ze het sowieso voor corona al. Dat is vooral vanwege de gigantische smog die er hangt. Als er hier zoveel smog zou zijn, dan zou ik er ook 1 gebruiken op de drukke gedeeltes. Dat is pas slecht om in te ademen.

*bericht bewerkt door Edwin. op 17 jul 2020 10:13

Not all who wander are lost

Allemaal leuk en aardig die discussie over de zin van mondkapjes. Maar als ze ergens verplicht zijn, dan heb je het daar gewoon mee te doen. En daar ging dit topic toch over? Over waar welke maatregelen gelden (te beginnen met een Oostenrijkse deelstaat)?

Allemaal leuk en aardig die discussie over de zin van mondkapjes. Maar als ze ergens verplicht zijn, dan heb je het daar gewoon mee te doen. En daar ging dit topic toch over? Over waar welke maatregelen gelden (te beginnen met een Oostenrijkse deelstaat)?

Hessel op 17 jul 2020 10:24

Ga waarschijnlijk nog naar Tirol en daar gelukkig niet zo streng ;)

Not all who wander are lost

Dat is dus dezelfde lijn die het RIVM tot voor kort ook hanteerde @Roy83. Kijk ik ben ook geen voorstander van mondkapjes, maar je hoeft maar naar Zuid-Oost Azië te kijken naar landen waar men, door ervaring met pandemien, uit zichzelf met mondkapjes de straat op gaat. Wat cijfers:

  • Japan (126m inwoners) 22.220 diagnoses, 982 overleden
  • Zuid Korea (51m) 13.512 diagnoses, 289 overleden
  • Thailand (69m) 3.227 diagnoses, 58 overleden
  • Taiwan (23m) 451 diagnoses, 7 overleden
  • Vietnam (97m) 323 diagnoses, 0(!) overleden

Ook de Europese landen die snel een mondkapjesplicht invoerden, Tsjechie, Slowakije en Hongarije, laten erg goede resultaten zien…

Shane op 17 jul 2020 10:01

Mondkapjes zijn met name voor bijvoorbeeld Zuid Korea, Japan en Taiwan natuurlijk niet het enige verschil met hoe het hier gaat. De ervaring met pandemieën zorgt dat ze daar ook qua testen, traceren en isoleren wel een paar stappen beter voor bereid waren dan hier, combineer dat met hun geïsoleerde liggingen, hun andere opvattingen over privacy etc. Dat geheel moet je denk ik bekijken, je kan er denk ik niet één ding uithalen en dat als verklaring gebruiken. In Noorwegen hoef je nooit een mondkapje op, dat land doet het bijna het beste van Europa, maar of dat nou echt een goed argument tegen mondkapjes is (of dat het gewoon helpt als je een samenleving hebt waar mensen graag op afstand van elkaar blijven)…

Ik denk dat het effect van mondkapjes niet helder is (voor dat Noorse onderzoek vind je vast ook betrouwbare onderzoeken die iets anders zeggen) en ergens is dat jammer. Voor nu ben ik er zelf niet van overtuigd, maar ik zal me overal aan alle richtlijnen houden, ook als dat betekent dat ik een mondkapje op moet.

Allemaal leuk en aardig die discussie over de zin van mondkapjes. Maar als ze ergens verplicht zijn, dan heb je het daar gewoon mee te doen. En daar ging dit topic toch over? Over waar welke maatregelen gelden (te beginnen met een Oostenrijkse deelstaat)?

Hessel op 17 jul 2020 10:24

Precies dat. En tegelijk is bijna overal een buff ook voldoende, dus voor de wintersport maakt het echt heel, heel weinig uit.

*bericht bewerkt door Roy83 op 17 jul 2020 10:28

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nou, ik zou er niet op rekenen. In de skilift, supermarkt, openbaar vervoer moet jij gewoon een mondkapje op, zeker als het aantal besmettingen richting winter zoals verwacht wordt weer oploopt. In Tirol zijn ze ‘Ischgl’ nog niet vergeten. En als de draagplicht verder uitgebreid wordt dan heb je ook daar weinig keuze.

Life is what happens while you were checking your phone

Allemaal leuk en aardig die discussie over de zin van mondkapjes. Maar als ze ergens verplicht zijn, dan heb je het daar gewoon mee te doen. En daar ging dit topic toch over? Over waar welke maatregelen gelden (te beginnen met een Oostenrijkse deelstaat)?

Hessel op 17 jul 2020 10:24

Kunnen we eindelijk weer eens een beetje ouwehoeren :P…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat is dus dezelfde lijn die het RIVM tot voor kort ook hanteerde @Roy83. Kijk ik ben ook geen voorstander van mondkapjes, maar je hoeft maar naar Zuid-Oost Azië te kijken naar landen waar men, door ervaring met pandemien, uit zichzelf met mondkapjes de straat op gaat. Wat cijfers:

  • Japan (126m inwoners) 22.220 diagnoses, 982 overleden
  • Zuid Korea (51m) 13.512 diagnoses, 289 overleden
  • Thailand (69m) 3.227 diagnoses, 58 overleden
  • Taiwan (23m) 451 diagnoses, 7 overleden
  • Vietnam (97m) 323 diagnoses, 0(!) overleden

Ook de Europese landen die snel een mondkapjesplicht invoerden, Tsjechie, Slowakije en Hongarije, laten erg goede resultaten zien…

Shane op 17 jul 2020 10:01

Mondkapjes zijn met name voor bijvoorbeeld Zuid Korea, Japan en Taiwan natuurlijk niet het enige verschil met hoe het hier gaat. De ervaring met pandemieën zorgt dat ze daar ook qua testen, traceren en isoleren wel een paar stappen beter voor bereid waren dan hier, combineer dat met hun geïsoleerde liggingen, hun andere opvattingen over privacy etc. Dat geheel moet je denk ik bekijken, je kan er denk ik niet één ding uithalen en dat als verklaring gebruiken. In Noorwegen hoef je nooit een mondkapje op, dat land doet het bijna het beste van Europa, maar of dat nou echt een goed argument tegen mondkapjes is (of dat het gewoon helpt als je een samenleving hebt waar mensen graag op afstand van elkaar blijven)…

Ik denk dat het effect van mondkapjes niet helder is (voor dat Noorse onderzoek vind je vast ook betrouwbare onderzoeken die iets anders zeggen) en ergens is dat jammer. Voor nu ben ik er zelf niet van overtuigd, maar ik zal me overal aan alle richtlijnen houden, ook als dat betekent dat ik een mondkapje op moet.

Allemaal leuk en aardig die discussie over de zin van mondkapjes. Maar als ze ergens verplicht zijn, dan heb je het daar gewoon mee te doen. En daar ging dit topic toch over? Over waar welke maatregelen gelden (te beginnen met een Oostenrijkse deelstaat)?

Hessel op 17 jul 2020 10:24

Precies dat. En tegelijk is bijna overal een buff ook voldoende, dus voor de wintersport maakt het echt heel, heel weinig uit.

Roy83 op 17 jul 2020 10:27

Inderdaad spelen er meer zaken dan alleen mondkapjes mee in Azië. Desalniettemin is het natuurlijk zeer aannemelijk dat het een belangrijke factor is, niet alleen vanwege deze cijfers nu in Coronatijd, maar vanwege de opgebouwde expertise met andere pandemien daar. Mondkapjes zijn daar niet voor niets heilig lijkt me.
En wat betreft dat Noorse “onderzoek”, dat was vrijwel 1 op 1 de conclusie van het RIVM een paar weken terug, maar die zijn er van terug gekomen, evenals de Amerikaanse CDC vorige week.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane ik kan je bergen in Zwitserland momenteel aanraden. Heb het vorige week in Champéry heerlijk rustig gehad. Mondkapjes alleen in OV/ gondel en verder niet al te druk.

@Shane ik kan je bergen in Zwitserland momenteel aanraden. Heb het vorige week in Champéry heerlijk rustig gehad. Mondkapjes alleen in OV/ gondel en verder niet al te druk.

Tiny-M op 18 jul 2020 13:40

Klinktprima goed. We hebben straks vakantie en gaan eerst naar Oostenrijk (st. Johann im Pongau) en dan door naar Slovenië (middle of nowhere aan de rivier). Verder hebben we niet geboekt en gaan we niet dien. When te shit hits the fan stappen we op de motoren en zijn binnen een paar uur de grens over.
We hebben wél een dubbele set uitwasbare mondkapjes gekocht. En ik neem een pak ontsmettingsdoekjes mee en handenwasspul.
Ik doe de boodschappen wel in mijn eentje.

It is an amazing world

Zojuist aangekomen in Oostenrijk. 3x gestopt in Duitsland voor sanitaire stop en een keer tanken. Bij de 1e stop geen mondkapje gezien. De 2e stop halverwege bijna iedereen (incl. Wijzelf). Bij de 3e stop loop ik zonder er verder over na te denken zonder kapje naar de wc. Niemand die er iets van zegt of je raar aan kijkt maar het voelt toch wel vreemd. Er zaten ook mensen in het restaurant en aan de bar zonder kapje dus zo raar was het ook weer niet.
In Oostenrijk aangekomen zie ik best volle stadsbussen. Iedereen met mondkapje op.
Wat me wel opvalt is dat ik heel veel mensen met een mondkapje tot onder hun neus zie. Zo heeft het natuurlijk nog weinig zin. Of ze hebben het kapje onder aan hun kin hangen. Ook zie ik bijvoorbeeld bij de benzinepompen geen personeel met een mondkapje. Alleen een enkele keer de schoonmaker wel.

Übung macht den meister!!!

Gisteren vanuit Nederland vertrokken, in Lermoos overnacht. Onderweg in Duitsland redelijk wat mondkapjes gezien, in de restaurants en rastättes verplicht. Het hotel in lermoos deed nergens moeilijk over, en heb bij een naburig hotel rustig een biertje gedronken aan de bar, met duitsers naast ons. Niks aan de hand daar.

Vandaag in Sexten, Italie aangekomen, hier nogal een wisselend beeld: restaurants en supermarkt een mondkapjes plicht, maar ik werd door de hoteleigenaresse vriendelijk met een handdruk begroet, zonder mondkapjes. (Totaal geen probleem mee)
Ik denk dat sommigen hier nog wat voorzichtig zijn, maar laten we lekker genieten!

Let it snow

Genieten kan ook voorzichtig. Heel veel plezier!
Lekker eruit. Dat is fijn.

It is an amazing world

Hier in Bretagne op de camping heeft iedereen binnen een mondkapje op. Wanneer iemand er geen op heeft, wordt door het personeel er nadrukkelijk op gewezen om er een op te zetten. Zo hoort het ook, iedereen moet zijn verantwoordelijkheid pakken.

@henrike wij komen net terug uit Salzburgerland, St Johann. Idd bij de gondels en gelegenheden waar je niet voldoende afstand kunt houden, bv sommige musea, mondkapjes. Staat overal duidelijk aangegeven. Verder heerlijk relaxed, wij hebben weer genoten van de bergen

Plaats een reactie