(Sport)schoenen voor na het skiën

Hoi allemaal
Heel vaak zie ik rond de pistes skiërs rondlopen op sportschoenen die mij heel makkelijk lijken. Je kan natuurlijk je wandelschoenen aantrekken, maar zit dan toch vaak met veters te knoeien en zo. De schoenen die ik zie, lijken mij met een makkelijke sluiting (iets zoals een Boa sluiting?) te vergelijken met veel snowboardboots. Maar het gaat dus echt om de wat robuustere sportschoen en niet zozeer om boots.
Iemand een idee waar ik het over heb?

Ik heb deze (die ik overigens ook gewoon in NL draag):

null

Salomon Speedcross 5 GTX

When life gets too complicated.... SKI

Google eens op Salomon Speedcross. Volgens mij bedoel je die?

Ze zijn eigenlijk bedoeld om hard te lopen in het terrein. Dan kan ik helaas niet meer.
Voordeel is dat je ze makkelijk aantrekt en lekker licht aan de voeten zitten. De ruwe zool in de sneeuw of ijs rondom de auto is ook fijn.
Als er echt een laag sneeuw ligt, dan doe ik natuurlijk liever sneeuwlaarzen aan.

Fun Lovin' Skier

Google eens op Salomon Speedcross. Volgens mij bedoel je die?

Ze zijn eigenlijk bedoeld om hard te lopen in het terrein. Dan kan ik helaas niet meer.
Voordeel is dat je ze makkelijk aantrekt en lekker licht aan de voeten zitten. De ruwe zool in de sneeuw of ijs rondom de auto is ook fijn.
Als er echt een laag sneeuw ligt, dan doe ik natuurlijk liever sneeuwlaarzen aan.

FLS70 op 8 jul 2020 09:34

Inderdaad! Dat is wat ik zocht!
Merci!

Wat ik riep dus!

When life gets too complicated.... SKI

Zie ik nu pas :-)

Zie ik nu pas :-)

Aikibolski op 8 jul 2020 12:30

Die knalrode schoenen kun je volgens mij niet missen :-)

When life gets too complicated.... SKI

Heb de salomon XA Pro, ideaal. Met treksluiting voor de veters. Hoef je met je handschoen ook geen veters te strikken.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/116ad4eaa6c86366836ad86b...

*bericht bewerkt door ray-boers op 09 jul 2020 18:46

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Die snelveters zijn ook gewoon los te koop.

Die snelveters zijn ook gewoon los te koop.

DrPhil op 9 jul 2020 20:10

Klopt, maar die werken niet zo goed in schoenen waar gewone veters in zitten. Ander bijkomend nadeel is dat je dan ook nog de veterogen kapot trekt als die niet voorzien zijn van een metalen/ kunststof oog.

When life gets too complicated.... SKI

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/55de30a8473f2fa5e9f2059b...
Dit zijn mijn Keens. Als je schoenen dit soort “veterhouders” hebben, lijkt het me geen probleem. Mijn Meindls hebben bv soortgelijke lussen. De schoenveterdikte is op het oog ook hetzelfde.

*bericht bewerkt door DrPhil op 09 jul 2020 21:04

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/55de30a8473f2fa5e9f2059b...
Dit zijn mijn Keens. Als je schoenen dit soort “veterhouders” hebben, lijkt het me geen probleem. Mijn Meindls hebben bv soortgelijke lussen. De schoenveterdikte is op het oog ook hetzelfde.

DrPhil op 9 jul 2020 20:54

Dan gaat het inderdaad wel werken.

When life gets too complicated.... SKI

Ik weet alleen niet of ze lang genoeg zijn voor wandelschoenen met gewone veters. Wel een aandachtspunt.

Let op bij de Salomons dat je het goede type kiest.
Hebt ze onder andere in Goretex, Climashield, en ook zonder water protectie.
Ik heb drie paar, mijn man ook en onze zoon ook een paar en een maat groter onderweg. Lekker voor onverhard hardlopen, survivaltraining van zoonlief. Of… De hond van de buren een slinger door het bos te geven. Het betere outdoorwerk.

It is an amazing world

@Henrike en andere,

Hoe valt de schoenmaat? Mijn voeten zijn 28,5cm, dus een 44,5 in de Benelux zeg maar.
Maar volgens hun site moet ik een 45,1/3 nemen, klopt dat?

Ja… Ze vallen absoluut te klein.
Ik heb maat 40 maar alle paren Salomons 41 1/3.
Je kan hun maattabel volgen.

*bericht bewerkt door Henrike op 14 jul 2020 22:23

It is an amazing world

Klopt. In de regel vallen ze klein, maar ik heb ook de Ultra Pro’s en die vallen ruim. De Speedcross serie valt niet perse klein, maar zijn vrij smal.

When life gets too complicated.... SKI

Klopt… De speedcross is inderdaad een opvallend smalle schoen. De Vario is breder. Ik heb beide, maar gebruik beiden voor hele verschillende dingen.

It is an amazing world

Ik heb sinds een tijdje de Adidas Terrex Swift R2 GTX, ook speed lace, na eerder 2 paar Salomon XA Pro GTX te hebben versleten. Mijn ervaring met de Salomon was dat deze erg snel hun waterdichtheid verliezen en smal vallen. De Adidas is breder, wat mijn voet beter past en heeft tevens een veel stuggere zool. Dit vond ik zelf prettig voor een wat pittigere wandeling.

Heb de salomon XA Pro, ideaal. Met treksluiting voor de veters. Hoef je met je handschoen ook geen veters te strikken.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/116ad4eaa6c86366836ad86b...

ray-boers op 9 jul 2020 18:45

Zag ook zoiets bij de Decatlon (even zoeken op hun site: SALOMON X ULTRA 3 GTX). Weet niet of dat vergelijkbaar is. Echter wel met een zelfde snowboot sluiting ;-)

Jammer dat sneeuw kan smelten;;

@ReneG De X Ultra 3 valt in de lijn van hiking schoenen. De XA Pro, Speedcross, Ultra Pro, etc. vallen in de trailrunninglijn.

When life gets too complicated.... SKI

Ideale schoenen die Speedcross, ook lekker licht. Ik merk alleen wel dat als je ze niet gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn (trailrunning op onverhard) maar lopen op bestrating / asfalt de zool erg snel slijt. De lijn met hiking schoenen hebben hier minder last van voor zover ik weet.

De verse schoenen voor onze zoon.

null

It is an amazing world

Plaats een reactie