Welke regio Oostenrijk in de zomer?

We hebben een reis naar Noorwegen gepland staan eind augustus, maar doordat het aan de kust in Nederland de besmettingen nogal stijgen, lijkt de kans groot te zijn dat Nederlanders eerst 10 dagen in quarantaine moeten als ze Noorwegen in willen. Erg jammer, zeker omdat in mijn regio alles goed gaat, maar ja, het is wat het is.

Tijd voor, wederom, een plan b. We willen nu sowieso met onze eigen auto en dan wellicht toch lekker de Alpen in. Het liefst verblijven we op 2 of 3 plekken en daar zou Slovenië er wel eens 1 van kunnen worden. Qua Alpen is dan de combinatie met Oostenrijk het meest logisch.

Wat we zoeken is een regio, waarin je uiteraard mooi kan wandelen (op hoogte uiteraard), maar het is fijn als er ook andere outdoor activiteiten mogelijk zijn, zoals verschillende via feratta’s, canyoning of bijvoorbeeld leuke kayak tochten of eventueel een meer om op te Suppen. Liefst niet een echte familieregio, want het is nog schoolvakantie (laatste week augustus). Ergens rondom de Gesäuse trekt ons, maar er zijn vast meer regio’s.

Het is bonus als je er goed kan wielrennen, maar dan is het ook fijn als er goede fietsen te huur zijn, want ik ga onze eigen fietsen niet mee slepen. Maar nogmaals, dat is niet het belangrijkste. Een ander plan is een combi van Frankrijk en Zwitserland (al dan niet met een camper), dus die tips mogen ook, al heb ik het idee dat berggidsen in Zwitserland wel erg duur zijn…

Ik besef me dat ik ook maar zo een plan c nodig zou kunnen hebben, ik snap dat mensen een mening hebben over reizen in Corona tijd, maar dat hoeft niet hier wat mij betreft, ik zoek gewoon leuke tips voor een kleine week in Oostenrijk.

Verblijven vind ik zelf wel, maar toch zijn tips voor moderne en luxe appartementen ook altijd welkom ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83

Fijn dat je nog op vakantie kan en wil.
Wij zijn de eerste 14 d. van juli wederom in Kroatië geweest.

Dit jaar voor het eerst overnacht in Slovenië, op +/- 2 km van de pistes van Kranska Gora, man, man toch wat is het daar mooi, naakte bergen boven de bomengrens a la de Dolomieten. Echt prachtig.
Hééééél veel mogelijkheden om te wandelen , te MTB’n, te raften…

Aanradertje is trouwens de Wurzenpass ( achter Villach)( indien je graag passen rijdt) te nemen en zo de drukke Karawanken-tunnel te vermijden.
Wel nakijken als ie open is want bij onze TERUGkeer werden alle wagens vanuit Oostenrijk teruggestuurd naar beneden om de Karawankentunnel te nemen wegens groots opgezette Corona-controle.

PS : Zwitserland kent opflakkering Corona ( omgeving meer v. Geneve)
Slovenië doet ook momenteel wispelturig.

Dit is NIET met 't vingertje wijzen maar een tipje om teleurstellingen te vermijden.

Have fun.😎😉

Born to run. B.S.

Volgens mij mogen we de grote grensovergangen niet ontwijken momenteel @dan58 ;). Maar tnx! En ik ben me bewust dat het allemaal onzeker is, maar net als voor de wintersport is het motto ook: als het nu toch niet lukt, dan staat het in ieder geval op de bucketlist :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zit nu in het Zillertal (Zell AM ziller), dat is dan wel een familiegebied naar het is er niet druk vind ik. Ik was hier 3 jaar geleden ook in het hoogseizoen en toen was het overal echt druk. Nu is het prima te doen allemaal, tot nu toe heb ik het nog geen enkele keer te druk gevonden. Zeker met corona in gedachten.

Wat mij wel opvalt is dat veel mensen, locals en toeristen lijken te doen alsof corona niet bestaat. Of zich er in ieder geval niet zo druk om maken. I
Sommige restaurants heeft de bediening geen mondkappen op en sommige weer wel. Bij liften moet je mondkapjes op maar als mensen zonder instappen wordt er niets van gezegd. Tot nu toe heb ik alleen met mijn gezin alleen in liften gezeten dus dat is verderook niet echt een probleem maar wel apart. Tsja en als je gaat wandelen kom je wel mensen tegen maar dat valt allemaal te overzien.

Er is hier wel e.e.a. te doen uit jou lijstje. Suppen kan in het stuwmeer bij Gerlos, je kan ze daar ook huren voor niet al te veel. Dat scheelt misschien weer wat meeslepen van sups mocht dat de bedoeling zijn. Wielrennen kan ook lijkt mij. Er zijn wegen en bergen dus dan kan dat toch? Wandelen heel veel opties, met de zillertalactivcard kan je 1x per dag een lift pakken en er zijn echt overal mooie wandelroutes. En andere outdoor activiteiten worden ook aangeboden.

En over die mening over reizen in coronatijd… Ik ben na wat langere bedenktijd ook gewoon gegaan. Ik woon vlakbij Zandvoort en weet inmiddels dat ik beter hier in de bergen in de rust kan zitten dan op het strand waar afstand houden geen optie leek volgens de berichten. Ook onderweg bij tankstations in Duitsland hielden de meeste mensen zich aan de mondkapjes plicht en afstand. Terwijl de Duitsers in Zandvoort weer geen corona lijken te kennnen…

Gewoon gaan dus. Waarheen dan ook.

🏂

Tnx @Martin9 . Waarom ik geen familiegebied wil, is dat ik wil voorkomen dat ik bij een klettersteig oid in een groepje zit met kinderen ;). Qua drukte geloof ik dat het overal wel goed te doen is nu.

Hoe meer we naar Slovenië kijken, hoe aantrekkelijker dat ook lijkt te worden, dus het zou ook maar zo kunnen dat het alleen een tussenovernachting wordt ergens in Oostenrijk (of Zuid Duitsland). We zullen ook wachten met boeken (sowieso tot we zeker weten dat Noorwegen niet doorgaat ;)), zodat we flexibel blijven.

*bericht bewerkt door Roy83 op 04 aug 2020 12:49

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Haha ja dat begrijp ik.

Over klettersteig gesproken. Ik ben net bij de tallbach wasserfall wezen wandelen. En de klettersteig daar zag er spectaculair uit. Mocht je dus toch nog een keer in het Zillertal komen moet je die maar onthouden😉

🏂

Sudtirol @Roy83? Uitvalsbasis in de buurt van Bolzano en o.a. de via ferratas van Speikboden, Laurenzi en de Della Pace doen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben vorig jaar in Trentino geweest in de zomer. Dat was toen prachtig en dat (iets rondom Bolzano) zou dus ook nog wel een optie kunnen worden. Eens kijken of dingen als canyoning ook een optie is daar. Wielrennen kan er in ieder geval heel goed, al konden we vorig jaar geen verhuur in de buurt vinden…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

als je voor kamperen gaat in Slovenie, kan ik je camping Menina aanraden. Klimpark bij camping en veel outdooractiviteiten (hiken, fietsen, raften, etc) via camping incl fietsen. Prachtige omgeving!

Wij gaan niet kamperen :). Noorwegen was al geannuleerd en zoals verwacht bleek dat goed ingeschat. We hebben nu iets in Slovenië gevonden wat last minute geannuleerd kan worden. Als dat nodig is wordt het Oostenrijk en bekijken we ter plekke leuke regio’s. En wellicht combineren we het geheel met Italië, we zullen wel zien :).

Tnx voor de input in ieder geval!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Welk gebied mij erg heeft verbaast in de zomer is Zell am See. Hier best een aantal keer geweest met wintersport en afgelopen jaar kwamen wij terug vanuit Italië en wilde we hier toch nog even langsgaan. Een leuke ervaring om het dorp een keer in het groen (in plaats van wit) te zien. Echt heel gaaf en schitterende wandelingen gemaakt. Bijkomend voordeel zijn de grote groepen motorrijders die over de bergpassen toeren (is puur mijn eigen interesse natuurlijk).

We hebben deze zomer een rondje met de motor gemaakt met het gezin.
Begonnen in Neukirchen am Grossvenediger, door naar Konigsleiten om onze zoon te laten zien hoe het er in de zomer uitziet. En dat was ontzettend leuk. Naar de Panorama Alm gelopen terwijl we er normaal met een pak sneeuw heengaan.
Toen door naar Alpendorf, verder naar , Nockalm, en Tramins, door naar Bormio en aan de andere kant van de Stelvio in Zwitserland uiteindelijk met motorpech gestrand.
Maar goed… het was wel een ontzettend leuke ervaring voor onze zoon om een voor hem heel bekend skigebied in de zomer te zien.

*bericht bewerkt door Henrike op 28 aug 2020 15:18

It is an amazing world

De vrijdag voor vertrek kwam Nederland toch op de rode lijst in Slovenie. Dat ging dus niet door en dus zijn we uitgeweken naar Oostenrijk, waar we voor nu voor Schladming (eigenlijk Haus Im Enstall) hebben gekozen. Mooie regio, afwisselend qua wandelingen, leuke mtb routes en gisteren een mooie klettersteig gedaan (naar de Hohe Dachstein).

Morgen rijden we naar Bad Kleinkirchheim, om het laatste weekend waarschijnlijk ergens rond Lech nog een paar dagen te verblijven.

Uiteindelijk is onze conclusie dat je bijna overal wel mooi kan hiken, fietsen en vaak ook wel kan klettersteigen.

Het is hier wel druk. Het is nog vakantie in Oostenrijk en alle Oostenrijkers gaan in eigen land nu. Vooral berggidsen zijn snel vol geboekt, net als bijvoorbeeld de lift naar de gletsjer. Prima te doen verder, nergens rijen of te druk, maar niet zo uitgestorven als we gewend zijn :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
nx [@Martin9](/profiel/martin9) . Waarom ik geen familiegebied wil, is dat ik wil voorkomen dat ik bij een klettersteig oid in een groepje zit met kinderen ;)..... § Roy83 op 29 aug 2020 23:01

Ja, dat vonden mijn kinderen ook altijd irritant. Waren ze net lekker bezig, moesten ze weer wachten op van die oudjes voor hun die maar niet opschoten… ;-)

Plaats een reactie