Hoe om te gaan met betalen borg vs. Corona

Goedemorgen,

Wij hebben alweer geboekt voor 2021 en ja wat er gaat gebeuren de komende maanden dat weet ik niet maar we gaan ervan uit dat we mogen …nu vraagt de eigenaar om voor oktober een borg over te maken. Ik snap dat hij dat wilt maar de wereld is toch behoorlijk verandert en helemaal in de toerisme branch. Wil uiteraard de borg wel betalen maar wat nu als de grenzen dicht gaan of code oranje/rood ? Hoe kun je het beste hier een afspraak over maken met elkaar?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 04 aug 2020 11:10

Vragen wat zijn voorwaarden zijn. En dan beslissen of je hem daarin vertrouwt denk ik. Als hij nu al zegt dat er geen restitutie plaatsvind weet je genoeg denk ik. En je annuleringsverzekering checken al vermoed ik dat die wel wat voorwaarden gaan toevoegen of hebben toegevoegd aan hun verzekeringen.

🏂

Gaat het echt om borg of een aanbetaling? Borg heb ik nooit vroeger dan een week van tevoren overgemaakt of lokaal in contact meegegeven dan wel via de creditcard. Persoonlijk zou ik nooit zo ver vantevoren de borg overmaken, Corona of niet.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 04 aug 2020 10:19

Ja de voorwaarden zijn standaard, wij boeken altijd bij particulieren en zij vragen altijd een deposit. De een vraagt 10% de ander 15%, in een keer betalen of in delen, alles wel een keer meegemaakt :-) Op zijn site staat de standaard riedel:
The reservation will be confirmed only after receipt of a deposit payment.
In case of cancellation of the reservation the deposit will not be refunded (art 1385 cc).

Ik wil iets in de mail zetten dat de deposit dient te worden teruggestort als door corona er niet naar de bestemming kan worden afgereisd oid. Dan ben je nog afhankelijk dat je het ook krijgt maar goed dan wordt er iig over nagedacht.

Tsja de spelregels zijn duidelijk lijkt me. Geen refund van je aanbetaling. Aan jou om te bepalen of je akkoord gaat.

Ja de voorwaarden zijn standaard, wij boeken altijd bij particulieren en zij vragen altijd een deposit. De een vraagt 10% de ander 15%, in een keer betalen of in delen, alles wel een keer meegemaakt :-) Op zijn site staat de standaard riedel:
The reservation will be confirmed only after receipt of a deposit payment.
In case of cancellation of the reservation the deposit will not be refunded (art 1385 cc).

Ik wil iets in de mail zetten dat de deposit dient te worden teruggestort als door corona er niet naar de bestemming kan worden afgereisd oid. Dan ben je nog afhankelijk dat je het ook krijgt maar goed dan wordt er iig over nagedacht.

Zorba op 04 aug 2020 12:35

Maar het gaat dus inderdaad over een aanbetaling en niet de borg. Dat vind ik vrij normaal. Jij hebt zekerheid dat je een plek hebt, zij hebben minder risico dat jij plotseling annuleert. Wil je het risico niet lopen dat geld kwijt te zijn, moet je ergens anders boeken. Of last minute, maar met de kans dat je niet meer heen kan waar je wilt.

Het punt is dat het voor accommodaties heel moeilijk is om het geld, waar ze recht op hebben bij late annuleringen of als mensen niet op komen dagen, te innen. Mede daarom vragen ze een aanbetaling.

Kijk, als het hotel dicht moet ivm Corona, dan is het simpel en zullen ze je geld terugbetalen. Als jij het land niet in kan door Corona, is dat niet per se hun risico. Hetzelfde geldt voor het reisadvies dat Nederland geeft. Het lastige is daarbij ook dat er geen annuleringsverzekering meer te vinden is die dit als onvoorzien ziet, waarmee je gewoon best wat risico loopt dat je je aanbetaling kwijt bent (al denk ik dat het risico voor de wintersport wel mee zal vallen).

Wat je het beste kan doen is boeken bij een (kleinschalige) accommodatie waar je vaker bent geweest en inzetten op verplaatsen ipv annuleren als je door Corona niet kan komen. Alternatief is iets via booking.com dat je laat kan annuleren, maar dat zal in de drukke periodes bij de populaire plekken ook niet zo makkelijk zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het gaat in elk geval niet goed in de toerisme sector (zonet 4000 ontslagen bij booking.com). Zou er niet op rekenen dat particuliere verhuurders akkoord gaan met terugstorting bij annulatie om wat voor reden dan ook. Voor velen is die verhuur een belangrijk deel van hun inkomen en het is begrijpelijk dat ze zekerheid willen. In Maart kregen we netjes onze centjes terug van een particuliere verhuurder owv de sluiting van het gebied, maar ik verwacht dat ze dit geen tweede keer kunnen voor een volledig seizoen. Op de keper beschouwd is een afreisverbod van onze regering ook niet iets waarvoor zij verantwoordelijk zijn.

*bericht bewerkt door Hupla op 04 aug 2020 12:52

@hulpa een heel belangrijk verschil is dat afgelopen seizoen alles dicht ging. Dan is het al veel logischer dat je je geld terugkrijgt, aangezien de gevraagde dienst niet beschikbaar is.

Als je er zelf geen gebruik van kan of wil maken, is dat in principe niet het probleem van de accomodaties

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@hulpa een heel belangrijk verschil is dat afgelopen seizoen alles dicht ging. Dan is het al veel logischer dat je je geld terugkrijgt, aangezien de gevraagde dienst niet beschikbaar is.

— Ja dit bedoel ik ook precies maar dan moet je ervan uitgaan dat je de aanbetaling terug krijgt en hoe kun je dat nou het beste proberen te " borgen" —

Als je er zelf geen gebruik van kan of wil maken, is dat in principe niet het probleem van de accomodaties

— uiteraard niet meer dan logisch—

Roy83 op 04 aug 2020 13:49

*bericht bewerkt door Zorba op 04 aug 2020 13:57

Als ze als locatie dicht zijn, kun je gewoon terugvallen op algemene wetgeving. Dan heb je recht op geld terug. Maar inreisverbod of negatief reisadvies is dan weer geen reden om je geld terug te krijgen. Het gaat er namelijk om of zij de dienst kunnen leveren, niet of jij komt opdagen.

Denk dat het wijs is hierover te praten met eigenaar alvorens je zegt “ja, ik reserveer”. Maar blijft lastig he, voor hun en voor ons.

In ons geval ging het skigebied dicht en was er (nog) geen inreisverbod, maar het appartement was nog wel beschikbaar. Dat vond ik dan netjes van de eigenaar om ons de aanbetaling terug te storten owv de sluiting van het skigebied. Denk dat ze het ook anders hadden kunnen aanpakken als ze van slechte wil waren.

Gezien het belang voor de lokale economie denk ik dat ze er dit seizoen alles aan zullen doen om open te gaan. Al is het met één persoon per gondel om het zo te zeggen.

Dat denk ik ook. En als er een paar basis maatregelen genomen worden (bijvoorbeeld minder mensen in liften, geen overvolle apres ski binnen) dan denk ik dat het op veel plekken prima moet kunnen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Al met al dus best veel risico om vroeg te boeken, een code oranje is een risico ( zo is Nld nu code oranje voor België). Ik vind het nogal wat dat je zo maar je aanbetaling kwijt kunt zijn, het is niet zo maar ‘dat je niet komt opdagen‘ bij een negatief reisadvies, zoiets wordt niet voor niets uitgegeven. En het gaat toch vaak om honderden euro’s

Life is what happens while you were checking your phone

Andersom bekeken; de uitbater loopt het risico dat ie 90% van zijn verwachte omzet opeens misloopt. Die loopt by far het meeste risico…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Contact gehad met de eigenaar nette en correcte email terug gehad

" if the situation will become similar to last year, so that people won’t be able to go abroad or to move around, we will of course have to return you the deposit. But of course there must be a well-grounded reason "

Contact gehad met de eigenaar nette en correcte email terug gehad

" if the situation will become similar to last year, so that people won’t be able to go abroad or to move around, we will of course have to return you the deposit. But of course there must be a well-grounded reason "

Dat bedoel ik…als er een reden is waar je niets aan kunt doen…

Zorba op 07 aug 2020 08:49
Life is what happens while you were checking your phone

Ik twijfel niet aan de goede bedoeling van de verhuurder en zou persoonlijk de reservering wel aandurven, maar…

Als Nederlandse overheid het reisadvies voor het betreffende land op oranje zet en andere landen doen dat niet, dan kan je nog wel een discussie krijgen.

Als de Nederlandse overheid het reisadvies op oranje zet, dan mag je in principe nog wel reizen, is niet vergelijkbaar met vorig jaar toen er gewoon grensovergangen dicht gingen. Maar jij wordt wel geacht 2 weken in thuisquarantaine te gaan, en jouw eventuele werkgever zal dat waarschijnlijk als verlofdagen rekenen wanneer het reisadvies voor vertrek oranje was.

Maar goed, genoeg ‘wat als?’ en bangmakerij van mijn kant, zelf heb ik ook al geboekt :-)

Dus om met de woorden van de legendarische clown Flappie te eindigen:
“Zal ik het doen, of zal ik het niet doen… Ja ik doe het!”

We hebben voor 19/12-26/12 geboekt en €250 aanbetaald. Nu hebben we te maken met (Naar verwachting) standaard reserveringsvoorwaarden: 5.6 Außerhalb des im § 5.5. festgelegten Zeitraums ist ein Rücktritt durch einseitige Erklärung des Vertragspartners nur unter Entrichtung folgender Stornogebühren möglich:
  • 3 Monate bis 1 Monat vor dem Ankunftstag 40 % vom gesamten Arrangementpreis;
  • bis 1 Woche vor dem Ankunftstag 70 % vom gesamten Arrangementpreis;
  • in der letzten Woche vor dem Ankunftstag 90 % vom gesamten Arrangementpreis.

Volgens deze woorwaarden zou ik nu €400 verschuldigd zijn. Hoe kan ik het beste om gaan met deze voorwaarden? Zoals het er nu voorstaat kunnen we niet gaan en we hebben inmiddels wel de beslissing genomen dat we niet gaan. Kunnen ze nog €150 opeisen? Ik kan ook wachten. Want zolang onze regering de bestemming op code rood/oranje laat staan krijg ik alles terug. Zetten ze Oostenrijk last minute geel ben ik volgens het contract meer verschuldigd. Volgens het OMT is de vakantie de schuldige (Of het gedrag) aan de 2de golf. Dan kunnen ze beter de wintersportgebieden met kerst op minimaal oranje houden zonder enige noodzaak. Dan blijft het merendeel van de mensen thuis en komt de financiële kant bij de verhuurder (wintersportgebied) te liggen.

*bericht bewerkt door Skizoeker op 22 okt 2020 21:56

Waarom zou jij recht hebben op terugstorting van die €250 aanbetaling als Oostenrijk op oranje of rood staat door NL overheid? Jij hebt er toch, na de eerste uitbraak in het voorjaar, voor gekozen te boeken en te laat te annuleren? En de accommodatie is open en kan dus de dienst leveren. Dus jij blijft in gebreke. Tenzij je bent overeengekomen met de accommodatie dat een code oranje of erger grond is om kostenloos te annuleren.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Zo jammer dit, bewust een financieel risico aangaan en dan, wanneer het tegenvalt, eronder uit proberen te komen ten koste van een ander.

Edwin van Riel

Waarom zou jij recht hebben op terugstorting van die €250 aanbetaling als Oostenrijk op oranje of rood staat door NL overheid? Jij hebt er toch, na de eerste uitbraak in het voorjaar, voor gekozen te boeken en te laat te annuleren? En de accommodatie is open en kan dus de dienst leveren. Dus jij blijft in gebreke. Tenzij je bent overeengekomen met de accommodatie dat een code oranje of erger grond is om kostenloos te annuleren.

Sebastiaan op 23 okt 2020 00:24

Verhuurder geeft aan dat we de borg terug krijgen indien we ivm de Covid regels niet mogen komen. Of dit vanuit NL of Oostenrijk komt maakt volgens hem/haar niet uit.

Zo jammer dit, bewust een financieel risico aangaan en dan, wanneer het tegenvalt, eronder uit proberen te komen ten koste van een ander.

evr66 op 23 okt 2020 08:09

Er staat nergens dat ik er onderuit wil komen. De vraag is hoe dit in zijn werking gaat.

Als je toch hierover valt: We hebben in februari geboekt toen er nog geen Covid restricties waren. De naar alle waarschijnlijkheid geldende restricties kunnen ervoor zorgen dat de het “genot” aanzienlijk minder is. We krijgen minder waar voor ons geld. De huurprijs van de verhuurder is namelijk ook bepaald door de voorzieningen die op de desbetreffende locatie aanwezig zijn. Niet alleen door de voorzieningen van de accommodatie zelf. Hier kan niemand iets aan doen. De regels die ze stellen maakt het voor de verhuurder ook niet makkelijker. Ik kan nu annuleren of nog 4 weken wachten. Als ik nu annuleer hebben ze nog 4 weken om een andere huurder te vinden.

@Skizoeker:

mijn tip: pak de telefoon en neem contact op met de verhurende partij en ga in gesprek over de uitgangspunten en gevolgen m.b.t. de reservering, aanbetaling en haalbaarheid van uitvoering van de vakantie.

Heel veel partijen zijn op dit moment in onzekerheid door de huidige situatie rond Covid-19 en de toekomst van Covid-19 tot de huidige winter.

Alle adviezen, frustraties en beperkingen en meningen daar gelaten zal je aan de andere kant ook gewoon een mens aan de lijn krijgen die met een vergelijkbaar knelpunt zit, waar redelijkheid ook veelal het geval zal zijn. Zie persoonlijk contact als verbinding tot het succes.

@Skizoeker:

mijn tip: pak de telefoon en neem contact op met de verhurende partij en ga in gesprek over de uitgangspunten en gevolgen m.b.t. de reservering, aanbetaling en haalbaarheid van uitvoering van de vakantie.

Heel veel partijen zijn op dit moment in onzekerheid door de huidige situatie rond Covid-19 en de toekomst van Covid-19 tot de huidige winter.

Alle adviezen, frustraties en beperkingen en meningen daar gelaten zal je aan de andere kant ook gewoon een mens aan de lijn krijgen die met een vergelijkbaar knelpunt zit, waar redelijkheid ook veelal het geval zal zijn. Zie persoonlijk contact als verbinding tot het succes.

Bruuuno op 23 okt 2020 14:25

Ik heb gebeld omdat in een gesprek meer “emotie” zit dan klakkeloos een mail te sturen. Toen kreeg ik het verzoek een mail te sturen. Daarin heb ik gevraagd of het mogelijk was om de vakantie om te boeken naar 2021 of de mogelijke annuleringsvoorwaarden/alternatieven. De annuleringsvoorwaarden waren bekend maar mogelijk waren en gewijzigde voorwaarden van toepassing door de huidige situatie. Daar kreeg ik alleen de annuleringsvoorwaarden op terug. Ook goed.

Plaats een reactie