Ongelukken aan het strand en off-piste ik zie een boel overeenkomsten

Ik zie veel overeenkomsten tussen de vele ongelukken de doden momenteel op het Nederlandse strand en ongelukken in off-piste terrein.

Wat is jullie idee hierover?

Click. Click. Peace

null

When life gets too complicated.... SKI

Ik merk eigenlijk nog 1 groot, zorgwekkend verschil. De hoeveelheid kinderen die ik hier iedere dag zonder toezicht van ouders in de zee zie spelen. Veel ouders zitten op hun mobiel te klooien of een boek te lezen terwijl de kinderen in de zee spelen en steeds dieper gaan. Gelukkig zie ik maar zeer zelden jonge kinderen off piste terrein in duiken en al helemaal niet zonder toezicht. Er zijn ook al een aanzienlijk aantal kinderen verdronken dit jaar en ook nog een aantal volwassen omdat ze kinderen wilden redden.

Daarnaast zijn kinderen offpiste nog enigzins in hun voordeel doordat ze weinig gewicht hebben en daardoor minder snel een lawine triggeren. In de zee zijn ze juist door hun massa en gebrek aan spierkracht in het nadeel en worden ze veel sneller meegesleurd door stroming.

Cijfers zoals hier qua reddingen per dag zullen in de alpen denk ik niet snel voorkomen. Mijn broertje is hier in de omgeving strandwacht bij een reddingspost, die had wat cijfers ingezien over afgelopen zondag.
Langs de hele Nederlandse kust zijn zondag 4 mensen direct verdronken en zijn er 11 mensen gereanimeerd.

De reddingsbrigade den Haag/Scheveningen had de drukste dag ooit met 237 reddingen, 27 mensen die na een reddingsactie naar het ziekenhuis vervoerd moesten worden, voornamelijk omdat ze teveel water binnen hadden gekregen, 6 reanimaties en 2 dodelijke slachtoffers. Dat alles puur door de gevaarlijke zee en onoplettendheid daarbij.

Born to Ride

De reddingsbrigade den Haag/Scheveningen had de drukste dag ooit met 237 reddingen, 27 mensen die na een reddingsactie naar het ziekenhuis vervoerd moesten worden, voornamelijk omdat ze teveel water binnen hadden gekregen, 6 reanimaties en 2 dodelijke slachtoffers. Dat alles puur door de gevaarlijke zee en onoplettendheid daarbij.

Matthias123 op 12 aug 2020 12:18

De bergredding van Briançon had zondag een recorddag in de zomer met 17 reddingen in de bergen. Ik weet niet wat dat in de winter is. Maar dat zal nooit naar de 237 gaan. In Chamonix hebben ze meer reddingen maar 237 zullen ze absoluut nooit halen.

In zee zwemmen is eigenlijk net als off-piste gaan. Een zwembad of een gecontroleerde zwemplaats met badmeester is piste…

Click. Click. Peace

Het laatste punt is waarom alle bovenstaande punten niet gebeuren. Als kind werd mij juist altijd ingeprent om op de vlaggen te letten, als ik met een luchtbed in zee was altijd een herkenningspunt te pakken en regelmatig checken of je niet afdreef, met sterke stroming niet gaan zwemmen, maar alleen even pootje baden. Denk dat er weinig ouders zijn die dat nu doen, laat staan dat ze zelf de gevaren weten.
Mijn ouders keken ook niet constant toe (toen ik weg klein was, gingen ze natuurlijk wel mee naar het water en later af en toe oogje in het zeil) en lijkt me ook niet altijd nodig, zolang de kinderen goed weten wat de gevaren zijn.

Wel een interessante vergelijking dit.
Zelf ben ik ook werkzaam bij de Reddingsbrigade. Wat we veel signaleren als oorzaak: Onbekendheid met het terrein en daardoor de risico’s niet kennen en onderschatten. Daarnaast waarschuwingen niet serieus nemen. Wat dt betreft gaat de gemiddelde wintersporter in mijn ogen toch veel beter voorbereid op pad, omdat die beter weet waar deze aan begint. De zee is deels te vergelijken met off-piste. Alleen is de zee nog makkelijker te benaderen dan off-piste terrein en veranderd de zee op dezelfde plek meerdere malen per dag door veranderingen in eb en vloed, wind, stroming etc.
Daarnaast worden de reddingen en inzetten zoals vermissingen, watersporters in problemen en kleine hulpverleningen veelal nog niet eens benoemd.

Let's go ski!

Wel een interessante vergelijking dit.
Wat dt betreft gaat de gemiddelde wintersporter in mijn ogen toch veel beter voorbereid op pad, omdat die beter weet waar deze aan begint. De zee is deels te vergelijken met off-piste. Alleen is de zee nog makkelijker te benaderen dan off-piste terrein en veranderd de zee op dezelfde plek meerdere malen per dag door veranderingen in eb en vloed, wind, stroming etc.
Daarnaast worden de reddingen en inzetten zoals vermissingen, watersporters in problemen en kleine hulpverleningen veelal nog niet eens benoemd.

Reussie op 12 aug 2020 13:17

Puur ter discussie?
Is dit zo?

  • een meter naast de paaltjes is off-piste (even gemakkelijk)
  • veranderingen door wind, temperatuur, en eventueel sneeuwval… iets wat 's ochtends veilig kan een uur later gevaarlijk zijn in off-piste terrein

Ik zie heel wat wintersporters zonder ook maar enige kennis off-piste gaan dat is toch precies hetzelfde?

Click. Click. Peace

Alleen is de zee nog makkelijker te benaderen dan off-piste terrein…

Is dat zo? Of is jou expertise de zee ipv de bergen?

*bericht bewerkt door Arjen5 op 12 aug 2020 14:00

It's all about the turns duuuuuude!

Ik kan me wel een beetje vinden in de woorden van @Reussie. Als ik naar mezelf kijk, ben ik me er in de bergen toch net iets meer van bewust dat ik in gevaarlijk terrein ben, dan wanneer ik aan een zomers strand ben. En ik ga ook lichtzinniger buiten de ballenlijn het water in, dan dat ik buiten de piste ga skiën.

Toevallig gisteren op fb op vergelijkbare vraag onderstaand antwoord geplaatst. Weinig aan toe te voegen eigenlijk. Bedacht achteraf nog dat het kiezen van hellingen< 30 graden wellicht vergelijkbaar is met een water dat maximaal kniediep is ;)

“Van beiden vind ik (mag ieder voor zich uit maken natuurlijk) de risico’s wel acceptabel, mits je voldoende kennis hebt om de situatie fatsoenlijk te kunnen inschatten en waarschuwingen serieus neemt. Hier en nu van bv reddingsdiensten, in de sneeuw van lawineberichten en pistedienst. Ik zie het zwemgedrag op zee nu wel een beetje als met stufe 4 lekker buiten de piste gaan spelen en meestal gaat het goed… Die (deels) rode vlaggen en waarschuwingen zijn er niet voor niets. Afgelopen week in Spanje nog in een (vrij kleine) muistroom terechtgekomen. Mijn dochter met surfplank, ik zonder, wel met wetsuit. Zolang je niet in paniek raakt is er in principe gewoon zelfstandig uit te komen. Da’s in een lawine tocht wel even andere koek. Komt er dan wat over je heen ben je echt de Sjaak en is de situatie direct levensbedreigend, overgeleverd aan je maatjes dus.”

Edwin van Riel

Helemaal mee eens . Ik denk dat ook berg wandelen in dit rijtje past.Ik verwonder me elke keer weer wat er op slippers e.d aan het wandelen is,Ook zomers zijn de bergen net als de zee verraderlijk.

In Nederland leren bijna alle jongere kinderen zwemmen
In het buitenland is dat veel minder
In een zwembad haal je de kinderen er zo uit die niet fatsoenlijk kunnen zwemmen
Wij sturen ze dan ook terug naar het kleuterbad ( diepste 80cm)
Vorig jaar heb ik er eentje uitgehaald van ongeveer 10 jaar, en naar moeders terug gebracht
Wel met de mededeling u telefoon opruimen en u kind beter in de gaten houden
Anders moet u er maar mee in het zwembad gaan.
Toen heeft ze het kind boos aangesproken dat hij toch naar het diepe was gegaan. Zelf wilde ze er niet in en is maar naar huis gegaan met kind

Jaren geleden in Oostenrijk eersten zwemmen
Vanuit het restaurant keek je zo in het zwembad
Maar daar waren toch ook kinderen van een jaar of 15 die moeite hadden om 3 meter naar de kant te komen
En dat zag er echt uit of ze als een hondje zwommen

Ik kan me wel een beetje vinden in de woorden van @Reussie. Als ik naar mezelf kijk, ben ik me er in de bergen toch net iets meer van bewust dat ik in gevaarlijk terrein ben, dan wanneer ik aan een zomers strand ben. En ik ga ook lichtzinniger buiten de ballenlijn het water in, dan dat ik buiten de piste ga skiën.

Yippee op 12 aug 2020 15:25

Je schetst nu ook heel duidelijk een groot deel van de lawineslachtoffers. Vaak jarenlang in de sneeuw, vaak in de sneeuw, (tweede huis, local, semi-local, seizoensarbeider) die vrij lichtzinnig buiten de piste gaat.

Click. Click. Peace

Mijn idee is dat ik een boel overeenkomsten zie met alle mogelijke sportongevallen, verkeersongevallen, arbeidsongevallen, huistuinklusongevallen, enz enz enz 🙂
Maar daarnaast is er natuurlijk ook factor ‘lompigheid’ of ‘onhandigheid’ of kortom, ‘klunsigheid’. 🙄
Een factor die mij persoonlijk niet onvreemd is. 🤔🤔

Bla, bla, bla.

In Nederland leren bijna alle jongere kinderen zwemmen
In het buitenland is dat veel minder
In een zwembad haal je de kinderen er zo uit die niet fatsoenlijk kunnen zwemmen
Wij sturen ze dan ook terug naar het kleuterbad ( diepste 80cm)
Vorig jaar heb ik er eentje uitgehaald van ongeveer 10 jaar, en naar moeders terug gebracht
Wel met de mededeling u telefoon opruimen en u kind beter in de gaten houden
Anders moet u er maar mee in het zwembad gaan.
Toen heeft ze het kind boos aangesproken dat hij toch naar het diepe was gegaan. Zelf wilde ze er niet in en is maar naar huis gegaan met kind

Jaren geleden in Oostenrijk eersten zwemmen
Vanuit het restaurant keek je zo in het zwembad
Maar daar waren toch ook kinderen van een jaar of 15 die moeite hadden om 3 meter naar de kant te komen
En dat zag er echt uit of ze als een hondje zwommen

niekniek op 12 aug 2020 17:14

Dat is inderdaad ook een ding, in Nederland leren de meeste kinderen al veel beter zwemmen dan in sommige andere landen. Andersom kun je dat ook weer zeggen van kinderen in de bergen die doorgaans beter skiën.

In Nederland leren bijna alle jongere kinderen zwemmen
In het buitenland is dat veel minder
In een zwembad haal je de kinderen er zo uit die niet fatsoenlijk kunnen zwemmen
Wij sturen ze dan ook terug naar het kleuterbad ( diepste 80cm)
Vorig jaar heb ik er eentje uitgehaald van ongeveer 10 jaar, en naar moeders terug gebracht
Wel met de mededeling u telefoon opruimen en u kind beter in de gaten houden
Anders moet u er maar mee in het zwembad gaan.
Toen heeft ze het kind boos aangesproken dat hij toch naar het diepe was gegaan. Zelf wilde ze er niet in en is maar naar huis gegaan met kind

Jaren geleden in Oostenrijk eersten zwemmen
Vanuit het restaurant keek je zo in het zwembad
Maar daar waren toch ook kinderen van een jaar of 15 die moeite hadden om 3 meter naar de kant te komen
En dat zag er echt uit of ze als een hondje zwommen

niekniek op 12 aug 2020 17:14

Dat is inderdaad ook een ding, in Nederland leren de meeste kinderen al veel beter zwemmen dan in sommige andere landen. Andersom kun je dat ook weer zeggen van kinderen in de bergen die doorgaans beter skiën.

Tiny-M op 12 aug 2020 17:58

Maar goed skiën wil niets zeggen over je lawinekunde…
Net als dat goed zwemmen trouwens niets zegt over je kennis van de zee.

Click. Click. Peace

Ik woon al mijn leven aan de kust en ben opgegroeid aan het strand. Opgegroeid met de zee en haar gevaren. Ik hoor mijn moeder nog zeggen ‘ de zee is geen zwembad!, het water is overal even nat!’. Nog geen zwemdiploma? Niet verder dan je knietjes het water in. kon je zwemmen? Tot je middel was diep genoeg. En ja, kennis: aflandige wind gaat samen met bloedheet weer, als het eb wordt moet je oppassen voor ‘ondertrek’, en als de wind aflandig is en je schopt de voetbal per ongeluk het water in dan ga je ‘m niet achterna. En wat de rode vlag betekende wisten wij ook zónder Social media en nl-alert wel. En oh ja…onze ouders zaten niet de godganse dag op hun mobiel te kijken, ze hielden hun kroost met haviksogen in de gaten, continu. Ik zie op het strand precies wie de lokalen zijn en wie niet…Dus enige overeenkomst met off-piste zie ik wel: onderschatting en onkunde.

Life is what happens while you were checking your phone

Wel een interessante vergelijking dit.
Wat dt betreft gaat de gemiddelde wintersporter in mijn ogen toch veel beter voorbereid op pad, omdat die beter weet waar deze aan begint. De zee is deels te vergelijken met off-piste. Alleen is de zee nog makkelijker te benaderen dan off-piste terrein en veranderd de zee op dezelfde plek meerdere malen per dag door veranderingen in eb en vloed, wind, stroming etc.
Daarnaast worden de reddingen en inzetten zoals vermissingen, watersporters in problemen en kleine hulpverleningen veelal nog niet eens benoemd.

Reussie op 12 aug 2020 13:17

Puur ter discussie?
Is dit zo?

  • een meter naast de paaltjes is off-piste (even gemakkelijk)
  • veranderingen door wind, temperatuur, en eventueel sneeuwval… iets wat 's ochtends veilig kan een uur later gevaarlijk zijn in off-piste terrein

Ik zie heel wat wintersporters zonder ook maar enige kennis off-piste gaan dat is toch precies hetzelfde?

Rogier op 12 aug 2020 19:45

Helaas is het strand voor Nederlanders veel makkelijker te bereiken dan de (off) piste. Even op de fiets, 1,5 uur met de auto en je bent er. Door deze makkelijkere bereikbaarheid, en het feit dat bijna alle mensen wel zwemles hebben gehad, wanen ze zich in zee sneller veilig. Voor de off-piste is dan toch meer een stukje natuurlijke angst aanwezig naast dat het al letterlijk verder weg is en dat de mensen daardoor al bewustere keuzes hebben gemaakt voor ze er zijn.
Maar daarnaast sluit ik me zeker aan dat er best wel een aantal vergelijkingen te maken zijn.

Let's go ski!

Wat nog een groot verschil is. Op het strand is de zee de enige optie om te zwemmen. Dus zogezegd kan je alleen maar off-piste. Zeker met die warmte wil gewoon iedereen de verkoeling van de zee opzoeken.

Wat @Leon100 zegt herken ik helemaal. Je ziet in 1 oogopslag die bekend is met de zee/strand en wie niet.

Born to Ride

Plaats een reactie