Vakantiewoning/appartement kopen

Voorlopig is het nog een kwestie van vooral dromen en flink sparen, maar op termijn zou ik misschien wel een vakantiewoning of appartement willen kopen in Oostenrijk.

Ik denk dan aan een combinatie van enkele zaken:

  • zelf kunnen gaan wanneer je wilt
  • geen gedoe met vakanties, ook al is het druk, je kunt gewoon in je eigen huis terecht en zit ook nog niet eens aan de standaard reisdagen vast
  • verhuren om rendement te halen (of kosten te drukken)

Gezien de lage rente zou het in mijn beleving momenteel best interessant kunnen zijn, ook al zijn de prijzen momenteel niet mals.

Want ik zit me lekker te verdiepen en zie dat er zat aangeboden wordt, maar het is veelal luxe, erg luxe. Dit terwijl ik zelf voor een vakantiewoning met 4 personen helemaal geen 80 vierkante meter met kookeiland e.d. nodig heb. Dit kost serieus geld en biedt mij weinig meerwaarde aangezien ik vooral op de piste sta…

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Tips?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 25 aug 2020 11:13

Kwartiertje autorijden van een lift gaan zitten scheelt aanzienlijk. Bovendien vind je daar veel gewone huisjes/appartementen die niet speciaal voor vermogende second-home zoekers ontwikkeld worden.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Heb me er met veel plezier in verdiept en na wat jaartjes zoeken ook geslaagd.
Opties zijn sterk afhankelijk van de regio / lokale regulering (en zelfs per object).
Rendement maken is hard werken, en is makkelijker dicht bij de (juiste) piste dan er verder vandaan. Objecten met volledige ontzorging zijn vaak luxe, kostbaar en minder flexibel (en vaak zit ‘eigen gebruik’ in de rendementsberekening als inkomsten…).
Lage rentes zijn top, maar hypotheken in Oostenrijk zijn vrij rücksichtslos (15-20 jaar lineair, max 60-70%; als iemand nog een goede tip heeft hou ik me aanbevolen), dus (verhuur)inkomsten zijn belangrijk.
Laat je vooral goed adviseren, of doe heel goed je huiswerk 👍

Zelf heb ik 2 maanden terug net een appartement gekocht in Tirol (Oetz, 100m van de lift van Hochoetz/Kuhtai en 30-45 min rijden van Sölden, Obergurgl, Ischgl, SFL etc.). Voor ons was dit ideaal aangezien ik de tijd/ zin niet heb om alles zelf te regelen en we op deze manier een keer of 3 á 4 per jaar er heen kunnen gaan en daarnaast nog een mooi rendement kunnen behalen uit de verhuur tegelijkertijd.
Het is erg belangrijk om te bedenken wat je wilt. Als je aangeeft dat je niet per sé luxe hoeft dan moet je goed bedenken of dat aansluit bij de huurders en locatie, zoals Shane al aangeeft zijn er dan genoeg mogelijkheden. In dat geval zou ik eerder op de Oostenrijkse funda achtige sites kijken en niet zozeer bij de duurdere/ luxe volledig verhuur constructies. Deze manier is echter uiteraard wel een stuk meer werk en je zult veel meer zelf moeten regelen. Let ook goed op de status van het appartement want niet alles mag zomaar de verhuur in of dient juist een minimaal aantal weken per jaar verhuurd te worden als je de BTW terug wilt vorderen.
Zelf zou ik enkel appartementen overwegen op aantrekkelijke locatie t.o.v. een skigebied en lift. Zit je dicht bij een lift dan betaal je uiteraard meer, maar je rendement (en eventuele waardeontwikkeling) zal waarschijnlijk ook een stuk hoger zijn.

Welk idee had je qua verhuur, via een organisatie of zelf lokaal contacten leggen en alles regelen?

Rendement en ‘zelf kunnen gaan wanneer je wilt’ gaan niet goed samen.
Krijg de indruk dat je dat mechanisme nog niet helemaal in de smiezen hebt… wel belangrijk…

Kwartiertje autorijden van een lift gaan zitten scheelt aanzienlijk. Bovendien vind je daar veel gewone huisjes/appartementen die niet speciaal voor vermogende second-home zoekers ontwikkeld worden.

Shane op 22 aug 2020 09:39

Snap ik. Doe ik zelf in mijn reguliere vakanties vaak ook. Maar uit mijn huiswerk is al gekomen dat lang niet alle huizen zich daar zomaar voor lenen. Daar is flink wat regelgeving op gemaakt.> Heb me er met veel plezier in verdiept en na wat jaartjes zoeken ook geslaagd.

Opties zijn sterk afhankelijk van de regio / lokale regulering (en zelfs per object).
Rendement maken is hard werken, en is makkelijker dicht bij de (juiste) piste dan er verder vandaan. Objecten met volledige ontzorging zijn vaak luxe, kostbaar en minder flexibel (en vaak zit ‘eigen gebruik’ in de rendementsberekening als inkomsten…).
Lage rentes zijn top, maar hypotheken in Oostenrijk zijn vrij rücksichtslos (15-20 jaar lineair, max 60-70%; als iemand nog een goede tip heeft hou ik me aanbevolen), dus (verhuur)inkomsten zijn belangrijk.
Laat je vooral goed adviseren, of doe heel goed je huiswerk 👍

SkiTirol op 22 aug 2020 09:40

Yes, heb het gezien. Wat bedoel je met hard werken? Flink leuren met je huis of wat bedoel je?

Dat de 3% die ontwikkelaars soms aanhouden (vetpot!!!) inderdaad uit gaat van bezetting door anderen vermoedde ik al. Dus zelf gaan met de Kerst zorgt in mijn beleving al voor een negatief rendement…

Qua hypotheek weet ik niet of je een NL zou kunnen nemen. Daarnaast is 70% lineair aflossen op zich geen ramp lijkt me. Als je de kosten per maand (vrijwel) kunt drukken met je huur heb je na die tijd een vrijwel gratis huis.> Zelf heb ik 2 maanden terug net een appartement gekocht in Tirol (Oetz, 100m van de lift van Hochoetz/Kuhtai en 30-45 min rijden van Sölden, Obergurgl, Ischgl, SFL etc.). Voor ons was dit ideaal aangezien ik de tijd/ zin niet heb om alles zelf te regelen en we op deze manier een keer of 3 á 4 per jaar er heen kunnen gaan en daarnaast nog een mooi rendement kunnen behalen uit de verhuur tegelijkertijd.

Het is erg belangrijk om te bedenken wat je wilt. Als je aangeeft dat je niet per sé luxe hoeft dan moet je goed bedenken of dat aansluit bij de huurders en locatie, zoals Shane al aangeeft zijn er dan genoeg mogelijkheden. In dat geval zou ik eerder op de Oostenrijkse funda achtige sites kijken en niet zozeer bij de duurdere/ luxe volledig verhuur constructies. Deze manier is echter uiteraard wel een stuk meer werk en je zult veel meer zelf moeten regelen. Let ook goed op de status van het appartement want niet alles mag zomaar de verhuur in of dient juist een minimaal aantal weken per jaar verhuurd te worden als je de BTW terug wilt vorderen.
Zelf zou ik enkel appartementen overwegen op aantrekkelijke locatie t.o.v. een skigebied en lift. Zit je dicht bij een lift dan betaal je uiteraard meer, maar je rendement (en eventuele waardeontwikkeling) zal waarschijnlijk ook een stuk hoger zijn.

Welk idee had je qua verhuur, via een organisatie of zelf lokaal contacten leggen en alles regelen?

Amelman op 22 aug 2020 09:43

Zou jij je ervaringen eens (privé) willen delen?

Rendement en ‘zelf kunnen gaan wanneer je wilt’ gaan niet goed samen.
Krijg de indruk dat je dat mechanisme nog niet helemaal in de smiezen hebt… wel belangrijk…

Wunderkammer op 22 aug 2020 09:43

Begrijp ik zeer zeker wel. Daarom staat er ook achter (kosten drukken). Oftewel; als ik 2x of 3x per jaar naar een leuk huis kan gaan, waaronder de vakanties en ik kan de kosten wat drukken door andere weken te verhuren en daarmee dek ik vrijwel alle kosten en ik bespaar mezelf 2 of 3 keer een duur huis huren en ik los daarmee af waardoor ik op termijn een huis heb denk ik; interessant. Maar de exacte rekensom moet ik nog eens maken.

Ik ben alleen van mening dat je vermoedelijk een paar maanden verhuurd, maar in de zomermaanden verwacht ik geen wonderen (om over voor- en najaar maar niet te spreken). Als je vervolgens ook nog moet verhuren via een formule zoals booking.com of een partij zoals Belvilla dan lever je gewoon 20 tot 30 procent in. Dat is wel fors zeg maar.

Let wel, in de vakantieweken moet je het verdienen met de huur. De periodes daartussen is de kans op leegstand best aanwezig, tenzij je op een gunstige locatie zit.
Kerst is dan weer relatief rustig, maar met nieuwjaar wil je graag verhuren. Die week, samen met de maand februari, zijn toch wel de piekweken in een winter. En samen zijn dat er dus maar een schamele vijf. Voor de rest zul je echt moeten werken.

Uiteraard wil ik mijn ervaringen wel delen, ik wil dat best zoveel mogelijk hier in het topic doen zodat anderen er wellicht ook nog iets aan hebben of dit interessant vinden.

Wat wilde je exact weten?

Wat details voor wat betreft hoe wij het gedaan hebben:
1.) Van tevoren heb ik honderden uren research gedaan omdat ik goed gebieden wilde vergelijken qua groei afgelopen jaren, stijging in bezoekersaantallen en eventuele ontwikkelingen welke het skigebied kan ondergaan. Wat mij betreft is de locatie heel erg belangrijk, waarbij ik er niet per se op doel dat je in het centrum van Ischgl, st Anton of Sölden hoeft te zitten, dat is namelijk meestal onbetaalbaar, maar meer dat de verhuurbaarheid heel erg belangrijk is.
Ik had een checklist gemaakt met een aantal punten waarop een gebied en appartement moest voldoen, o.a. sneeuwzekerheid skigebied, toekomstige vernieuwingen- of uitbreidingen, 2e badkamer appartement, loopafstand gondel (beide voor verhuurbaarheid) horeca in de omgeving etc.

Nadat ik een jaar lang alle projecten een cijfer had gegeven en naar wat gebieden was toegeweest voor het gevoel kwamen we uit bij ons project, wat we nu vanaf juni bezitten.

2.)Wij hebben bewust gekozen voor een all- inclusief formule met de voornaamste reden dat wij zelf de tijd en zin niet hebben om alles te regelen. Bij onze ontwikkelaar vonden wij een vrij transparant systeem waarbij we 20% van de omzet afstaan voor de exploitatie (reclame/ platform/ hun winstmarge etc) en daarbovenop komen nog bepaalde kosten uiteraard voor personeel/ vervanging etc.
In principe behelst de formule werkelijk alles, inclusief ook de belastingaangiftes, BTW teruggave (BTW over aanschaf krijg je terug bij minimaal aantal geprognotiseerde weken verhuur per jaar, feitelijk moet je over 20 jaar winstgevend zijn) en ook de vervanging van dingen die eventueel stuk gaan die zit hier bij in.

3.) Ons appartement hebben wij gefinancierd met 50% eigen vermogen en 50% hypotheek bij een bank in Oostenrijk. De meeste banken gaan maar tot max 60% financiering. Let er ook op dat er nog tussen de 8 en 11% bijkomende kosten komen, afhankelijk van wel/ geen tussenpartijen etc.
Bij ons verliep de financiering heel erg simpel. Je moest wel erg veel aanleveren maar we leverden alles op vrijdag in en de maandag erop kregen we akkoord, dat is nog eens anders dan het gekloot wat ik hier gewend ben:)
Onze financiering lossen we in 25 jaar af en we hebben de eerste 10 jaar vastgezet op 1,875% rente, daarna variabel wat op dit moment zou neerkomen op 1,375%
Wat betreft rendement kun je beter ten alle tijden een hypotheek erop nemen aangezien je opbrengst een stuk hoger is dan de rente op de lening, je rendement op eigen vermogen loopt dus op naarmate je een deel/ meer met financiering doet.

4.) Rendement: het is nog even afwachten allemaal met Corona nu maar de berichten voor deze zomer zijn buitengewoon goed in Oostenrijk. Ze zitten voor de maanden juli/ augustus zelfs gemiddeld +20% boven het budget wat uitging van een situatie zonder Corona.
Ons doel is om in 25 jaar de financiering af te lossen en er per jaar 3 á 4 weken per jaar gratis te zitten, alles gedekt door de opbrengsten uit verhuur. Dit lijkt vrij gemakkelijk te lukken waarbij het geprognotiseerde rendement zelfs voldoende is om alles wat je op vakantie uitgeeft er ook nog met gemak van te betalen.

Let er hierbij wel op dat wij geen kinderen hebben en bewust de weken met de hoogste omzet niet in het appartement zitten. Beide kerstweken (met name de 2e) en de 6 weken van begin februari tot half maart zijn ongeveer 2 tot 3 keer zo duur als de weken de rest van het jaar. Als je die weken niet verblijft en verhuurt dan kun je vrij gemakkelijk een goed rendement halen. Als je die weken wel wilt verblijven dan gaat dit een serieus effect hebben op je rendement. Wij skiën toch liever niet die weken dus voor ons is dat geen probleem.
De zomer haalt bij ons appartement grofweg 50-55% van de jaaropbrengsten binnen dus het is zeker niet zo dat enkel de winter goede opbrengsten genereert. Oostenrijk is juist enorm in opkomst als zomerbestemming en is juist hierdoor wat mij betreft veel interessanter om in te investeren dan de andere alpenlanden. Daarnaast loopt Oostenrijk qua prijs gemiddeld nog steeds 15-20% achter op de andere landen en is de gemiddelde prijsstijging de laatste 20 jaar juist hoger dan die andere landen, zelfs zonder dip tijdens de financiële crisis.

Mocht je nog vragen hebben of zelfs een voorbeeld prognose willen zien laat maar weten!

*bericht bewerkt door Amelm op 22 aug 2020 11:49

Hard werken = tientallen aanvragen en 10-20 boekingen per jaar afhandelen; administratie doen, onderhoud uitvoeren/plannen, beschikbaar zijn als gasten vragen hebben. Zoals aangegeven, je kunt je beperken tot 5 weken per jaar en daarmee de helft van je omzet halen. Zomerseizoen is een leuke extra, wij hebben superbezetting tegen redelijke prijzen. Tussenseizoen nog geen gast gezien tot dusver.

Hard werken is overigens niet per se negatief want ik doe het met heel veel plezier, maar als je passief inkomen wilt dan kun je beter in ander vastgoed investeren.

In Nederland financieren gaat je niet lukken (tenzij overwaarde op eigen woning). De hypotheekrente in Oostenrijk is laag, maar door de vaak snelle aflossing en bijkomende kosten betaal je voor het deel wat je als eerste aflost op jaarbasis al snel 5%.

Heel veel dingen helder mannen (en vrouwen?). Bedankt!

Zelf zou ik graag gaan in de Kerstvakantie, welke van de 2 weken boeit me niet zo dus de ‘dure’ zou ik graag verhuren. En in februari ga ik zelf ook een weekje; dat is ook een dure week. Maar met kinderen kun je niet anders.

Concreet zou ik dus willen verhuren met: nieuwjaar, hele februari/maart (muv 1 week, al ga ik dan ook met liefde een keer naar een ander gebied als iemand die hoofdprijs wil betalen voor ons huis) en verder zou ik zeker ook in de zomer wel een keer naar Oostenrijk willen gaan, maar niet jaarlijks. Ik hou er ook van om andere plekken in de wereld te zien…

Edit: ik zie dat Amelman zijn profiel niet te openen is en ik lees dat je graag wilt delen (wat een mooi streven is) dus hier mijn concrete vragen:

  • Heb je wat meer informatie m.b.t. de uitkomsten van je research? Ik vind je aanpak super interessant en ik denk dat ik ook op zo’n manier te werk zou gaan (sterker nog; ik ben (on)bewust al jaren bezig met een ongestructureerde versie van dit soort afwegingen). Is het mogelijk dat je hier iets van deelt?
  • Welk project/plaats zitten jullie?
  • Is er in het systeem dat jullie hebben voor jullie niets weggelegd als je zelf iets doet? Lees; ik ben handig met internet en ik heb ook een netwerk. Kan me voorstellen dat ik zo nu en dan zelf iets kan verhuren zonder dat ik hen nodig heb of dat ik een betere prijs kan regelen (let op; ik denk niet dat ik het beter kan/weet, maar het kan zo nu en dan voorkomen met een goede website + promotie e.d. denk ik). Is daar iets in mogelijk? Of zeggen ze; bedankt voor de lead, wij regelen het tegen onze prijzen en draag maar 20% af?
  • Je geeft aan dat je prognoses hebt. Kun je daar ook inzage in geven?

Ps; als ik te veel vraag of je wilt bepaalde dingen niet online zetten of überhaupt niet delen dan heb ik daar alle begrip voor. Maar het is nogal een aankoop dus alle vormen van kennis/info neem ik graag tot me, dus ik vraag het gewoon :)

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 22 aug 2020 12:49

Bij ons een heel ander verhaal als van Amelman en Skitirol.Wij hebben sinds ruim 11 jaar een huis in Dienten, het kwam op ons pad, hebben ons totaal niet goed voorbereid ;) Op het moment dat wij het zagen ben ik bij de bank geweest voor de financien, onze hypotheek verhoogd. Alle info opgevraagd bij de gemeente etc.
Met zoon en man een weekend gaan kijken, thuis alles afgewogen en een bod gedaan, tot nu toe totaal geen spijt.
Wij hebben het inmiddels flink verbouwd, het was ooit een oude school en daarna hebben er drie families gewoont.
Daar het vrij groot is verhuren wij op de eerste verdieping een 10/11 pers appartement, dit regel ik zelf, het is wat werk maar valt heel erg mee en vindt het leuk om te doen.Komende winter zitten we vol tot 6 maart, de meeste mensen vinden ons via de website en FB, sta ook op Micazu maar via hun gaat maar een enkeling of ze komen dan rechtstreeks naar mij. Ons huis is niet super de luxe maar netjes en schoon en heeft veel ruimte, onze prijzen liggen ook niet hoog, betaalbaar ook voor gezinnen en niet tijdens de schoolvakanties de hoofdprijs betalen. Zo hebben wij de vaste lasten er mooi uit en iets extra’s om te inversteren ;) Wij zitten er zelf ook vaak gedurende het seizoen en ontvang dan de meeste gasten zelf, zo niet dan zijn de gasten er alleen en krijgen ze te horen hoe en wat. Leuk is dat ik ook al visite kreeg via dit forum die even kwamen kijken. Het huis ligt vijf min rijden van het dorp, skibus voor de deur.
Het is een Zweitwohnsitz, dat wil zeggen dat ik geen verhuur plicht heb en dat is wel fijn, mag natuurlijk wel vehuren als privatvermieter, scheelt ook belasting. Wij kunnenzelf gaan en staan wanneer wij willen, totaal hebben we 26 bedden.
Als je een app gaat kopen bij een projectmakelaar kijk dan ook goed hoeveel weken je er zelf in mag, dat is vaak beperkt.

Dienten Die Alte schule

Ik heb me er nog niet in verdiept. (zou wel willen)
Maar wellicht ook kijken naar gebied voor mountainbike voor in de zomer maanden.
Wellicht kleiner dorpje kiezen (qua prijs) wat de potentie heeft om later opgenomen te worden in groter gebied
middels liftverbinding.

Ik heb me er nog niet in verdiept. (zou wel willen)
Maar wellicht ook kijken naar gebied voor mountainbike voor in de zomer maanden.
Wellicht kleiner dorpje kiezen (qua prijs) wat de potentie heeft om later opgenomen te worden in groter gebied
middels liftverbinding.

GeJe op 22 aug 2020 13:01

Dat is zeker interessant. Maar over het algemeen zit dat al wel in de prijs verwerkt denk ik…?

Wat @Amelman zegt is helemaal juist.

Maar ik zou nu met die Corona even wachten om iets nieuws aan te schaffen @miKeZZa
We weten echt niet waar dit naartoe gaat met de verhuur.

“In dat geval zou ik eerder op de Oostenrijkse funda achtige sites kijken en niet zozeer bij de duurdere/ luxe volledig verhuur constructies.”

Welke sites zou je adviseren?

Wat @Amelman zegt is helemaal juist.

Maar ik zou nu met die Corona even wachten om iets nieuws aan te schaffen @miKeZZa
We weten echt niet waar dit naartoe gaat met de verhuur.

Hooykaas op 22 aug 2020 18:06

Komende maanden zie ik het vanwege allerlei omstandigheden ook (nog) niet gebeuren. Maar het huiswerk wil ik juist wel doen.> “In dat geval zou ik eerder op de Oostenrijkse funda achtige sites kijken en niet zozeer bij de duurdere/ luxe volledig verhuur constructies.”

Welke sites zou je adviseren?

AFB79 op 22 aug 2020 18:07

Hou er even rekening mee dat je 3 soorten bestemmingen hebt voor Oostenrijk. Even een woonhuis kopen en er simpelweg verhuur laten plaatsvinden is niet toegestaan!

Nou je hebt een hele trits aan sites en ik heb ze een jaar lang allemaal minstens eens per 2 weken bekeken maar toevallig net 2 weken terug een hoop uit mijn favorieten gehaald omdat we wat gekocht hebben haha:)

Hierbij enkele van de sites die ik bekeek, maar uiteindelijk zijn wij voor een volledig georganiseerde variant gegaan dus je hebt ook nog enkele sites welke meer op particuliere markt gefocust zijn.

-http://www.huisenaanbod.nl/oostenrijk
-http://www.rightmove.co.uk/overseas-property-for-sale/Austria…
-https://snowonly.com/austria
-https://www.alpendreams.eu/nl-nl/aanbod/
-https://www.rellox.com/properties-for-sale-in-austria…

Zelf ben ik uiteindelijk uitgekomen bij deze site/ dit project en dan een 2 slaapkamer- 2 badkamer appartementhttps://propertysaleaustria.co.uk/oetztal/

Het belangrijkste is dat je je goed voelt bij een project. Nogmaals als je veel zelf wilt doen of of zelfs je geheel eigen accommodatie zoals Elly dan is dat natuurlijk enorm leuk maar voor mijn situatie niet geschikt. Ik wil gewoon zorgenvrij een weekje of 4 per jaar daar zitten met een leuk rendement daarnaast. Mocht ik ooit meer tijd hebben lijkt me de optie om alles zelf te regelen overigens veel leuker maar wij zijn pas halverwege de 30 dus dat is te bewerkelijk op dit moment.

Wat betreft de opmerking over wachten met Corona is ook wel een belangrijke. Wij hebben er bewust voor gekozen om ondanks Corona alles alsnog door te zetten. Het appartement waar wij interesse in hadden had op dat moment ook andere geïnteresseerden en wij besloten dat 1 of 2 jaar een wat mindere opbrengst vanwege Corona voor ons geen problemen zou geven. Na al die research waren wij inmiddels aardig verknocht hieraan en wilde het doorzetten. Uiteindelijk lijkt het ook allemaal prima uit te pakken aangezien we vanaf begin juli t/m nu een heel erg goede bezetting hebben maar je weet nooit hoe het er komende winter uit gaat zien natuurlijk.
Het blijft koffiedik kijken en is een afweging die je zelf moet maken, het kan ook zomaar zo zijn dat al die miljarden die door de ECB in de economie worden gepompt in de huizenprijzen terecht komen. Zo is het na de vorige crisis ook gegaan en ze gooien er nu nog wat extra tegenaan en met de lage rente hebben spaarders weinig alternatieven:)

@ MikeZZA: kan ik de PM modus ergens open zetten in mijn profiel? Ik wil best wat extra informatie en prognoses delen maar dan wel over mail aangezien ik dat soort data niet zomaar online kan/ wil zetten.

*bericht bewerkt door Amelm op 22 aug 2020 18:27

Een oprechte vraag: is dat wel allemaal zo ethisch? Mij lijkt het alsof je hiermee bijdraagt aan het ontregelen van een woningmarkt in een ander land, het uit de markt prijzen van locals, leegstand en zielloze dorpen in het laagseizoen, …

Nou je hebt een hele trits aan sites en ik heb ze een jaar lang allemaal minstens eens per 2 weken bekeken maar toevallig net 2 weken terug een hoop uit mijn favorieten gehaald omdat we wat gekocht hebben haha:)

Hierbij enkele van de sites die ik bekeek, maar uiteindelijk zijn wij voor een volledig georganiseerde variant gegaan dus je hebt ook nog enkele sites welke meer op particuliere markt gefocust zijn.

-http://www.huisenaanbod.nl/oostenrijk
-http://www.rightmove.co.uk/overseas-property-for-sale/Austria…
-https://snowonly.com/austria
-https://www.alpendreams.eu/nl-nl/aanbod/
-https://www.rellox.com/properties-for-sale-in-austria…

Zelf ben ik uiteindelijk uitgekomen bij deze site/ dit project en dan een 2 slaapkamer- 2 badkamer appartementhttps://propertysaleaustria.co.uk/oetztal/

Het belangrijkste is dat je je goed voelt bij een project. Nogmaals als je veel zelf wilt doen of of zelfs je geheel eigen accommodatie zoals Elly dan is dat natuurlijk enorm leuk maar voor mijn situatie niet geschikt. Ik wil gewoon zorgenvrij een weekje of 4 per jaar daar zitten met een leuk rendement daarnaast. Mocht ik ooit meer tijd hebben lijkt me de optie om alles zelf te regelen overigens veel leuker maar wij zijn pas halverwege de 30 dus dat is te bewerkelijk op dit moment.

Wat betreft de opmerking over wachten met Corona is ook wel een belangrijke. Wij hebben er bewust voor gekozen om ondanks Corona alles alsnog door te zetten. Het appartement waar wij interesse in hadden had op dat moment ook andere geïnteresseerden en wij besloten dat 1 of 2 jaar een wat mindere opbrengst vanwege Corona voor ons geen problemen zou geven. Na al die research waren wij inmiddels aardig verknocht hieraan en wilde het doorzetten. Uiteindelijk lijkt het ook allemaal prima uit te pakken aangezien we vanaf begin juli t/m nu een heel erg goede bezetting hebben maar je weet nooit hoe het er komende winter uit gaat zien natuurlijk.
Het blijft koffiedik kijken en is een afweging die je zelf moet maken, het kan ook zomaar zo zijn dat al die miljarden die door de ECB in de economie worden gepompt in de huizenprijzen terecht komen. Zo is het na de vorige crisis ook gegaan en ze gooien er nu nog wat extra tegenaan en met de lage rente hebben spaarders weinig alternatieven:)

@ MikeZZA: kan ik de PM modus ergens open zetten in mijn profiel? Ik wil best wat extra informatie en prognoses delen maar dan wel over mail aangezien ik dat soort data niet zomaar online kan/ wil zetten.

Amelman op 22 aug 2020 19:32

Geen idee. Jouw hele profielpagina lijkt niet te bestaan. Zou jij mij anders een bericht willen sturen via mijn profiel? Dan reageer ik en wisselen we mailadressen uit!

Jullie project ziet er mooi uit overigens!

Ik kan me overigens wel voorstellen dat de nodige mensen die normaal gaan vliegen, naar Kroatië gaan of Italië nu voor Oostenrijk gekozen hebben. Dus ik zou me nog niet helemaal rijk rekenen o.b.v. die +20%. Maar mooi meegenomen is het wel :)

Een oprechte vraag: is dat wel allemaal zo ethisch? Mij lijkt het alsof je hiermee bijdraagt aan het ontregelen van een woningmarkt in een ander land, het uit de markt prijzen van locals, leegstand en zielloze dorpen in het laagseizoen, …

Arnh op 22 aug 2020 19:35

Ik denk dat als je je goed verdiept in de 3 soorten vastgoed die er in Oostenrijk zijn dat je ziet dat de overheid dit aardig opgelost heeft door een aparte markt te creëren voor een ‘1e huis’ of een ‘verhuurhuis’ (met verhuurverplichting) of een combinatie van deze.

@MiKeZZa ik woon zelf in een toeristische omgeving hier in Nederland en bepaalde regelgeving dat een huis alleen voor permanente bewoning gebruikt mag worden, wordt hier bijvoorbeeld door vermogende Duitsers massaal omzeild door mazen in de wet waar juridisch bijna niets tegen te doen is. Dat zal in Oostenrijk niet veel anders zijn. Er zijn hier redelijk wat Duitsers die dus een woning die alleen voor permanente bewoning gebruikt mag worden en er maar een paar weken per jaar zijn, ze doen dit door als stel 1 van de 2 personen over te schrijven als vaste bewoner van die woning, en vervolgens zijn ze dus 45 weken per jaar op ‘vakantie’ in Duitsland en komt er in de andere weken opvallend veel ‘familie’ en ‘vrienden’ 1 of 2 weken ‘logeren’.

Born to Ride

In Oostenrijk werkt het wat anders.De beste projecten zijn te vinden /worden verkocht via de notaris in het dorp waar je wat wilt kopen. Die weet als eerste als een verkopende partij tzt wat verkoopt.
Eenmaal op een site en bij de makelaar betaal je héél veel meer.
Voorbeeld:
Sankt Anton am Arlberg appartement 100 vierkante meter minimaal 800.000 Euro niet eens A 1 locatie vlak bij de lift @miKeZZa
@Arnh de plaatselijke bevolking is er wel op tegen. Maar ze nemen zelf het
grote geld aan voor dat huis als oma overleden is.
Dubbel dus.

@Amelman, ziet er goed uit, veel plezier en succes er mee, ga er van genieten. En ik ben al halverwege de 60 dus tijd genoeg :) @MiKeZZa, succes met je project en het zoeken, wij vonden ons huis via internet zonder makelaar. als je zoekt ophttp://www.immobilien.at vindt je veel sites waar de makelaars of mensen prive hun huis te koop zetten. Mocht je geen huis/app willen via een projekt

null
december 2009 en al een flink pak sneeuw.

Dienten Die Alte schule

@MiKeZZa ik woon zelf in een toeristische omgeving hier in Nederland en bepaalde regelgeving dat een huis alleen voor permanente bewoning gebruikt mag worden, wordt hier bijvoorbeeld door vermogende Duitsers massaal omzeild door mazen in de wet waar juridisch bijna niets tegen te doen is. Dat zal in Oostenrijk niet veel anders zijn. Er zijn hier redelijk wat Duitsers die dus een woning die alleen voor permanente bewoning gebruikt mag worden en er maar een paar weken per jaar zijn, ze doen dit door als stel 1 van de 2 personen over te schrijven als vaste bewoner van die woning, en vervolgens zijn ze dus 45 weken per jaar op ‘vakantie’ in Duitsland en komt er in de andere weken opvallend veel ‘familie’ en ‘vrienden’ 1 of 2 weken ‘logeren’.

Matthias123 op 23 aug 2020 08:43

Ok. Dat is niet fraai. Maar goed; 2 verschillen in deze zijn volgens mij dat:

  1. Ik niet van plan ben om de regels niet te volgen of er creatief mee om te gaan
  2. Dat de Oostenrijkse economie (zeker in dit soort regio’s) in heel sterke mate afhankelijk is van het toerisme (in tegenstelling tot in NL)

@Amelman, ziet er goed uit, veel plezier en succes er mee, ga er van genieten. En ik ben al halverwege de 60 dus tijd genoeg :) @MiKeZZa, succes met je project en het zoeken, wij vonden ons huis via internet zonder makelaar. als je zoekt ophttp://www.immobilien.at vindt je veel sites waar de makelaars of mensen prive hun huis te koop zetten. Mocht je geen huis/app willen via een projekt

null
december 2009 en al een flink pak sneeuw.

Elly3 op 23 aug 2020 08:44

Leuk! Die site is er overigens niet (meer). Bedoel je echt deze?

In Oostenrijk werkt het wat anders.De beste projecten zijn te vinden /worden verkocht via de notaris in het dorp waar je wat wilt kopen. Die weet als eerste als een verkopende partij tzt wat verkoopt.
Eenmaal op een site en bij de makelaar betaal je héél veel meer.
Voorbeeld:
Sankt Anton am Arlberg appartement 100 vierkante meter minimaal 800.000 Euro niet eens A 1 locatie vlak bij de lift @miKeZZa
@Arnh de plaatselijke bevolking is er wel op tegen. Maar ze nemen zelf het
grote geld aan voor dat huis als oma overleden is.
Dubbel dus.

Hooykaas op 23 aug 2020 08:45

Dit is een interessante opmerking… Jij zegt dus; kies je gebied uit en neem vervolgens contact op met de notarissen daar? Dat bespaart je (meer dan alleen) de notarisvergoeding?

@Elly3 Heel leuk om te zien jullie project. Ik had bij de weerberichten jullie woning/ omgeving al vaker zien langskomen en het Hochkoning gebied was ook 1 van de gebieden waar ik actief had gezocht naar opties. Mooi huis en ik snap heel erg goed dat jullie de hele winter vol zitten telkens, top appartement voor een zeer nette prijs.
Over een jaar of 20 lijkt me dat ook een mooie optie om te doen om zelf permanent wat meer tijd in Oostenrijk door te brengen:)
Hoe doen jullie het daar als jullie er zelf niet zijn, goede afspraken met de buren/ lokale mensen die jullie inhuren?
Hoe veel weken per jaar zijn jullie daar?

@ MikeZZA, ik heb je een PM verzonden

@MiKeZZa toeristen geven jaarlijks zo’n 2,5 miljard euro uit in Zeeland, op ruim 300.000 inwoners is dat een zeer aanzienlijk deel van de economie en zijn we er net als in die Oostenrijkse regio’s sterk van afhankelijk.

Born to Ride

@Matthias123, ja, in dat geval is het toch meer vergelijkbaar. Maar dat is natuurlijk wel heel erg regionaal (300.000 inwoners op 17 miljoen is denk ik een andere verhouding dan in Oostenrijk).

Maar leuk is het natuurlijk niet als dingen scheef groeien qua huizen e.d… Maar dat geldt ook voor een bezemkast van 6 ton in Amsterdam enz. enz…

Leuk om jullie zoektocht en ervaringen te lezen!

Ik heb klein en simpel appartement in hochkonig maar verhuur het nog niet omdat ik er weinig ben. Dat lijkt me lastig met schoonmaak en sleutel etc. Maar zit er wel over te denken.

@MiKeZZa , Kijk eens bij http://www.immodirekt.at freeimmo.at remax.at immmo.at imobilienscout24.at alpreal.nl en zo zijn er nog een paar. @Amelman, Ik ben er zelf zo ongeveer 15/16 weken over het jaar waarvan in de winter de meeste weken, ik ben met pensioen sinds vorig jaar juni dus kan gaan wanneer ik wil. Ik had de eerste jaren een oostenrijkse dame de de schoonmaak deed, dat is wel moeilijk om iemand te vinden. De buurman heeft de sleutel bij callamiteiten, en dat is ook bekend bij de Feuerwehr. Dan heb ik nog kennissen in Mulbach die kunnen gaan kijken als er wat is, of die schoonmaken.
Soms ga ik ook met de gasten sneeuwschoenwandelen, rodelen en schnaps en likeur proeven, heel leuk om te doen. @Tims waar hebben jullie je appartement? als je wil heb ik wel adresje voor een schoonmaakbedrijf , gasten ontvangt etc.

Dienten Die Alte schule

@elly3 In Muhlbach, in sonnenhang. We hebben paar jaar geleden al eens contact gehad. Ik zal je tip onthouden want dat maakt het verhuren wel stuk praktischer! Bedankt!

Plaats een reactie