Vakantiewoning/appartement kopen

Dank voor het meedenken. Dit is/lijkt niet wat ik zoek. Hiervoor betaal je een bedeag en jaarlihkse contributie en san mag je gebruik maken van diverse accomodaties. Ik zoek meer iets waar je 10-50k investeert, er evt zelf enkele weken per jaar heen kunt (tegen verhoeding) en verder wat rendement haalt.

HvD op 27 aug 2020 08:56

Precies wat ook wel eens door mijn hoofd spookt. Al hoef je natuurlijk vanwege 70% financiering van de Oostenrijkse banken geen 5 ton mee te nemen om zo’n appartement te kopen. Maar ook als je wel een ton of 2 te besteden hebt is het verspreiden over enkele appartementen misschien ook wel interessant.

Ik voorzie echter ook wel een aardige juridische constructie die je moet optuigen;

  • hoe doe je het met mensen die vaker gaan dan de ander
  • hoe doe je het met prijsverschil tussen de weken waarin mensen er zitten
  • hoe vaak verhuur je uberhaupt / hoe vaak mag je zelf komen
  • wat als meerdere eigenaren dezelfde periode willen
  • hoe bepaal je wat je gaat doen met grote beslissingen (zoals verbouwingen/renovatie/investeringen enz. enz.)

Maar al met al zeker wel een interessante gedachte die ik ook regelmatig heb.

Fiscaal ook interessant om met meerderen een investering te doen.

Voor wat betreft onderlinge afspraken een hele lastige constructie.

Ipv meerdere locaties beter een groter object kopen waar ieder zijn eigen ruimte heeft.

Fiscaal ook interessant om met meerderen een investering te doen.

Voor wat betreft onderlinge afspraken een hele lastige constructie.

Ipv meerdere locaties beter een groter object kopen waar ieder zijn eigen ruimte heeft.

SkiTirol op 27 aug 2020 13:45

Kun je aangeven wat het fiscale voordeel volgens jou is bij een gedeelde investering? Ik zie hem even niet (let op; ben geen fiscaal expert dus is geen strikvraag, maar slechts interesse)…

Belastingvrije voet is per persoon (meestal 2000 euro), dus minder inkomstenbelasting. Daarna ook minder snel in hogere schijven.

Hallo,
Ik vind het allemaal heel interessant en een beetje impulsief voor mij denk ik. Wat ik mij afvroeg is of er ook mogelujkheden zijn om gezamenlijk een woning/appartement te kopen of in te beleggen. Een woning kost al gauw 2 a 3 ton, zijn er mogelijkheden om dat met meerdere mensen te doen, of via een soort klein beleggingsvehicle?. Ik kwam dat op internet nog niet tegen. Zou ik wel interessant vinden om te verkennen.

HvD op 28 aug 2020 09:42

Twee vrienden van me hebben samen een woning/appartement gekocht. Ze hebben een BV opgericht, daar beiden kapitaal in gebracht en de BV is nu eigenaar van het huis, zij hebben aandelen na rato van wat ze ingebracht hebben. Hoe het precies juridisch zit weet ik niet, maar was niet heel ingewikkeld.
Als je iets met meerdere mensen koopt en er zelf allemaal regelmatig wil zijn, dan denk ik niet dat je voor rendement moet gaan. Want zoveel verhuurweken blijven er dan niet meer over.

Peter Pos

Hallo,
Ik vind het allemaal heel interessant en een beetje impulsief voor mij denk ik. Wat ik mij afvroeg is of er ook mogelujkheden zijn om gezamenlijk een woning/appartement te kopen of in te beleggen. Een woning kost al gauw 2 a 3 ton, zijn er mogelijkheden om dat met meerdere mensen te doen, of via een soort klein beleggingsvehicle?. Ik kwam dat op internet nog niet tegen. Zou ik wel interessant vinden om te verkennen.

HvD op 28 aug 2020 09:42

Twee vrienden van me hebben samen een woning/appartement gekocht. Ze hebben een BV opgericht, daar beiden kapitaal in gebracht en de BV is nu eigenaar van het huis, zij hebben aandelen na rato van wat ze ingebracht hebben. Hoe het precies juridisch zit weet ik niet, maar was niet heel ingewikkeld.
Als je iets met meerdere mensen koopt en er zelf allemaal regelmatig wil zijn, dan denk ik niet dat je voor rendement moet gaan. Want zoveel verhuurweken blijven er dan niet meer over.

peterpos op 28 aug 2020 11:50

Nee dat snap ik. De truc is dat je dus niet met 50/50 verhoudingen komt te zitten. 1 meer geld dus meer aandelen of met 3 personen lost inderdaad een hoop van die vragen op. Want dan kun je zeggen dat de meerderheid beslist.

Maar goed het kost natuurlijk wel wat vrijheden die zo’n huis zo fijn maken; wil jij een keer op vrijdag aankomen dan kan dat. Zelfs als dat ten kostte vd verhuur gaat. Als je met elkaar bent ligt dat allemaal wat lastiger. Dat is part of the deal in deze denk ik. Ik kan me voorstellen dat er best mensen zijn die zeggen; dat is de enige manier voor mij om zoiets te kopen, maar het brengt in mijn beleving wel enkele nadelen met zich mee. Lager rendement is er daar denk ik ook 1 van.

Indirect heb ik een beetje een zelfde gedeelde systeem. Je bent 100% eigenaar van je eigen woning, opbergruimte en parkeerplaats, echter je bent ook gedeeltelijk eigenaar van alle gedeelde faciliteiten (restaurant, zwembaden, sauna’s, overige parkeerplaatsen). Alle opbrengsten van de 56 appartementen komen in 1 grote pot, ongeacht of je een 2,4,6- of 8 persoons appartement hebt en worden weer naar rato verdeeld gebaseerd op je oorspronkelijke aankoopprijs (duurdere appartementen hebben dus een hoger %). Op deze manier krijg ik dus 1,69% van de opbrengsten, ongeacht of er nu mensen in mijn appartement verbleven, in een 2- persoons appartement of in een dik penthouse met groot dakterras.
In de praktijk verhuren de grotere appartementen beter met kerst, voorjaarsvakantie en zomer en een 2- persoons appartement heeft het hele jaar wat meer doorloop, voor mij een prima concept dus omdat je dan ook opbrengsten hebt de rest van het jaar.
Je mag overigens verblijven wanneer en hoe lang je wilt en ook de aankomstdagen zijn vrij, zo kan ik bijvoorbeeld 6 of juist 9 dagen verblijven met aankomst op vrijdag. Wel zit er een maximum op van 6 weken per jaar wanneer je je BTW hebt afgetrokken bij de aanschaf, anders voldoe je niet meer aan het minimale aantal weken verhuur per jaar. In principe moet je 4 maanden van tevoren aangeven wanneer je er wilt verblijven om het gegarandeerd vast te leggen, mocht je heel last minute je appartement willen blokken en hij is al verhuurd dan proberen ze te schuiven echter kan het zijn dat als dat niet lukt je in 1 van de andere 55 appartementen enkel kunt verblijven.
Het eigen verblijft wordt ´eerlijk’ gemaakt doordat ze voor elk eigen verblijft een bedrag in mindering brengen op je inkomsten die je krijgt, wat ook weer met de verdeelsleutel verdeeld wordt over de rest. Met kerst en februari is dit bedrag veel hoger dan in de overige weken. Wil je dus meer rendement maken dan moet je niet in die weken verblijven, zo wel dan genoegen nemen met iets lager rendement. Dit is overigens natuurlijk precies hetzelfde wanneer je volledig zelf verhuurt, ook dan is je opbrengst stukken lager als je veel in duurdere weken verblijft.

Hallo,
Ik vind het allemaal heel interessant en een beetje impulsief voor mij denk ik. Wat ik mij afvroeg is of er ook mogelujkheden zijn om gezamenlijk een woning/appartement te kopen of in te beleggen. Een woning kost al gauw 2 a 3 ton, zijn er mogelijkheden om dat met meerdere mensen te doen, of via een soort klein beleggingsvehicle?. Ik kwam dat op internet nog niet tegen. Zou ik wel interessant vinden om te verkennen.

HvD op 28 aug 2020 09:42

Twee vrienden van me hebben samen een woning/appartement gekocht. Ze hebben een BV opgericht, daar beiden kapitaal in gebracht en de BV is nu eigenaar van het huis, zij hebben aandelen na rato van wat ze ingebracht hebben. Hoe het precies juridisch zit weet ik niet, maar was niet heel ingewikkeld.
Als je iets met meerdere mensen koopt en er zelf allemaal regelmatig wil zijn, dan denk ik niet dat je voor rendement moet gaan. Want zoveel verhuurweken blijven er dan niet meer over.

peterpos op 28 aug 2020 11:50

Nee dat snap ik. De truc is dat je dus niet met 50/50 verhoudingen komt te zitten. 1 meer geld dus meer aandelen of met 3 personen lost inderdaad een hoop van die vragen op. Want dan kun je zeggen dat de meerderheid beslist.

Maar goed het kost natuurlijk wel wat vrijheden die zo’n huis zo fijn maken; wil jij een keer op vrijdag aankomen dan kan dat. Zelfs als dat ten kostte vd verhuur gaat. Als je met elkaar bent ligt dat allemaal wat lastiger. Dat is part of the deal in deze denk ik. Ik kan me voorstellen dat er best mensen zijn die zeggen; dat is de enige manier voor mij om zoiets te kopen, maar het brengt in mijn beleving wel enkele nadelen met zich mee. Lager rendement is er daar denk ik ook 1 van.

MiKeZZa op 28 aug 2020 13:27

Je kan natuurlijk ook een heel huis kopen. Zeker als je net buiten een skigebied gaat zitten kan dat voor een redelijke prijs. Vraag Elly maar ;-)
Dan kun je er voor kiezen dat iedereen een eigen kamer heeft waar je altijd terecht kan. En dat je andere kamers/ruimtes voor verhuur beschikbaar maakt.
Maar is gewoon wat je wil en hoeveel tijd je er in wil steken. Als ik bovenstaand verhaal lees, dan is alles perfect geregeld voor je. Maar daar hangt ook een flink prijskaartje aan denk ik.

Peter Pos

Indirect heb ik een beetje een zelfde gedeelde systeem. Je bent 100% eigenaar van je eigen woning, opbergruimte en parkeerplaats, echter je bent ook gedeeltelijk eigenaar van alle gedeelde faciliteiten (restaurant, zwembaden, sauna’s, overige parkeerplaatsen). Alle opbrengsten van de 56 appartementen komen in 1 grote pot, ongeacht of je een 2,4,6- of 8 persoons appartement hebt en worden weer naar rato verdeeld gebaseerd op je oorspronkelijke aankoopprijs (duurdere appartementen hebben dus een hoger %). Op deze manier krijg ik dus 1,69% van de opbrengsten, ongeacht of er nu mensen in mijn appartement verbleven, in een 2- persoons appartement of in een dik penthouse met groot dakterras.
In de praktijk verhuren de grotere appartementen beter met kerst, voorjaarsvakantie en zomer en een 2- persoons appartement heeft het hele jaar wat meer doorloop, voor mij een prima concept dus omdat je dan ook opbrengsten hebt de rest van het jaar.
Je mag overigens verblijven wanneer en hoe lang je wilt en ook de aankomstdagen zijn vrij, zo kan ik bijvoorbeeld 6 of juist 9 dagen verblijven met aankomst op vrijdag. Wel zit er een maximum op van 6 weken per jaar wanneer je je BTW hebt afgetrokken bij de aanschaf, anders voldoe je niet meer aan het minimale aantal weken verhuur per jaar. In principe moet je 4 maanden van tevoren aangeven wanneer je er wilt verblijven om het gegarandeerd vast te leggen, mocht je heel last minute je appartement willen blokken en hij is al verhuurd dan proberen ze te schuiven echter kan het zijn dat als dat niet lukt je in 1 van de andere 55 appartementen enkel kunt verblijven.
Het eigen verblijft wordt ´eerlijk’ gemaakt doordat ze voor elk eigen verblijft een bedrag in mindering brengen op je inkomsten die je krijgt, wat ook weer met de verdeelsleutel verdeeld wordt over de rest. Met kerst en februari is dit bedrag veel hoger dan in de overige weken. Wil je dus meer rendement maken dan moet je niet in die weken verblijven, zo wel dan genoegen nemen met iets lager rendement. Dit is overigens natuurlijk precies hetzelfde wanneer je volledig zelf verhuurt, ook dan is je opbrengst stukken lager als je veel in duurdere weken verblijft.

Amelman op 29 aug 2020 09:03

Ok. Dat is wel een grappig concept, maar anders dan ik verwacht had dat het werkte. In principe krijg jij dus wel minder rendement als andere mensen allemaal gebroken weken boeken, waardoor de verhuurbaarheid afneemt?

1 van de voordelen van een eigen huis is voor mij namelijk dat ik niet altijd op zaterdag hoef aan te sluiten in de rij… Maar vrijdag - zondag (9 dagen) beïnvloed de verhuurbaarheid in de week er voor én er na.

Hoe werkt het in dit soort projecten qua renovatie van appartementencomplex; zowel inrichting van de appartementen als de buitenzijde. Wordt daar geld voor achter gehouden of komen ze daar over 10 jaar voor aankloppen?

Zelf heb ik 2 maanden terug net een appartement gekocht in Tirol (Oetz, 100m van de lift van Hochoetz/Kuhtai en 30-45 min rijden van Sölden, Obergurgl, Ischgl, SFL etc.). Voor ons was dit ideaal aangezien ik de tijd/ zin niet heb om alles zelf te regelen en we op deze manier een keer of 3 á 4 per jaar er heen kunnen gaan en daarnaast nog een mooi rendement kunnen behalen uit de verhuur tegelijkertijd.
Het is erg belangrijk om te bedenken wat je wilt. Als je aangeeft dat je niet per sé luxe hoeft dan moet je goed bedenken of dat aansluit bij de huurders en locatie, zoals Shane al aangeeft zijn er dan genoeg mogelijkheden. In dat geval zou ik eerder op de Oostenrijkse funda achtige sites kijken en niet zozeer bij de duurdere/ luxe volledig verhuur constructies. Deze manier is echter uiteraard wel een stuk meer werk en je zult veel meer zelf moeten regelen. Let ook goed op de status van het appartement want niet alles mag zomaar de verhuur in of dient juist een minimaal aantal weken per jaar verhuurd te worden als je de BTW terug wilt vorderen.
Zelf zou ik enkel appartementen overwegen op aantrekkelijke locatie t.o.v. een skigebied en lift. Zit je dicht bij een lift dan betaal je uiteraard meer, maar je rendement (en eventuele waardeontwikkeling) zal waarschijnlijk ook een stuk hoger zijn.

Welk idee had je qua verhuur, via een organisatie of zelf lokaal contacten leggen en alles regelen?

Amelman op 29 aug 2020 09:18

Indirect heb ik een beetje een zelfde gedeelde systeem. Je bent 100% eigenaar van je eigen woning, opbergruimte en parkeerplaats, echter je bent ook gedeeltelijk eigenaar van alle gedeelde faciliteiten (restaurant, zwembaden, sauna’s, overige parkeerplaatsen). Alle opbrengsten van de 56 appartementen komen in 1 grote pot, ongeacht of je een 2,4,6- of 8 persoons appartement hebt en worden weer naar rato verdeeld gebaseerd op je oorspronkelijke aankoopprijs (duurdere appartementen hebben dus een hoger %). Op deze manier krijg ik dus 1,69% van de opbrengsten, ongeacht of er nu mensen in mijn appartement verbleven, in een 2- persoons appartement of in een dik penthouse met groot dakterras.
In de praktijk verhuren de grotere appartementen beter met kerst, voorjaarsvakantie en zomer en een 2- persoons appartement heeft het hele jaar wat meer doorloop, voor mij een prima concept dus omdat je dan ook opbrengsten hebt de rest van het jaar.
Je mag overigens verblijven wanneer en hoe lang je wilt en ook de aankomstdagen zijn vrij, zo kan ik bijvoorbeeld 6 of juist 9 dagen verblijven met aankomst op vrijdag. Wel zit er een maximum op van 6 weken per jaar wanneer je je BTW hebt afgetrokken bij de aanschaf, anders voldoe je niet meer aan het minimale aantal weken verhuur per jaar. In principe moet je 4 maanden van tevoren aangeven wanneer je er wilt verblijven om het gegarandeerd vast te leggen, mocht je heel last minute je appartement willen blokken en hij is al verhuurd dan proberen ze te schuiven echter kan het zijn dat als dat niet lukt je in 1 van de andere 55 appartementen enkel kunt verblijven.
Het eigen verblijft wordt ´eerlijk’ gemaakt doordat ze voor elk eigen verblijft een bedrag in mindering brengen op je inkomsten die je krijgt, wat ook weer met de verdeelsleutel verdeeld wordt over de rest. Met kerst en februari is dit bedrag veel hoger dan in de overige weken. Wil je dus meer rendement maken dan moet je niet in die weken verblijven, zo wel dan genoegen nemen met iets lager rendement. Dit is overigens natuurlijk precies hetzelfde wanneer je volledig zelf verhuurt, ook dan is je opbrengst stukken lager als je veel in duurdere weken verblijft.

Amelman op 29 aug 2020 09:19

Goedemorgen, mag ik vragen welke ontwikkelaar u heeft (gehad)?
Alvast bedankt.

Goedemorgen, mag ik vragen welke ontwikkelaar u heeft (gehad)?
Alvast bedankt.

Saschak op 29 aug 2020 11:53

Ja hoor, dat is Kristall Spaces.https://propertysaleaustria.co.uk/oetztal/

@ MikeZZa: ja, voor mij was dat ook een belangrijke overweging dat niet enkel za-za mogelijk was al heb ik daar in de praktijk niet veel moeite mee aangezien ik vooral buiten het hoogseizoen ga. Ik doe vaak ook gewoon wel za-za vanwege verhuurbaarheid of omdat de week dan geen overlap met net iets duurdere week heeft en breek dan de reis in zuid Duitsland, vind ik ook wel lekker met rijden.
Om eerlijk te zijn weet ik niet 100% zeker of ze in de 3 á 4 meest verhuurde weken van het jaar niet wel za-za dwingen, dat zou ik vanwege verhuurbaarheid best logisch vinden al boeit het mij zelf niet zoveel. ‘mijn’ project heeft echter 56 appartementen dus zelfs al zit het 90% vol dan nog kunnen ze jouw appartement soms wel vrij maken die periode i.c.m. andere boekingen accepteren en wat schuiven. Ook buitenstaanders op booking.com/ hun eigen site kunnen gewoon 3,4,5,6 etc. dagen boeken dus dan kunnen ze jouw appartement opvullen met die boekingen. Dat is volgens mij pas een groot nadeel als ze heel weinig appartementen hebben en schuiven voor de planning dus lastiger is, dan is verplichte za-za belangrijk om veel leegstand tegen te gaan.

*bericht bewerkt door Amelm op 29 aug 2020 12:16

Wat leuk om dit topic te ontdekken, ik had het helemaal gemist! Helemaal nu de wintersportperiode weer voor de deur staat. ;-)

Ook wij hebben een appartement gekocht in Oostenrijk. Op het moment dat ik een jeugddroom dacht te gaan verwezenlijken (aanschaf bepaalde auto) was mijn vrouw net iets sneller/ slimmer en bedacht dat dat geld beter geinvesteerd kon worden in stenen.

December vorig jaar hebben wij na een half jaar zoeken, en zelfs een keer voor 26 uur op en neer naar Oostenrijk rijden voor een paar bezichtigingen, een appartement gekocht aan de rand van Maria Alm (Hochkonig).

Voor ons was de overweging dat we juist niet vast wilde zitten aan een partij die het hele jaar voor ons verhuurd (tegen stevige comissie) en dat we er zelf geen gebruik van konden maken wanneer het ons uit komt. Onze insteek is, we hebben het primair voor eigen gebruik en wanneer wij het zelf niet gebruiken kunnen we verhuren. Amusement staat bij ons op 1, rendement op 2. :-D

Door Corona hebben we enige vertraging opgelopen voordat we konden passeren, maar eind juni was het eindelijk zover. In 1 weekend zowel gepasseerd, ouwe meubels eruit, nieuwe meubels gehaald en in elkaar gezet en weer naar huis. Tussen toen en nu zijn we er van de zomer nog 3 weken geweest en nog 2 weken om te verbouwen in periode augustus/ september.

Wat ik me vooraf onvoldoende gerealiseerd heb is dat het hele avontuur wat er vanaf aankoop bij is komen kijken ons OOK heel veel plezier heeft gebracht. En ook het contact of even langsgaan bij medelanders die ons reeds zijn voorgegaan brengt je in een totaal andere wereld. Nogmaals dank voor je ontvangst Elly, we komen graag nog eens terug.

Eind oktober zit ik er opnieuw voor het voorlopig even laatste kluswerk. Vanaf komende winter gaan we ervaren hoe het werkt met booking.com, sleutelbeheer, schoonmaak…ook weer een nieuw avontuur!

Trouwens als laatste, wij hebben het echt als zeer lastig ervaren om als buitenlander iets geschikts te kunnen vinden. Onze ervaring is dat vooral in het lagere segment er vooral onderhands lokaal zeer veel wordt verkocht en dat zweitwohnsitz appartementen niet eens op de markt komen. In ons complex is er een lokale jongen van 32 met een eigen assurantiekantoor die van de zomer in een week of 8 een compleet appartement heeft gestript en omgetoverd tot booking.com pareltje. Afgelopen maand reeds 4x verhuurd en het is zijn 2e appartement.

*bericht bewerkt door Pedro187 op 02 okt 2020 14:35

Leuk om te lezen Pedro! En gelukkig heeft jouw vrouw meer oog voor een goede investering dan jij, tenzij je het over een zeldzaam exemplaar oldtimer hebt die geen waarde verliezen dan:) En zeg nou zelf, op deze manier van je investering genieten kan niets tegen op toch!

Wel goed om te lezen dat er straks meerdere leuke opties zijn in het Hochkonig gebied, ga toch maar eens een weekje die kant op.

Maar als ik het goed begrijp hebben jullie nu dus een zweitwohnsitz zonder verhuurverplichting aangeschaft toch? Je hoeft niet te antwoorden hoor maar wat heeft zoiets nou grofweg gekost en hoe woog dit op tegen alternatieven? (hoe groot/ kosten/ evt. verbouwing en hoe ver van de piste af?)

Leuk om te lezen Pedro!

Maar als ik het goed begrijp hebben jullie nu dus een zweitwohnsitz zonder verhuurverplichting aangeschaft toch? Je hoeft niet te antwoorden hoor maar wat heeft zoiets nou grofweg gekost en hoe woog dit op tegen alternatieven? (hoe groot/ kosten/ evt. verbouwing en hoe ver van de piste af?)

Amelman op 02 okt 2020 15:26

Onze oriëntatie ging uit naar appartementen tot EUR 250k en dan inderdaad specifiek naar zweitwohnsitz.

Omdat ik een neef heb die 15 jaar terug de oversteek gemaakt heeft naar Oostenrijk en in Zell am See een appartementenhuis uitbaat was dat de regio waar we gekeken hebben. Wel makkelijk een bekende in de buurt in geval van nood was het idee en de regio sprak ons ook erg aan. We hebben appartementen bekeken van Piesendorf/Kaprun, Zell am See, Viehhofen tot Maria Alm.

Zoals gezegd, aanbod is er gewoon bijna niet in die prijsklasse MET zweitwohnsitz. Nu kijken we vanuit ons appartement uit op de kerk van Maria Alm en daarnaast gaat de Natrun lift het Hochkonig gebied in.(120 km pistes). En als we in de auto stappen is Zell am See, Leogang, Saalbach Hinterglemm ook goed aan te rijden.

Qua bijkomende kosten na aanschaf kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Wij hebben Nederlanders in ons complex leren kennen en die hebben het primair voor de verhuur/ rendement en hebben er behalve de badkamer en wat schilderwerk niks aan gedaan. Wij hebben de vloeren en plafonds eruit gehaald en hebben het allemaal strak laten stucen. De keuken en badkamer volgen op termijn, eerst weer even sparen. ;-)

Leuk om te lezen @Pedro187! Ik moet zeggen dat ik me aan het orienteren ben op gebieden en dat wat je schetst vermoedelijk door mijn keuzes heen zou komen. Kun je aangeven hoe je hier aan gekomen bent? En hoe doe je het qua schoonmaken e.d.?

Ha @Pedro187, altijd welkom :) Half oktober ben ik daar ook ergens voor de renovatie van de waterbron.

Dienten Die Alte schule

Leuk om te lezen @Pedro187! Kun je aangeven hoe je hier aan gekomen bent? En hoe doe je het qua schoonmaken e.d.?

MiKeZZa op 03 okt 2020 09:20

Wet van aantrekkingskracht. Als je je zinnen er op zet dat je een appartement wilt hebben en er ook voor een dag bereid bent voor op en neer te rijden (in ons geval) dan loop je er vroeg of laat tegen aan. Ons appartement stond namelijk ook niet geadverteerd te koop. Bij bezichtiging van appartement zoveel liepen we er echt letterlijk tegenaan.

Schoonmaak, sleuteloverdracht beheer…ik heb vantevoren ook gedacht hoe gaan we dat allemaal doen. Het grote voordeel is dat er al veel Nederlanders je voor zijn gegaan en dat wanneer je de knoop eenmaal hebt doorgehakt je die mensen gaat zoeken (en vinden!).

Zo val je van het 1 in het ander. 1 klein voorbeeld, we hebben ons appartement laten stukadoren door een Nederlander die 5 jaar geleden naar Oostenrijk geëmigreerd is, en die weer een bekende bleek van een kennis van me. Kleine wereld dan ineens.

Het is (voor ons) vooral de stap in het diepe durven nemen geweest. Nadat we eerst goed georiënteerd hebben waar allemaal rekening mee te houden.

@Pedro187 Mooi om te lezen. Een betere gids dan Elly is er in die regio niet te vinden. Ze heeft mij drie jaar geleden ook wegwijs gemaakt. Lekker dat je verbouwing zo snel afgerond is.
Ik ga volgende week weer naar Dienten voor de renovatie van een badkamer. Van afstand regelen is wel heel tijdrovend heb ik gemerkt, al hadden we wel een beetje pech vanwege de corona. Daardoor moesten de plannen steeds maar weer aangepast worden.
Ik ben benieuwd hoe Maria Alm bevalt. Zo te lezen zit je echt in het dorp, dus zo bij de lift. Ik heb bewust voor Dienten gekozen omdat dat nog echt een heel rustig dorpje is.
Succes met verhuren en vooral met lekker veel zelf skiën. Ik zou in jouw geval een seizoenspas Salzburger Ski Card nemen ipv Ski Amadé. Want dan kun je ook naar Leogang gaan. Dat is maar een kwartiertje rijden bij jullie vandaan ;-)

Peter Pos

@Pedro187 Mooi om te lezen. Een betere gids dan Elly is er in die regio niet te vinden. Ze heeft mij drie jaar geleden ook wegwijs gemaakt. Lekker dat je verbouwing zo snel afgerond is.
Ik ga volgende week weer naar Dienten voor de renovatie van een badkamer. Van afstand regelen is wel heel tijdrovend heb ik gemerkt, al hadden we wel een beetje pech vanwege de corona. Daardoor moesten de plannen steeds maar weer aangepast worden.
Ik ben benieuwd hoe Maria Alm bevalt. Zo te lezen zit je echt in het dorp, dus zo bij de lift. Ik heb bewust voor Dienten gekozen omdat dat nog echt een heel rustig dorpje is.
Succes met verhuren en vooral met lekker veel zelf skiën. Ik zou in jouw geval een seizoenspas Salzburger Ski Card nemen ipv Ski Amadé. Want dan kun je ook naar Leogang gaan. Dat is maar een kwartiertje rijden bij jullie vandaan ;-)

peterpos op 03 okt 2020 19:11

Ons plan is inderdaad een seizoenspas te kopen voor de superski card En dan volgende week zondag in Kaprun het seizoen te starten.

Corona biedt ook voordelen. Voor zowel mijn vrouw als mijzelf is het vanuit de werkgever wenselijk zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Of we dat in NL of Oostenrijk doen maakt dan niet uit. Dus de herfstvakantie zitten we daar en werken we een paar dagen vanuit daar en nemen een aantal dagen vrij.

Hetzelfde geldt voor wanneer ik moet schilderen en plinten plaatsen. Klinkt een beetje als Jambers maar ‘overdag is hij aan het werk voor zijn werkgever, en in de avonden en weekenden trekt hij zijn kluspak aan’ haha!

Hallo Hallo,

Mooi om te lezen dit allemaal. Ben zelf ook aan het kijken naar een Appartement in Oostenrijk.
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn voor een hypotheek in Oostenrijk met de inbreng van 50% eigen geld?
Moet je dan ook nog al je gegevens van inkomsten in NL inleveren? Willen ze inzage in je hele holding structuur etc?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet Jos

Heel leerzaam allemaal. Zijn er ook mensen met ervaring in Italíë (Trentino)?

Ma si.

Heel leerzaam allemaal. Zijn er ook mensen met ervaring in Italíë (Trentino)?

fheringa op 16 jan 2021 22:22

Ma si!!! Veel makkelijker dan je denkt. Niet bureaucratisch en binnen maand geclosed tussen 1e bod en sleutel.

Wat wil je precies weten en waar in Trentino ben je aan het kijken.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 16 jan 2021 23:41

Hallo Hallo,

Mooi om te lezen dit allemaal. Ben zelf ook aan het kijken naar een Appartement in Oostenrijk.
Weet iemand wat de mogelijkheden zijn voor een hypotheek in Oostenrijk met de inbreng van 50% eigen geld?
Moet je dan ook nog al je gegevens van inkomsten in NL inleveren? Willen ze inzage in je hele holding structuur etc?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet Jos

vanheese op 16 jan 2021 20:37

Hi Jos,

Je kunt prima een huis kopen met 50% inbreng eigen geld. Let er wel op dat de extra kosten (+/- 8-10%) daar vaak dan nog wel bijkomen bij het deel wat je zelf moet inbrengen. 50% eigen inbreng is relatief standaard en voelen de meeste banken zich prima bij, minimum wat mogelijk is is vaak 30-40% eigen geld maar denk dat 50% mooi uitgangspunt is zonder al te veel extra eisen.

Het percentage wat je inbrengt maakt niet heel veel uit voor hetgeen je aan moet leveren, al zullen ze bij een hoger financieringspercentage iets meer zekerheid inbouwen. Ook bij 50% zal je je inkomsten uit Nederland (belastingaangiftes is over het algemeen prima, afhankelijk per aanbieder zal je dit moeten laten vertalen) moeten aantonen dat dit voldoende is om de lasten te dragen. Sommige aanbieders zullen de geprognotiseerde huurinkomsten bij je inkomen optellen, echter met Corona zijn ze daar wat voorzichtiger mee.

Overigens zal je in het kader van de Europese wet- en regelgeving ook moeten aantonen hoe je grofweg aan je geld gekomen bent (bijvoorbeeld oude afschriften, inkomsten eerdere jaren, erfenis, verkoop huis etc etc.) Bij een logisch verhaal is dit echter niet al te moeilijk.

Lekker een mooi appartement kopen en genieten. Rendement maken is mode maar totaal niet belangrijk. Wat moet je met huurders in je appartement? Dan voelt het nooit echt als je eigen geluk. Huurders zijn ook niet netjes op je spullen.

Rock

Ik ben juist wél op zoek naar een huis voor huurders. Rendement maken vind ik wél interessant, héél interessant. Du wat mij betreft ga je nogal kort door de bocht BoardSound.

Als jij echter dolgelukkig bent in je werk, geen twijfels hebt of je in de toekomst werk hebt (crisis, baan overbodig, ziekte enz enz) enz. is rendement niet interessant.

Mocht er overigens iemand zijn die interesse heeft om een huis aan te schaffen maar qua geld lastig zit en zodoende weegt gezamenlijk aan te schaffen, stuur gerust een PB. Ik zelf zit regelmatig te denken aan aanschaf van een huis tot 5 ton, met 50% financiering door de bank en de overige 50% door mij met iemand anders gefinancierd. Dit t.b.v. rendement en zo nu en dan zelf gebruik maken.

Lekker een mooi appartement kopen en genieten. Rendement maken is mode maar totaal niet belangrijk. Wat moet je met huurders in je appartement? Dan voelt het nooit echt als je eigen geluk. Huurders zijn ook niet netjes op je spullen.

BoardSound op 17 jan 2021 15:01

Je hebt ook te maken met regelgeving. Ze willen in Oostenrijk geen spookdorpen hebben. Dus als je wat koopt en dat appartement heeft niet de status van tweede woonbestemming, dan zal je echt moeten verhuren om geen problemen te krijgen.
Koop je wat in een buitengebied, dan krijgt een woning al sneller de status van vakantiewoning en ben je van verhuurverplichtingen af.

Peter Pos

Lekker een mooi appartement kopen en genieten. Rendement maken is mode maar totaal niet belangrijk. Wat moet je met huurders in je appartement? Dan voelt het nooit echt als je eigen geluk. Huurders zijn ook niet netjes op je spullen.

BoardSound op 17 jan 2021 15:01

Ben jij er dan zo eentje die er een zooitje van maakt als je wat huurt, en denkt die spullen zijn toch niet van mij? Het grootste deel laat het netjes achter hoor, en oh wat mis ik mijn gasten dit seizoen, vindt het altijd heel gezellig om na het skiën wat te drinken en een hapje aan te bieden als ze dat willen, nagelen met een scnapps. Ons huis is groot waardoo ik prive nog veel ruimte heb en een appartement voor 10 pers voor de verhuur extra.

Dienten Die Alte schule

Leuk topic! Wij zijn sinds de zomer ook eigenaren van een appartement in Zell am see. We droomden al een jaar of twee van een 2e huis in Oostenrijk, naar dit kon pas werkelijkheid worden als een huis in NL verkocht was(erfenis). Tot het zover was hebben wij ons bijv al goed kunnen oriënteren op de second home beurs. Dan krijg je een beetje mee waar je aan moet denken en waar te beginnen. Toen we eenmaal echt konden gaan kopen/zoeken dacht ik ook… Waar beginnen we en hoe komen we wegwijs in alle regelgeving, banken etc? Maar na een belletje met Alpreal uit Eindhoven was alles al zoveel duidelijker. Zij hebben ons in het hele traject geholpen en het mooie is dat dit niet duurder is dan anders. Wij betaalden nl de makelaarskosten(zijn in oostenrijk vaste percentages vd verkoopprijs) aan hun en zij delen dit weer met de plaatselijke makelaar die je huis of app daadwerkelijk aanbiedt. Echt een aanrader als je blanco bent in het hele avontuur! Karin geeft ons enorm geholpen, met advies over gebieden en type woningen, beIchtigings afspraken plannen, maar ook alles met de bank, advocaat, notaris en belastingadviseur voor ons geregeld. Ze kijken alle documenten voor je na en nemen je stap voor stap door het proces. Ook via de plaatselijke makelaar weer een nederlandse doorgekregen die onze verzekering regelt. Dus makkelijk communiceren. Zoals al werd gezegd rol je vanzelf in handige kennissen of mensen die je kunnen helpen! Zo heeft de vriend van onze plaatselijke (toevallig ook nlse) makelaar uiteindelijk weer onze kleine verbouwing gedaan!

Wij hebben 60% gefinancierd omdat je ook nog uit eigen zak bijkomende kosten moet betalen. Iets om rekening mee te houden en handig vóór je een bod doet op een woning eerst door te laten rekenen wat dit betekent. Bij de bank is enkel je belastingaangifte van de laatste 2 jaar en één recente loonstrook voldoende. Ze rekenen vooral met je huurinkomsten en dat is voor hen vrij veilig gezien je sowieso geen 100% leent. Ik moest enkel een bewijs sturen dat ik de rest zelf kon betalen. Een digitaal bankafschrift was bijv voldoende. Alles was heel vlot geregeld als je het met NL vergelijkt. In 1 a 2 weken heb je goedkeuring en dan kan je snel passeren. Van bod tot handtekening en sleuteloverdracht was bij ons een week of 4-5. Wij verhuren overigens ook maar mogen zelf zoveel gaan als we willen en kunnen dit via een digitale agenda makkelijk blokken of aangeven, maar.m ook inzien wanneer het app verhuurt is. Plan voor je echt een bod doet bijv ook even een afspraak in met het verhuurbedrijf (als daar al een contract op zit) om er een gevoel bij te krijgen. De mensen van ons kantoor zijn zeer meedenkend en vriendelijk en ook handig als je bijv even een ladder ofzo wilt lenen! Een goed gevoel hierbij hebben is belangrijk!

Iedereen succes met dromen en zijn of haar zoektocht! Laat je goed informeren en geniet vooral van het avontuur. Wij hebben onze bezichtigingen gecombineerd met een vakantie in Oostenrijk afgelopen zomer en dan verken je gelijk de diverse regio’s!

*bericht bewerkt door Cassiej op 17 jan 2021 17:06

Work less || Board more

Plaats een reactie