Nieuwe ski's in de aanbieding

Ik ski al heel wat jaren en ski ook al heel wat jaren op ski’s van 166cm terwijl ik zelf 188cm lang ben (77kg). Mijn niveau is ‘normaal’, oftewel mijn techniek kan zeker veel beter maar ik kom alle pistes goed af. Niet qua techniek, maar wel qua conditie (ik fiets, loop en zwem). Ik ski eigenlijk alleen op de pistes en ski heel af en toe off-piste. Verder ski ik met de kids: dus 's morgens gaan we redelijk hard en 's middags zijn we heerlijk aan het cruisen met de kids.

Mijn ski’s zijn dus wat aan de korte kant (en 10 jaar oud) en daarom wordt het eindelijk tijd voor nieuwe ski’s. Nu zag ik bij onze lokale skiwinkel een Atomic Redstar X7 uit 2019 voor 40% korting staan, maar ik las op diverse sites dat dit niet een heel goede ski is.

Mijn vraag is dan ook: wat is een goed all-mountain (90% pistes) ski die ook nog eens leuk geprijsd is … want het maakt mij niet uit of de ski nu uit 2019 of 2020 komt.

Wat raden jullie aan? Alvast dank voor de antwoorden!

Kan je wat meer info geven over je niveau?
Heb je ooit lessen genomen (hoe vaak + waar) en op welk niveau ben je beland?
Als je zegt dat je alle pistes goed afkomt, geldt dit dan ook voor steile zwarte muren met Bückels van meer dan een meter hoog of bedoel je eerder alle vlakke blauwe en rode pistes?
Als je zegt dat je hard gaat, is dit dan gecontroleerd hard (= vaak met trillende spieren onderaan de piste aankomen omwille van de vele krachtige bochten) of Schuss rechtdoor?

Glide on!

wat @vivace zegt, als je technisch een beetje ok bent, staat er hier op het forum een mooi setje HEad i.gsr te koop voor een nette prijs dacht ik. In 1.80 meen ik. Zou best iets kunnen zijn voor je. Flink belastbaar en toch technisch niet heel veeleisend.

Edwin van Riel

@Vivace niveau is altijd moeilijk in te schatten. Ik ski nu rond de 15 jaar en ben flink sportief. Ik kom alle zwarte pistes af, maar een zwarte bückel-piste heb ik toch wel wat moeite mee. Ik heb 3 jaar les gehad op een borstelbaan en in de echte sneeuw nooit. Kortom de techniek is verre van perfect, maar door ‘hard’ te werken kom ik overal beneden en dankzij mijn conditie is dat zonder trillende benen 😁 Ik ski eigenlijk ook alleen maar op de piste en in de middag ga ik wel eens met mijn zoon off-piste, maar dat is dan wel aan de zijkant van een piste.

Ik wil ditmaal nieuwe ski’s kopen … maar zoals ik al zei, mogen dit ski’s van 2019 of 2020 zijn … als ze daardoor qua prijs wat aantrekkelijker worden.

In jou geval (speciaal in jou geval)
altijd eerst diverse ski’s in de sneeuw testen voordat je ze koopt.
En vooral NIET alleen voor de prijs gaan.

Haha @Hooykaas special treatment 😉

Klopt dat je ze eerst moet testen, maar hoe test je überhaupt je nieuwe ski’s in de sneeuw? Want dit zou betekenen dat ik tijdens de wintersport (als die al doorgaat, maar dat is een ander verhaal) het paar die ik wil gaan kopen, eerst moet gaan huren? Of moet ik naar een indoor-skihal, maar daar heb ik geen trek in want dit is sowieso een slap aftreksel van een Alpen piste. En wat als ze niet bevallen … kan ik ze dan retour sturen en een skihal is een slap aftreksel van een Alpen piste? En testen op een borstelbaan, dan test je ze weer niet in de sneeuw.

Kortom ski’s testen lijkt me heel lastig of heb ik dat mis (tenzij je met de wintersport redactie op skitest mee mag gaan 😄)?

Verder ben ik technisch niet zo’n superster, dus een goede 2019 ski is ook goed genoeg voor mij. Oftewel ik ga niet specifiek voor de goedkoopste, maar als ik een top 2019 ski voor minder kan kopen dan een top 2021 ski … dan kies ik voor de 2019 versie.

Indoortest is helemaal niet zo verkeerd, omdat je dan de ski’s onder precies dezelfde omstandigheden kunt vergelijken. Levert echt wel nuttige info op. Bv Duyvestein heeft hier mogelijkheden voor.

Andere opties: bv een test-event als in Solden (ieder jaar november) of Stubai bezoeken. Mooi excuus om een paar dagen extra te skiën, nuttig en erg gezellig ook.

Nog een mogelijkheid: huur een keer en geef bij de verhuurder aan dat je een paar keer wilt wisselen, luister ook naar zijn aanbevelingen. Vaak is er mocht je bij hem leuk kunnen slagen wel een leuke deal te maken, dat bv de huurprijs in mindering gebracht wordt op de aankoop. Ook wel eens meegemaakt: gewoon nieuwe lat gekocht op advies van de lokale shop met als voorbehoud dat ik ze terug mocht brengen als ze niet bevielen. Ze waren super, de beste man had perfect ingeschat wat ik wilde en was daar zelf blijkbaar ook van overtuigd ;)

Al die testmogelijkheden werken eigenlijk alleen voor de nieuwste modellen, da’s een nadeel (alhoewel een bepaald type vaak per seizoen maar weinig wijzigt). Ben het wel met je eens qua zienswijze. Zou zelf liever een topper van 1 of 2 seizoenen terug kopen dan een gemiddeld nieuw model voor dezelfde prijs.

Edwin van Riel

https://www.duijvestein-wintersport.nl/atomic-redster-x9-wb-…

Als je een goede ski wil, die makkelijk skiet en toch heel sportief is…ook als je technisch niet super bent kun je hier prima op skien. En deze is te testen bij Duijvestein, wellicht verstandig om te doen. Kun je gelijk wat alternatieven uitproberen.

My 5ct: als je niet te veeleisend bent over het niveau dat je uit de skis kunt halen, zal je met de meeste piste-all-rounders wel niet heel slecht zitten. Zeker al als ze op diverse vergelijkingstest niet al te slecht bevonden zijn.
vbhttps://www.ski-online.de/tipps-infos/dsv-skitest.html… of ook onze oude Gijs:https://gigiski.com/lijstje-de-meest-veelzijdige-pisteskis-2…
Hoeveel mensen zijn er niet die jaarlijks op skivakantie gaan een skis huren zonder op voorhand exact te weten welk paar ze zullen krijgen en die toch een leuke skiweek hebben.
Alleen als je rechtstreekse vergelijkingen gaat maken en je niveau hoog genoeg is om de verschillen te identificeren zal je kritischer worden.

voor de rest: schuim de gekende websites even af en kom met wat concrete voorstellen.

Het ideale is natuurlijk meerdere modellen in de bergen uit te testen (via een flexibele verhuurcentrale) en dan het paar te kopen dat je het best bevalt, maar dit is zeker niet de goedkoopste oplossing (wel degene met de hoogste garantie op succes). Ikzelf heb mijn eerste eigen skis ook op basis van advies op dit forum gekocht (wel nadat ik in de sneeuw al wist wat ik zeker niet wou).

Kwa aanbiedingen moet je wat geluk hebben met het aanbod.
Ik zie bij voorbeeld een Elan Amphibio 12 ti (20/21) bij XSPO staan aan -50% die toch ook goed uit de tests komt en die op dit forum ook goede commentaren krijgt:https://www.wintersport.be/forum/topic/421676

Glide on!

Haha @Dennis_tB special treatment

Ik kan het trouwens niet beter verwoorden als @evr66 dat gedaan heeft.

Ik heb verleden jaar toevallig net zo als Edwin ondermeer ook al aangaf ski’s gehuurd in de sneeuw en daarna zelfde ski nieuw gekocht. ( voor dochter) Huurprijs werd verrekend.
Helemaal geen slechte deal.
En uiteindelijk een totaal andere ski gekocht dan die ik in gedachte voor haar had.
Later in het jaar eind Maart / April kan je de huur ski’s ook kopen met misschien 10-20 verhuurde dagen erop.
Nog goedkoper.

Als je ze eens mag proberen:
[url=https://www.wintersport.nl/forum/topic/524620]Zo goed als nieuw…[/url]

*bericht bewerkt door Bennie op 02 sep 2020 23:30

En hier nummer drie die denkt dat die Fischers wel interessant kunnen zijn. In mijn beleving skiën minder technische skiërs vaak prettig op dit soort piste allmountain ski’s, maar ik zou ze wel proberen.

Ik zou wel proberen te testen. Zeker met een wat mindere techniek en toch overal goed beneden kunnen komen, kan ik me voorstellen dat sommige ski’s (met name die meer techniek vragen) heel erg tegen kunnen vallen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb mijn ski’s gekocht in een fysieke winkel met de regeling dat ik deze kon terug brengen (- de huurprijs) als deze toch niet bevielen. Leek mij een prima deal want op internet zag ik door de bomen het bos niet meer.

Zou gewoon eens een winkel binnen lopen en je laten adviseren. Qua prijs vind je er deze tijd ook wel aardige deals.

Ivm de Fischer RC ONE 86 GT: van de piste-voorganger van deze ski (de Fisher Progressor F19ti), waar ik zelf ook mee ski, heb ik wel eens commentaar gehoord dat deze voor sommige lichtere/minder krachtige skiërs (met beperktere techniek) als te stijf ervaren werd.
cfr comment op de review van de F19 op de site van gigi:

– Ik ben lang (1,89) en koos daarom voor de 177 lengte. Maar ik ben ook vrij licht (+/-75kg) en dat wordt je met deze ski’s niet in dank afgenomen. Ik krijg onvoldoende gewicht op de voorkant van de ski’s, waardoor de punten te veel zwabberen. Dit merk ik vooral goed op hogere snelheid rechtdoor. Voor mij zijn de ski’s dus ofwel iets te stevig dan wel iets te lang.

Op de site van Gigi wordt ook expliciet vermeld dat de FISCHER RC ONE 86 GT niet ideaal is voor lichtere en minder getrainde skiërs.

Ik zou deze dus niet onmiddelijk aanbevelen voor iemand met 1m88/77kg met beperkte techniek.

Op het vlak van aanbiedingen zou ik voor de TS dan eerder naar zo een Elan Amphibio 14 Ti (380 EUR bij xspo) of 16 Ti (400 EUR bij xpso) of de Elan Wingman 78 TI (350 EUR) kijken.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 07 sep 2020 11:11

Glide on!

De ski’s zijn vorige week gekocht en het zijn … rapapapa … Atomic Redster X9 WB geworden. Ik lees overal dat dit DE topski’s zijn en kon ze (wel gebruikt) voor een mooi prijsje aanschaffen.

Ik ben dus eigenwijs en heb ze niet getest voordat ik ze gekocht heb, dus eind januari weet ik of ik de juiste ski’s heb gekocht of dat je marktplaats in de gaten moet houden :-)

Iedereen dank voor de tips en ik laat nog wel weten hoe ik de ski’s vind.

Gefeliciteerd! Je zult er geen spijt van krijgen. Het zijn toegankelijke ski’s waar een hoog plafond in zit, dus je kunt er nog vele jaren en vele lessen op de sneeuw met plezier op kunnen skiën.
En ja, die lessen raad ik je ook zeker aan.

Leuk hoor, met die ski’s kun je bijna niet misgaan😀 veel plezier ermee!

Plaats een reactie