Outdoor jas (haglofs spitz?)

Hallo,

Ik zoek voor komende winter een jas om te skiën. Aangezien ik de jas ook in de zomer wil gebruiken in de bergen lijkt het me logisch voor een hardshell te gaan. Zo ben ik bij de haglofs spitz 3 laags gore-tex uitgekomen. (aangezien deze nu in korting is wacht ik liever niet te lang meer)
Iemand ervaring met deze jas of andere tips? Ik hoor ze graag .

bedankt

Mijn ervaring met dergelijke jassen (3 L gore tex) is dat ze in de zomer (lente en herfst) veel te warm zijn om te wandelen. Ook met alle mogelijke verluchtingsritsen open. Zelfs in de winter bij temperaturen rond het vriespunt zweet ik er in.
Beter koop je een apart licht zomer(regen)jasje.

Bla, bla, bla.

@bartvwg Dat ligt meer aan jou dan aan de jas.

When life gets too complicated.... SKI

Winter en zomer de zelfde jas.
Is wel erg saai 😉

Er zit veel verschil in de verschillende soorten Gore Tex jassen (Pro, Active, Gore Tex zonder toevoeging, C-knit, Paclite). Niet alleen het membraan is anders, maar vooral ook de stofdikte. Zo heeft een Pro jas meestal een stuk dikkere stof (voor de ingewijden: meestal 80D, waar de andere varianten jassen vaak 40D of nog dunner zijn). Een pro jas is meestal daardoor ook iets zwaarder, hoewel nog steeds lichtgewicht (zeg tussen de 500 en 700gr - een active zit meestal rond de 300g). Een Pro jas is vaak ook stug. Ik zou dus in de zomer idd niet snel gaan wandelen in een Pro jas. Ook niet met de okselritsen open. Toch kun je hem zeker als zomer en winterjas gebruiken. En een pro jas is haast onverwoestbaar. Dat gezegd zijnde, ben ik een groot fan van C-knit. Dat valt heel erg soepel en voelt erg licht aan. Van Active ben ik geen fan omdat die zelden okselritsen hebben. Voor mij is dat een absolute must.
Voor de echte zomer zweer ik bij een windstopper jack.

Een Spitz moet je wel qua maat passen. De L valt vrij groot, of beter gezegd vrij wijd, en de M dan weer vrij kort (is mijn ervaring). Vooral passen dus!

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 sep 2020 18:44

@DrPhil

Haglofs spitz is 40D. Misschien wel wat leuker om dragen maar boet je dan niet in aan stevigheid en duurzaamheid?

mvg

80D is vooral van belang als je zware rugzakken draagt en voor als je ergens langs schuurt. Rotsen of een doornstruik bv. Doe je dat allemaal niet, is 40D meer dan prima. Ik heb ook Patagonia Refugitive C-knit, die is dacht ik zelfs maar 30D. Ook prima voor dagelijks gebruik. Daar heb ik afgelopen winter mee geskied, met een lichte rugzak. Ik heb ook een Arcteryx Theta, die is 80D. Die verslijt ik nooit meer, zo robuust voelt dat aan. Maar ja, erg stug dus. En het kraakt als een gek, al is dat bij de nieuwe pro’s wel een stuk minder. Ik heb een Spitz overwogen, de L viel eigenlijk te wijd voor me. En ik heb al zeven jassen.
Als je echt een mooie combi wilt hebben voor de winter: ik heb het Haglofs LIM Essence Jack erbij gekocht als “voering”. Ultra lichtgewicht dons,165gr. (Om te skiën overigens veel te warm).

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 sep 2020 21:36

@DrPhil

Nuttige informatie! Bedankt!

*bericht bewerkt door X_ander op 04 sep 2020 21:32

Even voor je nagezocht. Ik kon me niet zo goed voorstellen dat de Spitz 40D was. Bij Haglofs staat dit:

GORE-TEX Pro 3-layer, 100% Polyamide, 40D plain weave, laminated to an ePTFE membrane and a pro rip-grid backer, 114 g/m², bluesign® approved Hydrostatic head: >28,000 mm, RET: <6
GORE-TEX Pro 3 layer, 100% Polyamide 70D plain weave, laminated to an ePTFE membrane and a pro rip-grid backer, 141 g/m², bluesign® approved

Het lijkt dus een combi. Dat zie je heel vaak. De rug is dan bv 80D, zodat je er een zware rugzak mee kunt dragen.
Beter gezegd: de delen die het meest kunnen slijten zijn dan 80D, en de rest is 40D. Schouders is dan bv altijd 80D. Zo blijft de jas dan toch licht, terwijl hij toch ook heel slijtvast is. (In dit geval dus 70D)

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 sep 2020 00:43

Even voor je nagezocht. Ik kon me niet zo goed voorstellen dat de Spitz 40D was. Bij Haglofs staat dit:

GORE-TEX Pro 3-layer, 100% Polyamide, 40D plain weave, laminated to an ePTFE membrane and a pro rip-grid backer, 114 g/m², bluesign® approved Hydrostatic head: >28,000 mm, RET: <6
GORE-TEX Pro 3 layer, 100% Polyamide 70D plain weave, laminated to an ePTFE membrane and a pro rip-grid backer, 141 g/m², bluesign® approved

Het lijkt dus een combi. Dat zie je heel vaak. De rug is dan bv 80D, zodat je er een zware rugzak mee kunt dragen.
Beter gezegd: de delen die het meest kunnen slijten zijn dan 80D, en de rest is 40D. Schouders is dan bv altijd 80D. Zo blijft de jas dan toch licht, terwijl hij toch ook heel slijtvast is. (In dit geval dus 70D)

DrPhil op 05 sep 2020 09:27

Oke daar moet ik over gekeken hebben.
In dat geval denk ik dat ik hem neem!
nogmaals bedankt

Plaats een reactie