Schoolvakanties en Corona

Hallo,

Om maar meteen met de deur huis te vallen: ik sta voor de klas (vo). Dat betekent dat ik veroordeeld ben tot de schoolvakanties voor wintersport. En ja, dat wist ik al toen ik aan deze baan begon. En nee, ik kom aan vakantiedagen niets te kort. Toen ik hiervoor koos was er alleen nog geen Corona…

Vanwege mijn leeftijd en het feit dat ik -voor zover ik weet- kerngezond ben, ben ik voor mezelf niet bang om ziek te worden. Maar ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als kwetsbare mensen door mij besmet zouden raken. Een volle, dampende gondel of een overvolle eettent op wintersport vind ik daarmee wel een dingetje.

Eigenlijk zou ik graag buiten de reguliere vakanties een paar dagen op wintersport willen. Omdat ik vrijdag het 8e en maandag het 1e lesgeef is volgens mijn rooster een lang weekend nu geen optie. Zijn er mensen hier die een beetje met hetzelfde zitten en al wat meer hebben nagedacht? Ik heb verder geen idee of ik waar dan ook recht op heb en twijfel of ik naar mijn directie wil stappen met deze vraag of dat ik als fanatieke wintersporter raar aangekeken zal worden. Denken jullie dat de schoolvakanties echt rustiger zijn, of zijn er tips voor een andere shortski? Is Pasen een optie om (op een relatief rustige plek) te skiën?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 07 sep 2020 11:52: In subcategorie gezet

Je kunt de meivakantie nog proberen, en met koningsdag naar Tignes, Val Thorens of de Oostenrijkse of Zwitserse gletsjers gaan. Gegarandeerd rustig en vaak nog prima sneeuw.

Of je kiest voor een kleiner skigebied met weinig gondels. Accommodatie op loopafstand van de liften en je hebt ook geen last van drukke eetgelegenheden.

Wij doen dat al jaren zo. Wij lunchen altijd in ons eigen appartrment. Nu doen wij dat niet vanwege corona maar i.v.m de kosten (groot gezin met 4 kinderen).

Ik werk ook in het VO. In het verleden ben ik op wintersport gegaan met Pasen en met de meivakantie. Natuurlijk was het voorjaar van 2019 subliem om eind april nog op de latten te staan. Met Pasen heb je vrij op Goede Vrijdag en de 2de Paasdag. Je zou dus 4 dagen kunnen skiën. Dit jaar is Pasen redelijk vroeg (4 april) en dan zijn veel skigebieden nog open. Natuurlijk wel afhankelijk van de condities.

Ik heb dit voorjaar 2020 mijn gespaarde uren ingezet om 2 extra dagen vrij te zijn. Die uren zijn gedeeltelijk overgenomen door collega’s en de rest heb ik zelf ingehaald. Het was een heel gedoe om dat om te roosteren dus ik weet niet of ik dat vaker wil doen.

Ik was eigenlijk van plan om in 2020 vaker de auto te pakken en richting Sauerland, Harz, Schwarzwald of Vogezen te gaan maar de sneeuwcondities waren redelijk slecht. En tevens kan de drukte mij weerhouden om het toch te proberen hier naar toe te gaan.

Van de vakantiedagen is de kerstvakantie volgens mij het minst druk.

Wordt een beetje ingewikkeld als alle leraren vanwege Corona gaan claimen dat ze buiten de schoolvakanties op vakantie zouden moeten mogen.
Beetje egocentrisch dit…(en dan ook nog verpakt als een sociaal gebaar…)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 06 sep 2020 22:00

Ik lees hier wel eens dat het in Italië nooit zo heel druk is als wij in NL voorjaarsvakantie hebben. Is dat een optie voor je? Ben je wat langer onderweg, maar wel minder drukte.
Maar ja… Italië en Corona… misschien toch niet zo’n goede tip ;-)

Peter Pos

Wordt een beetje ingewikkeld als alle leraren vanwege Corona gaan claimen dat ze buiten de schoolvakanties op vakantie zouden moeten mogen.
Beetje egocentrisch dit…(en dan ook nog verpakt als een sociaal gebaar…)

Wunderkammer op 07 sep 2020 08:09

Nou idd. Ik kan me ook geen reden bedenken waarom de TS buiten de reguliere vakanties vrij zou moeten mogen krijgen.
Mijn vrouw werkt ook in het onderwijs en wij zouden ook graag buiten de vakanties om wel eens weg willen. Helaas kan dit niet en hebben wij ons hier bij neer te leggen.
Mijn advies: Ga niet in het onderwijs werken.

Übung macht den meister!!!

Het zou mooi zijn als TS van uit de docenten het systeem gaat aanpakken zodat wij allemaal van die schoolvakanties af zijn ;-)

Wordt een beetje ingewikkeld als alle leraren vanwege Corona gaan claimen dat ze buiten de schoolvakanties op vakantie zouden moeten mogen.
Beetje egocentrisch dit…(en dan ook nog verpakt als een sociaal gebaar…)

Wunderkammer op 07 sep 2020 10:22

Ik zou het juist om willen draaien. Prima leraren buiten schoolvakantie op vakantie. Leerlingen dan ook?
Schoolvakanties zorgen voor onnodige drukte op wegen, pistes, overcapaciteit acco’s, extra kosten bij ouders en allemaal meer stress. Ik zou als ouder graag buiten de schoolvakantie gaan en ben bereid om de school tegemoet te komen in de extra kosten om te zorgen dat dit soepel verloopt voor iedereen.

*bericht bewerkt door MiVe op 07 sep 2020 10:26

Ruzie met de editor!!! Blijkbaar een gevoelig onderwerp die schoolvakanties.

Als je bereid bent wat meer uit te geven is Zwitserland de laatste jaren gemiddeld een stuk rustiger door de dure Franc. Er zijn daar gebieden die zelfs in de Nederlandse voorjaarsvakantie nagenoeg uitgestorven zijn, je moet alleen geen moderne infrastructuur verwachten. Heb je geen moeite met lange sleepliften, dan is Arolla een perfect gebied. Wonderschone omgeving en absolute rust en tot het eind van de dag snaarstrakke pistes.

Born to Ride

Als je toch een lang weekend zou willen gaan kun je ook vragen of mensen in je sectie wat lessen willen overnemen. Het gaat er lijkt me om dat de lessen die er staan gewoon doorgaan. Als je elkaar een beetje helpt is het zo op te lossen lijkt me. En als het een uitzondering is en je bent er open in dan kun je het prima voorleggen aan (in eerste instantie) je afdelingsleider. Een wens mag je altijd aangeven lijkt me? Wat ook nog een optie is, is dat je uren opneemt als je voor spaarverlof hebt gekozen, dan heb je er zelfs recht op.

Het is een zeer gevoelig onderwerp, die schoolvakanties. Maar ik denk dat het juist in Coronatijd goed is om het er openlijk over te hebben, want we moeten ons sowieso afvragen waarom het een goed idee is om vaste vakanties te hebben. Het is ook niet voor alle kinderen goed om ze in de vakanties naar huis te sturen dan wel geen onderwijs te geven; ook zijn de hoge prijzen in de vaste vakanties van invloed op de ongelijkheid. Het kan ook anders - er zijn (ook in Nederland) scholen die 50 of zelfs 52 weken per jaar open zijn, en waar vakanties worden ingevuld naar behoeften van kind, leraren en gezin.

Zie hier wat meer achtergrondinfo:https://operation.education/onderwijsvraag-waarom-lange-zome…

Persoonlijk denk ik niet dat het echt een kosten probleem oplost. Minder bezoekers in dure weken moet worden opgevangen dus de (nu laag seizoen) weken zullen duurder worden.
Enige voordeel is dat drukte verspreid wordt op de wegen er naar toe en op de piste. Verzeris het gewoon makkelijker te plannen is met werk en collega’s.

Heel veel goede tips hier zijn al genoemd. Naast Paasweekend en meivakantie kan je ook met de nachttrein vrijdagavond heen, 2 dagen skiën, zondagavond terug en maandagochtend (een beetje moe) voor je klas. Daarnaast is de 1e week van de kerstvakantie, vooral voor 2e kerstdag, in gebieden waar veel Duitsers komen vaak nog heerlijk rustig. Onze Oosterburen vieren kerst liever thuis en gaan pas daarna. Tot slot: zelfs in het super-hoogseizoenweken zijn er gebieden waar het heerlijk rustig is. Die tips vind je ook voldoende op dit forum. Dus ik zou zeggen: 3 x een week gaan skiën (1e week kerst, krokus, mei) en nog een paar keer een weekend. Lijkt me wel voldoende?

De week van Kerst in een niet te druk gebied?

Oh, volgens mij zei ik juist duidelijk in mijn openingspost dat ik prima weet waar ik voor gekozen heb en mezelf zeker niet zielig vind. Het is alleen dat ik op dit moment graag de drukte wil ontwijken. En daarmee ben ik denk ik niet de enige. Vandaar de vraag of er mensen zijn die beter in mogelijkheden kunnen denken dak ik kan.
Pasen zou inderdaad een leuke optie kunnen zijn, zo vroeg!

En qua discussie: ik ben er erg voor dat ook schoolvakanties flexibel zouden moeten zijn. Zomer- en kerstvakantie vast en de andere weken vrij in te delen onder voorwaarden (bijv niet meer dan twee weken aaneengesloten). Ik dénk dat dit ook de toekomst is, en hoop dat Corona dit wat versneld. Een leerling kan prima een week missen, en/of lessen zijn prima zo in te richten dat een weekje weg van de leerling of docent prima weg te poetsen is. Al weet ik ook dat anderen hier vrij huiverig over zijn. Het zal best nog even duren, maar dit balletje mag best gaan rollen :).

Overigens geef ik twee vakken in m’n eentje, dus wordt een collega vragen wat lastig. Nadeel van een kleine school :)

Uren sparen (die 50uur waar je recht op hebt) Die gebruik ik hiervoor. Zo kan je zelfs een week weg als school er mee instemt. Wel lastig als je als enige het vak geeft want dan kan het niet overgenomen worden. Vraag is of school dat accepteert.

Wij gaan tegenwoordig naar Zwitserland, is ook niet erg druk.

Ik zet mijn PB50 in tijdens een toetsweek om een weekje rustig te skien. Verder is de eerste week van de kerstvakantie ook goed te doen.

Persoonlijk denk ik niet dat het echt een kosten probleem oplost. Minder bezoekers in dure weken moet worden opgevangen dus de (nu laag seizoen) weken zullen duurder worden.
Enige voordeel is dat drukte verspreid wordt op de wegen er naar toe en op de piste. Verzeris het gewoon makkelijker te plannen is met werk en collega’s.

Togi op 08 sep 2020 11:45

Daar heb je een punt, de kosten gaan zeker ergens naartoe. Als de datumkeuze voor gezinnen ruimer is dan alleen de schoolvakanties zullen de kosten voor elk gezin met leerplichtige kinderen omlaag gaan. Misschien kiezen dan meer mensen voor de wintersport ipv andere inferieure vakanties. Dan kunnen de algemene kosten van de wintersportgebieden uitgesmeerd worden over meer vakantiegangers/-dagen en dalen dus de kosten voor de wintersporters.

Het is een zeer gevoelig onderwerp, die schoolvakanties…>
Zie hier wat meer achtergrondinfo:https://operation.education/onderwijsvraag-waarom-lange-zome…

Claire op 08 sep 2020 11:55

Wow, goeie link Claire. Het artikel belicht mooi de voors en tegens.
De passage over de waarde van de verplichte pauze in de zomer belicht m.i. een goed punt. Ik zie een parallel met sporten: overtraindheid komt voor bij (jonge) atleten die jaren achtereen dezelfde sport beoefenen. Door prestatiedruk wordt een paar weken niet met de sport bezig houden gezien als verlies van kostbare training. Echter hopen zich ook vaak kleine blessures op waardoor een te hoge druk op het lichaam staat. Daardoor staan de prestaties onder druk, vervolg is meer nadruk op trainen. Vicieus. Een pauze van enkele weken of zelfs maanden zorgt ervoor dat er andere bewegingen worden gedaan en dus spieren op een andere manier belast.
Hersenen kunnen ook niet de hele dag aan staan komen we achter. Het zou best weleens zo kunnen zijn dat ze ook niet het hele jaar aan kunnen staan. Een verplichte pauze voor iedereen zou de (over)ambitieuze ouders en kinderen weleens goed kunnen doen.
Zelfde geld m.i. voor Amerikaanse systeem van geen vakanties. Vooral de arme mensen hebben dit. Die zitten m.i. echt in tandrad waar ze niet uit komen. Die gedachten blijven alleen maar bezig met de korte termijn. Die geloven met hun rustdag hebben ergens wel een punt.

Mijn man is leraar in het basisonderwijs. Wij zijn nu een paar keer in de kerstvakantie gegaan. En afgelopen februari nog een lang weekend in de voorjaarsvakantie. Ja, het is druk en duur. Niks aan te doen. Wij vinden het een groter probleem dat ik maar zo weinig en moeilijk vrij kan krijgen in de schoolvakanties, haha.

Hij had met zijn vorige directeur de afspraak dat hij in maart een vrijdag vrij kon krijgen. Donderdag was al zijn standaard vrije dag. Dan ging hij met een groepje vrienden van woensdagavond tot zondag skieën. 's Nachts rijden en dan 3 dagen skieën. Hij regelde die vrijdag zelf met een collega, waar hij dan voor in de plaats een andere keer een dag inviel.
Inmiddels heeft hij een nieuwe directeur en die wil hier niet meer aan meewerken. Door corona ging het dit jaar toch al niet door. En omdat hij nu iets meer werkt dan zijn officiële werktijdfactor, wil hij toch weer een poging wagen voor komende maart. Misschien kun je ook zoiets regelen. Eerst ff kijken of je een collega zo gek kunt krijgen en dan met een pasklaar plannetje naar je leidinggevende stappen.

Plaats een reactie