Enquête: invloed coronamaatregelen op plannen wintersport (tijdsduur: 5 min)

De zomervakantie is voorbij, we leven nu al zo’n half jaar met het coronavirus. Langzaam wordt steeds duidelijker hoe “het nieuwe normaal” is, en met welke beperkingen we waarschijnlijk tijdens de wintersport te maken krijgen. Ook wintersportgebieden zelf zijn al aan het plannen, lees bijvoorbeeld de maatregelen van Ischgl, Serfaus, Saalbach en Skiwelt in ons liveblog.

We zijn benieuwd hoe de aangekondigde maatregelen, en de huidige stand van zaken rond het coronavirus, jullie plannen beïnvloeden.

Link naar de vragenlijst:
https://forms.gle/N5v3PfhtG7t948HL7

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 07 sep 2020 21:17

Click. Click. Peace

Ik miste wel een stukje (zoniet anders… mogelijkheid om zelf bij te vullen) bij de meeste vragen.
Elke maatregel welke dan ook vind ik al een reden om niet te moeten gaan skiën. Zoals gezegd ik zie me niet in de massa (kunnen enkel met hoogseizoen) aan de liften staan op 1 meter afstand van elkaar. (Uit ervaring weet ik dat sowieso al tegen deze regel zal gezondigd worden). En in de liften wordt max bezetting toegelaten, dat vind ik al helemaal onverantwoord… en 1x per dag ontsmetten zal ook het virus niet buiten houden. Ik zie het ook helemaal niet zitten om in de drukte ski’s af te halen, botten passen etc… ook onze kids zullen dus dit jaar geen les volgen. Zou nu sowieso online al moeten geboekt worden indien ze maar 10 per klas toelaten.

Zoals gezegd, ik had begin dit jaar mijn vakantie al geboekt… met andere families hebben we besloten onze vakantie toch laten door te gaan. Maar we zullen er gewoon een leuke wandel/slee/winter vakantie van maken met de kids en zeker en vast de grootste drukte (liften, winkels, etc… vermijden).

Ik ben ervan overtuigd dat nog steeds afstand de gulden regel is om het virus te ontlopen, een masker in tweede instantie kan iets uithalen maar niet volgens mij als er iemand ook vollen bak zit te niezen of te hoesten.

Is gewoon mijn mening! Het zal eind 2021 of begin 2022 worden eer er terug normaal op vakantie kan gegaan worden…

Ingevuld, deze week gaan we de eerste skivakantie boeken, zal voor de 2e week december zijn.
In oktober wandelen en waarschijnlijk een dagje de latten onder in Schnals.
Als het allemaal mag en kan doorgaan natuurlijk, we houden er rekening mee dat beide vakanties alsnog worden afgelast. Dat is dan maar zo.

Bla, bla, bla.

Ingevuld. Opvallend: waar het in het begin vooral draait om skigebieden en anti-Covid maatregelen/inschattingen in/van verschillende gebieden, eindigt het in vragen naar deelnemers’ budget en inkomen (niet verplicht in te vullen weliswaar) in combinatie met naam en e-mail adres om mee te kunnen dingen in de loterij. Jammer…

Edwin van Riel

Voor mij hebben gebieden met gedurfde keuzes wel een streepje voor: een limiet op aantal gasten in het gebied in combinatie met een limiet op aantal personen per gondel zullen me sneller doen kiezen voor zo’n gebied. Ik wil me op vakantie niet al te veel zorgen moeten maken over besmettingen en afstand houden, en dergelijke maatregelen lijken me de enige manier om dat te doen. Daarnaast ben ik ook vooral van plan om de drukke vakantieweken te vermijden en heel last minute te boeken (of met flexibele annulatievoorwaarden).

Ingevuld. Opvallend: waar het in het begin vooral draait om skigebieden en anti-Covid maatregelen/inschattingen in/van verschillende gebieden, eindigt het in vragen naar deelnemers’ budget en inkomen (niet verplicht in te vullen weliswaar) in combinatie met naam en e-mail adres om mee te kunnen dingen in de loterij. Jammer…

evr66 op 08 sep 2020 10:28

Hebben wij dezelfde enquête ingevuld? :-/

Dat is denk ik een andere enquête, want bij deze kreeg ik dat soort vragen helemaal niet.

Dat is denk ik een andere enquête, want bij deze kreeg ik dat soort vragen helemaal niet.

franksplinter op 08 sep 2020 10:35

Ik denk ook dat @evr66 een andere enquête heeft ingevuld…

Bla, bla, bla.

Haha, waren er 2? Dan deze nog ff vanavond

Klopt inderdaad, 2 enquêtes min of meervtegelijk ;)

*bericht bewerkt door evr66 op 08 sep 2020 11:06

Edwin van Riel

Enquete ingevuld…heb zelf al geboekt in een gebied (Livigno) waar ik gondels zoveel mogelijk kan mijden en gekozen voor een appartement. Mondkapje mee voor boodschappen doen. Hopelijk is dit voldoende om met relatief kleine aanpassingen toch een leuke vakantie te kunnen hebben. Overigens wel gekozen voor de optie om tot eind januari kosteloos te kunnen annuleren.

Enquete ingevuld heb in mei al geboekt, februari 2021 (voorjaarsvakantie regio noord) weer naar het Skicirucs, eerste vakantie sinds februari 2020.

Begin november nog wel een weekend Sölden, de maatregelen neem ik voor lief maar er even uit heb ik nodig.

Check, ingevuld. Eind februari/begin maart '21 naar de Dolomieten als het mogelijk is. Boeken doen we t.z.t. wel want verwacht dat er zat beschikbaar is tegen die tijd…

Ingevuld. De eerste week had ik al geboekt.
De tweede week nog niet en vanuit dat perspectief heb ik de enquête ingevuld.
Daarmee wachten we tot het allerlaatst.
We hoppen dan van het ene gebied misschien door naar een gebied 150 km verderop oid.

*bericht bewerkt door Henrike op 08 sep 2020 13:24

It is an amazing world

Ingevuld.

We wachten het verloop van de corona besmettingen even af voordat we gaan boeken. De situatie in Europa is nu al slechter dan in juni. We zijn vrij om een periode te kiezen. De planning is om na de kerst te boeken voor de relatief rustige tweede week van januari. De bedoeling is om naar Les Arcs 1800 te gaan. Daar kan je zonder gebruik te maken van een gondel of skibus toch veel pistes bereiken.

Normaal gesproken gaan we met de bus, maar als we inderdaad gaan wordt het deze keer met eigen auto. De overnachting hotels in Chambery voor de heen en terugweg zijn al geboekt, maar die kunnen we gratis annuleren. Zo zouden we toch 8 dagen kunnen skieën. Nu maar duimen dat alles goed komt. Maar met het griepseizoen nog voor de deur ben ik daar helaas nog niet van overtuigd.

*bericht bewerkt door zenith op 08 sep 2020 13:45

We gaan naar sankt johann, georganiseerde groepsreis. We worden telkens met hotelbus van hotel nr gondel gebracht. Kinderen en volwassenen krijgen les in eigen bubbel van het hotel. Enigste drukke moment lijkt me 's morgens op de gondel en 's middags bij het eten. Ik kan enkel maar hopen dat de resto’s hun best gaan doen om meer terras te overdekken, zodat je bij slecht weer niet allemaal binnen moet kruipen. Botten en latten huren vr de kinderen doen we in BE. Maar eerlijk is eerlijk, helemaal gerust ben ik er ook niet in.

Een beperking van het maximum aantal klanten in de supermarkt (met overdekte wachtrij buiten met behoud van afstand) zou ik in een normaal skiseizoen al leuk gevonden hebben, en in de huidige Corona-situatie al helemaal.

Business idee voor dit seizoen: levering aan huis (=aan het appartement zelf of aan de receptie) van de boodschappen. Ik denk dat er veel mensen hier graag voor zouden willen bijbetalen.

Glide on!

Bij een enquête mis je altijd de juiste mogelijkheid om te antwoorden…
Ook mis ik in deze de loterij @evr66😂

Als je eenmaal bang bent omtrent Corona ga dan niet is de enige oplossing in mijn beleving als je zekerheid wilt. Ja er zijn tal van mogelijke oplossingen maar niemand weet wat de gebieden precies gaan doen en vooral niet de mensen die er zijn.
Ik verwacht dat als de skiindustrie weer eenmaal op volle toeren draait je weinig gaat zien in afstand houdende maatregelen, buff om en gaan. Stel dat die bange mensen toch allemaal gaan, dan krijgen we een hoop gezeur en zul je zien dat er 100 bange mensen bij elkaar staan en die allemaal maar wat doen, OW wat waren we bang met z’n alle op elkaar staande maar niemand die de rij uitging…

Bijvoorbeeld is dat net als al die mensen die nog steeds hun handvatten van het winkelkarretje staan te desinfecteren maar dan bij de kassa voor hun wagen uitlopen en zodoende de kar vooruit trekken bij het metaal wat nu eenmaal door de meeste gedaan wordt maar dat deel is niet gedesinfecteerd🥶

Voor mij is het simpel: je gaat en ziet ter plaatse wel hoe het gaat zijn. Met gezond verstand ga je een prima wintersport beleven. Nu de sneeuw nog☃️☃️☃️

LA NORMA😍☃️

Al of niet nu boeken: het gaat me niet om de maatregelen die ter plekke worden genomen al hoor je daar geen indrukwekkende verhalen over, maar meer om de ‘codes’ die zo maar kunnen veranderen. Zoals vandaag, alle Griekse eilanden weer van ‘geel’ terug naar ‘oranje’, te veel vakantiegangers komen besmet terug en dat in een seizoen dat de meeste mensen nog voornamelijk buiten zijn… Ik moet de wintersportgebieden eerst nog maar eens de kerstvakantie zonder uitbraak zien te overleven, iedereen zit weer binnen en de horecagelegenheden willen weer volop draaien, begrijpelijk. Tel daar bij op het aantal mensen dat met klachten toch op pad gaat, net als afgelopen seizoen hier veelvuldig te lezen was, want tja, je weekje skiën geef je niet zo maar op (‘Het zal wel een verkoudheidje zijn’). Ik weet het dus nog niet, echt vertrouwen heb ik niet.

Life is what happens while you were checking your phone

ingevuld; maar mis de mogelijkheid om verschillende antwoorden in te vullen.

De familievakantie tijdens kerst is allang geboekt; De met vrienden-apres-ski vakantie is nog niet geboekt en we zullen nu redelijk last minute boeken afhankelijk van de ontwikkelingen mbt corona.

Als alles hetzelfde blijft zoals nu dan een gebied met veel buitenbarren. (Ischgl, Saalbach-Hinterglemm, tips?). Gebieden met veel binnen apres-ski (kirchberg, Westendorf, Gerlos) slaan we wel een jaartje over. Mocht er tzt een vaccin zijn of de maatregelen per land worden anders kan dat ook de keuze weer be-invloeden.

Mocht de apresski dit seizoen echt beperkt zijn dan zou een keertje Frankrijk een optie kunnen zijn. Maar gaan doe ik sowieso (mits de liften draaien en de grenzen niet aktief dichtgehouden worden)

Business idee voor dit seizoen: levering aan huis (=aan het appartement zelf of aan de receptie) van de boodschappen. Ik denk dat er veel mensen hier graag voor zouden willen bijbetalen.

Vivace op 08 sep 2020 20:24

Dat is al vrij goed ingeburgerd in Franse skigebieden, gebruiken we al enkele jaren. Kijk maar eens ophttps://www.offcourses.net/content/6-stations-desservies… waar deze dienst intussen allemaal mogelijk is.

#wakeupwhereyouwant

Dat is al vrij goed ingeburgerd in Franse skigebieden, gebruiken we al enkele jaren. Kijk maar eens ophttps://www.offcourses.net/content/6-stations-desservies… waar deze dienst intussen allemaal mogelijk is.

T.o.e.r.i.s.t op 08 sep 2020 21:11 Dit is eerder een dienst die de voornaamste voedingswaren voor een volledige week in 1 keer afzet. Het equivalent dus met zelf een koffer vol met eten en drinken van thuis de berg opsleuren.

Vaak beslissen we zelf nog gedurende de dag wat we die dag willen klaarmaken (of uithalen bij de traiteurdienst van het locale supermarktje).
Sherpa is ondertussen wel begonnen met een online shopping op te zetten in verschillende skistations, maar de mogelijke uren voor het leveren van de goederen waren vorig jaar erg beperkt, waardoor we hier geen gebruik van hebben gemaakt.

Glide on!

ivm Covid hoop ik dat de sneltest snel overal beschikbaar komen en ook in prijs dalen.
Dit is volgens mij een echte game-changer (nu nog 25 EUR per test):https://www.medischevakhandel.nl/nl/sneltest-corona-virus-co…

Bij aankomst in het skidorp (Frankrijk) of aan het begin van de vallei (Oostenrijk) (of liever nog voor vertrek thuis): verplicht test uitvoeren.
Na 2/3 dagen nog eens een test laten doen (voor het geval je net de dag voor vertrek of onderweg besmet bent) en dan denk ik dat er al heel veel moet misgaan om samen met de standaard social distancing/maskergebruik in de liften nog een enorme uitbraak te krijgen.

Glide on!

Enquête ingevuld. Ik heb inmiddels geboekt. Vast gebied Trois Vallees. Voordeel dat ik steeds in januari kan gaan. Grootte van het gebied net allerlei uitwijkmogelijkheden ook wel van belang. Après ski voor ons niet van belang. Voor mijn 3 niet skiërs is tussentijds een terrasje kinnen pakken wel belangrijk. Er zijn voldoende keuzemogelijkheden. Wel heb ik onze vakantie van 3 jaar geleden nog in beeld. Werd ik, nota bene op 2500m. hoogte erg ziek en moest ik erg overgeven. Ik weet nog steeds niet hoe ik beneden ben geraakt. In de plaatselijke apotheek zei men dat het erg heerste. De volgende dag was ik voldoende opgeknapt maar was mijn vrouw doodziek. Ook dat duurde maar een dag. Later bleek dat er veel mensen ziek waren geworden, waarvan sommigen de volledige vakantie. In een omgeving waarvan je denkt dat het er hardstikke gezond is was dat toch een eyeopener. Met de huidige corona problematiek wordt je daar toch weer aan herinnerd. Wij zijn overigens met 4 personen die qua leeftijd in de risico categorie vallen. Wij hopen er het beste van.

Hen48

Wij gaan, helemaal tegen de gewoonte in, pas op t laatste moment beslissen. Normaal gezien hebben we in deze tijd van het jaar al lang besloten waar we heen gaan. Maar omdat we aan schoolvakanties vast zitten (waarbij Pasen niet mogelijk is ivm drukte op t werk van Lief) willen we het op t laatste moment bepalen. Afhankelijk van hoe t er dan uitziet qua maatregelen, qua drukte én qua sneeuw. Dat kan dan betekenen dat we voor t eerst in jaren een jaar overslaan, maar dat is dan maar zo. Zou ik zeker van balen hoor, maar we nemen deze keer t risico.
Overigens boek ik nooit via een organisatie, ook een reden om nu te wachten omdat we niet weten wat wel of niet kan verwachten als we zouden annuleren

*bericht bewerkt door G11ling op 08 sep 2020 22:50

Wij hebben vlak voor de corona-uitbraak al geboekt voor voorjaarsvakantie 2021, maar zullen pas op het laatste moment beslissen of we inderdaad gaan obv de dan geldende situatie.

We gaan de webcams in La Norma tijdens de kerstvakantie iig goed in de gaten houden, als het dan al te druk oogt kan het zomaar zijn dat we thuis blijven.

Wij hebben geboekt en zouden eind deze maand in totaal 2800 euro moeten aanbetalen voor aankomst 26-12-20
Als het hotel geen coulante annulering heeft dan gaan we zelf annuleren.
Al gedoe genoeg met onze zomervakantie en geen zin om weer een flink bedrag kwijt te zijn als we besluiten om toch niet te gaan.
Als je niet boekt hebben we het zelf in de hand en anders gaan we maar niet, zijn ergere dingen.

School van m’n zoon heeft deze week al officieel de jaarlijkse reis voor in krokusvakantie (Kaltenbach) gecancelled.

Gebied of land had er niks mee te maken overigens, men organiseert voorlopig sowieso geen buitenlandse schoolreizen en dat strekt zich qua planning nu al uit t/m februari…

En ik denk dat veel scholen of soortgelijke grootschalig georganiseerde reizen tot hetzelfde besluit (zullen) gaan komen…

Ik vind de maatregelen daar wel belangrijk. Zat afgelopen jaar in Ischgl, toen zij in lock down gingen.

Voor mij is het belangrijk om te weten hoeveel ikzelf invloed heb op de maatregelen. Ik kan nu goed de 1,5m zelf waarborgen. Hoe kan ik de kwetsbare mensen in mijn omgeving beschermen? Dat is voor mij belangrijk. Ik onderschat corona zeker niet. Maar maak me om mijzelf niet zoveel zorgen. Wel om mensen in mijn omgeving. Dat zal dus uiteindelijk ook bepalend zijn in de keus om wel of niet te boeken. Last minute keus, vermoed ik nu.

Take a smile :-) :-) :-) :-)

Botten en latten huren vr de kinderen doen we in BE. Maar eerlijk is eerlijk, helemaal gerust ben ik er ook niet in.

dJaco op 10 sep 2020 10:02

Gelukkig hebben mijn kinderen hun eigen botten ;-)

Wel een toestand als ze niet precies de juiste maat botten hebben

Edwin van Riel

Ingevuld. Wij zaten kerstperiode 2019 in Saalback en hebben gelijk daarna weer voor 2020 geboekt. Ga er vanuit dat met duidelijke regels en geen besmettings explosies het gewoon door kan gaan.

Met het gezin gaan we in de voorjaarsvakantie altijd naar Frankrijk. Met boeken zijn we enigszins terughoudend. Een voucher heb ik al van de zomervakantie en ik vind dat niet zo’n hele goede investering… Dus ik boek pas als ik zeker weet dat ik mijn geld terugkrijg als de reis niet kan doorgaan i.v.m code oranje/rood o.i.d. De corona maatregelen zoals afstand houden etc. allemaal prima maar dat is voor mij secundair…

Plaats een reactie