Goed skigebied met hoogtevrees

Goedemiddag,

Ook dit jaar zou ik graag weer op wintersport willen.
Na jaren naar kleine lage gebieden te zijn geweest, ben ik vorig jaar naar Zell am See geweest. Echter bleek dit gebied niet samen te gaan met mijn hoogtevrees. Doordat je volledig het dal in kijkt tijdens de afdalingen, blokkeerde ik en ging het skiën niet lekker en vooral niet ontspannen.

De lift omhoog gaat goed, zolang ik aan de juiste kan zit en niet naar beneden kijk. Ook in Kaprun op de gletscher en in Saalbach was de hoogtevrees ontzettend overheersend. Overal zijn pistes die afbuigen richting dal en daardoor niet lekker te skiën zijn met hoogtevrees. Het stukje bij Saalbach bij de Großer Asitz ging beter, aangezien je daar op een soort ‘platteau’ lijkt te skiën. Echter ben je in zo’n stuk snel uit geskied…

Omdat het in de kleinere gebieden nooit een probleem is geweest en skiën wel écht mijn hobby is, ben ik op zoek naar een groter gebied, maar waarbij je minder het dal in kijkt. Kent iemand een hoogtevrees-proof gebied?

Obertauern zou best geschikt kunnen zijn. Ik heb er zelf niet zo op gelet bij het skiën, maar ik vond daar wel dat je echt in een kom aan het skiën bent en weinig echt lange piste hebt. Je ziet dus altijd waar je naartoe skiet. De meeste pistes zijn ook erg breed. De paar verbindingsstukken zijn zeker niet gelegen langs bergwanden en afgronden, maar eerder in dalletjes of over glooiend terrein.

Dorpje Lech Oostenrijk uitstekend.90 procent blauw.

Groot gebied, veel lekkere blauwe en rode pistes, super lekker eten, veel hutjes en geen zicht in het dal … Alta Badia, Val Gardena, Selva Wolkenstein. Met name Alta Badia denk ik dan van de genoemde drie dorpen.

Ik moet gelijk denken aan de skiamade, en dan met name de schakel flacha, wagrain en alpendorf (misschien de link tussen de beide kanten van wagrain ff overslaan…). Veel afdalingen tussen de bomen en bovenin veelal niet te steil en langs diepe afgronden. Heb je nog redelijk wat kilometers ook. Dagje Altenmark ook goed te doen, flachau-winkl ook. Zauchesee zou ik in het geval van hoogte vrees skippen.

Hartelijk dank voor de snelle reacties. Ik ga me eens verdiepen in de hierboven genoemde skigebieden!

Als Zell am See toch wel flink hoogtevrees geeft zou ik al gauw een heleboel gebieden skippen in de alpen. Obertauern en de Salzburger Sportwelt raad ik dan weer af. Of hoogalpien of toch ook wel
veel doorkijkjes in het dal. Leuke gebieden waar je dan alsnog uit de voeten kunt zijn dan inderdaad plekken als Alta Badia.
Denk ook eens aan Val di Sole (sla Pinzolo over), Steinplatte of SkiWelt. Verder zou Zuid Duitsland wel eens kunnen werken voor je.

*bericht bewerkt door Bennie op 12 sep 2020 18:19

Seiser Alm?!

Ik zit aan Alpe d’Huez te denken. Het dorp Alpe d’Huez ligt in een soort kom waar je nergens diepe afgronden in kijkt. Je moet alleen niet richting de pic Blanc gaan. Ook heel het plateau richting montfrais voldoet uitstekend aan jouw criteria. Je zal dus niet het hele gebied kunnen doen, maar je houdt zeker 100 - 150km piste over die zeker wel aan jouw criteria voldoen. Ieder gebied zal wel wat pistes hebben die je liever niet doet, maar in Alpe d’Huez zijn die dus goed te vermijden.

Born to Ride

Seiser Alm?!

Jochemgerrits op 13 sep 2020 09:46

Daar zat ik ook aan te denken, maar of moet die alm wel eerst op natuurlijk. Ik heb geen enkele vorm van hoogtevrees, dus ik heb geen idee of dat dat spannend is? Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Alta Badia (behalve vanuit Corvara misschien).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ow en een andere tip: check van het gebied eens een paar reports op het Alpinforum. Waar jij bang voor bent, vinden de meeste mensen de mooiste foto’s namelijk :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zou de Plattenalm bij Krimml iets zijn? Die is mooi geleidelijk.

It is an amazing world

In Mayrhofen heb je veel pistes die tussen twee bergen in liggen, waardoor je op veel pistes niet het dal in kijkt. Ook is er geen dalafdaling (behalve op de Ahorn). Wel veel rode pistes, dus als je alleen voor de blauwe pistes gaat, zou ik dat niet doen.

Damüls Mellau kan ik aanbevelen… Heel mooi, afwisselend en veel blauwe pistes

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Seiser Alm?!

Jochemgerrits op 13 sep 2020 09:46

Daar zat ik ook aan te denken, maar of moet die alm wel eerst op natuurlijk. Ik heb geen enkele vorm van hoogtevrees, dus ik heb geen idee of dat dat spannend is? Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Alta Badia (behalve vanuit Corvara misschien).

Roy83 op 13 sep 2020 21:01

Lekker een hotel OP de Seiser Alm boeken, dan rij je gewoon met de auto tot aan het hotel.
Hiermee omzeil je de lift vanuit Ortisei.
Die lift is volgens mij ongeschikt voor mensen met hoogtevrees.

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 13 sep 2020 21:08

@Sonja123, helpt het om tussen de bomen te skiën, in plaats van in alpien terrein?
Zo ja, dan zou je daar een gebied op kunnen uitzoeken.

Ik zit aan Alpe d’Huez te denken.

Matthias123 op 14 sep 2020 17:02

Zeker wegblijven van de “Tunnel” in dit geval!

Glide on!

Ik zit aan Alpe d’Huez te denken.

Matthias123 op 14 sep 2020 17:02

Zeker wegblijven van de “Tunnel” in dit geval!

Vivace op 14 sep 2020 20:50

Ja dat geef ik ook al aan dat je dan niet naar de pic Blanc moet. De tunnel is voor 90% van de skiërs te zwaar dus zeker voor ts.

Born to Ride

@Slim
Tussen de bomen op een ongeprepareerde piste lijkt mij geen goed idee.
Volgens mij een factor moeilijker.
En zonder 3 eenheid zelfs gevaarlijker.

@Slim
Tussen de bomen op een ongeprepareerde piste lijkt mij geen goed idee.
Volgens mij een factor moeilijker.
En zonder 3 eenheid zelfs gevaarlijker.

Hooykaas op 14 sep 2020 15:40

Ik bedoelde pistes die tussen de bomen lopen(in plaats van in open, alpien terrein).
Overigens zou echt tussen de bomen skiën (treeskiing) waarschijnlijk juist heel goed werken tegen hoogtevrees, in vergelijking met een even steile, open helling.
Dat het technisch moeilijker is is wat anders. @Sonja123 vroeg naar skigebieden geschikt voor hoogtevrees, en heeft niets gezegd over makkelijk of moeilijk.

Beste Sonja,

Ik realiseer me dat ik in mijn reactie geen antwoord ga geven op jouw vraag, maar ik zou je eerder adviseren in therapie te gaan tegen hoogtevrees.

Hoogtevrees is een veel voorkomende fobie, met als gevolg dat er veel onderzoek naar gedaan is en ook veel behandelmethoden zijn. Psychologen geven algemeen aan dat het erg goed te behandelen is (maar eerlijk gezegd zijn zij degenen die de behandelingen geven en dus er aan verdienen, dus wat die claim waard is durf ik niet te zeggen).

Mogelijk ben je al jaren tevergeefs in therapie en zit je helemaal niet te wachten op deze reactie, als dat zo is, op voorhand mijn excuses, het is goed bedoeld.

Ik gun je namelijk een fijne skivakantie in welk gebied dan ook zonder angst, eerder dan dat je op zoek moet naar dat ene specifieke gebied waar je als je precies de goede route volgt je fobie kan ontlopen.

Veel sterkte

Tja als Saalbach al een probleem is zie ik weinig mogelijkheden. Als je Saalbach niet genoemd had zou ik het juist adviseren. Glooiende heuvels, pistes door het bos; alleen de schatberg is wat stijler. Wellicht in therapie gaan of anders naar Winterberg i.o.d.

Ik moest eigenlijk direct aan Alta Badia denken, zoals hierboven ook al genoemd. Ook de eerder genoemde Skiwelt zou goed te doen moeten zijn (laag gebied, dus ook weinig echt grote dieptes), maar dan de 110 naar Westendorf wel even skippen. Daar stond ik afgelopen winter met iemand met hetzelfde probleem en dat was geen pretje.

Plaats een reactie