Goed gebied midden december

Mijn vriendin en ik hebben nog een weekje vakantie dat we dit jaar willen spenderen aan wintersport. Vermoedelijk zal het de week voor de kerstvakantie zijn (periode ± 12 tot en met 20 december), gezien dat de laatste week van 2020 is vooraleer de vakanties beginnen.

Uiteraard heeft niemand van ons een glazen bol en is het niet te voorspellen of (en hoeveel) sneeuw er zou liggen in die weken, maar een gebied uitkiezen wat het meeste kans heeft op sneeuw en open pistes hebben we natuurlijk wel in de hand.

Een korte search heeft me al op het pad gezet voor een aantal gebieden:
Zermatt - Breuil Cervinia: hoog gelegen, als ik de pistekaart mag geloven zijn er zowel aan Zwitserse als Italiaanse kant erg veel pistes waar artificiële sneeuw tot de opties behoort).

Les 2 Alps: Hoog gelegen, ook hier de optie van de gletsjer. Ik heb het wel moeilijker om op de pistekaart af te leiden hoeveel kilometers er eigenlijk echt “hoog” liggen.

Obergurgl - Hochgurgl: Blijkbaar hoge sneeuwzekerheid, zelfs zo vroeg in het seizoen. Wel lees ik dat de pistes behoorlijk pittig zijn. We zijn beginners (dit wordt ons tweede skiwinter) en houden ons dus bij blauw en de wat makkelijkere rode pistes dus ik vraag me af of dit een probleem zou kunnen zijn…

Heb ik het zowat bij het rechte eind qua gebieden (afgezien van de pure gletsjers natuurlijk), of mis ik nog een verborgen parel? Met wat ik gelezen heb neig ik richting Zermatt - Breuil Cervinia, maar dat zou wel eens pijn kunnen doen in de portefeuille…

Kijk ook eens naar Sölden. Zeker in deze periode zijn er al veel pistes open en is er ook zeker voor beginners qua afdalingen prima te doen.

null

Zermatt-BC is prima. Val dÍsere-Tignes ook vaak erg goed met kerst. Alagna was 2 jaar terug erg goed rond die tijd. We gaan met kerst altijd 2 werken en bepalen eigenlijk begin december pas waarheen. Dus als je kunt wachten, doen! Als je voor de kerst zit is het sowieso nog niet druk, dus dat moet geen probleem zijn.

Edwin van Riel

In de Dolomieten zijn wel een aantal gebieden waar je in die periode vaak al goed uit de voeten kan. Ze zijn er meesters in het maken van kunstsneeuw. De omgeving zal niet altijd wit zijn, maar de pistes meer dan prima. Les 2 Alpes ligt grotendeels boven de 2000m, maar is qua infrastructuur een verschrikkelijk gebied, by far het minste gebied waar ik geweest ben.

Les 3 vallees heeft over het algemeen ook al veel open in die periode, al was het al omdat een groot deel boven Val Thorens boven de 2300m ligt.

Een andere optie is Ischgl, ook hooggelegen en erg sneeuwzeker. Ook zijn daar veel eenvoudige opties qua pistes.

Breuil Cervinia heeft best wat lastige pistes en is inderdaad erg prijzig.

Tignes - Val d’Isere zou ik zelf niet adviseren omdat daar toch wel veel lastige pistes zijn. Het is een uitermate geschikt gebied voor de gevorderde skier, maar erg pittig voor de beginner

*bericht bewerkt door Matthias123 op 14 sep 2020 10:14

Born to Ride

Naast het vooral hoog willen zoeken, kan het ook helpen te kijken naar lagere gebieden met goede kunstsneeuwvoorzieningen. De meeste hoge gebieden hebben namelijk ook erg veel (kunst)sneeuw nodig voordat ze open kunnen, omdat de ondergrond rotsachtig is. In lage(re) gebieden ski je vaak op grasland, daarvoor is 20 cm sneeuw voldoende om open te kunnen. Bovendien zijn de dagen in december kort wat het zicht bij slechter weer bemoeilijkt en kan het hoog (zeer) koud zijn. Tussen de bomen is het dan stukken aangenamen skiën dan op 3000+ meter. Je kan dan bv denken aan Val Gardena, 4 Berge, Flachau - Wagrain.

Maar de belangrijkste tip: wacht zo lang mogelijk met boeken! De week die jullie willen is één van de minst drukke weken van het seizoen. Ja kan dus 2-3 dagen voor je gaat obv de sneeuwsituatie (en zelf de weersverwachting) iets vinden dat het best past.

*bericht bewerkt door 77steve op 14 sep 2020 10:26

Bij deze de enige gouden tip voor een skivakantie in die periode: NIET, ik herhaal, NIET op voorhand boeken!

Gewoon een dag voor gepland vertrek kijken waar er voldoende sneeuw is gevallen, er al voldoende pistes open zijn, ze mooi weer voorspellen en, niet onbelangrijk, welk land je Corona-gewijs nog heen kan/mag en dan pas boeken.

Voor de kerstvakantie vind je toch zonder problemen accomodatie.

De genoemde, hoge en sneeuwzekere, gebieden zijn uiteraard altijd een optie, maar als het een seizoen is waar de winter vroeg komt dan ben je misschien beter af in een lager gebied: goedkoper, minder druk, minder koud en dankzij de goede kunstsneeuwvoorzieningen en gras- in plaats van rotshellingen betere sneeuw. Zo zijn wij al eens in het 2de weekend van december last minute naar Saalbach geweest: best weekend ever!

Tignes - Val d’Isere zou ik zelf niet adviseren omdat daar toch wel veel lastige pistes zijn. Het is een uitermate geschikt gebied voor de gevorderde skier, maar erg pittig voor de beginner

Matthias123 op 14 sep 2020 10:48

Afgelopen jaren paar keer geweest in deze week, bijna alles open. Eens dat je om het volledige gebied te gebruiken gevorderd moet zijn. Al denk ik dat je met blauw en beetje rood hier ook prima uit de voeten kan.

Obertauern niet vergeten! We hebben deze review vorig jaar op 16 december geschoten:

En het zou zomaar kunnen dat er ergens volgende maand nog een uitgebreide video van op de site beland 🤭

*bericht bewerkt door Rene op 14 sep 2020 10:59

Tignes heeft inderdaad aardig wat pittige pistes. Prima gebied voor half december, er is vaak veel open, maar zou ik in jullie geval niet doen.
Les Arcs zou ik zeker wel op het lijstje zetten, het hele gebied kom je wel door op blauw en de meeste rode zijn ook prima te doen.
Ischgl en Montafon zou ik verder nog toevoegen aan het lijstje.
Hou de weerberichten in de gaten en boek op het laatste moment waar de omstandigheden het beste zijn.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 14 sep 2020 11:41

Ik zou een shortlist maken met een paar gebieden die aan je voorwaarden voldoen. Afhankelijk van de weersomstandigheden een gebied kiezen. Is er al veel sneeuw gevallen kun je misschien beter voor een laag gebied kiezen. Anders voor een hoger gebied met een gletsjer. In deze periode kun je bijna overal terecht. Als je naar Oostenrijk zou willen gaan dan komt er ooit verrassende aanbiedingen voorbij als je zoekt op: Pauschalangebote. Goede hotels voor een zeer aantrekkelijke prijs. Dan is het probleem van de pijnlijke portemonnee ook opgelost.

Uiteraard eens met het laat boeken advies. Ik zou zeker niet alleen hoge gebieden op je evt shortlist zetten. Vorig jaar was daar heel veel dicht ivm de föhn, terwijl grashelling gebieden als Wagrain best veel open hadden. Het kan echt alle kanten op.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ga de laatste 2 jaar ook in de 2e week december skiën en ook dit jaar ga ik in de week van 12-19 december. Aangezien wij zelf dit jaar net een appartement hebben gekocht in Oetz (begin Ötztal, half uurtje voor Sölden) hopen wij in Hochoetz- Kuhtai te kunnen skiën, wat zeker in het geval van Kuhtai wel mogelijk lijkt aangezien 100% boven de 2000m hoog ligt.

Andere gebieden die wij als backup hebben als de sneeuw slecht is en op 30-45 min rijden liggen zijn Sölden, Gurgl’s, Ischgl en SFL. Van deze opties zou ik zoals eerder al gemeld Sölden als erg goede optie zien aangezien er normaliter erg veel open is in die periode en behalve de dalafdalingen alles boven de 2200m hoog ligt. Daarnaast heb je een erg groot deel mooie brede blauwe en enkele eenvoudige rode (bv rode 11) waardoor je als relatieve beginner meteen goed het gehele gebied kan doorkruisen.

Overigens zou ik zoals eerder gemeld zeker niet vooruit boeken, zo kun je als er net als vorig jaar in november een enorme zuid dump valt bijvoorbeeld ook uitstekend terecht in Alta Badia (130km, leuk voor tochten, heel erg goed eten en nagenoeg allemaal simpele pistes).
Vorig jaar ben ik overigens naar Montafon geweest waarbij het hoofdgebied en enkele deelgebieden (Gargellen/ Golm, beide relatief hoog met grootste deel 1800-2300m) uitstekende sneeuw hadden de 2e week december. Voordeel hiervan is dat het met 850km vanaf Utrecht erg dichtbij is.

Succes met je keuze en wellicht zitten we wel op hetzelfde moment in Sölden!

Top iedereen, bedankt voor de reacties, ik ga vermoedelijk inderdaad wachten tot een handvol dagen op voorhand om dan iets te boeken in een gebied waar de omstandigheden goed lijken, maar ik hou alvast de suggesties achter de hand ;)

SFL zou ik niet doen de week voor Kerst. Ze houden dan zeker de helft van de liften dicht, zodat het alsnog heel erg druk is op de pistes en dat komt de kwaliteit ervan niet ten goede (stenen). Wij moesten uitwijken naar de Kaunertaler (overigens geen straf).

SFL zou ik niet doen de week voor Kerst. Ze houden dan zeker de helft van de liften dicht, zodat het alsnog heel erg druk is op de pistes en dat komt de kwaliteit ervan niet ten goede (stenen). Wij moesten uitwijken naar de Kaunertaler (overigens geen straf).

BeataS op 16 sep 2020 13:44

Zo klinkt het alsof dat een bewuste actie is van SFL. Zoals eerder in dit topic meermaals aangehaald: gebieden in het hooggebergte hebben meer sneeuw nodig voordat pistes open kunnen. In het hooggebergte liggen nou eenmaal meer stenen dan op een alpenweide. Zeker gezien de inneralpiene ligging van SFL - en dus relatief weinig neerslag - is het voor SFL hard werken de pistes snel open te krijgen. Kaunertal ligt weliswaar in hetzelfde inneralpiene gebied, maar heeft door de (nog) hogere ligging en de gletsjer meer tijd om voldoende sneeuw te verzamelen.

Maar TS gaat de beste tip opvolgen voor deze week: zo laat mogelijk boeken.

SFL zou ik niet doen de week voor Kerst. Ze houden dan zeker de helft van de liften dicht, zodat het alsnog heel erg druk is op de pistes en dat komt de kwaliteit ervan niet ten goede (stenen). Wij moesten uitwijken naar de Kaunertaler (overigens geen straf).

BeataS op 16 sep 2020 13:44

Zo klinkt het alsof dat een bewuste actie is van SFL. Zoals eerder in dit topic meermaals aangehaald: gebieden in het hooggebergte hebben meer sneeuw nodig voordat pistes open kunnen. In het hooggebergte liggen nou eenmaal meer stenen dan op een alpenweide. Zeker gezien de inneralpiene ligging van SFL - en dus relatief weinig neerslag - is het voor SFL hard werken de pistes snel open te krijgen. Kaunertal ligt weliswaar in hetzelfde inneralpiene gebied, maar heeft door de (nog) hogere ligging en de gletsjer meer tijd om voldoende sneeuw te verzamelen.

Maar TS gaat de beste tip opvolgen voor deze week: zo laat mogelijk boeken.

77steve op 16 sep 2020 14:23

Het was geen vetpot maar ik heb het er erger meegemaakt. Er lag sneeuw tot onder het dorp. Door het gebied voor de helft gesloten te houden gingen de pistes juist kapot op cruciale punten. Tot aan zeer gevaarlijk. Het was bewust. Dat begrijp ik ook, als er minder mensen zijn maak je al snel verlies. Alleen ik ga er voor Kerst niet meer naar toe.

Tignes - Val d’Isere zou ik zelf niet adviseren omdat daar toch wel veel lastige pistes zijn. Het is een uitermate geschikt gebied voor de gevorderde skier, maar erg pittig voor de beginner

Matthias123 op 14 sep 2020 10:48

Afgelopen jaren paar keer geweest in deze week, bijna alles open. Eens dat je om het volledige gebied te gebruiken gevorderd moet zijn. Al denk ik dat je met blauw en beetje rood hier ook prima uit de voeten kan.

Jaco op 17 sep 2020 10:13

Ik heb als 18-jarige leren skiën in Tignes en ben er de jaren nadien bijna ieder jaar naar teruggegaan (1 week per jaar). Ik heb ook 1 jaar als echte noob een snowboard-initiatie gevolgd daar en heb met nul ervaring op een snowboard ook tochtjes kunnen doen daar. Ik zie daarom niet in waarom een gevariëerd gebied als Espace Killy niet voldoende mogelijkheden zou bieden aan minder gevorderde skiërs.
Je moet gewoon acceperen dat er een aantal pistes te mijden zijn, maar daar dienen de kleurencodes toch voor.
Ook zal je in een 2de skiweek niet vanuit Tignes Le Lac naar de gletscher van Val d’Isère skiën, dus kom je ook wel toe met de beperkte skipas voor Tignes alleen.
Mijn advies voor een 2de skiweek: neem gewoon lessen en vraag advies aan de instructeur welke pistes of tochten ideaal voor jullie zijn.

Ivm L2A: het is een soort omgekeerd skigebied. Er zijn namelijk meer pistes op hoogte dan in het dal zelf. Reken ermee dat bijna alle pistes boven de 2000m zijn met uitzondering van de dalafdalingen. Deze laatste kunnen er in December zeker aan het einde van de dag erg ijzig bijliggen. Het is dan ook niet ongewoon dat beginners s’avonds met de eerste stuk van de gondel terug naar beneden gaan.
Het hele Vallée Blanche stuk is zuidgericht kan ook nog volledig groen zijn voor nieuwjaar.

Als ik moest kiezen in jullie geval zou ik voor Tignes gaan boven L2A.

*bericht bewerkt door Vivace op 17 sep 2020 10:29

Glide on!

Ik was van plan om half december naar Val Gardena af te reizen (ivm een andere vakantie gaat dat nu niet door). Dat leek me een heel sneeuwzeker gebied. Ze hebben er de Dolomiti Super Premiere, wat o.a. betekent dat je 1 nacht hotel (bij de aangesloten partners), 1 dag skihuur en 1 dag skipas gratis krijgt. Was enorm de moeite t.o.v. bv. in januari gaan. Misschien ook nog iets om naar te kijken.

Plaats een reactie