keuzehulp skigebied

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

beste allen, wij zouden in februari 2021 graag in Italie gaan skien. Twee jaar geleden zijn wij in Seiser Alm (Alpe di Siuisi) geweest en afgelopen jaar in Solda. Beide gebieden hadden zo’n 60km skipistes. Relatief klein maar mooie gebieden en een beetje overzichtelijk is ook fijn. Dit jaar willen wij weer graag gaan (2 ouders, 2 volwassen kinderen en een kind van 9jaar). Voorkeur voor Italie. Liefst een gebied met meer dan 60km pistes. Waar ik niet uitkom is dat het lijkt of sommige gebieden zeggen 100km te zijn maar bestaan uit deelgebieden waardoor je met bus tussen de gebieden moet gaan. Dat heeft onze voorkeur niet. Wij gaan graag naar een aaneengesloten gebied. Leuk als je ook een tochtje kan maken (geen must). Nu kom ik tijdens mij zoektocht op ALPE DI SIUSI, VAL GARDENA, ALTA BADIA, ARRABA, VAL DI FASSA, CIVETTA, ADAMELLO SKI uit. Iemand tips? Zou te gek zijn! Dank

Kronplatz is dan ook een mooie optie denk ik.

Civetta en Val di Sole kan ik van harte aanbevelen, maar denk ook eens aan gebieden als Madesimo, Pila en Bardonnecchia.

Wat vond je van Seiseralm in vergelijking met Sulden en andersom? Of beter, wat vond je prettiger/leuker? Want volgens mij zijn die twee gebieden totaal verschillend en wellicht helpt het je voorkeuren te begrijpen en op basis daarvan wat gerichtere tips te geven.

Wat vond je van Seiseralm in vergelijking met Sulden en andersom? Of beter, wat vond je prettiger/leuker? Want volgens mij zijn die twee gebieden totaal verschillend en wellicht helpt het je voorkeuren te begrijpen en op basis daarvan wat gerichtere tips te geven.

franksplinter op 18 sep 2020 14:24

Hi Frank, ik vond Seiser Alm echt fantastisch!! In mijn beleving heel overzichtelijk, wijds, brede pistes en leuk dat je door kon skien van lift naar lift waardoor je het gevoel van een tocht had, dat je wat langer/verder kan skien. Solda vonden wij ook leuk maar meer verdeeld over 3 bergen en veel paadjes en meer overstappen dus minder gevoel van een eind kunnen skien. Wat ik vooral wil voorkomen is dat we in een gebied komen dat bestaat uit meer deelgebieden die je alleen met bus oid kan bereiken. Dank voor het meedenken, Marije

Pila! Hoewel die oude twee/driezitters bovenin misschien niet zo geschikt zijn voor de kleintjes. Waarom niet gewoon weer terug naar Seiseralm? Val di Sole kan ik ook van harte aanraden (aaneengesloten van Daolasa tot aan Pinzolo).

Mr. Slow

Als je Seiseralm fantastisch vond, denk ik dat je dat ook van Alta Badia gaat vinden. Wij zijn daar afgelopen winter ook geweest met de familie (na een aantal jaren Sulden) en zijn ook aankomende winter weer van plan te gaan. Misschien iets onoverzichtelijker omdat je skiënd zoveel kanten uit kan, maar daardoor heb je ook wel echt veel mogelijkheden en ook weids en brede relaxte pistes. Je beschrijving van Seiseralm hebben wij in Alta Badia precies zo ervaren.

inderdaad wat @franksplinter zegt, Alta badia 130 km en met die pas kun je ook de Lagazuoi afdaling doen ( die met de paardjes ). Mooi gebied !

Pila! Hoewel die oude twee/driezitters bovenin misschien niet zo geschikt zijn voor de kleintjes. Waarom niet gewoon weer terug naar Seiseralm? Val di Sole kan ik ook van harte aanraden (aaneengesloten van Daolasa tot aan Pinzolo).

Quick op 19 sep 2020 08:31

Waarom niet gewoon weer terug naar Seiseralm, dat is een goede! Zouden wij ook erg leuk vinden maar ik zoek mij suf naar een accommodatie (nabij skipiste/lift) maar vind weinig betaalbaars ;) Vorige keer zaten we in een hotel met alles erop en eraan maar dat vond ik wel echt te prijzig en ook niet nodig. Vandaar

Houd er rekening mee dat Alta Badia een stuk drukker is in februari dan de Seiser Alm.
Dus is rust belangrijk, zijn de gebieden verbonden aan de Sella Ronda misschien niet de beste keuze.

Houd er rekening mee dat Alta Badia een stuk drukker is in februari dan de Seiser Alm.
Dus is rust belangrijk, zijn de gebieden verbonden aan de Sella Ronda misschien niet de beste keuze.

Bennie op 19 sep 2020 09:43

dankjewel Bennie. En weet je misschien ook hoe dat zit met Skigebied Civetta qua drukte?

De SR gebieden (Val Gardena, Alta Badia, Val di Fassa en Arabba) zullen zeker drukker zijn dan de wat afgelegener gebieden zoals Civetta. Het ligt er ook aan hoe druk jij de seiseralm vond in de vakantie denk ik.

Drukte blijft lastig. Als je, zoals bijvoorbeeld @Bennie, of ondergetekende, eigenlijk nooit of weinig in het hoogseizoen skiet, is wachten sowieso al druk, terwijl een carnavalsganger 5 minuten wachten rustig vindt…

Los van de drukte: als je de seiseralm leuk vond en je zoekt nu iets groters met meer mogelijkheden, dan is Alta Badia inderdaad een mooie keus.

Qua kosten zijn de SR gebieden ook echt wel wat duurder in mijn ervaring dan de andere gebieden.

Hoe het komend seizoen eruit ziet weet ik niet, maar Pila is wel een bestemming waar veel Engelsen heen gaan (volgens de uitbater van het hotel waar ik in Valtournenche zat). Ik weet niet hoe die vakanties vallen, maar veel last van de Nederlandse en Duitse vakanties zal je er niet hebben. In het weekend schijnt het er echt heel druk te zijn, maar op de doordeweekse dagen dat ik er was (buiten de vakantie) was het heel rustig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik hoor veel goede verhalen over het skigebied drei zinnen

Born to Ride

Civetta is niet zo populair onder de buitenlandse toeristen en trekt daardoor vooral locals en levensgenieters. Het zal een heel andere beleving zijn dan de Seiser Alm of Sulden.
Infrastructuur is ook niet al te modern daar trouwens, dus op piekmomenten sta je wel eens ergens te wachten.

Houd er rekening mee dat Alta Badia een stuk drukker is in februari dan de Seiser Alm.
Dus is rust belangrijk, zijn de gebieden verbonden aan de Sella Ronda misschien niet de beste keuze.

Bennie op 19 sep 2020 12:43 [@Bennie](/profiel/bennie) [@Zuid](/profiel/zuid)

Ik heb het 3 j ( 2019, 2018 en 2017) na mekaar gedaan, eind januari en (of) begin februari…drukte heb ik nooit gehad.
Wel vermeed ik de paardencaroussel rond de SR en amuseerde me in Alta Badia, Val Gardena en Val di Fassa.
De verbindingsstukken tussen deze 3 gebieden ( de SR-route dus waren bij momenten echt wel wat drukker)
Vanuit La Villa ( Alta Badia) ken je ook makkelijk ( met bus) naar Kronplatz ( zit in skipas)
Heerlijke gebieden met goed geprepareerde pistes, lekkere drink-en eetplaatsjes en adembenemende uitzichten.😎

Born to run. B.S.

Kronplatz is dan ook een mooie optie denk ik.

Sjaak27 op 19 sep 2020 13:14

Is volgens mij inderdaad ook een goede optie die in aanmerking zou kunnen komen. Ben er al zo een 15 keer geweest en blijf het een leuk gebied vinden. En het zicht op enerzijds de Alpen langs het noorden en de Dolomieten langs het zuiden geven het gebied nog dat tikkeltje extra.

Civetta en Val di Sole kan ik van harte aanbevelen, maar denk ook eens aan gebieden als Madesimo, Pila en Bardonnecchia.

Bennie op 20 sep 2020 08:37

Hi Bennie, mag ik naar jouw aanbevelingen en ervaringen voor Civetta en Val di Sole vragen? Wij denken bij Civetta aan een appartement in Pescul. Bij Val di Sole weet ik een plekje in Mezanna. Ben heel benieuwd naar jouw ervaringen van deze gebieden. Dank Marije

Hou er wel rekening mee dat Val di Sole absoluut geen rustige bestemming is.
Ik kom er al 12 jaar en de laatste 3 à 4 jaar is de drukte er exponentieel toegenomen.
In februari vorig jaar, 2 weken vóór de krokusvakantie, was het net een pretpark.
De liftmaatschappij geeft zelf aan jaar na jaar nieuwe recordcijfers qua bezoekersaantallen neer te zetten.

*bericht bewerkt door Bram_DC op 20 sep 2020 11:30

Ben in beide gebieden in januari geweest. Val di Sole heeft een aangenaam prijspeil en is buiten de kerstvakantie niet al te druk. Let wel op de vakanties in Oost-Europa, want het gebied is populair bij Polen en Tsjechen. Een paar liften zijn wat drukker, waaronder de liften in Marilleva en de verbindingslift tussen Folgarida/Marilleva en Madonna di Campiglio. Er is een ruim aanbod aan blauwe en lichtrode pistes, maar de rode 45 die je altijd moet nemen op de terugweg van Madonna heeft een pittig stuk onderaan. Mezzana is een mooi en authentiek plaatsje, dus zeker de moeite waard. Vanuit daar is een uitstapje naar Pejo goed te doen met de bus.
Civetta biedt de mogelijkheid een rondje te skiën, en op alle niveau’s lukt dat best wel goed. Houdt er wel rekening mee dat de afdalingen naar Pescul de meest sportieve van het gebied zijn. Qua dorpje is Pescul dan wel weer een goede keuze. Mocht je voor de Superskipas gaan, kun je redelijk vlot naar Cinque Torri komen (wel een bergweg), en ook naar Malga Ciapella. Vanaf die laatste zul je wel altijd de Marmolada op moeten, met bijbehorende (stevig) rode piste. Ook leuk, maar wel een half uurtje rijden, is Falcade (Passo San Pellegrino). Maar aan Civetta kun je voor een week zeker genoeg hebben. Rond Zoldo liggen fantastische blauwe en lichtrode pistes. Rond de Col dei Baldi liggen een paar sleepliften die een eenvoudiger route richting Pescul bieden, maar makkelijk over het hoofd te zien zijn.

*bericht bewerkt door Bennie op 20 sep 2020 16:26

Vorig jaar zijn wij voor het eerst naar Italië geweest te skiën. Wij zaten in selva di cadore. Zowel in civetta als arabba geweest en de SR gedaan. Mooie pistes, de liften van de SR zijn erg druk de andere vallen mee. Wel ‘s avonds terug gereden aangezien het vanuit daar ongeveer 80 kilometer is tot aan de snelweg. Overdag in het weekend erg druk zagen we op de heenweg. Volgende keer pakken we een dorpje aan de noordkant van de SR.

Plaats een reactie