Geen dekking door ziekenfonds bij reizen naar rood gebied België

Ziekenfondsen weigeren reisbijstand voor wie naar rode zone vertrekt

Mutas, de reisbijstandscentrale van de meeste ziekenfondsen, blijft medische reisbijstand weigeren aan reizigers die bewust naar bestemmingen trekken die rood zijn ingekleurd op de coronakaart. Dat hebben de mutualiteiten na overleg beslist.

Sinds vrijdag is het niet meer verboden om te reizen naar rode zones, waar volgens de Belgische overheid een verhoogd coronarisico geldt. Wel raadt Buitenlandse Zaken reizen naar die plaatsen “ten zeerste af”. Verschillende populaire toeristenbestemmingen, onder meer in Frankrijk en Spanje, zijn rood ingekleurd.

Ontrading

Wie toch afreist naar een rode bestemming, zal ter plaatse niet op reisbijstand van de meeste ziekenfondsen kunnen rekenen. “De strikte ontrading wordt beschouwd als een negatief reisadvies, wat een dekking vanuit de aanvullende verzekering uitsluit”, besliste Mutas, de gezamenlijke bijstandsdienst voor zowat 8,8 miljoen leden van verschillende ziekenfondsen.

Wie afreisde naar een regio die pas tijdens het verblijf van groen of oranje naar rood wijzigde, behoudt wel het recht op medische bijstand. “De code op de vertrekdatum is bepalend voor de dekking”, klinkt het.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 28 sep 2020 20:42: In subcategorie gezet

Lijkt me acceptabel.

It is an amazing world

Lekker toch:
Overheden verbieden je niet naar een regio af te reizen (dus reisorganisaties moeten niet terugbetalen: want niets houd je tegen om te gaan), maar je medische bijstand laat je aan je lot over als je besluit toch te gaan.

Ik heb het over het algemeen toch moeilijk met dit soort voorstellen.

Stel je hebt een sportletsel in de bergen in een rood gebied.
Met dit voorstel zou je dan ook geen recht hebben op medische bijstand hiervoor.

Een vergelijking: je rijdt met de auto met te veel alcohol in je bloed (ok, toegegeven, dit moet je dus wel best niet doen want hiervan is al voldoende aangetoond dat mensen hier zelf geen goede risico-afweging over kunnen maken), maar toch…
stel je rijdt met een glaasje op met de auto en omwille van een technisch mankement valt de achterbumper van je auto en veroorzaakt een ongeval achter je.
In dit geval zou je autoverzekering zich ook niet mogen terugtrekken omdat je eigenlijk niet op die plek hoorde te zijn. Er is geen oorzakelijk verband tussen de schade en het al dan niet gedronken hebben.

Voor het skiën: waar is het oorzakelijk verband tussen afreizen naar een zone met hoog covid risico en een sportletsel?

ter zijde: als het medisch personeel veel betere zaken om handen heeft dan zich om gebroken benen te bekommeren, dan snap ik het ook wel, maar dan zouden de skigebieden ook voor iedereen toe moeten (ook voor de eigen bevolking).

Glide on!

Normaal hebben de meeste europe assistente die gaan skiën en die zou wel dekken

Beste mensen ;
Het gaat hier over MUTAS, de inter- ziekenfonds reisbijstandcentrale.

Het gaat hier over repatriëring en dergelijke…NIET… over medische kosten waar de ziekenfondsen wettelijke verplichtingen hebben.

Dit is een gratis EXTRA dienst van de ziekenfondsen.( Een verzekering dus, die haar eigen beleid bepaalt.)

Born to run. B.S.

Thanks @dan58, duidelijk. Is voor ons Hollanders soms wat moeilijk te volgen ;)

Edwin van Riel

Beste mensen ;
Het gaat hier over MUTAS, de inter- ziekenfonds reisbijstandcentrale.

Het gaat hier over repatriëring en dergelijke…NIET… over medische kosten waar de ziekenfondsen wettelijke verplichtingen hebben.

Dit is een gratis EXTRA dienst van de ziekenfondsen.( Een verzekering dus, die haar eigen beleid bepaalt.)

dan58 op 29 sep 2020 12:34

Dat bedoel ik, waarom zou je niet gerepatrieerd mogen worden met een gebroken been (of erger) als je in een rode zone verblijft?

Glide on!

@Vivace

Omdat dit een extra verzekering is, in de aanvullende vwdn van de ziekenfondsen en een verzekeringsmij bepaalt zelf wat ze doet zolang ze binnen de wetgeving opereert.
Zij zeggen dus : indien je niet luistert naar de vwdn …géén koekje.

Dit is ook meestal ( dwz voor de meeste mensen) een dubbele verzekering want bijna iedereen sluit een ECHTE reisbijstandsverzekering af…het verhaal van de kleine lettertjes😉

Born to run. B.S.

Beste mensen ;
Het gaat hier over MUTAS, de inter- ziekenfonds reisbijstandcentrale.

Het gaat hier over repatriëring en dergelijke…NIET… over medische kosten waar de ziekenfondsen wettelijke verplichtingen hebben.

Dit is een gratis EXTRA dienst van de ziekenfondsen.( Een verzekering dus, die haar eigen beleid bepaalt.)

dan58 op 29 sep 2020 12:34

Gratis is het niet he, je kan in Belgie als je wil ook helemaal gratis verzekeren voor de verplichte ziekteverzekering. (Bij HZIV betaal je 0,0) Je betaald toch voor 2 personen rond de 200 euro per jaar (in mijn geval), dan mag je wel iets EXTRA verwachten… Dus voor MUTAS betaal je zeker… Mijn prive bijstandsverzekering inclusief repatriering kost minder dan dit… En heb je medische kosten, dan zal je hospitalisatieverzekering (als je die hebt) contact opnemen met je ziekenfonds en zullen ze snel met hun staart tussen de benen terugkomen…

*bericht bewerkt door Joy85 op 30 sep 2020 08:57

Dit is een gratis EXTRA dienst van de ziekenfondsen.( Een verzekering dus, die haar eigen beleid bepaalt.)

Nogmaals @Joy85
het gaat hier NIET over je verplichte verzekering via de mutualiteit waar je bijdragen voor betaalt, maar over de "aanvullende " verzekering IN die verplichte verzekering

dan58 op 29 sep 2020 12:34

Gratis is het niet he, je kan in Belgie als je wil ook helemaal gratis verzekeren voor de verplichte ziekteverzekering. (Bij HZIV betaal je 0,0) Je betaald toch voor 2 personen rond de 200 euro per jaar (in mijn geval), dan mag je wel iets EXTRA verwachten… Dus voor MUTAS betaal je zeker… Mijn prive bijstandsverzekering inclusief repatriering kost minder dan dit… En heb je medische kosten, dan zal je hospitalisatieverzekering (als je die hebt) contact opnemen met je ziekenfonds en zullen ze snel met hun staart tussen de benen terugkomen…

Joy85 op 30 sep 2020 08:56

*bericht bewerkt door dan58 op 30 sep 2020 09:31

Born to run. B.S.

@Dan58, ik wou gewoon aantonen dat je verzekeren via een mutualiteit geen verplichting is. Je betaald niks voor de verplichte ziekteverzekering via HZIV (hoofdkantoor te Brussel) De bijdrage aan je ziekenfonds dient niet voor de verplichtige ziekteverzekering, maar voor alle extras. De aanvullende verzekering` is gedekt door de extra kosten die je betaald door je aan te sluiten bij een willekeurige mutualiteit. Dit is geen verplichting en kan dus ook gewoon via HZIV zoals ik al zei, maar dan geniet je ook niet van de aanvullende verzekering. Mutualiteiten claimen maar al te graag gratis, maar dat is gewoon verrekend in je lidgeld… Het is echter wel zo als je je aansluit bij een mutualiteit de bijdrage voor de aanvullende verzekering verplicht is. :) en om verdere discussies te vermijden:https://www.ocm-cdz.be/nl/particulieren/mijn-ziekenfonds-en-…

*bericht bewerkt door Joy85 op 30 sep 2020 11:04

Beste mensen ;
Het gaat hier over MUTAS, de inter- ziekenfonds reisbijstandcentrale.

Het gaat hier over repatriëring en dergelijke…NIET… over medische kosten waar de ziekenfondsen wettelijke verplichtingen hebben.

Dit is een gratis EXTRA dienst van de ziekenfondsen.( Een verzekering dus, die haar eigen beleid bepaalt.)

dan58 op 29 sep 2020 12:34

Ben je er zeker van dat de medische kosten gedekt worden in de ‘rode zones’? De CM sluit maar al te graag gebieden uit. Op hun website staat ook duidelijk dat er geen CM reisbijstand geldt in rode zones.https://www.cm.be/diensten-en-voordelen/vakantie-en-vrije-ti…
Dus reisbijstand zou dan niet gelden, maar voor medische kosten zijn er bepaalde verplichtingen?

*bericht bewerkt door Nillze op 30 sep 2020 11:23

Plaats een reactie