Reis naar Gerlos 's nachts

Dit onderwerp gaat over de bestemming Gerlos

Goedemiddag mede wintersporters,

Met een groepje van 3 gaan we midden december naar Gerlos.
Helaas kunnen we pas in de avond weg, of een dag later maar dat doen we liever niet.

We willen 20.00 weg rijden, zodat we rond 7.30 aankomen.
Nu rijden we dus de hele nacht, in het donker.

Zelf zal ik de dag van vertrek heel de middag gaan slapen. En we zullen om de 3 uur gaan afwisselen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het te doen op de autobahn in de nacht?
En is het te doen om in het donker een bergpas op te rijden?

Normaal rijden we namelijk overdag.

Groeten,
Ed

*bericht bewerkt door Edbl op 04 okt 2020 14:40

Het is voor elk persoon verschillend hoe je zo’n reis verteerd.
Zelf heb ik geen moeite met 's nachts rijden en in de auto slapen als ik niet aan de beurt ben.
Vrienden van mij hebben op vorige reizen het hele stuk zelf gereden, maar mijn vriendin kan niet slapen in de auto en vindt het ook absoluut niet prettig om midden in de nacht te moeten rijden (vroeg in de ochtend gelukkig wel).

Vorig jaar ben ik met 3 vrienden rond 22.00 vertrokken uit oost-Nederland, alle 4 afwisselend gereden. De grote tankstation in Duitsland zijn de hele nacht open, ook met de bergpassen geen problemen gehad (niet onbelangrijk: het was ook goed weer).
Mooi op tijd in Bamberg am Wildkogel aangekomen, om 9.15 uur stonden we op de piste.

*bericht bewerkt door SleeVanEee op 04 okt 2020 15:01

Precies, het verschilt voor iedereen…Moe rijden wordt wel eens vergeleken met dronken rijden, maar het verschilt natuurlijk per persoon hoe moe je bent. Als je echt goed 's middags op voorhand kan slapen én ook in de auto goed kan slapen én niet met een compleet ontregeld ritme kampt na zo’n gebroken nacht, waarom niet?

Wij doen het niet, maar hebben de luxe om eigenlijk altijd een dag eerder te gaan én een tussenovernachting te kunnen doen, zodat we wel een extra dag op de piste kunnen hebben. Ik heb ook wel iets meer last van een nachtje slechte slaap dan bijvoorbeeld 15 jaar geleden, dat dan wel :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

In de bergen rijden in het donker vond ik zelf de eerste keer makkelijker dan gedacht. Sowieso doe je natuurlijk rustig aan in de bergen, zeker als je met die vroeg geplande aankomsttijd minimaal nog wel 1 a 1.5 uur speling hebt. Of kun je om 7.30 al terecht in je onderkomen?
Bij goed weer rijd ik sowieso eigenlijk liever 's nachts, bij slecht weer gaat het voor je gevoel met een slakkengang, maar uiteindelijk kost het niet heel veel meer tijd.

Als het weer goed is en het 's nachts niet sneeuwt wil het prima. Zolang de pas maar begaanbaar is.
Zeg… Als het om 23.00 gaat sneeuwen weet ik niet hoe de boel er vroeg in de ochtend bij ligt.

It is an amazing world

Wij rijden altijd om 17.30 uur weg uit NH, mijn man rijdt het eerste stuk en ik de tweede helft kan heel goed lang wakker blijven ( veel nachtdiensten)Voordat ik inkachel zijn wij er al, meestal rond 2.30 u en kunnen dan gaan slapen. Het moeilijkste punt in de nacht is meestal rond vier uur. Verder is in de nacht rijden prima te doen, een stuk stiller op de weg, zeker half december.
Als jullie eerder kunnen vertrekken en iets met de accomodatie kunnen regelen, is dat nog beter.
Mocht het flink sneeuwen, om vijf uur rijden de sneeuwschuivers vaak al.

Dienten Die Alte schule

Wij hebben het ook vele jaren gedaan. Uurtje of 22 weg en op de snwlweg kun je lekker doorrijden. Zo nu en dan wisselen van bestuurder. Echt slapen kunnen we niet in dw auto, maar als je uitgerust weggaat dan valt t wel mee. Rond 6u als t licht wordt dat is vaak t lastigste moment. Blikje red bull of ff stoppen en n kwartiertje pauze doet ook wonderen. Vaak waren we rond 8u op plaats bestemming. Hele dag lekker skiën al ben jw natuurlijk wel vermoeid als je n nachtje overslaat. Pas wel op met de apresski. Je bent veel sneller dronken 😀

‘Bergpas’ moet je ook wel relativeren. Je begint bij Zell am Ziller met een paar haarspeldbochten tot Hainzenberg, maar dat is nog laag. Grote kans dat daar geen of nauwelijks sneeuw ligt en het tegen de tijd dat je daar bent licht is. Daarna heb je nauwelijks steile stukken tot Gerlos.

Afhankelijk van de personen hoe deze zijn met ´nachtzicht’ is het inderdaad prima te doen. Zelf rij ik juist altijd 's nachts zelfs als ik een dag extra heb gewoon omdat het fijner rijden is (rustiger/ constanter/ geen zon)

Overigens vertrekken wij dan om 01:00 zodat we wel al echt goed van 20:00 tot 00:40 bijvoorbeeld geslapen hebben. Dan zijn we om 10:00- 10:30 op locatie (Vorarlberg of voorin Tirol is wat minder ver rijden). Die 2 extra uurtjes skiën op de eerste dag kan me gestolen worden, meestal ben je toch moe na zo’n rit waardoor je die dag wat eerder stopt. Wij wisselen elke 2 1/2 a 3 uur van chauffeur trouwens en met 3 of meer personen is het wel slim als er altijd 1 iemand voorin wakker blijft om de chauffeur goed scherp te houden en van eten en drinken te voorzien. De personen achterin kunnen dan slapen maar doordat je thuis al ‘goed’ hebt geslapen heb je wat minder slaap nodig nog.

Rijden in de nacht is goed te doen. Je hoeft niet heel hard te rijden en kunt genieten van het uitzicht als je langs een stad rijdt met al die lichtjes en zo.
Verder zie je geen klap van de omgeving, je hoeft alleen de strepen op de weg te volgen…
Lekker muziekje aan (of een luisterboek, daar heb je genoeg tijd voor) en als je moe wordt kan je uitgebreid een bakkie pleur gaan halen bij de Raststätte.

Wat wel aan te raden is: ga niet vanuit een stress-situatie de reis maken. Na een week hard werken ben je gewoon moe. Relax eerst een beetje voor je de auto start. 👍

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik ben een keer met 3 onverwacht begin van de avond terug naar Nederland gereden vanuit Via Lattea, met tussenstop in Torino. Die dag al om 5:45 opgestaan, dus het was bepaald geen korte dag. Rijden die nacht door Zwitserland en Duitsland ging prima. Ik denk dat de strekking met name is: kunnen jullie er zelf tegen om 's avonds laat/midden in de nacht lange stukken te rijden? Ook relevant of jullie ervaring hebben met Duits verkeer, met name 's avonds of 's ochtends vroeg. De laatste jaren rijden er maar weinig mensen overdag hard, maar 's avonds ligt de gemiddelde snelheid toch wat hoger.

Als het even kan, rij ik altijd 's nachts. Veel rustiger en minder kans op files. Nou heb ik wel de luxe dat ik altijd en overal kan slapen en normaal aan 6u slaap genoeg heb. De avond voor vertrek om 20u naar bed gaan en tegen middernacht opstaan en vertrekken. Dan heb ik ‘slechts’ 2 uur korter geslapen dan normaal. Dat is voor een keer goed te doen. Onderweg geregeld wat fruit eten en een thermosbeker koffie erbij.

Vorig jaar in de zomer vanuit Barcelona in de nacht naar huis gereden. Om middernacht vertrokken en nog voor de start van de formule 1 weer thuis. Het is dan wel handig dan mijn vrouw ook graag rijdt, alleen kan zij niet slapen in de auto of de avond ervoor.

Ik zou zeggen probeer het gewoon en neem op tijd pauze als je je vermoeid voelt.

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Bedankt allemaal voor de tips en ervaringen!
Dat gaat helemaal goed komen, we gaan uitgerust beginnen aan de reis.

Zin in!! :)

Bekijk het gewoon rustig en hou zeker rekening met de weersomstandigheden.
Als het onderweg al sneeuwt zal het rijden 1 langer duren en 2 veel vermoeiender zijn.
Als het laatste stuk erg glad is, zet je er dan even over dat je niet om 9u op de piste zult staan en slaap desnoods eerst nog een uurtje en drink zeker nog een aantal koffietjes voordat je aan de klim begin (zo van die koude cappucinos zitten tegenwoordig standaard in mijn reis-bagage voor onderweg).
Het punt is niet zozeer dat je in slaap gaat vallen in een haarspeldbocht, maar dat je reactiesnelheid snel afneemt als je moe bent. Als je ergens gaat schuiven wil je dat dus net niet.

Als het mooi weer is en het is ook niet te glad zal het wel meevallen (ik neem aan dat jullie zowiso niet op zomerbanden willen vertrekken).

Andere tips: maak dat je altijd met 2 wakker bent zodat er iemand in het oog kan houden of je te moe aan het worden bent (en hou je hieraan).
Ik heb ooit eens met 2 andere chauffeurs snachts naar Spanje gereden en zo afgewisseld, totdat ikzelf een rij-shift had van 04:00-06:00 (net voor zonsopgang is het ergst) en me wakker moest houden met 2 boomzagen langs en achter me. Toen had ik het toch even heel moeilijk.

Glide on!

Je moet het eigenlijk een keer ervaren. Genoeg mensen in mijn omgeving die het echt niet kunnen en het dus niet doen. Die zijn stuk voor stuk al eens afgeknapt. Dan moet je dus wel zorgen dat je die last kan dragen met anderen.

Zelf kan ik het gelukkig wel, al kost het me de afgelopen twee jaar meer energie dan voorheen. Ik probeer vooraf nog wat te slapen; soms lukt dat wel en soms niet. Door het tempo in Duitsland goed vlot te houden blijf ik prima wakker. Een dipje heb ik wel altijd rond 5:00u in de ochtend (dus dan probeer ik te tanken) en eind van de ochtend op de latten, als de energie wat wegvloeit. Dan moet ik echt even een extra pauze nemen waar mijn passagiers lekker een paar pistes door kunnen, maar ja, die hebben ook wat kunnen dommelen onderweg.

Het is het voor mij meer dan waard. Zo’n dag in de auto vind ik altijd verloren tijd. Dan liever een extra dag skiën.

Wij doen het al jaren zo.
's nachts rijdt het gewoon een stuk sneller en fijner. Om de 2-3 uur even afwisselen en voor je het weet ben je er.
Eerste lift naar boven en genieten van een topdag!

Wij rijden meestal tegen 1800 na het werk. Dan rijden we tot irschenberg, pakken daar een autobahn hotel voor een paar 10tjes. Halve liter drinken en slapen. Volgende ochtend 7 uur op en de laatste 1,5 uur. Fris op de piste en de eerste lift omhoog.

Plaats een reactie