Skies prepareren borstelbaan

Hoi,

Mijn zoontje is al in voorbereiding op de wintersport van 2022…😀. En doet dat op een borstelbaan. Nu heb ik een paar skies voor hem gekocht, netjes geslepen, maar wat doe ik verder? Wax lijkt me niet, maar wat dan wel kan ik niet 123 vinden.

Gewoon gebruiken alleen op de borstelbaan.
En voor de sneeuw andere nemen.
Het belag wordt warm. Dat houd in dat het langzaam weg slijt tussen de kanten.Dus je kan ze niet gebruiken in de sneeuw.
Of je moet de kanten afslijpen op de hoogte van het belag.

Denk dat @hooykaas gelijk heeft. Huur op de borstelbaan altijd daar een paar latten op advies van de trainer. Zuinig op mijn eigen spulletjes ;)

Edwin van Riel

Zelf gebruik ik Holmenkol jump ceramic wax. Daarmee zit je belag vol en is het beter beschermd tegen de wrijving op de baan. Sneeuwwax glijdt minder goed op de borstels, dus dat is geen optie (hoewel een keiharde basiswax wel je belag weer goed beschermt, maar dan kun je dus beter de ceramic pakken).
Je kunt overigens wel je baanski’s in de sneeuw gebruiken, je zult ze alleen opnieuw moeten prepareren voor de sneeuw (ceramic wax eruit en laagjes sneeuwwax erin) en daarna weer voor de baan (sneeuwwax eruit, ceramic wax erin). En slijpen, slijpen, slijpen…
Goede set diamantvijltjes is een prima investering.

@Tedris
Koop gewoon een goedkoop setje voor de baan en je bent van al dat gedoe af.

De skies gebruik ik nu ook alleen voor de baan. Het ging me meer om de vraag of je er nu nog een wax op zet of dat je er niets meer aan doet, behalve dan slijpen.
Ik zal nog eens kijken hoe hij nu gaat en anders eens die wax van Holmenkol er op zetten.

@Tetris wax heb je niet nodig om te glijden op de baan.
De ceramic wax zorgt er alleen voor dat het belag minder hard slijt.
Voor beter te glijden gebruik je de siliconensmurrie die op de kleine tapijtjes ligt. Ski’s erover schuiven en glijden maar.

Ook ik gebruik de ceramic wax voor op de baan waarbij je wel moet zorgen dat na de waxbeurt je idd de skies ook moet voorzien van een siliconenlaagje (anders sta je stil)
Voor de wisseling naar sneeuw even een hotscrape met een goedkope universeel wax en daarna een vers laagje normale wax.
Ik doe dit voor de skies van de kinderen aangezien ze toch maar 1 seizoen met een paar doen ivm de lengte vind ik het zonde om 2 paar voor ze te kopen

@Togi
Je hebt het toch nog niet helemaal begrepen 😄😄

Ski’s moeten idd behandeld worden met siliconen en voor de sneeuw weer gewaxed (en eventueel slijpen)

Keuze gemaakt om met eigen spullen te skiën, ook in overleg met de ski-school (en die worden er beter van als ik huur 😉)
Redenen:

  • financieel: eigen spullen gebruiken uiteindelijk goedkoper dan huren (ook icm onderhoud)
  • wij zijn nog niet heel ervaren en hebben niet al te dure skies gekocht. Dan wil ik ze ook volop gebruiken en lessen/trainen met mijn eigen spullen.
  • ski-school raadt alleen af bij vorst om met je eigen spullen te skiën ivm inbranden (las ik hierboven ook al). Maar dat is alleen met vorst en dat heb ik vorig jaar van sept tot kerst geen enkele avond gehad.

Zou het misschien wel anders doen als ik meer ervaren ben en meer investeer in nieuwe ski’s

*bericht bewerkt door EvO9 op 07 okt 2020 21:59

@Togi
Je hebt het toch nog niet helemaal begrepen 😄😄

Hooykaas op 07 okt 2020 19:11

Nee hoor heb het prima begrepen. Heb het probleem dat ik mijn jongste zoon iets mer trappen gegeven heb dan de oudste ;-). Maw ze schelen 2 jaar maar zijn even lang. Kan de skies dus niet doorgeven. Aangezien ik ze nu dus in een groeiplan koop kan ik net zo goed zorgen dat ze veel gebruikt worden. En een uurtje waxen werkt eigenlijk wel ontspannend

Plaats een reactie