December - Obergurgl of Obertauern

philip19918 oktober 2020 · 14:27

Komende december (12 tot 19 dec) willen wij op wintersport gaan, we zijn al druk bezig met oriënteren maar zullen pas (om voor de hand liggende redenen) last-minute boeken. Wel neigen we nu naar Obergurgl of Obertauern. Voor zover ik zie zit het qua sneeuwzekerheid in beide gebieden (voor zover mogelijk) wel snor.

Welk gebied zouden jullie, ervaren wintersporters, ons aanraden. We zoeken een redelijk rustig gebied maar ook wel wat gezelligheid en sfeer in het dorp. We houden ons graag aanbevolen voor tips!

Groeten,

Philip

ruudsan8 oktober 2020 · 15:04

Ik zou voor Obergurgl gaan , vind ik mooier gebied als Obertauern ,ook een voordeel is als er slechte sneeuwcondities zijn kan je met de zelfde skipas ook in Solden op de gletsjers skiën.Wat sfeer betreft ontloopt het elkaar niet veel .

Skiwi8 oktober 2020 · 16:14

Ook hier voorkeur voor Obergurgl.
Maar sta zeker ook open voor lager gelegen gebieden als de sneeuwcondities het zouden toelaten: in december kan het wel eens bitter koud worden en dan zit je liever wat lager. En bovendien dan ook wat goedkoper.

Wunderkammer8 oktober 2020 · 16:35

Inderdaad, aangezien je toch last-minute gaat boeken, kun je de sneeuwsituatie afwachten. Wellicht hoef je niet zo hoog, want dat kan in donker december ook zeker een nádeel zijn.
Obergurgl noch Obertauern is echt sfeervol.
Ik zou meer kijken naar plaatsen als Serfaus, Lech, St.Anton, Ischgl.

philip19918 oktober 2020 · 17:17

Hartelijk dank voor jullie reacties, duidelijke antwoorden! We moeten ons inderdaad misschien niet beperken tot deze twee gebieden. Mocht het toch een keus tussen deze twee worden heeft Obergurgl de bovenhand (was ook mijn persoonlijk voorkeur al).

Skiwi8 oktober 2020 · 18:27

Ik zou meer kijken naar plaatsen als Serfaus, Lech, St.Anton, Ischgl.

Wunderkammer op 08 okt 2020 16:35

Serfaus is in december ski-gewijs doorgaans een flauw beestje (zelfs bij voldoende sneeuw blijven vele liften en pistes dicht tot aan de Kerstvakantie), die zou ik al skippen.

Lech en St. Anton zijn in december het ene jaar fantastisch (als het daar sneeuwt, dan sneeuwt het met bakken) en het andere (wanneer de sneeuw niet valt is de kunstsneeuwvoorziening niet toereikend) ondermaats.

Ischgl is dankzij de hoogte icm fantastische kunstsneeuwvoorziening altijd goed.

Ik zou bij voldoende sneeuw en koude temperaturen zeker ook denken aan bijvoorbeeld Saalbach-Hinterglemm, Kitzbühel-Kirchberg of Skiwelt

Roy838 oktober 2020 · 20:38

Bij lage temperaturen kunnen de gebieden die @skiwi noemt erg interessant zijn, het ligt allemaal wat lager dus er is heel veel kunstsneeuw capaciteit. Datzelfde geldt voor ski amadé. Het lijkt laag te liggen, maar omdat het meer naar het oosten ligt is dat niet zo erg.

Nadeel: neerslag kan nog regen zijn, maar zoals vorig jaar met die dagenlange föhn waren dat de beste opties (ischgl was grotendeels dicht door de wind).

Maar als je een paar dagen van tevoren kan boeken, zou ik dat doen.

Wannabe Dolomietenkenner...
GeJe8 oktober 2020 · 21:50

Obergurgl, wel erg duur hoor.
1x met Pasen geweest, omdat ik perse sneeuw wilde, en dat hadden we.
Maar is idd niks aparts qua sfeer.

Onnem8 oktober 2020 · 22:07

Je hoeft sowieso niets vooraf te boeken die periode.
Het is vooral de vraag of de start van de winter (eind november) koud is, of kwakkelweer.

Als het koud is, dan is mijn tip: Schladming. Mooi gebied, authentieke dorpen, leuke hutten (weinig vreetschuren), prettig geprijsd, en ze hebben 36 uur vorst nodig om 100% van de pistes onder de kunstsneeuw te leggen. Ook vrij snel aan te rijden, alleen de laatste 25 km een platte 2-baans weg.

Als het kwakkelweer is, kies een gletschergebied. Persoonlijk zou ik dan voor Hintertux kiezen, die vind ik ski-technisch de beste. Soelden zit je nogal veel in de lift tov skitijd. Stubai slechte preparatie en steeds bus of auto naar de liften. Pitztal is ook nog wel aardig. Kitzsteinhorn vind ik nogal klein en weinig uitdagend tov de anderen.

The older I get, the better I was
Linzenvlaai9 oktober 2020 · 05:42

Beide plaatsen geweest, mijn voorkeur Obertauern. Mooier skigebied, voelt groter aan dan Obergurgl, met name doordat je in Obertauern rondom het dorp kunt boarden. De lange verbindingslift tussen Ober- en Hochhurgl is nogal vervelend (lang). Daarbij Obertauern al vaker aangedaan. En wat @ruudsan over de sneeuwcondities zegt; Obertauern ligt hoog en ver in het oosten, daar kun je zeker boarden/skiën half december.

Roy839 oktober 2020 · 08:14

Overigens denk ik dat je ook niet Obergurgl helemaal ‘beleeft zoals bedoeld’ als je zo goedkoop mogelijk gaat zitten. De charme (als je het zo wil noemen) is ook gewoon dat het (in ieder geval jaren geleden) een niveautje hoger was, ook qua accomodatie. Daar moet je wat om geven, want anders is het verder gewoon een rustig dorpje waar niets te doen is.

Die top expres duurt lang, maar doe je 2x per dag en duurt een minuut of twaalf ofzo (dacht ik). Obergurgl is wel een van de rustigere gebieden in Oostenrijk waar ik ben geweest (maar dat komt door de afgelegen liggen en het prijsniveau). Obertauern ken ik niet, ben er wel eens in de zomer doorheen gereden en dat lijkt me levendiger.

Maar nogmaals, met een beetje mazzel met het weer zijn veel gebieden in Salzburgerland en Steiermark ook interessant, want hele goede kunstsneeuw.

Wannabe Dolomietenkenner...
Kasper9 oktober 2020 · 09:49

Als je de keuze bekijkt tussen Obertauern en de Gurgls lijkt me de tweede optie de mooiste. De gurgls hebben prachtige uitzichten op het hooggebergte. Dat laatste is dan ook het nadeel van dit gebied. Als het slecht weer is (en dat gebeurt in december) heb je er niet veel aan aangezien er amper beschutting is en weinig uitwijkmogelijkheden hebt.

In Obertauern heb je hetzelfde verhaal. Het is een sneeuwzeker gebied boven de boomgrens. Het voordeel van dit gebied is dat je de berg kan afrijden richting het gebied van Schladming. Dit gebied ligt tussen de bomen en in de week voor kerst is hier praktisch al alles geopend (zie bovenstaande opmerking van 36uur vorst nodig om de pistes te besneeuwen).
Dus heb je hier de keuze:
Weinig sneeuw en warm? => Obertauern
Veel sneeuw en barkoud? => Schladming
Moet je natuurlijk wel bereid zijn 's ochtends de auto te nemen.

*bericht bewerkt door Kasper op 09 okt 2020 09:50

Gerwin9 oktober 2020 · 13:56

Ik sluit me aan bij de post van @Skiwi

Ik zou ook voor Obergurgl gaan ondanks dat het niet een gezellig dorp is, vooral omdat je vrij snel in Solden bent waar zeker sneeuw ligt.

Plaats een reactie