Skidrager op de trekhaak

Hoi allemaal,

Heel het internet afgezocht maar kan maar weinig informatie of ervaringen vinden over skis/snowboards meenemen op de trekhaak.

Aangezien met 4 man in de auto niet alles in de auto kan, zou ik graag de onhandige zaken als skis en snowboards buiten de auto willen vervoeren. Aangezien ik een Tesla Model 3 rij en die dakdrager de reputatie heeft je dakraam te kunnen laten barsten ben ik opzoek gegaan naar alternatieven. Ik kwam toen uit op een filmpje van Bjorn Nyland (Noorse EV vlogger) waarin hij een reguliere skibox op de trekhaak test:
https://www.youtube.com/watch?v=bb6e5f3W12A

Zoiets ziet er veelbelovend uit qua verbruik (0% extra verbruik tegenover ~20% extra op het dak), en geen risico het dakraam kapot te maken. Nu lijkt mij dit een zelfgefabriceerde constructie aangezien ik geen kant en klare houders voor op de trekhaak kan vinden voor reguliere skiboxen.

Hetgeen dat het meeste in de buurt komt is deze:https://www.alleskanmee.nl/MFT-Trekhaakbagebox- (vrij prijzig) en deze: https://www.alleskanmee.nl/Trekhaak-platvorm-moving-base… waar een optionele box of waterdichte tas op kan, maar die helaas niet breed genoeg zijn voor ski’s. Nu lijkt het mij wel mogelijk om op het trekhaak platform van Thule zelf een skibox te maken, of wellicht zelfs gewoon losse ski/snowboardtassen op vervoeren en goed met spanbanden vastmaken.

Ik ben niet opzoek naar een soort fietsendrager maar dan voor ski’s zoals deze:https://www.opbergspecialist.nl/mottez-skidrager-kantelbaar-… . Ik wil de skis en snowboards wel beschermd tegen de elementen (en dan vooral de pekel en steenslag) kunnen vervoeren.

Zijn er mensen op dit forum die ervaring hebben met soortgelijke oplossingen? Ik hoor graag van jullie!

*bericht bewerkt door RobReus op 15 okt 2020 14:14

Als ik Google op “ skidrager trekhaak” krijg ik zo 10 systemen te zien.

Bestaat voor zover ik weet nog niet in een specifieke skibox uitvoering.

Enkele praktische bedenkingen:

  • De Skibox vraag een behoorlijke breedte, van zodra deze breder zal zijn dan je wagen (Wat de meeste wel zijn) is dat echt wel nefast voor je aerodynamica, en dus ook je verbruik of range.
  • Let ook op met de maximale kogeldruk, die laat meestal geen al te zware box toe.
  • Let op met de maximale belasting van je achteras: Achterbank vol + kofferbak vol + zo’n skibox vol met alles op de achteras is bijna een garantie voor overlading.
  • Je wagen helt dan ook naar achteren door z’n vering, extreem funest voor wegligging.

Is de beste oplossing hier niet een standaard bagage-aanhangwagentje met een skibox erbovenop?
Dan heb je nog een hele hoop extra ruimte + skibox + je gewicht ligt niet op de achteras.
(En je range vaart er ook wel bij aangezien je maar 90 km/u mag)

*bericht bewerkt door FORZAM op 15 okt 2020 14:52

Zoiets ziet er veelbelovend uit qua verbruik (0% extra verbruik tegenover ~20% extra op het dak)

Veel geluk daarmee: ook dit zal extra verbruik veroorzaken, dus reken maar niet dat je evenveel km kan maken met 1 lading.

Nu lijkt mij dit een zelfgefabriceerde constructie

Het is een standaard bagagerek voor op een trekhaak waar een normale dakkoffer op bevestigd is. Hier is dus geen zelfbouw aan te pas gekomen (als je geluk heb met de afstand tussen de balkjes)
Iets zoals dit dus:https://www.bakrak.nl/basis-rak-G3
of zoals dat plaform van Norauto wat je zelf al gevonden had.

Een standaard oplossing waarbij de skis vertikaal in een doos staan heb ik nog niet gezien voor een auto.
De meeste standaard horizontale boxen zullen te klein zijn om skis in te steken.
Deze zou wel kunnen (tot 1m90 buitenmaat): https://www.kamphuisdakkoffers.nl/pages/verkoop/box-op-trekh…https://www.dakdragerland.nl/Bagagebox-met-frame-voor-trekha…

Ik ben ook wel eens op de snelweg mensen voorbijgereden die achter hun VW busje een hele berg skis in normale beschermhoezen op een fietsendrager gesjort hadden (met bubblewrap eromheen om de pekel weg te houden).

Waarom draai je het niet om en steek je extra bagage in een normale bagagebox en leg je de skis binnen in de auto (na een skiluik-upgrade)?

*bericht bewerkt door Vivace op 15 okt 2020 15:39

Glide on!

Als ik Google op “ skidrager trekhaak” krijg ik zo 10 systemen te zien.

DrPhil op 15 okt 2020 14:40

En dat zijn dus de systemen waar ik niet naar opzoek ben zoals ik in mijn startpost vermeldde. Hierbij worden de ski’s en boards blootgesteld aan de elementen.

Bestaat voor zover ik weet nog niet in een specifieke skibox uitvoering.

Enkele praktische bedenkingen:

  • De Skibox vraag een behoorlijke breedte, van zodra deze breder zal zijn dan je wagen (Wat de meeste wel zijn) is dat echt wel nefast voor je aerodynamica, en dus ook je verbruik of range.

Auto is 185cm breed, de maximale breedte van de MFT BackBox is 190cm, valt dus erg mee. Daarnaast lijkt de geteste skibox ook breder te zijn dan de auto welke niet funest is voor de aerodynamica. Ik heb uiteraard geen windtunnelbeelden maar de impact op de aerodynamica lijkt dus enorm mee te vallen al dan niet verwaarloosbaar te zijn.

  • Let ook op met de maximale kogeldruk, die laat meestal geen al te zware box toe.

Deze laat dat toe, leeg gewicht van de box en alles daarbij is ~20kg, met ski’s en boards zal deze max 50kg zijn. Prima te doen dus.

  • Let op met de maximale belasting van je achteras: Achterbank vol + kofferbak vol + zo’n skibox vol met alles op de achteras is bijna een garantie voor overlading.

Dat zit wel goed, zo enorm veel gewicht is het niet totaal, het is vooral het formaat dat het ongemakkelijk en lastig maakt. We blijven ruim onder de maximale belading van de auto (~430kg, passagiers + bagage).

  • Je wagen helt dan ook naar achteren door z’n vering, extreem funest voor wegligging.

Met een volgeladen aanhanger met vergelijkbare (en misschien zelfs wel iets meer) kogeldruk gereden en dit was gelukkig niet het geval, verwacht dan ook niet dat een skibox dit wel veroorzaakt.

Is de beste oplossing hier niet een standaard bagage-aanhangwagentje met een skibox erbovenop?
Dan heb je nog een hele hoop extra ruimte + skibox + je gewicht ligt niet op de achteras.
(En je range vaart er ook wel bij aangezien je maar 90 km/u mag)

FORZAM op 15 okt 2020 14:50

Dat is juist funest voor de range, een aanhanger is wel iets dat enorme impact heeft op de aerodynamica (steekt veel verder uit naar achter). Daarnaast zou ik dan de aanhanger bij iedere supercharger los moeten koppelen alvorens te kunnen laden, ook niet erg fijn.

Zoiets ziet er veelbelovend uit qua verbruik (0% extra verbruik tegenover ~20% extra op het dak)

Veel geluk daarmee: ook dit zal extra verbruik veroorzaken, dus reken maar niet dat je evenveel km kan maken met 1 lading.

Ik verwacht ook zeker niet 0% extra verbruik, maar met een skibox op het dak is het gegarandeerd 20% extra verbruik, een skibox op de trekhaak volgens testen van Bjorn Nyland (die praktisch altijd spot-on is met zijn resultaten) is het 0% extra verbruik. Laten we het gemiddelde nemen van 10%, is alsnog flink veel minder dan 20%.

Nu lijkt mij dit een zelfgefabriceerde constructie

Het is een standaard bagagerek voor op een trekhaak waar een normale dakkoffer op bevestigd is. Hier is dus geen zelfbouw aan te pas gekomen (als je geluk heb met de afstand tussen de balkjes)

Wellicht heb ik dat iets verkeerd verwoord, bedoelde dat het geen standaard oplossing is zoals geleverd door een fabrikant. Gewoon een skibox die bedoelt is voor op een dak die toevallig op een trekhaak platform past, of passend is gemaakt.

Iets zoals dit dus:https://www.bakrak.nl/basis-rak-G3
of zoals dat plaform van Norauto wat je zelf al gevonden had.

Een standaard oplossing waarbij de skis vertikaal in een doos staan heb ik nog niet gezien voor een auto.
De meeste standaard horizontale boxen zullen te klein zijn om skis in te steken.
Deze zou wel kunnen (tot 1m90 buitenmaat): https://www.kamphuisdakkoffers.nl/pages/verkoop/box-op-trekh…https://www.dakdragerland.nl/Bagagebox-met-frame-voor-trekha…

Ik ben ook wel eens op de snelweg mensen voorbijgereden die achter hun VW busje een hele berg skis in normale beschermhoezen op een fietsendrager gesjort hadden (met bubblewrap eromheen om de pekel weg te houden).

Waarom draai je het niet om en steek je extra bagage in een normale bagagebox en leg je de skis binnen in de auto (na een skiluik-upgrade)?

Vivace op 15 okt 2020 15:38

Met een skiluik upgrade moet ik een stuk metaal tussen de kofferbak en achterbank wegzagen. Dit is niet wenselijk. Daarnaast passen daar geen snowboards door, en als dat wel zou passen, dan zeker niet 2 snowboards en 2 paar ski’s. En je hebt dan ineens op de achterbank minder ruimte, ook niet fijn voor de passagiers.

Bedankt allemaal voor het meedenken :)

*bericht bewerkt door RobReus op 16 okt 2020 00:24

Daar kun je toch gewoon een hoes omheen doen? Ik zie het probleem niet.

Daar kun je toch gewoon een hoes omheen doen? Ik zie het probleem niet.

DrPhil op 16 okt 2020 00:37

Die kan dan gaan wapperen, kapot gaan of voor extra luchtweerstand zorgen. Geen zin dat de hoes kapot waait terwijl ik 130km/u rij. En ik moet dan bijvoorbeeld de stokken en schoenen binnen de auto vervoeren in plaats van dat ze er bij de box bij in kunnen.

Een box lijkt mij gewoon veel praktischer (ook bijvoorbeeld met een zomervakantie te gebruiken) dan zo’n skirek. Vandaar dat ik in mijn startpost expliciet meldde dat ik niet opzoek ben naar zo’n oplossing.

Übung macht den meister!!!

Je kan ook een kist/box laten maken van bijvoorbeeld aluminium. Kan je zelf bepalen wat je wilt hebben samen met degene die hem maakt voor je.

LA NORMA😍☃️

null

Dit dan?

*bericht bewerkt door DrPhil op 16 okt 2020 09:22

Hallo Rob, deze advertentie komt uit Ski Magazin. Zal wellicht niet meteen de goedkoopste oplossing zijn, maar zo te lezen wel een waar je naar op zoek bent? Succes!

null

Wellicht een vreemde vraag, maar hebben die 3 anderen toevallig een auto waar je wel fatsoenlijk een dakdrager kan gebruiken?

Waarom laat je die dakdragers er niet gewoon in een service-center opschroeven als je er over inzit? Het is toch eigenlijk altijd een montageprobleem?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Je kan ook een kist/box laten maken van bijvoorbeeld aluminium. Kan je zelf bepalen wat je wilt hebben samen met degene die hem maakt voor je.

Piefke op 16 okt 2020 08:53

De kans dat dit een beter eindresultaat geeft dan een standaard skibox op een standaard trekhaak-rek is wel klein. Ik heb ooit met de gedachte gespeeld om voor windsurfspullen een custom-dakkoffer te maken waar masten en zeilen tot 2m45 in passen, maar als ik dan uitrekende hoeveel dit zou gaan wegen heb ik het idee maar opgegeven (ook vermoedende dat zo een ding verschrikkelijk zou gaan fluiten op de snelweg).
Voor de gewenste toepassing met een redelijk gewicht te krijgen is de beste custom-made oplossing om te werken met thermoforming (plastic dieptrekken), maar gezien de nodige afmetingen is dit in de praktijk als doe-het-zelver financieel onhaalbaar.
Ook zit je verzekeringstechnisch met een probleem. Van een Thule- of Kamei-box kan je redelijk aannemen dat de kans dat deze stuk gaat heel klein is, zelfs als deze in een verkeerde richting gemonteerd wordt. Hetzelfde geld voor een toolbox voor achterop een pickup-truck te monteren, maar als je zelf iets ineen steekt neem je een risico: ofwel overdimensioneer je (= veel te zwaar) ofwel accepteer je dat je misschien iets te licht gebouwd hebt en dat je een bepaalde belasting over het hoofd hebt gezien.

Alles tezamen lijkt mij de MFT-box voor @RobReus de beste standaardoplossing (afsluitbaar) voor iets van een 790 EUR.
Als budget-alternatief kan je ofwel een standaard bagerek (of fietsendrager) nemen waar je de skis dan in zakken opsjort of een dakkoffer op monteert.

Glide on!

Waarom laat je die dakdragers er niet gewoon in een service-center opschroeven als je er over inzit? Het is toch eigenlijk altijd een montageprobleem?

Shane op 16 okt 2020 11:09

Goed idee Shane.
Ik heb ooit eens voor een kleinere aanloopwagen (in afwachting van de levering van mijn echte firmawagen) een set dakdragers + grote dakkoffer gehuurd en de verhuurfirma stond hierbij in voor de montage en gaf ook garantie dat er geen krassen of andere beschadigingen aan de auto waren of dat de dakkoffer er nooit af kon waaien. Ik neem aan dat zo een firma ook garantie geeft op barsten in het glazen dak van een Tesla 3.

Glide on!

(En je range vaart er ook wel bij aangezien je maar 90 km/u mag)

FORZAM op 15 okt 2020 14:50

Nope. Je mag er gewoon de reguliere maximumsnelheid mee. Dergelijke constructies (net als fietsendragers e.d.) worden niet aangemerkt als aanhanger.

@Mike123

Maar @FORZAM heeft het wel over een aanhangwagentje met skibox er bovenop, dus? 🤔

Born to run. B.S.

Oh wacht, oops, niet goed gelezen. Dan inderdaad wel 90km/h. Goed om bij in slaap te vallen.

Hi Rob,

Ik weet niet of je de box ook nodig hebt voor extra bagage, maar zoniet heb je nog de optie om je ski’s (niet snowboard) door het luik in de achterbankte steken. Dit is veruit de beste en goedkoopste oplossing. Om 4 paar ski’s hierdoor te krijgen moeten de bindingen er wel af. Dit kan makkelijk door quiver killers op je ski’s te laten monteren (binding inserts). 4 paar ski’s ‘flat’ op elkaar is amper een balkje van 10x16cm, wat makkelijk door die opening kan. Het overwegen waard… Zelf om ze in een box te plaatsen is het een geweldige plaatsbesparing wanneer je de bindingen eraf kan nemen. succes met de zoektocht!

ivm aanhanger: koop dan ineens een (gesloten) aanhanger van 2m binnenlengte.
Ik vind de koffer-op-trekhaak oplossing best wel iets hebben.
Met een echte aanhanger heb je in Frankrijk meer kosten omdat je meer peage moet betalen + zal je verbruik hoger liggen dan met de koffer-op-trekhaak. Ook ter plaatse moet je het ding maar ergens kwijtkunnen.
Bergop/bergaf rijden met een aanhangwagen zal ook iets moeilijker zijn als het heel glad is.

Ten opzichte van een skibox boven op de auto zie ik zelfs voordelen:

  • minder verbruik
  • geen last van maximum doorrijhoogtes (in Frankrijk hebben sommige ondergrondse parkeergarages hoogtebeperkingen zoals max 1m83).

Met de maximum kogeldruk moet je natuurlijk wel rekening houden, om toch wat druk te houden op de voorwielen en om de achteras niet om zeep te helpen.

Glide on!

Ik vind de koffer-op-trekhaak oplossing best wel iets hebben.

Vivace op 19 okt 2020 12:25

Ik vind het best verbazend dat er nauwelijks aanbod is voor dit soort toepassingen vanuit Thule en andere merken. Want die MFT box is echt verschrikkelijk duur, zeker als je die extra verbredingen moet bijkopen (voor redelijk standaard ski’s al nodig). Ook voor mensen die geen dakkoffer willen omwille van doorrijhoogte en geen trekhaak hebben, zou een oplossing op een fietsenrek zoals een thule back-up wel een interessante optie zijn.

Heb zelf al zitten twijfelen om zo’n oplossing uit te denken, maar heb wat schrik van mogelijke implicaties: wat als er iets loskomt?

#wakeupwhereyouwant

@RFKANGOO @RoyvD

Zoiets bedoel ik inderdaad, zie ook mijn startpost waar ik deze specifieke MFT BackBox opnoem :)

@Piefke @DrPhil

Ook over een alu box op maat nagedacht inderdaad, maar die wordt al snel te zwaar. Beetje formaat voor ski’s zit je al snel op 30kg voor enkel de kist, dan heb je ook de bevestiging en inhoud nog. Lichter materiaal waar skiboxen van gemaakt worden lijken mij dus beter geschikt.

Wellicht een vreemde vraag, maar hebben die 3 anderen toevallig een auto waar je wel fatsoenlijk een dakdrager kan gebruiken?

dekkie op 16 okt 2020 10:32

Nee, daarnaast is het met de Model 3 heerlijk reizen dus zou niet anders willen :). Het is enkel nu met z’n 4en beetje puzzelen voor de skis en snowboards :P

Waarom laat je die dakdragers er niet gewoon in een service-center opschroeven als je er over inzit? Het is toch eigenlijk altijd een montageprobleem?

Shane op 16 okt 2020 11:09

Helaas geeft dat 0,0 garantie en mocht het glas om wat voor reden alsnog barsten ben je zelf 100% aansprakelijk. En daarnaast zit je dan ook nog met het extra verbruik dat ik probeer te voorkomen.

Hi Rob,

Ik weet niet of je de box ook nodig hebt voor extra bagage, maar zoniet heb je nog de optie om je ski’s (niet snowboard) door het luik in de achterbankte steken. Dit is veruit de beste en goedkoopste oplossing. Om 4 paar ski’s hierdoor te krijgen moeten de bindingen er wel af. Dit kan makkelijk door quiver killers op je ski’s te laten monteren (binding inserts). 4 paar ski’s ‘flat’ op elkaar is amper een balkje van 10x16cm, wat makkelijk door die opening kan. Het overwegen waard… Zelf om ze in een box te plaatsen is het een geweldige plaatsbesparing wanneer je de bindingen eraf kan nemen. succes met de zoektocht!

dimitomba op 19 okt 2020 12:23

Het gaat om 2 boards en 2 paar ski’s. Naar verluidt is er niet genoeg ruimte om 2 boards en 2 paar ski’s mee te nemen door zo’n luik. Daarnaast zou ik voor zo’n luik een stuk metaal moeten wegzagen tussen de kofferbak en achterbank, iets dat ik niet wil. En al zou ik wel zo’n luik gaan gebruiken heeft dat helaas het gevolg dat niet alles meer in de kofferbak past.

ivm aanhanger: koop dan ineens een (gesloten) aanhanger van 2m binnenlengte.
Ik vind de koffer-op-trekhaak oplossing best wel iets hebben.
Met een echte aanhanger heb je in Frankrijk meer kosten omdat je meer peage moet betalen + zal je verbruik hoger liggen dan met de koffer-op-trekhaak. Ook ter plaatse moet je het ding maar ergens kwijtkunnen.
Bergop/bergaf rijden met een aanhangwagen zal ook iets moeilijker zijn als het heel glad is.

Ten opzichte van een skibox boven op de auto zie ik zelfs voordelen:

  • minder verbruik
  • geen last van maximum doorrijhoogtes (in Frankrijk hebben sommige ondergrondse parkeergarages hoogtebeperkingen zoals max 1m83).

Met de maximum kogeldruk moet je natuurlijk wel rekening houden, om toch wat druk te houden op de voorwielen en om de achteras niet om zeep te helpen.

Vivace op 19 okt 2020 12:25

Wat je inderdaad zegt, een aanhanger heeft dan meer nadelen dan voordelen, want uiteindelijk gaat het enkel op 2 snowboard en 2 paar ski’s, de rest kan allemaal in de auto. Als er binnen de skibox nog ruimte is voor schoenen zou dat fijn zijn, maar ook zonder die ruimte redden we het. Qua kogeldruk zit de MFT BackBox bijvoorbeeld wel goed. Bij volle belading zal de combinatie niet meer dan 50kg zijn.

Bedankt iedereen voor de reacties en het meedenken. Het wordt erg gewaardeerd!

Een aanhanger gaat geen optie zijn door het extra verbruik, maximale snelheid, en de lompheid met superchargen. Ik neig heel erg naar de MFT BackBox aangezien daar alles in past wat nodig gaat zijn (2 paar ski’s en 2 snowboards, plus eventueel schoenen als de overgebleven ruimte dat toelaat). Daarnaast kan ik dan ook nog zonder problemen achteruit inparkeren bij superchargers. De MFT BackBox lijkt mij dan ook alle voordelen van een dakkoffer te hebben zonder de nadelen waar ik tegenaan zou lopen met mijn Tesla (kans op kapot dakraam, extra verbruik etc…).

Als er nog iemand is die ervaring heeft met specifiek de MFT BackBox of algemeen met bagageboxen achterop de auto dan hoor ik dat graag. Mocht ik uiteindelijk voor de MFT BackBox (of een alternatief) gaan zal ik een uitgebreid reisverslag met mijn ervaring schrijven waarbij ik ook het (mogelijke) extra verbruik meeneem.

*bericht bewerkt door RobReus op 19 okt 2020 13:52

Al eens aan de SeaSucker Monkey Bars gedacht? https://www.seasucker.cc/products/seasucker-monkey-bars-2020…

*bericht bewerkt door Klec op 19 okt 2020 14:12

Al eens aan de SeaSucker Monkey Bars gedacht? https://www.seasucker.cc/products/seasucker-monkey-bars-2020…

Klec op 19 okt 2020 14:12

Ja, heb ook naar deze oplossingen gekeken. Met zuignappen moet het dakraam alle krachten kunnen weerstaan. Het lijkt mij dat dit een nog grotere kans op een kapot raam geeft. Ik zie een zuignap systeem dan dus ook niet als een optie.

De box op mijn foto is geen zelfgemaakt ding. Het merk staat er duidelijk op. HS Xbox.https://www.hsx.no/produkter/hs-xbox
Staan meerdere Tesla’s op.
Wat ik me alleen afvraag. Je rijdt een auto van 60 mille. Er is een kant en klare oplossing die je zelf al had gevonden en die perfect is - maar die vind je kennelijk te duur.
Tja. Nee we doen het niet voor het geld 😜

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 okt 2020 14:55

De box op mijn foto is geen zelfgemaakt ding. Het merk staat er duidelijk op. HS Xbox.https://www.hsx.no/produkter/hs-xbox
Staan meerdere Tesla’s op.
Wat ik me alleen afvraag. Je rijdt een auto van 60 mille. Er is een kant en klare oplossing die je zelf al had gevonden - maar die vind je kennelijk te duur.
Tja. Nee we doen het niet voor het geld 😜

DrPhil op 19 okt 2020 14:51

Zeg ook niet dat die op de foto die jij postte een zelfgemaakt ding is, enkel dat ik over dat soort boxen nagedacht heb. De Tesla’s die ermee op de foto staan zijn allemaal Model X’s. Deze kunnen veel meer dragen op de trekhaak. De box die jij linkte is zo’n 15kg zwaarder dan de MFT, daarmee zou ik dan dus het randje gaan opzoeken met mijn Model 3.

Daarnaast, ja ik rij een auto van 60 mille, maar ik zie niet hoe dit relevant is voor mijn vraag? Nergens heb ik gezegd dat ik de MFT BackBox te duur vind, in tegendeel zelfs, ik zit er aan te denken om de MFT BackBox te kopen. Ik vraag enkel om advies en ervaringen aangezien ik maar bar weinig kan vinden op internet over dit soort oplossingen. Niks mis mee lijkt mij, of vind jij van wel?

Even gegoogled. De maximale kogeldruk van een model X is 90kg, die van een 3 is 75kg. Vier paar ski’s wegen 25kg. Dat ga je dus nooit halen.
Succes ermee.

Even gegoogled. De maximale kogeldruk van een model X is 90kg, die van een 3 is 75kg. Vier paar ski’s wegen 25kg. Dat ga je dus nooit halen.
Succes ermee.

DrPhil op 19 okt 2020 16:02

De 75kg waar jij naar refereert is voor een aftermarket trekhaak, ik heb een door Tesla geleverde trekhaak welke een maximale kogeldruk van 55kg heeft.

Even gegoogled. De maximale kogeldruk van een model X is 90kg, die van een 3 is 75kg. Vier paar ski’s wegen 25kg. Dat ga je dus nooit halen.
Succes ermee.

DrPhil op 19 okt 2020 16:02

De 75kg waar jij naar refereert is voor een aftermarket trekhaak, ik heb een door Tesla geleverde trekhaak welke een maximale kogeldruk van 55kg heeft.

RobReus op 19 okt 2020 16:31

4 paar ski’s (25kg), plus de backbox en backcarrier (30kg) en voila 55kg.

*bericht bewerkt door Shane op 19 okt 2020 16:42

I can stick uphill ice, on my saucer...

Even gegoogled. De maximale kogeldruk van een model X is 90kg, die van een 3 is 75kg. Vier paar ski’s wegen 25kg. Dat ga je dus nooit halen.
Succes ermee.

DrPhil op 19 okt 2020 16:02

De 75kg waar jij naar refereert is voor een aftermarket trekhaak, ik heb een door Tesla geleverde trekhaak welke een maximale kogeldruk van 55kg heeft.

RobReus op 19 okt 2020 16:31

4 paar ski’s (25kg), plus de backbox en backcarrier (30kg) en voila 55kg.

Shane op 19 okt 2020 16:41

Ik kan ook rekenen maar bedankt ;) Mijn eerdere reactie was gericht aan DrPhil die een box linkte die totaal 35kg is. De MFT BackBox heeft een totaalgewicht van 20kg.

Ik hoor graag over ervaringen met (ski)boxen op de trekhaak. Verdere discussies over kogeldruk, aanhangers en dakdragers mogen van mij achterwege blijven.

Ik weet niet waar je die 55kg op baseert. Op de Duitse fora staat zonder uitzondering 100kg en dat gaat over de originele model 3 trekhaak. Kan me niet goed voorstellen dat je in NL dan maar 55kg erop zou mogen zetten. Ik kan die 55kg ook nergens terugvinden.

null

Google tesla model 3 anhängerkupplung Stützlast.
Zoals ik al zei, veel succes.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 okt 2020 18:39

Plaats een reactie