Sneeuwsituatie Winterberg/Willingen 20/21

In alle dorpen wordt er weer hard gewerkt aan alle voorbereidingen voor het seizoen, de kanonnen worden weer langzaam aan van stal gehaald, de netten gespannen, de (vernieuwde) pistes met hooi bedekt,

Vorig seizoen werden nog nieuwe restaurants en liften gebouwd, een nieuw stuk snelweg (na negen jaar bouwen) voor een betere verbinding naar Sauerland,

Dit jaar vlg mij alleen wat snowfactories in winterberg (Surenberg/Kappe),

en wat gaan de Corona protocollen inhouden voor het skiplezier dit jaar?

Maar wanneer kunnen we weer los!!! En hoe is/wordt de actuele sneeuwsituatie?

Opening seizoen 20-21

Je hebt er in ieder geval zin in! 😁

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Op dit moment zou je, als ze open zouden zijn, voor een dag skieën of boarden naar Winterberg mogen. Naar Willingen niet, want dat ligt net niet meer in Nordrhein-Westfalen. Dan zou je een negatieve coronatest moeten kunnen tonen, je melden bij het gesundheitsamt en in quarantaine als je geen recente negatieve test hebt. Maar hoe het over 2 maanden is, is koffiedik kijken. Op dit moment zijn de besmettingen in Duitsland ook stijgend, alhoewel nog niet vergelijkbaar met Nederland of België.

Het zijn golfbewegingen… Hopen dat het in december er een stuk beter uitziet. Koffiedik kijken… Après ski zal er ook heel anders uitzien.

Nog geen sneeuw gemeld dit seizoen op de Kahler Asten, tot 1 november ook niet in de verwachtingen

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik ben het met de vorige reageerders eens dat het rijkelijk vroeg is om een draadje over de sneeuwsituatie te openen in Winterberg/Willingen… Ik neem aan dat ze vooral hopen dat de sneeuwsituatie er komend winterseizoen beter is dan in het vorige.

En hoewel ik er op dit moment niet echt positief over ben, is het ook rijkelijk vroeg om te speculeren over de coronasituatie in de periode tussen kerst en pasen. Voorlopig zijn we nog niet over de groei van het aantal nieuwe besmettingen heen, dus ik kan me nu geen voorstelling maken van de situatie over twee/drie maanden.

Ik ben het met de vorige reageerders eens dat het rijkelijk vroeg is om een draadje over de sneeuwsituatie te openen in Winterberg/Willingen… Ik neem aan dat ze vooral hopen dat de sneeuwsituatie er komend winterseizoen beter is dan in het vorige.

En hoewel ik er op dit moment niet echt positief over ben, is het ook rijkelijk vroeg om te speculeren over de coronasituatie in de periode tussen kerst en pasen. Voorlopig zijn we nog niet over de groei van het aantal nieuwe besmettingen heen, dus ik kan me nu geen voorstelling maken van de situatie over twee/drie maanden.

phma op 19 okt 2020 11:47

Ach wat is rijkelijk vroeg? het gebeurd regelmatig dat er eind oktober/ begin november al wat sneeuw valt in het Sauerland. Niet genoeg om te skien, wel leuk voor de plaatjes en de webcams. De nachttemperatuur zakt af en toe al onder het vriespunt op het moment.

Born to Ride

Idd, niets zo leuk als voorpret. Al ben ik bang dat we wel een ander seizoen gaan beleven door corona.

Ik vraag me ook echt af hoe men maatregelen wil gaan handhaven / realiseren als er geen beperking komt op een aantal skipassen per dag (en dan doel ik met name op de weekenden).

Hopelijk sneeuwrijker dan vorig jaar, was helaas echt een bedroevend seizoen. Normaliter reis ik wel even af voor een dag (of twee). Volgens mij heb ik vorig jaar voor het eerst overgeslagen (gelukkig maakte mijn reizen naar ValTho en Solden veel goed).

Eind nov. en december heb ik verlof, zou mooi zijn als de sneeuw vroeg komt in Sauerland!

*bericht bewerkt door Dix0r op 19 okt 2020 15:19

Agh, wat is vroeg? Sommige topics beginnen al in maart :)

Op social media zag je al dat de piste bully’s uit de stalling werden gehaald en winterklaar gemaakt. Dus ook daar zijn ze al met komende winter bezig :)

Ik geloof dat ze in Winterberg komende winter afwachten met betrekking tot investeringen. Doordat vorig jaar al bijzonder slecht was geloof ik direct dat de spaarrekening niet zo vet is als de jaren ervoor.

Daarnaast is het de vraag hoe alles gaat lopen met Covid19. Als ze dit jaar 50% draaien van vorig jaar (dat al slecht was) kan ik begrijpen dat alle infra investeringen naar 2022 verplaatst gaan worden. Niet leuk voor ons maar wel bedrijfstechnisch.

*bericht bewerkt door dekkie op 19 okt 2020 17:50

Ze gaan anders wel altijd vroeg open als het kan. Al een paar keer begin december kunnen zijn. Nu maar hopen dat het kan dit jaar.

Het is hopen op een langdurig seizoen met goede sneeuw. Dat komt de spreiding van gasten enorm ten goede.
We zien vaak het eerste goede weekend na een slechte kerst de boel enorm uit de hand lopen…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Na de kerst tm voorjaarsvakantie wil je er sowieso niet zijn.

Na de kerst tm voorjaarsvakantie wil je er sowieso niet zijn.

Tiny-M op 27 okt 2020 21:07

Wij zijn vaak 3e of 4e week januari een midweek in Sauerland. We gaan dan van maandag - donderdag en moeten nagenoeg nooit wachten bij de liften.

Born to Ride

Na de kerst tm voorjaarsvakantie wil je er sowieso niet zijn.

Tiny-M op 27 okt 2020 21:07

Wij zijn vaak 3e of 4e week januari een midweek in Sauerland. We gaan dan van maandag - donderdag en moeten nagenoeg nooit wachten bij de liften.

Matthias123 op 28 okt 2020 07:05

Inderdaad, tijdens de week in januari is het super! Wil je een weekend, dan is maart ideaal, of bij een erg vroege start een weekend in december voor de Kerstvakantie.

Hmm liften in willingen hele maand november dicht;
nu is november toch de maand dat er niet veel volk in het sauerland is/komt, maar toch te hopen dat ze in december weer draaien.
https://www.facebook.com/222664957858776/posts/2471446726313…

Heeft te maken met aankomende lockdown in duitsland gok ik:

BERLIJN - Kanselier Angela Merkel roept Duitsers op de gedeeltelijke lockdown „als golfbreker te gebruiken.” Volgens Merkel is de coronacrisis „een soort natuurramp, een buitengewone gebeurtenis die een eens per eeuw optreedt.” Ze riep haar landgenoten op om „driekwart minder menselijke contacten” te hebben.

Zouden wij hier in NL ook moeten doen. Merkel weet tenminste wat exponentiële afname is :)

Is er eigenlijk al iets meer bekend over eventuele maatregelen in het gebied? Ik kan me indenken dat afstand organiseren in rijen een uitdaging is bij lift 10 (en andere plekken)

Zouden wij hier in NL ook moeten doen. Merkel weet tenminste wat exponentiële afname is :)

Martin7182 op 02 nov 2020 19:57

Nou, da’s iets anders dan ik begreep.

null

Edwin van Riel

Zouden wij hier in NL ook moeten doen. Merkel weet tenminste wat exponentiële afname is :)

Martin7182 op 02 nov 2020 19:57

Nou, da’s iets anders dan ik begreep.

evr66 op 03 nov 2020 11:52

Als ze kan tellen van 2 tot 1024 dan weet ze ook de weg terug wel :) Nou de bevolking nog.

Vanaf volgend weekend zou de eerste winterinval in het Sauerland kunnen komen. De kaarten gaan er steeds beter uit zien met een leuk eerste laagje sneeuw.

Born to Ride

Vanaf volgend weekend zou de eerste winterinval in het Sauerland kunnen komen. De kaarten gaan er steeds beter uit zien met een leuk eerste laagje sneeuw.

Matthias123 op 14 nov 2020 18:26

Setje oude toerski’s… het is verleidelijk

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Heerlijk om voorpret te hebben. Ik wil graag optimistisch blijven en zie uit naar daagjes Winterberg. Wie weet later in de winter zelfs een weekend. Als er iemand net zo gek en enthousiast is als mij om regelmatig op één dag vroeg te vertrekken en laat terug te gaan dan hou ik me aanbevolen voor ritjes samen. Hopelijk komen we snel goed door de 2e golf heen! Tot die tijd vermaak ik prima op de borstelbaan en in de skihal in Nederland.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Gisteravond is de eerste (natte) sneeuw gevallen op de toppen in het Sauerland.
Op de webcam is trouwens al goed te zien dat de snowmakers al flink sneeuw aan het maken zijn op Rauer busch.

null

Born to Ride

In Arlberg Oostenrijk zien de autoriteiten het somber in.
Massaal worden de hotel boekingen geannuleerd.(in ieder geval voor de Kerstdagen)
De Bergbahnen denken zelfs om niet alle liften op te starten.
Laat staan alle 50 tal nieuwe piste Bullys van 500.000 Euro per stuk op te starten voor een leeg/bijna leeg skigebied.

Nou dan weet ik wel hoe het dan in Winterberg zal gaan.

Ik heb sterk het gevoel dat veel mensen in een ontkenningsfase zitten en in een seperate wereld leven.

We wachten met spanning af.

In Arlberg Oostenrijk zien de autoriteiten het somber in.
Massaal worden de hotel boekingen geannuleerd.(in ieder geval voor de Kerstdagen)
De Bergbahnen denken zelfs om niet alle liften op te starten.
Laat staan alle 50 tal nieuwe piste Bullys van 500.000 Euro per stuk op te starten voor een leeg/bijna leeg skigebied.

Nou dan weet ik wel hoe het dan in Winterberg zal gaan.

Ik heb sterk het gevoel dat veel mensen in een ontkenningsfase zitten en in een seperate wereld leven.

We wachten met spanning af.

Hooykaas op 20 nov 2020 08:06

Het zijn natuurlijk wel 2 totaal verschillende werelden. Winterberg leeft voor een heel groot deel ook van dagjesmensen, Ski Arlberg leeft voor het overgrote deel van toeristen die er ook een accomodatie boeken. Juist daar zit het probleem, dat mensen geen overnachting kunnen of willen boeken vanwege corona. Een dagje buiten in de sneeuw met alleen maar stoeltjesliften is een stuk eenvoudiger corona proof te doen.

Born to Ride

Ik denk dat het wel eens erg druk kan gaan worden in het Sauerland deze winter. Veel mensen die dit jaar afzien van hun weekje Alpen, zullen eerder geneigd zijn toch nu en dan een dagje Winterberg mee te pikken.

null

Born to Ride

Ik denk dat het wel eens erg druk kan gaan worden in het Sauerland deze winter. Veel mensen die dit jaar afzien van hun weekje Alpen, zullen eerder geneigd zijn toch nu en dan een dagje Winterberg mee te pikken.

Yippee op 20 nov 2020 10:56

Ik denk ook dat dit jaar een geweldige kans is voor Winterberg. Als de natuur een handje meewerkt en voor een dik pak sneeuw zorgt dan gaan ze daar vorig jaar goed maken.

Er liggen zeker kansen voor Winterberg aanstaande seizoen. Obv. ervaringen van afgelopen zomer kunnen we een aantal nieuwe trends vaststellen. Boeken op langer termijn heeft geen nut omdat de situatie van week tot week wijzigt. Mensen beslissen op zeer korte termijn met een vooruitzicht van ca 2 weken of ze met vakantie gaan. Voorkeur hebben appartementen en campings waar je grote groepen kan vermijden. Kleinere hotels zijn nog een optie. In geval van iets lagere besmettingscijfers zullen toeristen ook welkom zijn in meeste Alpenlanden m.u.v. Italië. Gisteren gesproken met vrienden in Zwitserland, en dat wat nu open is bv. Zermatt en Saas Fee, draait redelijk goed. Er zitten 4.000 toeristen in Saas Fee. Dus iets minder dan “gewoon”. Enigste grote verschil is dat de horeca gesloten is. Winterberg valt idd. in de categorie dagjestoerisme wat het zeker in zijn voordeel werkt. Ik ben meer bang van te grote drukte dan lege pistes! Stel dat er nu voldoende sneeuw ligt en dat liften draaien, dan zou je in principe in auto kunne stappen, dagje skiën en aan het einde van de dag terug naar NL kunnen rijden. Ik vraag me alleen af of dit ook voor Willingen van toepassing is omdat die in andere bundesstaat ligt die niet in grensregio valt?

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

De kahler asten vanmorgen.

null

Born to Ride

Ik hoop op veel sneeuw in alle skigebieden in het Sauerland, zodat de spreiding goed verloopt…

We gaan het beleven… In ieder geval hoop ik niet dat we zo’n rijtje als rond 1990 krijgen, toen de winter meerdere jaren verstek liet gaan in een kort tijdsbestek

Maar goed, de ervaring leert dat ook na 1 slecht jaar weer niet zelden een mooie winter volgt

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie