Hoe denken jullie dat het winterseizoen gered kan worden...?

Lecher Hotelier fordert „Lockdown light“

Einen „Lockdown light“ zur Rettung der Wintersaison fordert der Lecher Hotelier Gregor Hoch. Es müsse alles getan werden, um die Infektionszahlen zu senken – sonst sei die Wintersaison verloren, so Hoch. Die Entscheidung darüber, was alles heruntergefahren werden sollte, sollen laut Hoch Experten aus allen Bereichen des Lebens entscheiden.

Lech hotelier roept op tot “lockdown light”

De Lech-hotelier Gregor Hoch roept op tot een “lockdown light” om het winterseizoen te redden. Alles moet in het werk worden gesteld om het aantal besmettingen te verminderen - anders gaat het winterseizoen verloren, zei Hoch. De beslissing over wat moet worden afgesloten, moet volgens Hoch worden beslist door experts uit alle gebieden van het leven.
https://vorarlberg.orf.at/stories/3072416/?fbclid=IwAR2h2-J_…

Moet misschien het gedrag aangepast gaan worden aan de gevraagde maatregelen misschien…?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 23 okt 2020 12:41

Never ski faster than your guardian angel can fly!

Het zou leuk zijn om de ski vakantie te redden, maar ik denk niet dat dat prio 1 is bij de meeste landen. Al zou er best in veel landen een lock down kunnen komen met de huidige opgaande trend van positief PCR getesten. Het wordt gewoon afwachten denk ik zo…

Voor Nederland is het geen prio, maar voor een land als Oostenrijk dat veel profijt heeft van de wintersport is het wel degelijk een prio. Alles staat of valt met het gedrag van de mens, rekening houden met elkaar en ruimte geven. Wordt toch behoorlijk vervelend dat als jij in de rij ruimte houdt dat anderen dan gaan voordringen. We zullen het zien hoe het zich allemaal ontwikkelt en hoe het er voor eind maart uitziet als wij onze vakantie hebben geboekt.

Beetje lastig om de situatie te beoordelen aan de hand van momentopnames, maar ik krijg hier in nl het gevoel dat het probleem niet zit in de maatregelen, maar aan de manier waarop men zich daar (liefst zo min mogelijk) aan wil houden.

Edwin van Riel

Niet. Zolang het grootste deel van de Alpen oranje is, ga ik niet boeken. En dat zal ongetwijfeld voor meer mensen gelden.

Wordt sowieso een lastig verhaal ben ik bang.
Als we nu in lockdown gaan kunnen we er in december weer uit, iedereen gaat elkaar vervolgens weer opzoeken met de feestdagen met eind januari een 3de golf als gevolg. Dus of een lockdown effect heeft betwijfel ik (of het moet een langere termijn zijn).
Voor de alpen landen is idd toerisme te belangrijk en ik den ook dat men alles gewoon weer opengooit net zoals in de zomer (daar was Spanje ook afgesloten tot ze zich bedachten dat ze veel geld misliepen en alles open gooiden). Wel met de regels die ze recent hebben aangekondigd (geen apres ski, mondkapjes etc)

Wat gebeurt er na een lockdown? Onherroepelijk zal het virus dan weer oplaaien. En dat is zeker echt niet alleen, omdat mensen allemaal geen afstand houden. In theorie kun je een ruimte inlopen, waar de aerosolen van een besmettelijk persoon, die de ruimte een half uur voor jou komst verlaten heeft, nog rondzweven en waar je dus zelf besmet door kunt raken.

De enige redding is naar mijn mening zorgen dat we de veel te beperkte capaciteit van onze zorg op orde krijgen (dat is nu namelijk de bottleneck, het virus is (veel?) minder virulent dan in de “eerste golf”), desnoods met militaire inzet en ten tweede accepteren dat dit virus de komende tijd nog meer levens gaat kosten. Verdrietig, maar we gaan dat niet voorkomen, ook niet met nieuwe lockdowns, die vormen slechts uitstel van executie.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben helemaal niet optimistisch.
Alleen al gekeken naar NL: de huidige maatregelen werken onvoldoende, er is nu in het herfstreces een extra ministerraad, en alles wijst erop dat we naar een fikse lockdown toewerken van een week of vier tot zes. Dan zitten we begin december als alles weer een beetje los(ser) gelaten kan worden.

B staat er niet beter voor dan NL en heeft al zwaardere maatregelen getroffen.

D deed het tot nu toe heel goed, maar ook daar lopen de aantallen nu sterk op.

In CH zijn we voorlopig niet welkom.

Al met al geen reden om te denken dat we snel op wintersport kunnen. Ik heb zelf geboekt voor de week van 2e kerstdag tot na de jaarwisseling, maar ik geloof niet dat het doorgaat. Mocht dat zo zijn dan is het alleen maar een gigantische meevaller, en moet ik ook nog even nadenken of het dan wel zo verstandig is om te gaan. We gaan dan wel naar een klein skigebied, met alleen maar stoeltjesliften, en hebben we een groot appartement geboekt, maar uiteindelijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.

Lecher Hotelier fordert „Lockdown light“

Einen „Lockdown light“ zur Rettung der Wintersaison fordert der Lecher Hotelier Gregor Hoch. Es müsse alles getan werden, um die Infektionszahlen zu senken – sonst sei die Wintersaison verloren, so Hoch. Die Entscheidung darüber, was alles heruntergefahren werden sollte, sollen laut Hoch Experten aus allen Bereichen des Lebens entscheiden.

Lech hotelier roept op tot “lockdown light”

Mag zeker alleen Willem Alexander komen.

*bericht bewerkt door ruudsan op 23 okt 2020 15:23

Er gaan hier nu teveel topics over hetzelfde Coronaprobleem. Alles wordt ook herkauwd.

Er wordt naar mijn idee -om voor de hand liggende economische redenen- veel schijnveiligheid gecreëerd in de wintersportlanden.
Overal waar veel mensen dicht bij elkaar komen kan een nieuwe brandhaard ontstaan.
Zo kan het virus weer mee naar huis reizen en zorgen voor een derde coronagolf.
Door de vertraging van 7-14 dagen, voordat de verschijnselen zich openbaren, kan er niet op tijd ingegrepen worden. Kijk naar afgelopen winter. Toen duurde het tot in maart totdat de boel op slot ging.
Ik sla het skiën daarom een jaartje over.

Ik stel voor dat iedereen zich inzet om (voor)dringers in rijen actief te weren. De tijd dat egoïsten onbelemmerd hun gang kunnen gaan is voorbij als het aan mij ligt. Maar misschien blijf ik ook wel thuis, al redden we daar het seizoen niet mee.

Ik stel voor dat iedereen zich inzet om (voor)dringers in rijen actief te weren. De tijd dat egoïsten onbelemmerd hun gang kunnen gaan is voorbij als het aan mij ligt. Maar misschien blijf ik ook wel thuis, al redden we daar het seizoen niet mee.

Martin7182 op 23 okt 2020 21:11

Ik stel voor dat “mens erger je niet” weer een vaker gebezigde vrijdagavond besteding wordt. Al dat vingerwapperen en verwijten helpt echt geen zier en je zit er alleen jezelf mee in de weg.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Daarom wordt het misschien ook thuisblijven, zit ik verder niet zo mee. Maar eenmaal op wintersport en zo’n hansworst komt voordringen, krijgt ie een stok in z’n nek. Skistok is 1.25m, dus dan zit je binnen de 1.5m ;) Zit ik ook niet mee, even goede vrienden.

Als overheid zijnde: stoppen met het baseren van maatregelen op positieve PCR testen
Als burger zijnde: alleen laten testen als je ècht ziek bent.

Indien overheden het eerste zouden opvolgen, zou het tweede uiteraard niet nodig zijn.

Gang is alles

Als overheid zijnde: stoppen met het baseren van maatregelen op positieve PCR testen
Als burger zijnde: alleen laten testen als je ècht ziek bent.

Indien overheden het eerste zouden opvolgen, zou het tweede uiteraard niet nodig zijn.

Jesper op 24 okt 2020 23:29

Kop in het zand @Jesper@youtube

Met gedisciplineerd naleven van de maatregelen kan er denk ik vanaf januari weer gewintersport worden…

Denk toch ook dat het aantal positieve testen niet de beste maatstaf is om beleid en reisadviezen op toe te passen. Het aantal testen, de capaciteit en hoe er wordt gerekend, verschilt van land tot land.
België loopt nu wereldwijd op kop wat het aantal positieve gevallen betreft, maar doet ook 1,5x meer testen per dag dan Nederland bijvoorbeeld en 2x meer dan Frankrijk (per 100.000 inwoners). Wat Covid overlijdens betreft, doet Belgïë het echter een stuk beter dan Nederland en al zeker dan Frankrijk.

Dus ja … wat zeggen die testcijfers eigenlijk? Ben bang dat die cijferchaos het wintersport seizoen wel eens de nek zou kunnen omdraaien.

De ontwikkelingen in Europa afwachten en misschien aan het eind van het seizoen nog last-minute boeken.

Wat Hupla zegt is echt onjuist:https://www.worldometers.info/coronavirus/ België gaat netjes aan kop met San Marino en Peru als het om doden per miljoen mensen gaat.

Gaat om aantal besmettingen per 100.000 Hupla. Tis geen hogere wiskunde maar wel logisch nadenken.

Life is what happens while you were checking your phone

Toch ben ik benieuwd of @SanderKan deze reacties voor ogen had en vergelijkbare verwacht had als elders op bijna ieder ander topic. Met de negatieve bril op kijken hoe het allemaal niet mogelijk is…

Uiteraard mag iedereen mij wijzen op de realiteit en ja ik kan dit ook zeker in zien. Maar mijn voorkeur heeft dat vooral om dat niet te doen en het positief te benaderen en enkel in oplossingen te denken bij voorkeur op simpele wijze…

Ik denk dat het allemaal zeker mogelijk is, indien…

  • een Europeese lockdown van 2 weken
  • de skigebieden 3 laags buffs gaan meeleveren bij de skikaart, welke samen met skikaart enkel als toegangsmiddel dient
  • de ventilatie mogelijkheden in de gondels aangepast worden i.p.v. van de beperkte luikjes en kleine raampjes, meer ventilatie
  • de liften gedesinfecteerd worden boven, voordat ze naar beneden komen dmv bv een kanon of zoiets
  • creëren van tijdslots t.b.v. de opstart gondels om spreiding te creëren.
  • geen busvervoer naar de liften enkel eigen vervoer, eind transport met bijvoorbeeld golf karretjes
  • geen zelfbedienings restaurants, maar enkel bedienings restaurants met een beperkte kaart en tijds reserveringen en om de tempo er in te houden
  • tenten op de berg t.b.v. bevordering van het buiten eten en vergroten van de mogelijkheden van eigen maaltijden te nuttigen
  • in hotels enkel bediening op de kamer, om contact momenten te beperken
  • realiseren van take away opties
  • toevoegen van politie als handhaving functie met een stevig bonnen boekje

Van het denken in oplossingen en mogelijkheden kun je energie krijgen en een doel bereiken, indien iedereen dat wil.

Ziet iemand anders nog mogelijkheden?

Het duurde even @Bruuuno, maar gelukkig zijn er ook nog wintersporters onder ons die graag willen gaan en zich bedenken wat ze zouden kunnen doen of naleven om de situatie zo te houden dat er daadwerkelijk op vakantie gegaan kan worden deze winter. Naar de warmte of in de kou…

*bericht bewerkt door SanderKan op 25 okt 2020 18:01

Never ski faster than your guardian angel can fly!

In een ander topic al aangekaart: verplaats die poortjes baar buiten entreegeld de afstanden daar met een beetje handig gebruik van bv dranghekken. Dan voorkom je grote drukte binnen. Dan nog iets handigs met een kleurtje voor samenskiende groepjes, zodat je die waar mogelijk als groep in een cabine kunt stoppen, en je bent weer een stapje verder.

Daarnaast kiezen voor een skigebied waar je zo min mogelijk gedwongen bent die grote gondels te gebruiken. In Sanders geliefde 4vallees bijvoorbeeld kun je gewoon heel veel al doen zonder grote bakken.

Verder zijn er echt wel dingen te doen als toerskien, langlaufen, sneeuwschoenen enzovoorts. Hebben de instructeurs en gidsen ook nog mogelijkheden om een paar centenary verdienen, zal ook geen vetpot worden nu

Edwin van Riel

Toch ben ik benieuwd of @SanderKan deze reacties voor ogen had en vergelijkbare verwacht had als elders op bijna ieder ander topic. Met de negatieve bril op kijken hoe het allemaal niet mogelijk is…

Uiteraard mag iedereen mij wijzen op de realiteit en ja ik kan dit ook zeker in zien. Maar mijn voorkeur heeft dat vooral om dat niet te doen en het positief te benaderen en enkel in oplossingen te denken bij voorkeur op simpele wijze…

Ik denk dat het allemaal zeker mogelijk is, indien…

  • een Europeese lockdown van 2 weken
  • de skigebieden 3 laags buffs gaan meeleveren bij de skikaart, welke samen met skikaart enkel als toegangsmiddel dient
  • de ventilatie mogelijkheden in de gondels aangepast worden i.p.v. van de beperkte luikjes en kleine raampjes, meer ventilatie
  • de liften gedesinfecteerd worden boven, voordat ze naar beneden komen dmv bv een kanon of zoiets
  • creëren van tijdslots t.b.v. de opstart gondels om spreiding te creëren.
  • geen busvervoer naar de liften enkel eigen vervoer, eind transport met bijvoorbeeld golf karretjes
  • geen zelfbedienings restaurants, maar enkel bedienings restaurants met een beperkte kaart en tijds reserveringen en om de tempo er in te houden
  • tenten op de berg t.b.v. bevordering van het buiten eten en vergroten van de mogelijkheden van eigen maaltijden te nuttigen
  • in hotels enkel bediening op de kamer, om contact momenten te beperken
  • realiseren van take away opties
  • toevoegen van politie als handhaving functie met een stevig bonnen boekje

Van het denken in oplossingen en mogelijkheden kun je energie krijgen en een doel bereiken, indien iedereen dat wil.

Ziet iemand anders nog mogelijkheden?

Bruuuno op 25 okt 2020 17:48

Willen we dit echt? Een vakantie vol met extra regels & handhaving? Een 3 laags buff dragen, òòk in de buitenlucht? Tijdslots??? Heel Europa letterlijk opsluiten voor 2 weken?
Voor mij hoeft dit niet. Ik ga op wintersportvakantie om een leuke tijd te hebben, niet om mezelf druk te maken over een virus die 99,77% overleeft.
Denk dat we meer van onze medemens te vrezen hebben qua gevaarlijk skigedrag dan dat ze een eventueel virus overdragen.
Als onze lieve overheden dat ook beseffen kunnen we allemaal een onbezorgde wintersport tegemoet gaan :)

Gang is alles

@Jesper: dank voor de toevoeging van den mening… is een mogelijkheid/oplossing dat jij niet gaat dit jaar?

Ik begrijp overigens dat afwijkende en misschien wel positieve gedachten vervelend zijn in deze donkere en negatieve tijd. Een belemmering kun je ook als mogelijkheid zien en wat een belemmering voor de een is kan een mooi start punt en een fijne gedachten zijn voor een ander…

*bericht bewerkt door Bruuuno op 25 okt 2020 21:06

Ben al meer banger voor het niet doorgaan van mijn wintersport eind februari, het is nog ruim 100 dagen en kan van alles gebeuren. Maar hou er sterk rekening mee dat het niet doorgaat.

Een lockdown geloof ik niet in net als de mondkapjes, het virus is vooral voor de ouderen en zwakkeren onder ons een probleem. Hierdoor is men in mijn ogen in paniek en vergeet men dat dit bij het leven hoort.

Ik begrijp best dat je zegt we willen ervoor zorgen dat de ziekenhuisbedden niet vol moet liggen met c-patienten. Alleen jammer dat men na bijna 9 maanden dit nog niet op pijl heeft en dat andere medicijnen op soms ziekelijke manier wordt tegengehouden.

Maar goed dat is hoe ik er over denk, maar ik ben na al die maanden aan de regels en afstand houden, bijna geen winkel meer in gaan, veel thuis werken (90% is op locatie dus heel moeilijk), weinig tot geen visites, verjaardagen zoon en die van mij en mijn vrouw niet door laten gaan en ga zo maar door eens tijd voor wat plezier.

Ben bang dat dit nog wel gaat duren tot zeker maart dan wordt hopelijk mijn eerste plezier pas in augustus 2021.

*bericht bewerkt door michelr op 25 okt 2020 21:45

Op de voorgestelde lockdown na, vind ik alle maatregelen zoals @bruuuno ze opschrijft prima. Maskers in de liften, geen selfservice, geen apresski, zelf koken in mijn appartement, geen skibus en evt misschien iets meer andere activiteiten zoals @evr66 voorstelt en ik heb een prima wintersport.

Ik snap overigens prima dat dat echt niet voor iedereen geldt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@dan58 Waarom is dit gezever?
@Bruuuno Mits de omstandigheden enigszins normaal zijn ben ik zeker van de partij dit jaar.
Verder ben ik helemaal voor positiveit, maar zie mijzelf geen positieve wintersportervaring hebben met de maatregelen zoals jij ze voorstelt.
Ik ben van mening dat het tijd is voor een veel nuchtere aanpak. Ja het coronavirus bestaat. Ja, als je pech hebt kun je er heel erg ziek van worden, maar het is (gelukkig) niet zo dodelijk en besmettelijk als de media in maart beweerde. Dus laten we alsjeblieft stoppen met het dagelijks rapporteren van positieve PCR testen, ziekenhuisopnames en doden.

*bericht bewerkt door Jesper op 25 okt 2020 21:51

Gang is alles

@SanderKan: ik zie het zwaar in om een positieve oplossingsgerichte reactie te ontvangen moet je denk ik de vraag wat aanpassen… om binnen het gewenste kader een reactie te ontvangen.

Wel jammer!

@Jesper Je mag vinden van het virus wat je wilt, maar is het echt zoveel moeite om rekening te houden met mensen die zich toch wel graag aan de regels willen houden en willen skiën? Op de lockdown na zijn de maatregelen die @Bruuuno voorstelt nou niet super ingrijpend. De enige plek waar je dan even op moet letten zijn in de wachtrij voor de lift en in je hotel, dat is toch niet te veel gevraagd?

Plaats een reactie